Helmetrock;9227 skrev:... anser jag att SMC och våra organisationer borde särredovisa dessa olyckstyper eftersom att de inte på något sätt kan byggas/informeras/tränas bort, och att vi någorlunda laglydiga nyktra drogfria MC förare ligger långt ifrån riskzonen för dessa olyckor!
Och dessutom fall där bilföraren helt enkelt inte sett MCn trots att inget hinder eller annat funnits, för att få bilförare och vägverket att förstå att det är bilförarna som ligger bakom många av "våra" dödsfall!
...
Mvh Rickard
ansod;9251 skrev:Sammanfattning av sammanställning för antalet dödade mc-förare åren 2000-2003
Antalet dödade i olika mc-typer
Standard 20 st.
Custom 11 st.
Off road 13 st.
Touring 3 st.
Sporttouring 4 st.
Scooter 4 st.
Supersport 80 st.
Totalt 1 st BMW
Könsfördelning: Manliga över 140 st. och 1 kvinnlig.
Singelolyckor 45%.
I sex av tio korsningsolyckor har föraren kört mer än 30 km för fort.
Mötesolyckor 60% i kurva.
80% av omkörningsolyckorna är mc omkörande.
Alkoholpåverkade 17%.
Drogpåverkade 3%.
Alkohol och drogpåverkade 1%.
Största gruppen av påverkade är förare 20-29 år.
Största gruppen dödade totalt sett är 20-29 år.
C:a 55% av supersport förarna är 20-29 år och står för nära 90% av olycker med hastigheter mycket över skyltad hastighet. C:a hälften på 70-väg.
Den vanligaste vägen med dödsolycka hade vägbredden 5,7 till 6.6 meter.
55% av dödade förare ägde mc:n.
Jag har försököt att sammanställa det hela så att det är så objektivt som möjligt. Dessutom vill jag inte tolka något eftersom jag hoppas att tråden lever vidare.
Om den här stastiken skrämmer mig? Nej, men jag hoppas att den gör mig till en bättre förare!
Helmetrock: jag hoppas att det här besvarar dina frågor!
Anders
ansod;9278 skrev:
1. FEMA:s rapport (ett program för de europeiska motorcyklisternas säkerhet) är ju intressant läsning ...
2. Vägverket kan ju i sin statistik påvisa att den trafikmiljö som de har skapat är en bra trafikmiljö. Personligen är jag ju av en annan åsikt. ..
...det finns gott om trafikmiljöer som kan förbättras, alltifrån plakorsningar till vägunderhåll. Det kanske är dags för en gemensam manifestation? Har det gjorts? Är något på gång?...
..Är det inte dags att visa att vi är många och duktiga? ...Så länge tjänstemän och politiker tror att vi är en liten marginell grupp kan de ju behandla oss tämligen styvmoderligt.
3. Att SMC gjort och gör mycket för vår säkerhet är bra - men till sist är ansvaret mitt! Det försvåras av att andra trafikanter i sin utbildning och i sin attityd saknar medvetandet om oskyddade trafikanter. ..
Mimmi;9290 skrev: ...
Jag kan bara hoppas att någon tar upp denna sak med Vägverket.
Galne Dansken;9294 skrev:Uhhh Mimmi, har du möjlighet att ta några bra digital bilder - eposta dom till mig, inkl. beskrivning och lokation - då ska jag se till att det hamnar på rätt ställe..
Guzzi-Leif;9687 skrev:Jag tycker sällan att Robert Collin skriver särskilt bra men den här gången blev det klockrent; analytiskt, utan övertoner, försköning eller strutsmentalitet http://aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1036621,00.html
Tänk om vi alla tog till oss denna insikt, oavsett vilket fordon vi framför!
Lime;9697 skrev:Håller med. Kul att Collin tagit till sig en hel del av den kritik som bl.a. jag skickade till honom efter förra årets artikel. Den var ett riktigt bottennapp som i princip idiotförklarade ALLA motorcyklister.
Guzzi-Leif;9707 skrev:Mmmm; det där blir bara så jäkla dumt!
Minst lika korkat som när mc-strutsar envist påstår att det är bilisterna som är reellt vållande till alla olyckor bil/mc samt hinder vid sidan av vägen är problemet i samband med skadade, avåkande mc.
Kålsupare var namnet...
Nu har Collin tagit sitt förnuft till fånga - dags för oss mc-förare och våra organisationer att göra detsamma! Jag lovar att börja nu...
Helmetrock;9993 skrev:Jag kan bara hålla med!
Och det jag skrev i början av tråden om bilar, alkohol och sporthojar var kanske inte sådär överintelligent heller... Naturligtvis måste vi alla ta vårt ansvar!
Guzzi-Leif;9707 skrev:Mmmm; det där blir bara så jäkla dumt!
Minst lika korkat som när mc-strutsar envist påstår att det är bilisterna som är reellt vållande till alla olyckor bil/mc samt hinder vid sidan av vägen är problemet i samband med skadade, avåkande mc.
Kålsupare var namnet...
Nu har Collin tagit sitt förnuft till fånga - dags för oss mc-förare och våra organisationer att göra detsamma! Jag lovar att börja nu...
[/FONT]www.regeringen.se skrev:[url="http://meltwaternews.com/redirect.asp?u=41814&p=108711&d=226815579&url=http://www.regeringen.se/sb/d/8976/a/80107"][FONT=Arial]Statsrådens engagemang vecka 15-16[/FONT][/url][url="http://meltwaternews.com/v0/index.asp?M=468e36473ca51db0b4d1f9d74be03c1a&page=translate&from_translation_icon=1&docid=226815579"][FONT=Arial][/FONT][/url] [FONT=Arial]Finansdepartementet, och 1 annan källa – tor, 05 apr 2007 14:34[/FONT] [FONT=Arial]... 11/4 Möte med Vägverket och SMC i Södertälje om mc-förares trafiksäkerhet
Galne Dansken;10000 skrev:Statsrådens engagemang vecka 15-16
Näringsdepartementet
Åsa Torstensson
11/4 Möte med Vägverket och SMC i Södertälje om mc-förares trafiksäkerhet
Galne Dansken;10000 skrev:Har lite problem med språket - men, tror att jag måste vara en dum korkat mc-struts och kålsupare... och vem fasigen vill lyssna på någon som med utgångsläge i VV´s statistik kan ha åsikter om att att olyckor kan ha annat än motorcyklisten som vållande!!!
Att nästan 2/3 delar av döda motorcyklister 2006 dör i kollisioner med andra fordon, är tydligen enbart motorcyklisternas eget fel! Dom 6 motorcyklister som avled i räckes olyckor 2006, viste bara inte vad dom hållt på med, eller??
Det är nogs dags att lyssna på Aftonbladet
[/FONT][/I]
Guzzi-Leif;10108 skrev:Jag är väldigt kluven till de så debatterade vajerräckena.
Guzzi-Leif;10108 skrev:Det är i alla fall vad jag ser ute på vägarna!
Guzzi-Leif;10108 skrev:Nog kan vi väl stå för att detta i stället beror på lusten att pröva förmågan i skarpa kurvor med hård inbromsning strax innan och häftig acceleration efter? Att intresset för tillfället riktas mot utpräglad räjsig körning?
Guzzi-Leif;10108 skrev:Jag är väldigt kluven till de så debatterade vajerräckena.
Å ena sidan verkar det på något konstigt sätt hemskare att strimlas mot en vajer än att krossa skallen mot en sten eller spräcka bäckenet mot en Volvos B-stolpe.
Å andra sidan vet jag inte på vilket sätt räcket skulle kunna utgöra något reellt hot. Inte om man kör som man ska; .... Att intresset för tillfället riktas mot utpräglad räjsig körning?
Det är i alla fall vad jag ser ute på vägarna!
Fredrik Åkesson;10135 skrev:Att våra kära vänner på VV inte tänker på oss alla gånger visade sig tex i den här tråden.Man blir mörkrädd..Vill dom orsaka olyckor så dom får bort oss från vägarna?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151044&highlight=E18
Fredrik
Lime;10163 skrev:Liten räkneövning:
Räkna alla svårt skadade på mc under ett år.
Räkna sedan alla svårt skadade i våra skidanläggningar... Kul läsning. Det finns en orsak till att ortopeden i Mora är lika stor som den på Karolinska.
Mimmi;10211 skrev:Hej!
Jag för min del väljer, när det går att välja, hellre vägar utan mitträcke än därmed utrustade vägar. Inte enbart för att de mindre vägarna är roligare i många fall, utan just för att jag tycker det är otäckt med dessa räcken! Inte i första hand att jag känner skräck för wireräcket som sådant, nej jag upplever en stark obehagskänsla av den instängdhet jag upplever på sådana vägar. I synnerhet som mitträckena ofta kompletteras med likadana räcken åt vägkanten till. Att så totalt stänga in trafiken i smala fållor upplever jag personligen som mycket otäckt.
Men jag är ganska känslig vad avser att känna mig instängd, det vet jag. Jag mår inte bra av exempelvis himmelshöga, kala berg som stänger utsikten och djupa dalgångar ger mig olustkänslor och jag upplever dem som hotfulla. Det är lite av samma känsla jag upplever av räckesomgärdade vägar.
Guzzi-Leif;10269 skrev:Missa inte Jesper på Aftonbladets Nyhets-TV!
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst