Intelligent Emergency Call

Intelligent Emergency Call

Inläggav noh » 2019-08-16/09:58

Har begärt offert på en 2020 K1600GT för att ev. ersätta min nuvarande 2013. På den nya finns "Intelligent Emergency Call". Efter att sökt på nätet förstår jag något så när hur det fungerar, men undrar:
1. Är det kostnader över tid för detta system (utöver priset vid köpet.)
2. Någon som har erfarenheter av hur det fungerar.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-08-16/19:03

1.
"The intelligent emergency call is available for an unlimited period of time and can be used without incurring additional mobile charges, e.g. roaming in the available European countries."
Ska man lita på vad som står skrivet så är svaret nej.
Jo, men service då?
"The system is maintenance-free. After the initial start-up, the system is automatically updated at regular intervals when mobile phone/GPS reception exists and the ignition is switched on (e.g. while driving)."

Om IEC blivit deaktiverad och/eller SIM-kortet blivit förstört/bortplockat av föregående ägare, kan jag dock tänka mig att en extra kostnad tillkommer.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Sophia » 2019-08-18/12:05

Välte med hojen i skogen i låg fart. Systemet märkte detta och började räkna ner 25 sekunder. Om jag inte avbröt skulle nödsamtal ringas, det behövdes ju inte så jag avbröt. Men kändes ändå som en fantastisk funktion jag eller någon annan faktiskt gör mig/sig illa.

Hade jag däremot gjort en allvarligare krasch hade nödsamtal gått iväg utan fördröjning, då har man ju ändå möjlighet att säga "Det behövs inte" eller faktiskt be om hjälp, om man är skadad. BMW sos-center skickar då nödsamtal till landets sos och lämnar ut position som de får fram via satelliter. De fortsätter även att prata med den som larmat tills hjälp ankommer.

Man kan även lösa ut sos-larm själv, tex. om någon annan behöver hjälp och man kanske inte själv vet exakt vart man befinner sig. En helt fantastisk funktion som inte kostar något extra då man väl har den på plats!
1200GS 2018
XV1900 2009
VFR800 2003
Sophia
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2019-07-10/13:43

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav noh » 2019-08-19/08:14

Stort tack för era svar.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-08-19/23:29

Funktionen lär även finnas på nya S1000RR och kommer väl troligen gradvis på alla nya och uppdaterade modeller.

Intressant när dom klotar med en sån på en bandag. Ingen bryr sig om hojen under de första minuterna, innan deltagaren är omhändertagen.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Kovlingen » 2019-08-20/00:21

Fredric Fredricson skrev:Intressant när dom klotar med en sån på en bandag.
Ingen bryr sig om hojen under de första minuterna, innan deltagaren är omhändertagen.

Ja det behövs väl till de som vinglar runt på bana . :?
Är det inte roligare att utöva lite bankörning på vägarna 8-)
Men , köra ute i spenaten och på bana förorsaka väl bara högre premier på försäkringen
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-08-21/01:24

Kovlingen skrev:Är det inte roligare att utöva lite bankörning på vägarna 8-)

Absolut inte. Bankörning hör hemma på bana. På vägarna kör man med helt andra marginaler. Den bankörning vi (SMC) ägnar oss åt är avsedd att ge deltagarna kunskap som ger större marginaler på gatan och att medvetandegöra deltagarna om våra överlevnadsinstinkter, som kan vara farliga när man kör hoj.
Kovlingen skrev:Men , köra ute i spenaten och på bana förorsaka väl bara högre premier på försäkringen

Vi jobbar efter principen att en kunnig motorcyklist kör säkrare än en okunnig. F.ö. lär den största utgiften för försäkringsbolagen vara folk som välter hojen i garaget.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Sophia » 2019-08-21/20:49

Fredric Fredricson skrev:Intressant när dom klotar med en sån på en bandag. Ingen bryr sig om hojen under de första minuterna, innan deltagaren är omhändertagen.


Antingen hör någon att "någon" hojtar från hojen eller så kommer en till ambulans till banan, inget större problem. De få eventuella "onödiga" larmen på bandagar känns som rätt överkomligt med tanke på vilken nytta de här nödanropen kan göra. Och håller helt och hållet med om att bankörning hör hemma just på - bana.
1200GS 2018
XV1900 2009
VFR800 2003
Sophia
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2019-07-10/13:43

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Kovlingen » 2019-08-23/07:28

Sophia skrev: Och håller helt och hållet med om att bankörning hör hemma just på - bana.

Jag håller med på att bankörning hör hemma på bana . Är nått helt annat än att köra ute på vägarna .
Jag hoppades på att det skulle tas som ett skämt att jag kör banracing på vägarna ;)
Jag har inget emot de som vill köra på bana men det är bara inget för mej . Testade lite för
några år sedan och det blir ingen fler gång .
Däremot kan nog automatisk emergency call vara en bra grej om det blir besök i spenaten
för en mc-förare kan tom. vara svår att hitta om det vill sej illa . :cry:
Att köra med insidan och inte leka (för mycket) kan göra att samtalet istället blir
hem för att få tala om att resan har gått bra . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-08-23/12:30

Är en hojförare svår att hitta, eller inte fått sin avkörning noterad, på en motorbana så är det bara ett bevis på ett undermåligt skitarrangemang som ska undvikas.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Kovlingen » 2019-08-23/15:38

Måns Ulveståhl skrev:Är en hojförare svår att hitta, eller inte fått sin avkörning noterad, på en motorbana så är det bara ett bevis på ett undermåligt skitarrangemang som ska undvikas.

Nu tänkte jag mera IRL . På bana är det nått annat tror jag :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Kovlingen » 2019-08-23/21:06

Fredric Fredricson skrev:. F.ö. lär den största utgiften för försäkringsbolagen vara folk som välter hojen i garaget.

Jo blir ju oftast inlösen då :mrgreen:
Tyckte mej ha läst att det var personskador men jag ha fel :? (och jag tillhör de som ofta har det) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-08-27/02:30

Kovlingen skrev:
Fredric Fredricson skrev:. F.ö. lär den största utgiften för försäkringsbolagen vara folk som välter hojen i garaget.

Jo blir ju oftast inlösen då :mrgreen:
Tyckte mej ha läst att det var personskador men jag ha fel :? (och jag tillhör de som ofta har det) ;)

Jag tycker mig ha hört att det är så men om nån ungdom krashar och blir kraftigt invalidiserad så att det blir livslång ersättning för förlorad arbetsinkomst, ovanpå allt annat, så kan det bli tufft för försäkringsbolaget. Fast dom är tydligen försäkrade i sin tur så....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Intelligent Emergency Call

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-27/13:56

Fredric Fredricson skrev: F.ö. lär den största utgiften för försäkringsbolagen vara folk som välter hojen i garaget.

Som jag uppfattat det, är den tappade hojen en oväntat vanlig orsak till försäkringskostnader - som man med lite förutseende ofta kan undvika - men att den skulle vara störst, totalt sett, verkar osannolikt. Skälen anges ovan: Livslång svår invaliditet ända från unga år kostar mycket pengar.

(Personlig erfarenhet från, när sidostödet på min Aprilia skar genom det mjuka oljegrus, som jag misstagit för asfalt på en tjeckisk parkeringsplats. Cykeln föll och ena kylaren spräcktes => bärgning till märkesverkstad i Brno. Jag ringde försäkringsbolaget - Bilsport & MC - omgående. Handläggarens första fråga var: "Inga personskador?")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron