BKK 11-12 aug på Montza banan i Älvdalen

BKK 11-12 aug på Montza banan i Älvdalen

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-22/19:33

INSTÄLLT P.G.A. MYNDIGHETSBESLUT!!




Inbjudan till en extra Broms & Kurvteknik fortbildning på storbana.
Helgen den 11-12 aug på Montza banan i Älvdalen.

Utbildningsnivån är som Tuvängen/Rörken-konceptet men på större bana med både SMCs Sporthojsinstuktörer och SMC Instruktörer.

Alla är välkomna, med trafikduglig MC och gällande försäkring, max 45 st deltagare per dag.
Banan är klassad som körning på allmän väg (inte inhägnat tävlingsområde) så försäkringar gäller, som körning på allmän väg. Är du osäker kolla med ditt försäkringsbolag


Pris 800:- /dag inkl. lunch, fika, frukt,
Pris 1.400:- för 2 dagar inkl. lunch, fika, frukt
För de som bokar 2 dagar arrangeras en sammanhängande utbildning

Bullergräns: Monzta-banans hela fortsatta existens är beroende av att vi håller oss inom angiven ljudnivå. Max ljudnivå 96dB gäller vid förbipassering av mätstation med kontinuerlig ljudmätning. Överskridande av bullergräns medför avbrytande av körning och tyvärr slutkört utan återbetalning.

Anmälan gör du på [url="http://bmw.gel.se/"]bmw.gel.se[/url]; välj alternativ, namn och även mailadress och mobiltelefon. Här finns mer information om bandagarna


Hjärtligt välkomna hälsar vi som arrangerar

BMW MC-klubben i ABC Län i samarbete med SMC-Uppsala
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-03-23/18:22

Hola Bengt!

Det skulle vara skoj med en helhelg på Montza :-)
Är dock lite osäker på bullret......brum-brum....

Vore det inte trevligt om vi kunde ta en bullermätare till Tuvängen bara på skoj, mäta en kväll och få en grov uppskattning?

Är det nån som har en bullermätare som de kan dra fram ur bakfickan månne och låna ut till oss?
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-23/18:58

Izze;9131 skrev:Hola Bengt!

Det skulle vara skoj med en helhelg på Montza :-)
Är dock lite osäker på bullret......brum-brum....

Vore det inte trevligt om vi kunde ta en bullermätare till Tuvängen bara på skoj, mäta en kväll och få en grov uppskattning?

Är det nån som har en bullermätare som de kan dra fram ur bakfickan månne och låna ut till oss?


Vi kommer att ha bullermätare på plats i fortsättningen på Tuvis.
Jag är på väg att skaffa en.

Både för att slippa subjektiva bedömningar, som för att kunna hålla gränsen 100dB.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-03-24/13:24

Bengt Allevad;9135 skrev:Vi kommer att ha bullermätare på plats i fortsättningen på Tuvis.
Jag är på väg att skaffa en.

Både för att slippa subjektiva bedömningar, som för att kunna hålla gränsen 100dB.


Lysande! :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

BKK 11-12 aug på Montza banan i Älvdalen

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-29/15:07

[COLOR="Red"]Vill bara återaktivera den här tråden.[/COLOR]
Om buller kraven skapar osäkerhet för anmälan, vill jag tala om att vi skaffat en egen dB-mätare.
För folk i Stockholmstrakten, som kommer att deltaga på Kul på hjul resp. våra Tuvängen-körningar, erbjuder jag möjlighet till ljudnivåmätning vid förbifart.
Kan vara bra att känna till innan man anmäler sig till bankörningar där kraven på buller faktiskt är högre än vad bilprovningen sätter.


[SIZE="4"][COLOR="Red"]Inbjudan till en extra Broms & Kurvteknik fortbildning på storbana.
Helgen den 11-12 aug på Montza banan i Älvdalen.[/COLOR][/SIZE]


Utbildningsnivån är som Tuvängen/Rörken-konceptet men på större bana med både SMCs Sporthojsinstuktörer och SMC Instruktörer.

Alla är välkomna, med trafikduglig MC och gällande försäkring, max 45 st deltagare per dag.
Banan är klassad som körning på allmän väg (inte inhägnat tävlingsområde) så försäkringar gäller, som körning på allmän väg. Är du osäker kolla med ditt försäkringsbolag


Pris 800:- /dag inkl. lunch, fika, frukt,
Pris 1.400:- för 2 dagar inkl. lunch, fika, frukt
För de som bokar 2 dagar arrangeras en sammanhängande utbildning

Bullergräns: Monzta-banans hela fortsatta existens är beroende av att vi håller oss inom angiven ljudnivå. Max ljudnivå 96dB gäller vid förbipassering av mätstation med kontinuerlig ljudmätning. Överskridande av bullergräns medför avbrytande av körning och tyvärr slutkört utan återbetalning.

Anmälan gör du på [url="bmw.gel.se"]bmw.gel.se[/url]; välj alternativ, namn och även mailadress och mobiltelefon. Här finns mer information om bandagarna


Hjärtligt välkomna hälsar vi som arrangerar

BMW MC-klubben i ABC Län i samarbete med SMC-Uppsala
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Johan » 2007-04-20/09:57

Bengt Allevad;9450 skrev:[COLOR="Red"]Vill bara återaktivera den här tråden.[/COLOR]
Om buller kraven skapar osäkerhet för anmälan, vill jag tala om att vi skaffat en egen dB-mätare.
För folk i Stockholmstrakten, som kommer att deltaga på Kul på hjul resp. våra Tuvängen-körningar, erbjuder jag möjlighet till ljudnivåmätning vid förbifart.
Kan vara bra att känna till innan man anmäler sig till bankörningar där kraven på buller faktiskt är högre än vad bilprovningen sätter.


[SIZE="4"][COLOR="Red"]Inbjudan till en extra Broms & Kurvteknik fortbildning på storbana.
Helgen den 11-12 aug på Montza banan i Älvdalen.[/COLOR][/SIZE]


Utbildningsnivån är som Tuvängen/Rörken-konceptet men på större bana med både SMCs Sporthojsinstuktörer och SMC Instruktörer.

Alla är välkomna, med trafikduglig MC och gällande försäkring, max 45 st deltagare per dag.
Banan är klassad som körning på allmän väg (inte inhägnat tävlingsområde) så försäkringar gäller, som körning på allmän väg. Är du osäker kolla med ditt försäkringsbolag


Pris 800:- /dag inkl. lunch, fika, frukt,
Pris 1.400:- för 2 dagar inkl. lunch, fika, frukt
För de som bokar 2 dagar arrangeras en sammanhängande utbildning

Bullergräns: Monzta-banans hela fortsatta existens är beroende av att vi håller oss inom angiven ljudnivå. Max ljudnivå 96dB gäller vid förbipassering av mätstation med kontinuerlig ljudmätning. Överskridande av bullergräns medför avbrytande av körning och tyvärr slutkört utan återbetalning.

Anmälan gör du på [url="bmw.gel.se"]bmw.gel.se[/url]; välj alternativ, namn och även mailadress och mobiltelefon. Här finns mer information om bandagarna


Hjärtligt välkomna hälsar vi som arrangerar

BMW MC-klubben i ABC Län i samarbete med SMC-Uppsala



Finns det några platser på dessa dagar ??


Johan
SMC AI / GI
SMC Sörmland
Johan
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-12-09/01:00

Inläggav Olle Ahlsen » 2007-04-29/19:37

Gott om plats ännu , Gå in på vår anmälanssite http://bmw.gel.se och klicka på montzabanan. På siten kan du även se hur många som anmält sig.

Väl mött
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Montza skall väl vara Monzta...

Inläggav anderswq » 2007-05-06/15:06

... om någon flera förgäves sökt efter information om Montza, kanske det går lättare om du söker på Monzta. Det verkar vara så den heter...:)
anderswq
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2005-08-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-05-07/05:59

Anderswq;11764 skrev:... om någon flera förgäves sökt efter information om Montza, kanske det går lättare om du söker på Monzta. Det verkar vara så den heter...:)




Tack för rättelsen:)

Förskräckligt pinsamt men jag har stavat fel.

Har svårt att se skillnad på var jag placerar z och t i detta ordet.

Banan heter Monzta och inget annat.

Uttalas ungefär som namnet Måns men man lägger till ändelsen ta.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Ser inte så ljust ut

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-11/07:45

Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-05-11/08:49



Ja läget är mörkt för banans fortsatta existens som "MC-träna-färdighet-bana".

Dock är det inte än helt kört att vår körning kan gå att genomföra den här enda gången :) .
Blir den inte av kommer vi självklart att omedelbart betala tillbaka inbetalda deltagaravgifter.


Samtidigt om man gör en hårddragning av linjen att göra Sverige till ett museum isolerat för sig själv utan besökare, behövs ju varken bilar eller mc eller tåg eller elkraft eller......
...... så det kanske är rätt ändå att till slut lägga ner allting.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-11/11:56

Bengt Allevad;12199 skrev:Ja läget är mörkt för banans fortsatta existens som "MC-träna-färdighet-bana".

Dock är det inte än helt kört att vår körning kan gå att genomföra den här enda gången :) .

OK, jag anmäler mig så fort jag har fått ok från ledningen.


Bengt Allevad;12199 skrev:Samtidigt om man gör en hårddragning av linjen att göra Sverige till ett museum isolerat för sig själv utan besökare, behövs ju varken bilar eller mc eller tåg eller elkraft eller......
...... så det kanske är rätt ändå att till slut lägga ner allting.

Det kanske lika bra att vi flyttar in allt i den virituella världen.... det kanske finns MC i spelet second life... och jag som precis har lyckats sluta spela spel 4h/dag...
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Lime » 2007-05-11/19:29

Jag föreslår att vi hämtar ut överklagandehandlingarna och åker upp iaf under de dagarna och sedan lägger ut en touringbana som går mellan de som överklagat... De kan inte hindra oss att köra på allmän väg.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-05-11/20:31

Spiff;12224 skrev:
Det kanske lika bra att vi flyttar in allt i den virituella världen.... det kanske finns MC i spelet second life... och jag som precis har lyckats sluta spela spel 4h/dag...


Det finns det men inga BMW vad jag funnit och de som finns är inte roliga att köra (lite OT ev)

Gustav (alias Kaspar Falta i SL)
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Blir detta av ??

Inläggav Johan » 2007-06-05/09:01

Tänkte jag skulle anmäla mig .
Några nyheter om det blir inställt eller ej ??


//Johan

Bengt Allevad;12199 skrev:Ja läget är mörkt för banans fortsatta existens som "MC-träna-färdighet-bana".

Dock är det inte än helt kört att vår körning kan gå att genomföra den här enda gången :) .
Blir den inte av kommer vi självklart att omedelbart betala tillbaka inbetalda deltagaravgifter.


Samtidigt om man gör en hårddragning av linjen att göra Sverige till ett museum isolerat för sig själv utan besökare, behövs ju varken bilar eller mc eller tåg eller elkraft eller......
...... så det kanske är rätt ändå att till slut lägga ner allting.
SMC AI / GI
SMC Sörmland
Johan
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-12-09/01:00

Inläggav Gunsan » 2007-06-05/09:42

Som det ser ut i dagsläget så blir det körning.

Kravet kvarstår att det bara är MC varranan vecka.

Bara som övrig info så var Gotland ring en helt fantastisk bana
Överväger att bli ö-bo
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-06-05/11:19

och jag som skall till Gotland i nästa vecka med SAAB!!
Jörgen I Larsson
 

Inläggav 2658996 » 2007-06-14/21:23

Tjohoo, då har jag också bokat in mig på Monzta den 11-12 augusti :D

Hur kul blir inte det? :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Monzta femstjärnigt!

Inläggav Hans Säfström » 2007-06-23/21:28

Jodå Monzta-banan är förträffligt rolig !
Mycket låånga svängar och kuperat.
Försökte lyssna på andra sidan älven i förra veckan då jag var där om motorcyklarna störde men biltrafiken på den sida jag stod var ganska jämförbar tycker jag.
I banans södra del fick jag veta är mest bullerkänsligt då det ligger hus ganska nära.
Något att tänka på vid ankomst till banor i största allmänhet är ju att ta det lite lugnt. Nästan depåfart om man måste passera tät bebyggelse.
I Älvdalen med omnejd rekommenderar jag "styrfart" mycket för att man verkligen skall hinna se hur vackert det är.
Skall verkligen bli kul att återse trakten i augusti . Hoppas att de som inte testat
bana tar möjligheten här. Banan är mer som en mycket krokig väg och hur kul som helst.

hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inställt!

Inläggav Göran Ekman » 2007-06-24/12:27

Det blir ingen körning för oss i augusti.
Myndigheterna stoppar all motorcykelkörning på Monzta från nästa vecka.
Trist...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Era pengar kommer....

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-24/12:40

...givetvis att betalas tillbaka.

Ge osss bara ett par dagar att hantera besvikelsen.
Jag är i det närmaste förkrossad när vi skulle kunna ha möjlighet att ha en bana ytterligare (Monzta-banan) mot att hållas på vägarna.
Motorcyklism är ändå något av en folkrörelse till glädje för väldigt många.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst