Airbag jacka

Airbag jacka

Inläggav Clas J » 2019-02-12/22:12

Hej alla!
Har nu kört ett år med min EU6 Airbag jacka.
Har inte löst ut den.
Jag upplever den som smidig och finner inte utlösningstråden som något hinder.
Den kostar 7500:- och säljs av Joytime.
Någon mer som kör med airbag?
https://www.joytime.se/eu-6
/Clas
Clas J
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-01-13/20:01

Re: Airbag jacka

Inläggav BigFootPat » 2019-02-13/20:29

Kör med väst – Helite Turtle. Min har inte heller behövt lösas ut än (ta i trä).

Nackdelen är att den täcker det mesta av ventilationsöppningarna på jackan jag har under, förhoppningsvis anpassar jacktillverkarna ventilationsfickorna allt eftersom airbagvästar blir vanligare.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Airbag jacka

Inläggav Roger Gross » 2019-02-13/21:13

Enligt uppgift presenterar Triumph Motorcycles en skyddsväst innan säsongen är igång. Västen är självuppblåsande, ska bäras under jackan och har elektronisk utlösning. Man behöver alltså inte fästa en utlösningslina i hojen.
Funktionen är sådan att man slipper både ryggskydd och stödkrage. Priset lär bli klart konkurrenskraftigt jämfört med vad som idag finns på marknaden. Alternativ 1 Mc i Kalmar (BMW, Triumph o KTM) är välinformerade...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Airbag jacka

Inläggav Clas J » 2019-02-14/08:24

Jag provade väst innan köpet av jacka.
Och ventilationen kunde vara bättre på Eu6 an.
Men det blir ju en kompromiss. Varma sommardagar är jackan för varm.
Men som i mitt fall där jag kör mest på kvällar och under tidig vår och sen höst.
Passar den perfekt.
Clas J
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-01-13/20:01

Re: Airbag jacka

Inläggav CG Arvidsson » 2019-02-14/14:05

En stilla undran. Hur går en väst upp via kragen på jackan, om den är knäppt på gammaldags vis? En utvändig gör ju en kudde runt hjälmen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Airbag jacka

Inläggav Arnes påg » 2019-02-14/21:58

Jag har kört med en HitAir väst i 5år. Frun kör med Eu6 jackan och gjort det i 2år. Vi tycker båda att det är helt OK, men som sagt det blir sämre ventilation. Man störs inte av att behöver koppla ihop sig med mc´s. Hållbarheten på HitAir´s utrustning är mycket bra, jag kör i stort sett dagligen året om. Dragkedjor , sömmar och tyg är fortfarande fungerande o hela. Vi har haft turen att inte behövt att använda skyddet, men jag känner mig inte orolig för att det inte ska funka om det behövs.
:D //Mats
Arnes påg
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2009-01-11/23:00

Re: Airbag jacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/08:14

Till CG: Jag tror, att man skall läsa bruksanvisningen noga före köp. I vissa fall kanske västen inte är kompatibel med den jacka, som man har - exempelvis av det skäl Du tar upp.
(Nackskydd av typen Neck-Brace sätts som regel utanpå jackan, men det finns också jackor, som har en vid halsöppning, specialgjord för att Neck-Brace skall passa i den.)
Och - Neck-brace plus väst är veterligen en No-No. löses västen ut med påsittande Neck-Brace, kan detta orsaka allvarliga skador.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jacka

Inläggav Roger Gross » 2019-02-15/09:30

Bror Gårdelöf skrev:Till CG: Jag tror, att man skall läsa bruksanvisningen noga före köp. I vissa fall kanske västen inte är kompatibel med den jacka, som man har - exempelvis av det skäl Du tar upp.
(Nackskydd av typen Neck-Brace sätts som regel utanpå jackan, men det finns också jackor, som har en vid halsöppning, specialgjord för att Neck-Brace skall passa i den.)
Och - Neck-brace plus väst är veterligen en No-No. löses västen ut med påsittande Neck-Brace, kan detta orsaka allvarliga skador.


Bara vänta några veckor - vad jag sett på demovideo är den fråga ni tar upp löst.
De uppblåsbara västarna har ju en avsevärd kraft i uppblåsmomentet.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Airbag jacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/09:58

Du har säkert rätt. Väst och jacka behöver vara någon form av funktionsmässig enhet.
De flesta av oss(?) har med någon form av självklarhet köpt plagg med ilagda skydd plus ryggsköld och eventuellt en nackkrage.
Det är ingen långsökt gissning, att de, som har råd och skall köpa nytt idag, i stället väljer någon form av påtagbart airbagsystem, som då ersätter såväl ryggskölden som nackkragen.
Den dagen mina egna nuvarande, hittills väl fungerande grejor behöver ersättas, står jag rimligen inför ett beslut om "systemskifte", vad gäller jackan mm.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jacka

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-15/09:39

Vet inte om det är denna väst som Triumpf ska lansera. Hittade ett klipp på youtube om en väst som hette "In motion". I mitt tycke så kom den väl långt från hjälmen efter uppblåsning. Detta mycket pga att jackan bars ovanpå västen. Bröst och rygg var väl skyddade. Men nacken? Bror ,ta gärna en titt och gör en analys.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Airbag jacka

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-15/13:18

Man skall vara MYCKET försiktig med omdömen efter den korta film jag sett - om det nu är samma som Du åsyftar. Med den uttalade reservationen håller jag med. Den förefaller i första hand skydda bålen - vilket inte är så illa - men den verkar inte stabilisera nacken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jacka

Inläggav CG Arvidsson » 2019-08-05/11:16

Läste på tourenfahrer.de senaste sida att tyska försäkringsbolag börja fundera på obligatoriska airbagjackor vid mc-körning.Tester har visat att skadorna minskar ju större volym på airbagen har. Dessutom vill man införa obligatorisk körsäkerhetsträning vartannat år.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron