Jag har funderat på detta ganska länge och det gäller primärt motorcykel olyckor men egentligen alla slags olyckor, kom att tänka på det specifik i samband med Covid/Corona och hur man jobbar med det och drar slutsatser.
Min fundering är finns det bra studier och undersökningar av mc olyckor? då menar jag i detalj som hastighet, orsak, skyddsutrustning och hur bra den ena funkar jämfört med den andra, vilka skador som är vanligast, kanske olika hoj modeller orsaker olika skador osv...
Det finns säkert men jag undrar hur lätt den är att hitta och sedan förstå? SMC talar ju ofta om det i sin tidning men jag skulle vilja se det nedbrutet och tydligt förklarat så att en sådan som jag förstår det och kan ta det till sig, som det är nu gissar jag mest utifrån vad jag tror och vad andra säger.
Under körkorts utbildningen var det inget som jag minns, mest hur man undviker en olycka.
Jag vet att jag läst några incidenter här om olyckor där medlemmar beskriver hur dom upplevt en händelse, Max bland annat, som jag tror tog en paus efter den/dom händelserna, mycket intressant att läsa!
Jag har följt av och till en serie på Discovery channel om flyghaverier som är ruskigt intressant och dom slutsatser man drar påverkar framtida flyg massor, är det en kostnadsfråga som gör att Sverige inte så vitt jag vet verkligen utreder olyckor mer? (tror man utreder vissa olyckor)
Jag är inte direkt orolig för egen del men jag är intresserad av hur mycket av mina egna tankar om säkerhet stämmer med verkligheten, men som det är nu så tänker jag att..
"jag tar en rimlig risk"
Men är min fakta baserad på verkligheten eller bara ett sätt att intala mig själv att allt är lugnt?
Jag tror det är bra att tänka på dessa saker för det skapar en slags säkerhetszon i tanken och minskar risken att jag gör något som är riktigt dumt, som sagt inte oroa sig men ett sunt säkerhetstänk.
3 korta exempel på AHA upplevelser jag fått sedan jag började köra hoj, ha inte mobil i jackan innerficka för om du ramlar kan du skada dig ordentligt.
Och ha inte nycklar i byxfickan av samma orsak som ovan
Samt ha inte rycksäck får det ökar skaderisken mycket om du åker omkull
För vissa helt ointressant men för mig nu en självklarhet.
ett slutligt förtydligande, det jag just nu tänker på primärt är motorcykeln och den personliga utrustningen, i andra hand trafikmiljö utformning.
vad tycker ni?