Inom bilindustrin finns numera autobroms i massvis av modeller. Nu breddas utbudet, för snart kan även motorcyklar ta del av tekniken.
Det är nu över tio år sedan som det första så kallade autobromssystemet kom. Teknik som gjorde att bilar med hjälp av sensorer kunde känna av om situationen framför krävde ett snabbt bromsingrepp. I början var det bara enstaka modeller som hade systemen, men numera har det spridit sig till i stort sett alla storlekssegment.
Nu ska även autobroms komma till motorcyklar och tyska Continental är en av de som säger att det inte ska vara allt för svårt att implementera tekniken. Dock är det stor skillnad på hur det hela fungerar.
I en bil sitter passagerare bältade och vid nödfall så kan maximal bromskraft appliceras. På en motorcykel är detta inte det möjligt. Därför har man designat systemet annorlunda.
– Katastrofbromshjälpen för motorcyklister är primärt indikativ. Den är till för att dra förarens uppmärksamhet till en kritisk situation… och göra dem lättare att förstå. Precis som i bilar kommer systemet att reducera hastigheten. Dock är målet att initiera en process som föraren sedan kan ta kontroll över. Det här förkortar responstiden vilket kan minska stoppsträckan markant, säger Christian Pfeiffer, projektchef för Advanced Rider Assistance Systems, i ett uttalande.
Länk till artikeln:
https://www.nyteknik.se/fordon/biltekni ... utm_custom[cm]=302857233,33270&=