Falck MC-assist

Falck MC-assist

Inläggav Thommy Ljungqvist » 2007-03-24/12:55

Hej.

Jag fick ett erbjudande om mcassistans från Falck pris 486:-
Har någon nån erfarenhet av Falck? Behöver man Falck? Är det prisvärt eller är det luriga klausuler så att man i slutändan ändå är lurad? Har idag BMWförsäkring och den borde väl räcka?

Tacksam för åsikter och resonemang.

//Thommy Ljungqvist
Thommy Ljungqvist
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-15/09:05

Inläggav Lime » 2007-03-24/13:05

Bara att slänga direkt i pappersåtervinningen då assistans och bärgning redan ingår i IF-BMW-försäkringen.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Självrisker?

Inläggav Thommy Ljungqvist » 2007-03-24/13:22

Ja jag inser att assist ingår i BMW-försäkringen, så det finns inga fördelar med Falck? Självrisken är ju 0:- med Falck.

Följer förmodligen ditt råd med papperskorgen.

//Thommy
Thommy Ljungqvist
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-15/09:05

Inläggav Lime » 2007-03-24/15:03

Thommy Ljungqvist;9173 skrev:Ja jag inser att assist ingår i BMW-försäkringen, så det finns inga fördelar med Falck? Självrisken är ju 0:- med Falck.

Följer förmodligen ditt råd med papperskorgen.

//Thommy


Fundera hur ofta du har behövt bärgning de senaste åren. Sedan funderar du på om den självrisk på 300 kr som det kostar att utnyttra "räddning" med BMW-försäkringen... 300 eller 500 kr... Om du tror att du kommer att behöva få hjälp fler gången än 5 på en 3-årsperiod så ska du teckna Falck-försäkring. Annars är det en förlustaffär.

Om du behöver hjälp mer än 5 gånger på tre år är det också dax att fundera på antingen hur du kör eller hur du underhåller din mc... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Så sant som det är sagt

Inläggav Thommy Ljungqvist » 2007-03-24/16:40

Jag är inte van med så små självrisker, när min son blev påkörd ville IF ha 3000:- tills dom kom på att han inte var vållande.
Falck åker i papperskorgen.

Tack för resonemanget.

//Thommy
Thommy Ljungqvist
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-15/09:05

Inläggav Lime » 2007-03-24/16:50

Thommy Ljungqvist;9182 skrev:Jag är inte van med så små självrisker, när min son blev påkörd ville IF ha 3000:- tills dom kom på att han inte var vållande.
//Thommy


Ja, det är ju så att om du utnyttjar DIN försäkring så får du betala självrisk. Nu var det troligvis så att det inte var sonens försäkring som skulle betala utan någon annans och denna fick minsann betala självrisk.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-03-24/23:21

Bara för att nyansera lite (råkade ha läslust den dagen).

Bärgning från IF gäller så vitt jag kan utröna bara för händelser som (kan) utlösa andra delar i försäkringen. Alltså kan du inte ringa dom på soppatorsk, punktering eller liknande saker.

Satt i det perspektivet tyckte jag den verkade lite mer intressant eftersom Murphy tidigare visat sig intressera sig för mitt liv. Just en elak punktering som inte medhavda prylar klarar när man är ute och ensamåker där man inte har kompisar med släpkärror nära skulle kunna motivera prislappen sådär i efterhand, när väl man står där och uppfinner nya ord som aldrig kommer att nå ordlistorna. Dessutom gäller den i ganska många länder (dock inte i bland annat Tyskland).

Bara som nyansering alltså.

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-03-25/09:42

Hej hopp
Nu har jag inte läst villkoren men det brukar vara "utifrån plötslig händelse" eller nått sånt som står i försäkringsvilkor och en spik i däcket är väl en sån eller?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Robert Olausson » 2007-03-26/08:24

Råkade ut för en punktering på bakhjulet en söndageftermiddag i Värmland för ett par år sedan. Jag insåg att det nog inte var så lätt att få hjälp vid den tidpunkten och började fundera på i vilken skogsglänta jag skulle slå upp tältet. Lyckades efter lite ringande (kontakt i Telenors nät som väl var! Införskaffade ett Telia kontantkort som reserv efter den resan) få kontakt med bärgningskåren. Blev bärgad till Hagfors av en kille som normalt bärgar långtradare. Han lånade sin kompis Pick Up och en släpvagn. I Hagfors ställde ägaren till däckfirman upp med arbete och en ny slang och jag var på vägen igen efter ett par timmars försening. Heder och tack till inblandade i Hagfors!

Punkan berodde på slarvig däckmakare hos en verkstad som bytte däck och slang åt mig innan min resa, som hade klämt slangen mot fälgen.

Den bärgningen tog IF utan knot.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst