Den Manliga Döden på kommunala vägar

Den Manliga Döden på kommunala vägar

Inläggav tommykn » 2007-01-15/13:37

Följande artikel stod att läsa 2007-01-12 i Sveriges kommuners och landstings husorgan Dagens Samhälle. Notera ökningen av förolyckade motorcyklister - värt att hålla uppmärksamheten även på kommunerna som väghållare!

Få döda på kommunala vägar

Det ökade trafiksäkerhetstänkandet ger resultat. För andra året i rad har antalet omkomna på kommunala vägar legat under 100. Under åren 2001-2004 dog i genomsnitt 112 personer per år på de gator och vägar i tätorterna som kommunerna ansvarar för. 2005 sjönk antalet till 72 personer och i fjol stannade dödstalet på 81 personer, enligt Vägverkets preliminära statistik.

– Även om det rör sig om en liten ökning från året innan så är utvecklingen positiv, säger utredaren Jan Söderström.

Frågan om trafiksäkerhet har fått högre prioritet hos kommunledningarna på senare år. Kampanjer för att få ner hastigheterna och öka avstånden har uppenbarligen haft effekt.

– Det omfattande byggandet av rondeller har också räddat många liv.

Arbetet med att försköna stadskärnorna och ändra i stadsplaneringen har bidragit till att minska trafikolyckorna.

– Många har gått från att ha betraktat staden som en rangerbangård för bilar till en mötesplats för människor.

Den mest drabbade trafikantgruppen på de kommunala vägarna 2006 var de som färdades i bil. Av dessa omkom 19 i egenskap av bilförare och sju som passagerare. Antalet omkomna cyklister minskade till 18 jämfört med 25 året före. Antalet omkomna fotgängare minskade också i fjol.

Motorcyklarnas växande popularitet återspeglas i antalet döda mc-förare. Tio förare och en passagerare omkom förra året, vilket är en fördubbling jämfört med 2005. Samtliga omkomna mc-, moped- och bilförare var män.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-15/23:07

tommykn;5561 skrev:Följande artikel stod att läsa 2007-01-12 i Sveriges kommuners och landstings husorgan Dagens Samhälle. Notera ökningen av förolyckade motorcyklister - värt att hålla uppmärksamheten även på kommunerna som väghållare!


Och varför tror du att jag nu bytt från socialnämnden till tekniska nämnden?
Skrev förra året motion på temat långsam permanent reparation och dåligt materialval vid temporära lagningar av kommunala gator och vägar, med särskild hänsyn till tvåhjuliga motorfordon.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav tommykn » 2007-01-16/15:27

Marie;5588 skrev:Och varför tror du att jag nu bytt från socialnämnden till tekniska nämnden?
Skrev förra året motion på temat långsam permanent reparation och dåligt materialval vid temporära lagningar av kommunala gator och vägar, med särskild hänsyn till tvåhjuliga motorfordon.....


...och motionen gick in i den kommunala grottekvarnen för att sedan malas till småflis och blandas till undermåligt lagningsmaterial? :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-16/17:11

tommykn;5600 skrev:...och motionen gick in i den kommunala grottekvarnen för att sedan malas till småflis och blandas till undermåligt lagningsmaterial? :)


Ännu är den så vitt jag vet inte färdigbehandlad. Den har i varje fall ännu inte kommit tillbaka till kommunfullmäktige. Däremot har jag läst tjänstemannasvaret, och det lät som om man tog åt sig kritiken på ett positivt sätt. Vi får väl se vad som händer när jag börjar rota runt i den ansvariga facknämnden...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav tommykn » 2007-01-21/12:05

...och vill man ha förändring, så får man förstås engagera sig; kontakta ansvariga tjänstemän, förtroendevalda eller nyckelpersoner som handläggare, föreningsfolk etc. Men viktigast av allt, utöver timing och bra argument, är Tålamod och Uthållighet. I ditt exempel, Marie, har det snart gått ett halvår utan synbar effekt :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-21/12:43

tommykn;5771 skrev:...och vill man ha förändring, så får man förstås engagera sig; kontakta ansvariga tjänstemän, förtroendevalda eller nyckelpersoner som handläggare, föreningsfolk etc. Men viktigast av allt, utöver timing och bra argument, är Tålamod och Uthållighet. I ditt exempel, Marie, har det snart gått ett halvår utan synbar effekt :)


Visst har det blivit effekt. Jag har konstaterat att man asfaltlagar betydligt snabbare nu. Det är man baske mig tvungna att göra för att kunna i tjänstemannautlåtandet säga att man har mycket kortare reparationstider numera än jag påstått i min motion. (och exakt så har de svarat).

Och gissa om jag kommer att jaga dem med blåslampa nu när jag hamnat i ansvarig nämnd.....:D

Effektivaste vore om det i varje kommun fanns en hojförare som engagerade sig politiskt och siktade på plats i ansvarig nämnd. Då skulle de inte få någon ro i någon kommun.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav tommykn » 2007-01-22/12:07

Marie;5777 skrev:Visst har det blivit effekt. Jag har konstaterat att man asfaltlagar betydligt snabbare nu. Det är man baske mig tvungna att göra för att kunna i tjänstemannautlåtandet säga att man har mycket kortare reparationstider numera än jag påstått i min motion. (och exakt så har de svarat).

Och gissa om jag kommer att jaga dem med blåslampa nu när jag hamnat i ansvarig nämnd.....:D

Effektivaste vore om det i varje kommun fanns en hojförare som engagerade sig politiskt och siktade på plats i ansvarig nämnd. Då skulle de inte få någon ro i någon kommun.....


Vad bra att det verkar ha tagit skruv, innan frågan är politiskt färdigbehandlad. En del av oss kanske underskattar värdet i att ta kontakt med den/de det berör och framföra synpunkter och förslag till förbättringar, utan hellre knyter näven i byxfickan eller möjligen skriver ett uppretat inlägg i lokaltidningen? Eller här, i BMW-Forum :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-23/07:50

tommykn;5832 skrev:Vad bra att det verkar ha tagit skruv, innan frågan är politiskt färdigbehandlad. En del av oss kanske underskattar värdet i att ta kontakt med den/de det berör och framföra synpunkter och förslag till förbättringar, utan hellre knyter näven i byxfickan eller möjligen skriver ett uppretat inlägg i lokaltidningen? Eller här, i BMW-Forum :)



Många kommuner har någonting som kallas "medborgarförslag" eller någonting i den stilen. De behandlas ungefär likadant som motioner från fullmäktigeledamöter. De som läser här och bor i kommuner med denna utmärkta kanal till de beslutande organen, tycker jag att borde utnyttja detta mera om kommunala gator och vägar sköts illa i just er kommun!!!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst