Medical card i hjälmen

Medical card i hjälmen

Inläggav F800åkare » 2019-04-10/08:17

Kör ni med ert medical card ifyllt i er hjälm?

Jag har ett i hjälmen samt i plånboken, kan ju vara bra även till vardags utifall man inte är vid medvetande att svara.

men tänkte på att just vid mc körning, kortet är ju rekommenderat att kunna nås utan att ta av hjälmen, vilket kan vara svårt, så jag fyllde i och skrev ut ett eget kort. Plastade sedan in det och gjorde en förlängning där jag satte färgstarkt papper.
Klippt sedan ut det enligt denna form och stoppade in i hjälmen, den röda flärpen stacks sedan ned mellan plastskalet och stötdämpningen, kortet sitter sedan mellan innerklädseln och stötdämpningen, nu kan kortet lätt ses och nås genom att dra i flärpen.

Tänkte lämna in till SMC att detta borde vara den normala formen på kortet för att göra saker enklare att nå för räddningspersonal.
Syns här på min hjälm, detta är bara en prototyp så det står ej medical och det blev rosa istället för rött, men visar iden iaf.
Vad tror ni om denna form och ide?
Bilagor
DSCN0563 (Medium).JPG
mEDICAL CARD.jpg
mEDICAL CARD.jpg (24.53 KiB) Visad 10865 gånger
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-10/08:21

Förutsatt att idén funkar på alla sorters hjälmar, är den förstås god.
Att sedan sprida kunskapen om flärpen till alla tänkbara hjälpare - amatörer såväl som proffs - är en annan sak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav F800åkare » 2019-04-10/08:43

Behöver ju inte tryckas ned många millimeter mellan yttre skalet och stötdämpningen, idag vet ju räddningspersonal att de ska kolla efter ett kort om man har klistermärket på hjälmen, men just detta att få ut det med hjälmen kvar på skallen kan inte vara enkel idag.
Och man får ju nya kort varje år, att då skriva med info om ev ny design kan ju inte vara svårt, det kommer således gå ut med automatik, räddningstjänsten har ju sina informationskanaler och samarbeten med smc.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Falken » 2019-04-10/09:18

Jag tycker det låter som en utmärkt idé! Eventuell vårdpersonal slipper gissa vart i hjälmen kortet hamnat samt att de kan komma åt kortet med hjälmen fortfarande kvar på huvudet. Toppförlsag!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Beerduck » 2019-04-10/16:35

En något outvecklad idé. Låt SMC ha en databas där vi lägger in vår information, sen skickas det ut lappar med streckkod som klistras på hjälmen. Räddningspersonal läser av streckkoden och får upp info direkt.

Skickat från min H8266 via Tapatalk
R1200RS -18
KLE 500
FZ 750
Användarvisningsbild
Beerduck
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-08-13/20:16
Ort: Färjestaden

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-10/16:56

Streckkodsförslaget är ur en synvinkel en bra idé - men ur en annan synvinkel innebär det, att SMC blir ansvarigt för ett stort register med information om människors hälsotillstånd. Även om var och en frivilligt lämnat information till registret, anar jag, att Datainspektionen kan ha synpunkter. Hackas registret, kan konsekvenserna bli oanade för de drabbade - och frågan är, om SMC vill ta ett sådant ansvar.
Till det kommer förstås, att den enskildes hälsotillstånd kan ändras under året. Då kan det bli tungrott med nya streckkoder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Olof Eriksson » 2019-04-10/21:17

Bror Gårdelöf skrev:Streckkodsförslaget är ur en synvinkel en bra idé - men ur en annan synvinkel innebär det, att SMC blir ansvarigt för ett stort register med information om människors hälsotillstånd. Även om var och en frivilligt lämnat information till registret, anar jag, att Datainspektionen kan ha synpunkter. Hackas registret, kan konsekvenserna bli oanade för de drabbade - och frågan är, om SMC vill ta ett sådant ansvar.
Till det kommer förstås, att den enskildes hälsotillstånd kan ändras under året. Då kan det bli tungrott med nya streckkoder.
Alltid en som måste stjälpa bra idéer med exempel från verkligheten... ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav F800åkare » 2019-04-10/21:36

Bror Gårdelöf skrev:Streckkodsförslaget är ur en synvinkel en bra idé - men ur en annan synvinkel innebär det, att SMC blir ansvarigt för ett stort register med information om människors hälsotillstånd. Även om var och en frivilligt lämnat information till registret, anar jag, att Datainspektionen kan ha synpunkter. Hackas registret, kan konsekvenserna bli oanade för de drabbade - och frågan är, om SMC vill ta ett sådant ansvar.
Till det kommer förstås, att den enskildes hälsotillstånd kan ändras under året. Då kan det bli tungrott med nya streckkoder.



Eller så behöver inte registret innehålla något alls förutom namn, personnummer, tel och address samt vilken vårdcentral/sjukhus man tillhör. Vet räddningspersonalen det får de fram allt annat utan bekymmer.

I stort sett inget mer än en kopia på ditt körkort i streckkod/QR-kods format, ingen för då ett register med känslig info. Och smc behöver inte göra något alls.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-11/06:20

Räddningspersonalen vete tusan - men för ambulansbesättningen skulle det kunna funka.
Jodå - den lösningen är tänkbar utan kända byråkratiska hinder, men då innehåller alltså streckkoden mindre information än ett korrekt ifyllt Medical Card, och kompletterande info måste tas fram via sjukvårdens journalsystem.
"Aldrig får man vara riktigt glad."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Falken » 2019-04-11/06:28

Jag vet extremt lite om ambulanssjukvård. Är varje ambulans redan utrustad med någon form av streckkodsläsare som även skulle kunna användas för nämnda ändamål?

Har man via sjukvårdens journalsystem en given ICE-kontakt? Denna information kan ju vara av stor betydelse i det enskilda fallet men det kanske redan finns något registrerat. Jag tror dock inte att sjukvården vet vem min sambo är, och det är hennes information jag skrivit på mitt medical card.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-11/09:01

Jag kan inte specifikt besvara Dina frågor, men om det inte går att lösa redan idag, finns i alla fall de tekniska möjligheterna.
Min kommentar ovan handlar om, att "räddningspersonal" är de, som vi vanligen kallar brandmän, och de har inte tillgång till vårdens journaluppgifter.
Ambulanspersonal jobbar däremot definitionsmässigt inom vården - och har alltså legala möjligheter att ta del av relevant journalinformation.
Sedan återstår "bara" att lösa detta i praktiken.

För kanske 25 år sedan ombads jag att hålla en föreläsning, där jag spekulerade i, hur den framtida ambulanssjukvården skulle kunna fungera. En punkt i den dragningen var möjligheten, att varje patient skulle kunna ha sitt eget Medical Card i form av ett plastkort i plånboken. På det kortet kunde sedan matas in kortfattad information om åkommor, medicinering, allergier och annan relevant information - och naturligtvis skulle denna information kunna uppdateras i realtid, när/om patientens hälsotillstånd, medicinering etc. ändrades. Vid akut sjukdom/olycksfall, skulle ambulansbesättningen kunna sätta kortet i en läsare och snabbt få relevant information.
Huruvida vi kommer att få se detta genomfört, eller om man går den motsatta vägen - att besättningen anropar mottagande sjukhus, som går in i journalsystemet och skickar tillbaka relevant information - vet jag inte.
En nackdel med den sistnämnda lösningen är, att patienten kan vara "utombys ifrån", varvid mottagande sjukhus inte har någon information alls. Med ett eget kort i plånboken har patienten alltid med sig informationen - under förutsättning att plånboken finns med, och att patienten inte lagt kortet någon annan stans.
Principiellt kan kortlösningen tillämpas i hela världen - under förutsättning att informationen på kortet lagrats på ett sådant sätt, att sjukvårdsorganisationen kan läsa av kortet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-11/09:36

Lite för lokalt tänk här.
Det finns en anledning till att kortet kallas "Medical Card" - det ska kunna brukas även utanför Sverige.
Annars hade vi lika gärna kunnat namnge kortet på svenska, eller varför inte med någon rolig götelaborgsk tvist?

Om vi hade fått till ett standardiserat "Medical Card" för EU med nödvändig information, och en standardiserad logga som klisterlapp på hjälmen så hade vi varit betydligt längre fram i vår utveckling.
En streckkodslösning för hjälm hade fungerat om alla ambulanser i Europa hade haft streckkodsläsare för detta ändamål.
Fast varför begränsa till motorcyklister?

Nu finns det vad jag känner till redan något slags "medical card" inom EU.
Fick ett för några år sedan via mitt försäkringsbolag när jag skulle ut och köra med stödhjul på bla Nürburgring.
Ett plastkort för plånboken med lite information tryckt på (främst med syftet att bevisa att jag var försäkrad om sjukvård behövs).
Nu vet jag inte hur det har utvecklats inom EU, men ett plastkort med exempelvis ett chip med nödvändig information giltig inom EU, samt en motorcykelversion med streckkodslösningen på hjälmen hade varit suveränt.
Givetvis enbart om streckkodsläsare i ambulanser inom EU var lagstadgat.
Att det sedan finns lagstadgat vilken information som kan lagras i olika system ger jag fullständigt f-n om jag ligger svårt skadad på en ambulansbrist kan jag lova.
Behöver jag klicka i en ruta för att acceptera att informationen får lagras för detta ändåmål så är det ett givet klick.

Att människors hälsa förändras är ju sant, men att uppdatera med rätt information på detta "medical card", samt streckkodsklisterlappen på hjälmen vid behov är ju upp till var och en. Till syvende och sist är vi individer med eget ansvar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-04-11/10:01

Som så mye annet i det moderne liv, kan dette også løses med en APP i mobiltelefonen:

https://www.dinsakerhet.se/kris-och-kri ... -mobilen1/

Medical card fra SMC i hjelmen blir en fin måte å komplettere ICE-informasjon, og kan gi redningspersonell viktig informasjon snabbare enn om man må ringe anhöriga. Men alle borde legge inn ICE-data i telefonen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-11/10:02

Till Måns: Vi är i princip överens, och det Du skriver är ju, vad jag beskriver ovan - ett medhavt kort med (för rätt personalkategori) lättillgänglig, relevant och uppdaterad information.
Dock spelar det ingen roll, vad vi tycker om lagring av journaluppgifter - och vem som skall kunna få tillgång till dem. Sådant är reglerat i lag. Lagar kan förvisso ändras, men jag skulle inte stå på ett ben i väntan på en eventuell sådan ändring.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav F800åkare » 2019-04-11/10:37

Räddningspersonal för mig är brandmän och ambulans. Till viss del polis.

Säg blåljuspersonal då.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-11/11:20

I formell mening finns ambulanssjukvård, räddningstjänst (tidigare kallad brandkår) och polis.
Som hörs på namnet, är ambulanssjukvården en del av sjukvården, medan den kommunala räddningstjänsten visserligen har som högsta prioriterade uppgift att rädda liv - men deras uppgift på en olycksplats är i regel att primärt säkra området och därefter påbörja insatsen att få loss eventuella fastklämda etc. Likaså är en självklar viktig uppgift för räddningstjänsten att se till, att ont inte blir värre - exempelvis genom att utspillt bränsle tar eld.
Polisens uppgift vid en olycksplats är enkelt uttryckt att se till, att räddningstjänst och ambulanssjukvård kan sköta sina uppgifter under säkrast möjliga förhållanden - där trafikdirgering/avstängning av vägen är ett givet inslag.

Själv har jag två gånger under hojåkning "kommit ikapp" en lång bilkö, orsakad av olycka. Då har jag långsamt kört förbi kön (motsatt fil har ju ingen mötande trafik), varvid den polis, som stått framför kön, fått allt bistrare anletsdrag, ju närmare jag kommit. Två meter framför honom har jag stannat, slagit av motorn, fällt upp visiret och sagt: "Jag är läkare. Behöver Ni hjälp?" Båda gångerna har det varit lika kul att se skiftningen i minspelet - varpå jag som regel släppts förbi med uppmaningen att kontakta räddningsledaren, som har den formellt högsta beslutanderätten på plats (även om vederbörande naturligtvis inte är så dum, att han/hon lägger sig i den sjukvårdande insatsen).
Min insats har hittills aldrig behövts - men som bonus har jag kunnat åka vidare "genom" resterna av olyckan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-11/15:19

Kudos Bror för att du erbjuder hjälp vid behov.
Svensson hade ju bara stannat och börjat filma...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-11/15:52

I de situationer, som jag varit med om, hade Svensson med kameran eventuellt fått problem. Man kan åtminstone tänka sig, att nämnda polis fått en avsevärt bistrare min och förhindrat idiotin.

Men tyvärr är det ju ett reellt problem, att folk idag filmar i stället för att hjälpa till. Förbannade hyenor! Tyvärr slutar det inte ens där. Får man tro ett inlägg av Sissela Kyle SR P1:s Spanarna för ett par veckor sedan, förekommer numera, att filmarna ifråga aktivt hindrar blåljuspersonal från att göra sitt jobb! Idén förefaller enligt henne vara ungefär: "Jag var här först! Ställ Dig i kö!"
Jag hoppas, att jag aldrig hamnar i en skarp situation med en sådan filmare, för då är jag rädd, att jag kunde göra mig olycklig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-11/15:56

Lite osäker men tror att det var någon/några som blev åtalade för att ha
stått och filmat vid en dödsolycka .
Om så var fallet så var det bra gjort . Är man såå jävla dum såå :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav F800åkare » 2019-04-11/16:18

Var väl ett drunkningstillbud förra året där blåljuspersonalen hade svårt at komma fram, där tror jag det blev utredningar iaf.
Värst av allt var att det rörde barn...och de vuxna lyfte upp sina barn pp axlarna för att de skulle få se. :shock: :evil:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Stefan Cedergren » 2019-04-14/13:05

Sedan några år tillbaka har jag Taggisar på mina hjälmar. Det är en svensk produkt (tror jag), beståendes av dekaler med unika QR-koder. Man lägger upp ett gratis-konto på taggisar.com där man anger bl.a. namn, födelsedatum, ICE, ev. allergier och mediciner. Man kan även ladda upp ett foto, för att minska risken för missförstånd om någon t.ex. lånat någon annans hjälm.

Det behövs ingen speciell utrustning eller programvara för att läsa av, vid det här laget så har de allra flesta en smartphone med app att läsa sträckkoder. Blixtsnabbt får man fram informationen (naturligtvis förutsatt att man inte är så långt ute i vildmarken att man inte har någon mobiltäckning).

En 5-pack kostar en hundring plus några tior i porto (=mindre än 8 liter soppa!). Det är ett väldigt billigt sätt att förbättra oddsen om olyckan skulle vara framme!

Mer info här:
http://web.taggisar.se/?page_id=11

ICE1.jpg


ICE2_redigerad-1.jpg


ICE3_redigerad-1.jpg
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Medical card i hjälmen

Inläggav Beerduck » 2019-04-14/21:05

Ja, då var ju min tanke inte helt fel, även om jag var sent ute med min idé :-)
R1200RS -18
KLE 500
FZ 750
Användarvisningsbild
Beerduck
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-08-13/20:16
Ort: Färjestaden


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst