Betalvägar i Sverige?

Betalvägar i Sverige?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-19/12:07

I senaste MC-Folket finns en artikel om, att det svenska vägnätet blir allt sämre. Trafikverkets anslag räcker inte ens till att bibehålla vägstandarden - än mindre att förbättra den.
Andra länder har betalvägar, men den diskussionen verkar stendöd i Sverige. Är det bara jag, som skulle vara beredd att betala en slant för att få bättre vägar? Betalvägarna skulle kunna finansiera sig själva, medan Trafikverkets anslag kunde koncentreras till det övriga vägnätet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/12:16

Jag anser att vi är födda fria här i landet och borde få använda oss av de vägar som vi betalat MÄNGDER av pengar för under årens lopp.
Dessa summor som vi betalar årligen för vägskatten, borde ju också rimligen vara öronmärkta för vägar och trafik, vilket inte sker.
Betydande del av dessa pengar som vi betalar för vägskatten går ju som bekant till mycket annat också.

Nya avgifter innebär nya plötsliga utgifter som man inte är beredd på när man är ute och åker.
Plötsligt så kommer det en betalstation på den vägen som man vill köra på för att komma fram, då kanske man inte har pengar just för tillfället att betala den, eller så kommer det konstiga överraskande inbetalningskort i brevlådan som man inte förväntar sig.

Jämför bara med den såkallade "trängselskatten" som fungerar dåligt, man som ägare påförs slarvigt en avgift av misstag då kamerorna tolkar reg.nummer fel, hot om förseningsavgifter m.m. även om man inte har använt fordonet.
Har själv råkat ut för detta, trots att sommarbilen varit avställd, garagerad över vintern och så kommer plötsligt ett inbetalningskort nedramlande i lådan som hotar med 500 kronor om det inte betalas i tid.
Kostnaden var 10:- för denna passering som jag påfördes felaktigt.
Hot om 500:- om den inte betalades i tid.
Överklagande
Telefonkontakt och brevkontakt plus frimärken.
Återbetalning från Vägverket på 10:- efter några veckor, men då skulle utlämningsstället för pengarna på vår ort ha 50:- för denna "service", dvs 40:- förlust.

Telefonsamtal, e-brev och överklaganden i instanser, hot av förseningsavgiter, nya telefonsamtal, inbetalning och återbetalning igen.


Är så trött på alla dessa nya kontrollsystem som folk bara accepterar, född fri - trodde jag...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-19/12:48

Med tanke på vad vi redan betalar (fordonsskatt, bensinskatt etc) så är mitt svar nej tack.
Vi betalar stora belopp för något få verkar tycka levereras.
Frågan är vad läggs då dessa skattepengar på?
Om staten kan påvisa att pengarna går oavkortat till underhållning, utbyggnad av vägnätet, samt dylikt så kan jag ändra min uppfattning, men tills dess så undviker jag att ge mer av mina pengar såsom fordonsägare till andra att slösa bort på något som inte gynnar fordonsägare.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/13:08

Framför allt alla kontrollsystem och avgiftssystem.
Har kört i andra länder/kontinenter som haft betalsystem, men där lägger man några mynt i en håv/potta och åker vidare, men när det skall blandas in kamera/identifieringssystem som per automatik skickar iväg inbetalningskort och liknande, då finns en stor källa till att det blir fel.

När sedan myndigheten (Vägverket) inte ens bemödar sig att dubbelkontrollera att fordonet är det som anges som passerande, utan bara skickar ut ett inbetalningskort och hotar med förseningsavgifter m.m., så blir man mörkrädd.

Tänk på våra äldre som är ägare av något fordon, hur katten skall dom reda upp detta med felaktigt utställda räkningar, överklaganden, bevisföring, utlägg av avgifter m.m.
Oro, ångest och liknande.

Tung och onödig byråkrati som bara kostar pengar, nej, lägg våra surt skattade pengar på det som det var avsett till från början.

Orwell hade rätt om 1984, även om det är 2021 nu...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/13:17

Är ju långt ifrån ensam att få felaktiga kostnader och räkningar från dessa nya påfund såsom "trängselavgifter".
Ont i magen, oro och ångest under tiden som man försöker reda ut soppan.
Därtill kostnader i form av telefon, porto och avgifter för att få tillbaka sina pengar, Nej tack till liknande system.

En släkting i periferin råkade ut för exakt samma sak som mig, han JO-anmälde Vägverket för deras nonchalans att dubbelkontrollera fordonet på bilderna innan dom skickade räkningen till honom.
Lång process, dyr för samhället.

Hade jag tänkt på det så hade jag också gjort det när jag blev utsatt för detta.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-19/13:43

Mitt resonemang förutsätter naturligtvis "allt annat lika". Självklart anser även jag, att de skatter mm, som fordonsägare betalar, skall gå till vägnätet och annat, som har med trafik att göra. Men där är jag pessimist - för att uttrycka det milt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-19/14:09

Det enda som kan få mitt nej tack till ett kanske är om det gäller en kurvig väg med många backar, och fin asfalt mellan Treriksröset och Abbekås för enbart motorentusiaster.


(Trippel avgift för elfordon)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/14:13

Måns Ulveståhl skrev:Det enda som kan få mitt nej tack till ett kanske är om det gäller en kurvig väg med många backar, och fin asfalt mellan Treriksröset och Abbekås för enbart motorentusiaster.

(Trippel avgift för elfordon)


Fri hastighet och vackra rastplatser, billig bensin samt fint väder dessutom, menar du väl Måns ? ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-01-19/15:23

Bror Gårdelöf skrev:Är det bara jag, som skulle vara beredd att betala en slant för att få bättre vägar? Betalvägarna skulle kunna finansiera sig själva, medan Trafikverkets anslag kunde koncentreras till det övriga vägnätet.


I Sundsvall finns en betalbro som gör vägen kortare och snabbare om man vill passera orten. Möjligheten att gratis åka gamla E4:an genom stan finns kvar. Det kostar 9 kr att ta bron. Jag tycker det funkar bra och har inget emot upplägget.

Jag bor i Övik och här har det diskuterats att leda bort trafiken från centrala stan i många år utan att något händer. Är lösningen en betaltunnel så välkomnar jag det. Hellre det än att inget händer.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav enhjuling » 2021-01-19/15:24

Dessutom kostar det en massa pengar att införskaffa och driva ett system för att fota och fakturera alla fordon som passerar.
De pengarna hamnar inte i vägens underhållskassa eller ens någon annanstans i statskassan.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/15:34

enhjuling skrev:Dessutom kostar det en massa pengar att införskaffa och driva ett system för att fota och fakturera alla fordon som passerar.
De pengarna hamnar inte i vägens underhållskassa eller ens någon annanstans i statskassan.


Exakt vad som händer. Bra formulerat !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-01-20/23:06

BmwMats skrev:Betydande del av dessa pengar som vi betalar för vägskatten går ju som bekant till mycket annat också.

N


Om inte från din plånbok, varifrån kommer skatt då?.
Spelar det någon roll om det är taggat som ditten eller datten på fakturan.

Undrande i kulissen
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav BmwMats » 2021-01-21/07:14

Magnus Brobeck skrev:Om inte från din plånbok, varifrån kommer skatt då?.
Spelar det någon roll om det är taggat som ditten eller datten på fakturan.

Undrande i kulissen


Ja det är det onekligen.
Om jag köper en vara eller tjänst och betalar den formen av skatt för att bruka eller använda den tjänsten, så vill jag också att MINA pengar går just till detta ändamålet.
Om dom sedan tar pengarna som jag betalar för att få den service som pengarna varit avsedda för och någon byråkrat plötsligt styr över dessa pengar till någon extra form av extrapension till högst betalada politiker som alltid har varit totalt arbetsovilliga, det är samma sak principiellt.

Vill jag inte vara med att stötta något, så kan jag också påverka VART pengarna dirigeras, om än i mycket mycket liten mån.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-01-22/13:48

BmwMats skrev:
Magnus Brobeck skrev:Om inte från din plånbok, varifrån kommer skatt då?.
Spelar det någon roll om det är taggat som ditten eller datten på fakturan.

Undrande i kulissen


Ja det är det onekligen.
Om jag köper en vara eller tjänst och betalar den formen av skatt för att bruka eller använda den tjänsten, så vill jag också att MINA pengar går just till detta ändamålet.
Om dom sedan tar pengarna som jag betalar för att få den service som pengarna varit avsedda för och någon byråkrat plötsligt styr över dessa pengar till någon extra form av extrapension till högst betalada politiker som alltid har varit totalt arbetsovilliga, det är samma sak principiellt.

Vill jag inte vara med att stötta något, så kan jag också påverka VART pengarna dirigeras, om än i mycket mycket liten mån.


Kanske dags att starta MOMS-upproret.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav CG Arvidsson » 2021-01-22/15:17

Som vi säger i Småland, "kostar det nåt". Skatteverket vill säkert ha momsen kvar. Det är en stor arbetsplats, ca.10 500 anställda. :D
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-22/16:17

Det var nytt om smålänningar. Jag har hört följande version:
- Va kostar det? frågar smålänningen.
- Kôster de nôt? frågar västgöten.

En avtagsväg från rubriken: En smålänning sägs klara livhanken på en kobbe i havet, förutsatt att ingen västgöte kommer förbi - för västgöten lurar av honom metkroken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Betalvägar i Sverige?

Inläggav Konsument » 2021-01-23/13:06

Omfördelningspolitik är nog svårt att ersätta med egenfinansierade intresseområden.

Dock är jag för avskaffande av all trafikskatt och istället utöka punktskatten på drivmedel då den som bränner mest bränsle förmodligen nyttjar vägnätet mest och då bidrar mest.

Å andra sidan vore vägtullar bra så att alla turister och åkerier, med bas utanför riket, skulle tvingas bidra till den infrastruktur som de nyttjar i sin verksamhet.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst