Handsignaler

Handsignaler

Inläggav Thomas Pihl » 2007-02-26/19:35

Hej på er!

Vet inte om detta är riktigt rätt kanal (tacksam för flytt annars).

Är helt ny i klubben och ganska ny på MC (om man inte räknar synder äldre än 10 år). Läser så ögonen blöder, många kul och intressanta inlägg här på siten och i forumet. Nu till frågan som säkert diskuterats till dödedagar men som jag ändå inte hittar svar till själv.

Gruppkörning - Handsignaler:
Några har jag koll på sedan gammalt, men det vore underbart med en liten lista eller kanske några bilder. Någon som har något liggande om vilka signaler som brukar användas?

/Thomas
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-26/22:51

tpihl;7759 skrev:Hej på er!

Vet inte om detta är riktigt rätt kanal (tacksam för flytt annars).

Är helt ny i klubben och ganska ny på MC (om man inte räknar synder äldre än 10 år). Läser så ögonen blöder, många kul och intressanta inlägg här på siten och i forumet. Nu till frågan som säkert diskuterats till dödedagar men som jag ändå inte hittar svar till själv.

Gruppkörning - Handsignaler:
Några har jag koll på sedan gammalt, men det vore underbart med en liten lista eller kanske några bilder. Någon som har något liggande om vilka signaler som brukar användas?

/Thomas


Den enda handsignal som jag vet med mig att används är om det måste stannas på ett inte helt uppenbart ställe. Du höjs vänsterhanden upp i luften med 90 graders vinkel i armbågen och platt handflata. Alltså det klassiska halt/stopp-tecknet.

I övrigt så används numera mest blinkers och bromsljus för att visa vad som sker. Samt att man talar om vad som kommer att hända under nästa etapp när gruppen står stilla.

Sedan finns det givetvis en stor uppsjö med tecken, som att peka på tanken för att visa att man måste hitta en bensinstation snart eller på magen för att hitta en station för mänskligt drivmedel.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-27/08:22

Lime;7772 skrev:Den enda handsignal som jag vet med mig att används är om det måste stannas på ett inte helt uppenbart ställe. Du höjs vänsterhanden upp i luften med 90 graders vinkel i armbågen och platt handflata. Alltså det klassiska halt/stopp-tecknet.

I övrigt så används numera mest blinkers och bromsljus för att visa vad som sker. Samt att man talar om vad som kommer att hända under nästa etapp när gruppen står stilla.

Sedan finns det givetvis en stor uppsjö med tecken, som att peka på tanken för att visa att man måste hitta en bensinstation snart eller på magen för att hitta en station för mänskligt drivmedel.



Hej
När vi inom ABC kör i grupp och speciellt vid aktiv körning varnar vi för grus på asfalt genom att föra handflatan i vertikalled. Det vill säga dämpa-hastighets-rörelse. Detta ska sedan vidarebefordras bakåt i kön. Det fungerar ofta bra. Varningen är befogas då den som leder gruppen inte sällan är lite säkrare på att klara en kurva med lösgrus. Jag tror det finns någonstans på hemsidan skrivet om gruppkörning.

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-27/10:38

Thomas Weglert;7782 skrev:Hej
När vi inom ABC kör i grupp och speciellt vid aktiv körning varnar vi för grus på asfalt genom att föra handflatan i vertikalled. Det vill säga dämpa-hastighets-rörelse. Detta ska sedan vidarebefordras bakåt i kön. Det fungerar ofta bra. Varningen är befogas då den som leder gruppen inte sällan är lite säkrare på att klara en kurva med lösgrus. Jag tror det finns någonstans på hemsidan skrivet om gruppkörning.

God morgon
Thomas Weglert


Jag håller helt med dig Thomas om den här signalen. Den är motiverad och jag tror också den gjort nytta.

I övrigt tycker jag inte man skall hålla på att semaforera. Det är stor risk för missförstånd och undran vad som menas.
Var och en tar ansvar för sin egen körning.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-02-27/17:03

Regler för Gruppkörning går det bra att läsa om [url="http://www.bmwmck.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000000&PageID=8439717E-4914-424E-87E5-DFF6996F6FE7&LanguageID=29"]HÄR[/url]
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst