Bilteknik på motorcyklar

Bilteknik på motorcyklar

Inläggav CG Arvidsson » 2018-11-17/10:20

Nu har man börjat forska på adaptiva farhållare och autobroms till motorcyklar. På svenska Ny Teknik och tourenfaher.de finns artiklar om detta. Av förståeliga skäl blir ju systemen inte lika våldsamma som på bilar, utan mer som information. Däcktillverkaren Continental verkar vara på bettet i detta ämne. De är också långt framme vad gäller avgasrening på dieselmotorer. Det system jag skulle vilja ha, är det som Volvo har, som varnar för vilt utmed vägkanten. Vildsvinsstammen har ökat enormt i mina trakter senaste året. Jag har fällt en älg en gång med en R75, så jag vet hur det känns. Numera försöker jag undvika mörkerkörning i möjligaste mån.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Bilteknik på motorcyklar

Inläggav Roger Gross » 2018-11-17/10:29

Nja - "börjat forska"...
Räkna med att tre europeiska mctillverkare presenterar adaptiv farthållare/autobroms samt döda-vinkelvarnare redan på årsmodell 2020... ;) De mc-anpassade konstruktionerna körs i fältprov sedan ett par år.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Biltekniken ska göra motorcyklar säkrare

Inläggav Håkan » 2018-11-17/10:30

Inom bilindustrin finns numera autobroms i massvis av modeller. Nu breddas utbudet, för snart kan även motorcyklar ta del av tekniken.

Det är nu över tio år sedan som det första så kallade autobromssystemet kom. Teknik som gjorde att bilar med hjälp av sensorer kunde känna av om situationen framför krävde ett snabbt bromsingrepp. I början var det bara enstaka modeller som hade systemen, men numera har det spridit sig till i stort sett alla storlekssegment.
Nu ska även autobroms komma till motorcyklar och tyska Continental är en av de som säger att det inte ska vara allt för svårt att implementera tekniken. Dock är det stor skillnad på hur det hela fungerar.

I en bil sitter passagerare bältade och vid nödfall så kan maximal bromskraft appliceras. På en motorcykel är detta inte det möjligt. Därför har man designat systemet annorlunda.

– Katastrofbromshjälpen för motorcyklister är primärt indikativ. Den är till för att dra förarens uppmärksamhet till en kritisk situation… och göra dem lättare att förstå. Precis som i bilar kommer systemet att reducera hastigheten. Dock är målet att initiera en process som föraren sedan kan ta kontroll över. Det här förkortar responstiden vilket kan minska stoppsträckan markant, säger Christian Pfeiffer, projektchef för Advanced Rider Assistance Systems, i ett uttalande.

Länk till artikeln: https://www.nyteknik.se/fordon/biltekni ... utm_custom[cm]=302857233,33270&=
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bilteknik på motorcyklar

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-11-17/18:01

Det jag framför allt skulle se fram emot är adaptiv farthållare. Har det på bilen och när man vant sig (känns väldigt underligt till att börja med) så är det oerhört bekvämt, speciellt i bilköer.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst