av Bror Gårdelöf » 2021-01-04/14:45
Helt enig. Den tekniska utvecklingen har minst av allt stått stilla, när det gäller fordon och vägar. När jag var barn, dog långt över 1 000 personer per år på svenska vägar - trots avsevärt färre fordon än idag. Men vägstandarden var sämre, säkerhetsbälten var ett nytt, fortfarande omdiskuterat påfund, och krocksäkerhetstänkande, när bilar byggdes, inte alls självklart. Advokaten Ralph Naders Unsafe at any speed ("Den livsfarliga bilen") gjorde honom till den amerikanska bilindustrins fiende nr 1 - men Nader fick rätt.
På hojsidan har utvecklingen inte heller stått stilla. BMW R 90 S, som, när den kom, var en dyr ikon av komfort, vägegenskaper och fina bromsar, är på sin höjd medioker vid jämförelse med en R 1250 RS.
Det torde gälla för de flesta 40 år gamla hojar, jämförda med dagens. Sådant är förstås bara att tacka för.
I en text i Bumsen för många år sedan påstår jag, att världens första superbike var Brought Superior SS 100 - byggd i färre än 400 exemplar 1925 - 1939. Den hade en tusenkubiks V-twin - från J A P eller Matchless - och kostade mer än en årslön för de flesta engelsmän. De tidiga modellerna lär ha varit på 40 hästkrafter och de senare på 45. Varje exemplar hade testkörts av fabriken och klockats för minst 100 mph på en flygande engelsk kvartsmil - i en tid när de flesta bilar nog inte nådde halva den hastigheten!
Skall någon hoj göra Brough Superior SS 100 rangen stridig, är det sannolikt samma tillverkares föregående modell - SS 80.
Skall vi återknyta till trådrubriken, var åtminstone SS 100 berömd även för sina utomordentliga vägegenskaper. Bromsarna, däremot, var nog närmast nominella. "Man bromsade bäst med motorn."
På nätet finns en hel del om SS 100 - inklusive en film, där Jay Leno presenterar sitt exemplar och kör en vända.