Anledning till olyckor?

Anledning till olyckor?

Inläggav Helmetrock » 2007-03-25/14:56

Vet någon hur stor del av MC dödsolyckorna som beror på idiothög fart, rattfylla, drograttfylla eller liknande saker?

Jag tänkte att eftersom man så ofta hör att dessa saker är orsak till olyckor med båda bil och MC, så kan det ju inte vara så fruktansvärt många som dör i "rena olyckor" alltså att någon vid sina sinnes fulla bruk i normal hastighet råkar ut för en olycka?

Dessutom anser jag att SMC och våra organisationer borde särredovisa dessa olyckstyper eftersom att de inte på något sätt kan byggas/informeras/tränas bort, och att vi någorlunda laglydiga nyktra drogfria MC förare ligger långt ifrån riskzonen för dessa olyckor!

Och dessutom fall där bilföraren helt enkelt inte sett MCn trots att inget hinder eller annat funnits, för att få bilförare och vägverket att förstå att det är bilförarna som ligger bakom många av "våra" dödsfall!

Jag tror att det skulle hjälpa om man kunde läsa i tidningen att 50 MC förare dödats, av dem var 10 rattfulla eller drogade, och 15 körde i mer än 30 km för fort och 5 blev påkörda av bilister som inte sett dem!

Det skulle nog få bort synen att alla på två hjul är vansinniga fartdårar och får skylla sig själv!

Dessutom, kanske lite makabert, men vi dödar sällan andra än oss själva med våra misstag iallafall

Mvh Rickard
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Statisktik

Inläggav ansod » 2007-03-25/15:08

Den statistiken finns hos vägverket. I höstas höll jag i en kurs där en stor del ägnades åt just dina frågor. Jag blev väldigt väl bemött av vägverket. Jag håller helt med dig i dina åsikter. Inför förra årets säsong skrev jag till ett par av våra största mc-tidningar eftersom de året innan hade reportage om just dödsolyckor- Jag tycker att det är pedagogiskt felaktigt och att man egentligen lär sig väldigt lite av det. De som överlevt svåra olyckor kan ju faktiskt i många fall berätta själva.

Det är en hel del siffror att titta igenom och jag återkommer - nu ska jag ut och åka!!!
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Sammanfattning

Inläggav ansod » 2007-03-26/07:34

Sammanfattning av sammanställning för antalet dödade mc-förare åren 2000-2003

Antalet dödade i olika mc-typer
Standard 20 st.
Custom 11 st.
Off road 13 st.
Touring 3 st.
Sporttouring 4 st.
Scooter 4 st.
Supersport 80 st.
Totalt 1 st BMW

Könsfördelning: Manliga över 140 st. och 1 kvinnlig.

Singelolyckor 45%.

I sex av tio korsningsolyckor har föraren kört mer än 30 km för fort.

Mötesolyckor 60% i kurva.

80% av omkörningsolyckorna är mc omkörande.

Alkoholpåverkade 17%.
Drogpåverkade 3%.
Alkohol och drogpåverkade 1%.
Största gruppen av påverkade är förare 20-29 år.
Största gruppen dödade totalt sett är 20-29 år.

C:a 55% av supersport förarna är 20-29 år och står för nära 90% av olycker med hastigheter mycket över skyltad hastighet. C:a hälften på 70-väg.
Den vanligaste vägen med dödsolycka hade vägbredden 5,7 till 6.6 meter.

55% av dödade förare ägde mc:n.

Jag har försököt att sammanställa det hela så att det är så objektivt som möjligt. Dessutom vill jag inte tolka något eftersom jag hoppas att tråden lever vidare.
Om den här stastiken skrämmer mig? Nej, men jag hoppas att den gör mig till en bättre förare!

Helmetrock: jag hoppas att det här besvarar dina frågor!

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Tack!!

Inläggav Helmetrock » 2007-03-26/18:11

Det var mycket bra skrivet och bekräftade vad jag trott...

Att är man nykter, kör någorlunda laglig, är vid sina sinnes fulla bruk samt inte möter några bilister som inte förstått att hojar finns, så ska det mycket till för att dö (Obs bildligt talat);)

Kan ju bara berätta om första eller andra veckan med Rockstern, Jag kom i en rondell någonstans mellan Kinna och Varberg, när en äldre dam som borde fått sitt kort beslagtaget någon gång runt sekelskiftet kom. Hon körde fram till hajtänderna innan rondellen, stannade, tittade sig noga åt alla håll!!

Och körde ut mitt famför mig...

40 cm ifrån hennes framskärm fick jag stopp, då satt människan med händerna för ansiktet.......
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-03-26/19:05

Helmetrock;9227 skrev:... anser jag att SMC och våra organisationer borde särredovisa dessa olyckstyper eftersom att de inte på något sätt kan byggas/informeras/tränas bort, och att vi någorlunda laglydiga nyktra drogfria MC förare ligger långt ifrån riskzonen för dessa olyckor!

Och dessutom fall där bilföraren helt enkelt inte sett MCn trots att inget hinder eller annat funnits, för att få bilförare och vägverket att förstå att det är bilförarna som ligger bakom många av "våra" dödsfall!

...
Mvh Rickard


Vägverket och bl. a SMC har genomfört en MC-OLA / djupstudier av dödade motorcyklister under 2000-2003. Resultatet har sammanställts i en rapport. [url="http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf"]Länk till djupstudien på Vägverkets hemsida.[/url] det är denne som det refereras till ovan i tråden.
SMC:s sporthojsprojekt har reducerat denne typ av olyckor. Sporthojer stod för mera än 50%, 2005 kom den under 30%.

Du kan läsa mera konkret information på [url="http://www.svmc.se"]www.svmc.se[/url] kolla bl. a under SMC INFOMATERIAL STATSTIK

Under Pressrum - hittar du kanske en pressrelease i lite gran det stuk du efterfrågor:

PRESSMEDDELANDE 2007-01-10
ALLT FLER MOTORCYKLISTER DÖDAS AV ANDRA TRAFIKANTER!
Vägverkets statistik för dödsolyckor 2006 visade på en ökning av dödade motorcyklister.Under veckan sa Thomas Lekander, analytiker vid Vägverket, att det bästa för samhälle samhället vore om man förbjöd motorcyklarna och samhället köpte upp dem. Att det är farligt att köra
motorcykel är SMC, Sveriges M MotorCyklister, väl medvetna om men ser man över åren har motorCyklister, motorcyklisternas säkerhet förbättrats kraftigt. 1980 fanns 54 332 motorcykla motorcyklar i trafik
r samtidigt som dödade och skadade uppgick till 1 248. 2005 fanns hela 250 000
motorcyklar på våra vägar medan antalet dödade och skadade var 1 080 stycken.
Samtidigt som beståndet ökat med 460 % har de rapporterade olyckorna sjunkit med 13 %.
Enligt Vägverkets statistik har 34 av 56 motorcyklister dödats I kollision med ett annat fordon
under 2006. Det är nästan 61 % och antalet närmar sig nu två tredjedelar av alla olyckor.
Tidigare har singelolyckor motsvarat omkring hälften av alla olyckor.
â€
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Nästan alla...

Inläggav gösser » 2007-03-26/19:17

Vi får inte glömma de som väljer att lämna jordelivet genom en "planerad" olycka. Det finns så vitt jag vet ingen säker (om någon alls) statistik på dessa olyckor. I och för sig inte så konstigt eftersom det är näst intill omöjligt
att bevisa att det är så. Men att det förekommer betvivlar jag inte. Det brukar
gå lite rykten efter ett sådant tillbud i anslutning till olyckan.

Lars

ansod;9251 skrev:Sammanfattning av sammanställning för antalet dödade mc-förare åren 2000-2003

Antalet dödade i olika mc-typer
Standard 20 st.
Custom 11 st.
Off road 13 st.
Touring 3 st.
Sporttouring 4 st.
Scooter 4 st.
Supersport 80 st.
Totalt 1 st BMW

Könsfördelning: Manliga över 140 st. och 1 kvinnlig.

Singelolyckor 45%.

I sex av tio korsningsolyckor har föraren kört mer än 30 km för fort.

Mötesolyckor 60% i kurva.

80% av omkörningsolyckorna är mc omkörande.

Alkoholpåverkade 17%.
Drogpåverkade 3%.
Alkohol och drogpåverkade 1%.
Största gruppen av påverkade är förare 20-29 år.
Största gruppen dödade totalt sett är 20-29 år.

C:a 55% av supersport förarna är 20-29 år och står för nära 90% av olycker med hastigheter mycket över skyltad hastighet. C:a hälften på 70-väg.
Den vanligaste vägen med dödsolycka hade vägbredden 5,7 till 6.6 meter.

55% av dödade förare ägde mc:n.

Jag har försököt att sammanställa det hela så att det är så objektivt som möjligt. Dessutom vill jag inte tolka något eftersom jag hoppas att tråden lever vidare.
Om den här stastiken skrämmer mig? Nej, men jag hoppas att den gör mig till en bättre förare!

Helmetrock: jag hoppas att det här besvarar dina frågor!

Anders
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Trafikmiljön

Inläggav ansod » 2007-03-26/20:30

FEMA:s rapport (ett program för de europeiska motorcyklisternas säkerhet) är ju intressant läsning där bl a rapporteringen av olyckor, vägmiljön och att infrastrukturen inte är anpassad efter motorcyklar. Vägverket kan ju i sin statistik påvisa att den trafikmiljö som de har skapat är en bra trafikmiljö. Personligen är jag ju av en annan åsikt. Däremot har jag blivit väldigt trevligt bemött av olika tjänstemän när samlat material.

Att SMC gjort och gör mycket för vår säkerhet är bra - men till sist är ansvaret mitt! Det försvåras av att andra trafikanter i sin utbildning och i sin attityd saknar medvetandet om oskyddade trafikanter. Det försvåras också av att det finns gott om trafikmiljöer som kan förbättras, alltifrån plakorsningar till vägunderhåll. Det kanske är dags för en gemensam manifestation? Har det gjorts? Är något på gång?

Om man vill förbjuda motorcyklar för att de är farliga bör alla vägsträckor på vägar och motorvägar ha en maxhastighet på 70 km/h. En modern bil är gjord för att klara en frontalkrock i denna hastighet med 90% chans till överlevnad. Sannolikheten för överlevnad är 10% i 90 km/h. Så länge tjänstemän och politiker tror att vi är en liten marginell grupp kan de ju behandla oss tämligen styvmoderligt. Är det inte dags att visa att vi är många och duktiga?
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Galne Dansken » 2007-03-26/21:46

ansod;9278 skrev:
1. FEMA:s rapport (ett program för de europeiska motorcyklisternas säkerhet) är ju intressant läsning ...

2. Vägverket kan ju i sin statistik påvisa att den trafikmiljö som de har skapat är en bra trafikmiljö. Personligen är jag ju av en annan åsikt. ..
...det finns gott om trafikmiljöer som kan förbättras, alltifrån plakorsningar till vägunderhåll. Det kanske är dags för en gemensam manifestation? Har det gjorts? Är något på gång?...
..Är det inte dags att visa att vi är många och duktiga? ...Så länge tjänstemän och politiker tror att vi är en liten marginell grupp kan de ju behandla oss tämligen styvmoderligt.

3. Att SMC gjort och gör mycket för vår säkerhet är bra - men till sist är ansvaret mitt! Det försvåras av att andra trafikanter i sin utbildning och i sin attityd saknar medvetandet om oskyddade trafikanter. ..


1. Här finns rapporten på svensk [url="http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/EAMS.pdf"]LÄNK[/url]

2. Yesbox ;)
MC finns principielt INTE i dom instruktionböcker och manualer som vägbyggare och väg underhållera jobbar efter i Sverige.
Därför ser vägmiljön ut som den gör - fact of life!
Detta är by the way, ett problem i flera EU länder!

Idag har VV´s regions direktörer haft ett möte vart bl. a ett handlingsprogram med 9 besluts punkter har varit på agendan. Alla punkter initierad av SMC, och vi hoppa satt dessa har fått OK!

I. 1.000 mil av Sveriges mest MC trafikerade vägor pekas ut.
II. SMC inventerar farliga avsnit på dom 1.000 mil. En samling av åtgärdsförslag tas fram och dessa black-spot förbättras över en år räcke.
III. VGU - Regelverk f. Vägar och Gators Utforming updateres under 2007 till att infatta MC. Dvs nybygningar kan från 2008 ta hänsyn t. MC
IV. Möjligen tas nya tillägstavlor för MC fram, ex. nypande kurve
V. Övrige regelvärk, t. ex. ATB, VV-AMA revideras och MC tas med.
VI. Problem v. vägarbeten ska löses så det är säkert f. MC
VII. Under 2007 testas nya typor av stödremsor.
IIX. Utveckling av MC vänligt räcke f. black-spot påbörjas.
IX. VV undersöker att nyttja mera MC vänliga räcken v. nybyggen än vajer.

Jag anser att det händer mera än det någonsin har gjort tidigare :)
Ge oss ett par veckor till och vi hoppas att detta förankras.

3. Ansvaret för att unvika olyckor är 3 delad; Ditt som trafikant, andra trafikanter och vägunderhållerens. Men, det är du som motorcyklist det gör mest ont på - så du får ta nästen allt ansvar!

I FEMA har vi senaste tiden kollad mycket på vetenskapliga undersökninger, bl.a med stor support av Honda och Yamaha om varför att bilisterne inte ser oss på MC.
Det lutar åt att bilisterna inte uppfatter MC´n och bilstens hjärna har jobbigt att registrera / se och förstå ljuset från MC´n och det som kommer. Mycket enkelt försklarad ger ett ljuspunkt inte ett 3D perspektiv som ger hjärnen möjlighet att kalkylera avstånd - hastighet - kollisions tid snabbt nog. Jag börjer tro på detta resonemang, och anser att en lösning troligen ska sökes i nya typor av belysning!

Och apropo delad ansvar - kan SMC inte fungera och hålle på med det store jobb som göres utan att; Du är betalende medlem och gärna hjälper till på båda lokalt och nationelt nivå..

Vällkommen till...
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Ett nytt hot.

Inläggav Mimmi » 2007-03-26/22:12

Hej!

Jag har upptäckt ett nytt hot från Vägverket mot oss motorcyklister denna våren. För att minska saltanvändningen har väghållaren på mindre landsvägar övergått till att använda sand som halkbekämpningsmedel. Det är på många vägar lika mycket sand som i städerna. Det innebär att spårvalet blir något konstigt, eftersom bilarna blåst undan sanden så att det liksom bara finns rena hjulspår att köra i.

Men till skillnad från hur gatorna sköts i städerna, med sandsopning på våren, så tror inte jag att detta kommer att ske på landsvägarna...

Jag kan bara hoppas att någon tar upp denna sak med Vägverket.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-03-26/22:58

Mimmi;9290 skrev: ...

Jag kan bara hoppas att någon tar upp denna sak med Vägverket.


Uhhh :eek: Mimmi, har du möjlighet att ta några bra digital bilder - eposta dom till mig, inkl. beskrivning och lokation - då ska jag se till att det hamnar på rätt ställe..
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Uppfattat!

Inläggav Mimmi » 2007-03-26/23:08

Galne Dansken;9294 skrev:Uhhh :eek: Mimmi, har du möjlighet att ta några bra digital bilder - eposta dom till mig, inkl. beskrivning och lokation - då ska jag se till att det hamnar på rätt ställe..



Hej!

Det skall jag försöka göra! Nu gäller det bara att försöka komma ihåg var de värsta ställena är. Jag har kör mycket på småvägar med Gullan under den senaste tiden, nämligen...:) (det är SÅ kul nämligen, att köra menar jag, inte sanden...)

Fantastiskt bra att Du finns Jesper, som har en direktingång till myndigheterna!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-03-27/17:50

Ja detta med sand och grus är ett riktigt elände!

Och speciellt detta förbannade oljegrus de sprider ut istället för riktig asfalt...

För det första så tar de bort varningsskyltarna när hälften av gruset är kvar, och sen ser det ut som om det ligger kvar grus i åratal:mad:

Som en klok person skrev i vår lokaltidning som svar när vägverket skrivit en stolt artikel om hur bra och billigt det var, att så länge man inte fick betalt för att köra på skiten var det åt helvete för dyrt iallafall:rolleyes:

Ps. en GS ägare är väl glad för lite grusåka?:p
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

En bild...

Inläggav Mimmi » 2007-03-30/18:40

Hej!

Visar här en bild som illustrerar det jag skrivit om hur det ser ut på vissa småvägar numera. Detta eftersom Vägverket slopat saltningen och börjat sanda för att förebygga vinterhalkan.
Just dessa foton är tagna på vägen mellan Sexdrega-Roasjö-Skephult, men den vägen är inte unik i detta avseende. Så ser det ut på flerfaldiga ställen i trakterna häromkring.

Jag har skickat dessa samt ännu flera bilder till Jesper, allt enligt hans önskan i inlägg ovan i denna tråd.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Collin

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-02/16:23

Jag tycker sällan att Robert Collin skriver särskilt bra men den här gången blev det klockrent; analytiskt, utan övertoner, försköning eller strutsmentalitet http://aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1036621,00.html
Tänk om vi alla tog till oss denna insikt, oavsett vilket fordon vi framför!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-02/19:27

Guzzi-Leif;9687 skrev:Jag tycker sällan att Robert Collin skriver särskilt bra men den här gången blev det klockrent; analytiskt, utan övertoner, försköning eller strutsmentalitet http://aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1036621,00.html
Tänk om vi alla tog till oss denna insikt, oavsett vilket fordon vi framför!


Håller med. Kul att Collin tagit till sig en hel del av den kritik som bl.a. jag skickade till honom efter förra årets artikel. Den var ett riktigt bottennapp som i princip idiotförklarade ALLA motorcyklister.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-02/21:06

Lime;9697 skrev:Håller med. Kul att Collin tagit till sig en hel del av den kritik som bl.a. jag skickade till honom efter förra årets artikel. Den var ett riktigt bottennapp som i princip idiotförklarade ALLA motorcyklister.


Mmmm; det där blir bara så jäkla dumt!
Minst lika korkat som när mc-strutsar envist påstår att det är bilisterna som är reellt vållande till alla olyckor bil/mc samt hinder vid sidan av vägen är problemet i samband med skadade, avåkande mc.
Kålsupare var namnet...

Nu har Collin tagit sitt förnuft till fånga - dags för oss mc-förare och våra organisationer att göra detsamma! Jag lovar att börja nu...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-04-07/20:55

Guzzi-Leif;9707 skrev:Mmmm; det där blir bara så jäkla dumt!
Minst lika korkat som när mc-strutsar envist påstår att det är bilisterna som är reellt vållande till alla olyckor bil/mc samt hinder vid sidan av vägen är problemet i samband med skadade, avåkande mc.
Kålsupare var namnet...

Nu har Collin tagit sitt förnuft till fånga - dags för oss mc-förare och våra organisationer att göra detsamma! Jag lovar att börja nu...


Jag kan bara hålla med!

Och det jag skrev i början av tråden om bilar, alkohol och sporthojar var kanske inte sådär överintelligent heller... Naturligtvis måste vi alla ta vårt ansvar!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-07/21:39

Helmetrock;9993 skrev:Jag kan bara hålla med!

Och det jag skrev i början av tråden om bilar, alkohol och sporthojar var kanske inte sådär överintelligent heller... Naturligtvis måste vi alla ta vårt ansvar!


Så länge jag tillåts saluföra mina åsikter här på Forum, kan du vara säker på att man inte behöver vara överintelligent för att vara med!
Tror dessutom processen kräver stor mångfald av åsikter...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-04-07/23:11

Guzzi-Leif;9707 skrev:Mmmm; det där blir bara så jäkla dumt!
Minst lika korkat som när mc-strutsar envist påstår att det är bilisterna som är reellt vållande till alla olyckor bil/mc samt hinder vid sidan av vägen är problemet i samband med skadade, avåkande mc.
Kålsupare var namnet...

Nu har Collin tagit sitt förnuft till fånga - dags för oss mc-förare och våra organisationer att göra detsamma! Jag lovar att börja nu...


Har lite problem med språket - men, tror att jag måste vara en dum korkat mc-struts och kålsupare... och vem fasigen vill lyssna på någon som med utgångsläge i VV´s statistik kan ha åsikter om att att olyckor kan ha annat än motorcyklisten som vållande!!!

Att nästan 2/3 delar av döda motorcyklister 2006 dör i kollisioner med andra fordon, är tydligen enbart motorcyklisternas eget fel! Dom 6 motorcyklister som avled i räckes olyckor 2006, viste bara inte vad dom hållt på med, eller??

Det är nogs dags att lyssna på Aftonbladet ;)


www.regeringen.se skrev:[url="http://meltwaternews.com/redirect.asp?u=41814&p=108711&d=226815579&url=http://www.regeringen.se/sb/d/8976/a/80107"][FONT=Arial]Statsrådens engagemang vecka 15-16[/FONT][/url][url="http://meltwaternews.com/v0/index.asp?M=468e36473ca51db0b4d1f9d74be03c1a&page=translate&from_translation_icon=1&docid=226815579"][FONT=Arial][/FONT][/url] [FONT=Arial]Finansdepartementet, och 1 annan källa – tor, 05 apr 2007 14:34[/FONT] [FONT=Arial]... 11/4 Möte med Vägverket och SMC i Södertälje om mc-förares trafiksäkerhet
[/FONT]
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Vår mest centrala organisation!

Inläggav Michael Fored » 2007-04-08/00:42

Galne Dansken;10000 skrev:Statsrådens engagemang vecka 15-16
Näringsdepartementet
Åsa Torstensson
11/4 Möte med Vägverket och SMC i Södertälje om mc-förares trafiksäkerhet


Toppen Jesper!

Ett tillfälle att visa vilken fantastiskt engagerad, ansvarstagande och säkerhetsmedveten trafikantgrupp motorcyklister är!

Michael
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-08/10:08

Galne Dansken;10000 skrev:Har lite problem med språket - men, tror att jag måste vara en dum korkat mc-struts och kålsupare... och vem fasigen vill lyssna på någon som med utgångsläge i VV´s statistik kan ha åsikter om att att olyckor kan ha annat än motorcyklisten som vållande!!!

Att nästan 2/3 delar av döda motorcyklister 2006 dör i kollisioner med andra fordon, är tydligen enbart motorcyklisternas eget fel! Dom 6 motorcyklister som avled i räckes olyckor 2006, viste bara inte vad dom hållt på med, eller??

Det är nogs dags att lyssna på Aftonbladet ;)


[/FONT][/I]


Varken Collin eller jag påstår att mc-förarna alltid är vållande.
Däremot borde vi väl dels kunna stå för egna brister samt koncentrera oss på det vi själva kan styra över; vår egen körning.

Har inte sett dig som struts förut och tvivlar på att du ska bli det - du är alldeles för engagerad i vidareutbildningen för det.

Strutsar; det är såna som tittar på hinder vid sidan av vägen i stället för att koncentrera på varför man kör omkull/av. Strutsar; det är såna som "dömer" vållande efter väjnings- och svängregler i stället för att fundera över om mc-föraren höll så hög fart att bilisten fick fel beslutsunderlag.

Ingen vinner på att se enögt på våra problem!
Däremot kommer vi att vinna oerhört mycket på att koncentrera oss på det vi kan påverka direkt - gashandtaget är bara en av de sakerna.

Dessutom:
Jag borde ha hållt vad jag lovat mig själv; att inte lägga mig i detta ämne - det verkar mer eller mindre förbjudet med självkritik när det gäller olycksutvecklingen. Trist!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Motorcyklister är föredömliga trafikanter!

Inläggav Michael Fored » 2007-04-08/17:01

Det finns massvis av olika anledningar till de olyckor som sker. En viktig orsak är den brist på samspel och hänsyn mellan trafikanter som jag tycker utmärker trafiken på Sveriges vägar. En annan viktig orsak är somliga trafikanters attityd som innebär ett onödigt stort risktagande.

Jag tycker trafikdebatten alltför ofta handlar om motorcyklister som en orimligt risktagande trafikantgrupp med attitydproblem. Jag vill istället påstå att motorcyklister, generellt och i jämförelse med andra, är en mycket ansvarstagande och säkerhetsmedveten trafikantgrupp.
Vi håller våra fordon i ett trafiksäkert skick, vi använder säkerhetsutrustning långt utöver vad lagen kräver och vi fortbildar oss betydligt mer än andra trafikantgrupper.
Vi kör med en betydligt mer defensiv och olycksförebyggande attityd eftersom vi vet att bara ett litet misstag, av oss själva eller av medtrafikanter, kan få ödesdigra konsekvenser för oss mindre skyddade trafikanter.

Jag vill till och med påstå att vi motorcyklister är ett föredöme bland trafikanter. Vi tar dessutom med oss vårt föredömliga trafikbeteende när vi kör andra fordon. Vårt största problem är inte den lilla minoritet av motorcyklister som regelmässigt tar orimligt stora risker. Vårt största problem är att det finns för få föredömliga trafikanter. Det finns helt enkelt för få motorcyklister! :rolleyes:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-08/22:39

Ett begrepp i ditt resonemang, Michael, anser jag vara en kärna att bygga vidare på nämligen ordet "medveten". Där håller jag med om att vi mc-förare är lite unika, något som bland annat syns tydligt i våra fordons utomordentliga skick och det närmast maniska i att alltid ha det bästa som går att köpa för pengar när det gäller däck, bromsslangar och en hel del annat. Just medvetenheten utgör väl det allra största hoppet för att vi alla skall kunna få köra mc även i framtiden - utan att ha förolyckats eller förbjudits.

När det gäller det defensiva i körningen går våra åsikter isär; jag tycker mig se så mycket som motsäger detta. För en gångs skull ett område där jag gärna skulle ha fel.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Vajerräcken

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-09/10:12

Jag är väldigt kluven till de så debatterade vajerräckena.

Å ena sidan verkar det på något konstigt sätt hemskare att strimlas mot en vajer än att krossa skallen mot en sten eller spräcka bäckenet mot en Volvos B-stolpe.

Å andra sidan vet jag inte på vilket sätt räcket skulle kunna utgöra något reellt hot. Inte om man kör som man ska; bara kör om då det är två körfält (och inte när kö-adrenalinet är så högt att de bilar jag passerar kan förväntas kasta sig ut i ilsken desperation), alltid ligger mitt i körfältet då det är ett körfält så att ingen kan passera mig samt har så lågt tempo att jag rimligen håller mig på hjulen.

Dessutom låter det aningen krystat då vi påstår att många mc-förare i högre grad åker små, krokiga 70- och 90-vägar för att de är så rädda för räckena. Nog kan vi väl stå för att detta i stället beror på lusten att pröva förmågan i skarpa kurvor med hård inbromsning strax innan och häftig acceleration efter? Att intresset för tillfället riktas mot utpräglad räjsig körning?
Det är i alla fall vad jag ser ute på vägarna!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Try it, you'll like it!

Inläggav Michael Fored » 2007-04-09/13:10

Guzzi-Leif;10108 skrev:Jag är väldigt kluven till de så debatterade vajerräckena.

Det är verkligen kluvet! Å ena sida är sannolikt separerade körfält gynnsamt ur säkerhetssynpunkt, oftast och även för motorcyklister. Å andra sidan väljer Vägverket att montera vajerräcken av en sort som verkligen inte är optimal för mindre skyddade trafikanter om olyckan är framme.

Guzzi-Leif;10108 skrev:Det är i alla fall vad jag ser ute på vägarna!

Det du ser ute på vägarna är troligen inte helt representativt för motorcyklister i allmänhet. Många kör motorcykel för nöjes skull och tycker det är tråkigt att köra på raka vägar, med eller utan vajerräcken.

Guzzi-Leif;10108 skrev:Nog kan vi väl stå för att detta i stället beror på lusten att pröva förmågan i skarpa kurvor med hård inbromsning strax innan och häftig acceleration efter? Att intresset för tillfället riktas mot utpräglad räjsig körning?

Hur stor andel av alla motorcyklister som väljer en krokig väg framför en rak med vajerräcken gör det för att utöva utpräglad racing på allmän väg? Jag är övertygad om att en förkrossande majoritet av motorcyklister har med sitt förnuft och omdöme även på krokigare vägar. Att de använder sin inövade körteknik främst till att öka säkerhetsmarginalerna och inte till att ömdömeslöst tänja gränserna. De allra flesta har en mycket omdömesfull attityd.

Det är just att sprida den här attityden som är det viktigaste vid körteknikövningar på stor och liten motorbana. Vid övningarna tränas körskicklighet för att öka de egna säkerhetsmarginalerna vid omdömesfull körning på allmän väg.

Kommande säsong bjuder på många tillfällen att smittas av en omdömesfull säkerhetsattityd samtidigt som du övar körteknik. Jag ser särskilt fram emot övningstillfället på Mittsverigebanan den 9-10 juni. Det finns inte mycket som slår försommaren i Norrland!

Bokning sker via [url="http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1598"]SMC School[/url]. Där är platser kvar!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-04-09/15:59

Guzzi-Leif;10108 skrev:Jag är väldigt kluven till de så debatterade vajerräckena.

Å ena sidan verkar det på något konstigt sätt hemskare att strimlas mot en vajer än att krossa skallen mot en sten eller spräcka bäckenet mot en Volvos B-stolpe.

Å andra sidan vet jag inte på vilket sätt räcket skulle kunna utgöra något reellt hot. Inte om man kör som man ska; .... Att intresset för tillfället riktas mot utpräglad räjsig körning?
Det är i alla fall vad jag ser ute på vägarna!


Det finns inga dokumeterade fakta om att någon motorcyklist har strimlats på ett vajerräcke! Men att man byggar en vägmiljö, som inte tar hänsyn eller har någon beskrivning överhuvudtagit, om hur man ska - eller kan ta hänsyn till en trafikantgrupp på över en kvarts miljon - är under al kritik, enligt min åsikt!

Det är krockvåldet som dödar. Och en del av detta får vi bort med mitträcken, så det är bra. Om man bara byggar dom som MC vänliga räcken. Dvs med få stolper, och dessa är kanske bak om nån plått ell. dylikt.
Att montera upp räcken i ytterkurvor, stolper, fartkameror, skylt och annat, vart motorcyklister går av - är fullkomligt vansinningt. Och motorcyklister går av, även om dom kör långsamt under lagstadgad hastighet etc. - detta av anledningar som motorcyklisten inte kan råda över - vi ka t. ex fråga den 64 åriga som avled p. gr. av en älg i helgen!

Att bygge vägmiljön på ett vettigt sätt som tar hänsyn till MC måste vara en naturlig del av samhället. Att få en agressiv punktering med 80 i timmen, kan snabbt betyda att man hamnar i räcket! Och även om man tankar fullt med självkännedom, riskmedvetenhet, och trafiksäker attityd hjälper det inte mycket när Sprit & Drog Dogge är ute och kör i stulna bilen.

Sen är det 120% inlysanda och almän kännedom att det finns några som fullkomligt skitar i lag och ordning - och kör som galningar. Och denne grupp finns flittigt representerade i olyckorna.
Men, enligt min åsikt bör inte denne minoritet ensidigt stå tills model för åtgårder som ska ramma alla som kör MC insidan av huvudet!

Min gode kompis brött båda benen, fick punkterad en lunga och skador på flera ryggkotar förre helg. Åkte i centrum med ca. 45 km/t och bromsar för en bil som plötsligt ville svänga vänster i u-sväng utan blinkers.
Instruktörs utbildaren, som min erfarna kompis är bromsar det bästa han har lärt och övad. Men, krockvåldet slår till...
Han är väldigt tacksam för hans store erfarenhet, annars hade nog inte klarad sig!
Att bilen inte nyttjar blinkers, inte kollar sig ordentligt omkring är under al kritik - och ett problem som vi motorcyklister får acceptera.

Sanningen har altid olika nuancer - och jag kännar inte någon som sökar dölja att det finns farliga motorcyklister oxå... men, absolut huvudparten tar ansvar...
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-09/16:25

Att våra kära vänner på VV inte tänker på oss alla gånger visade sig tex i den här tråden.Man blir mörkrädd..Vill dom orsaka olyckor så dom får bort oss från vägarna?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151044&highlight=E18

Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-09/19:20

Fredrik Åkesson;10135 skrev:Att våra kära vänner på VV inte tänker på oss alla gånger visade sig tex i den här tråden.Man blir mörkrädd..Vill dom orsaka olyckor så dom får bort oss från vägarna?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151044&highlight=E18

Fredrik


Av och till står såväl politiker som myndighetspersoner för att de faktiskt vill ha bort oss. Senast har regeringsrepresentanter sagt ifrån att det bara är positivt om de nya försäkringspremierna skjuter upp eller helt förhindrar mc-debuten.

Många av oss bevisar varje säsong att de negativa bland makthavarna är rejält ute och cyklar. Några av oss kör så att till och med jag kan fundera på om inte våra "fiender" i maktens korridorer har rätt....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-09/21:04

Liten räkneövning:

Räkna alla svårt skadade på mc under ett år.

Räkna sedan alla svårt skadade i våra skidanläggningar... Kul läsning. Det finns en orsak till att ortopeden i Mora är lika stor som den på Karolinska.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-09/22:58

Lime;10163 skrev:Liten räkneövning:

Räkna alla svårt skadade på mc under ett år.

Räkna sedan alla svårt skadade i våra skidanläggningar... Kul läsning. Det finns en orsak till att ortopeden i Mora är lika stor som den på Karolinska.


Använd på det sättet kan ju statistik till och med ge perspektiv och djup. Märkligt!
Satt i sammanhanget "Nya fordonsskatten/-försäkringen" blir man dock förvirrad, återigen....

Å femtioelfte sidan kan kanske inte andras olycka intecknas till vår förmån?!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Räcken...

Inläggav Mimmi » 2007-04-10/18:42

Hej!

Jag för min del väljer, när det går att välja, hellre vägar utan mitträcke än därmed utrustade vägar. Inte enbart för att de mindre vägarna är roligare i många fall, utan just för att jag tycker det är otäckt med dessa räcken! Inte i första hand att jag känner skräck för wireräcket som sådant, nej jag upplever en stark obehagskänsla av den instängdhet jag upplever på sådana vägar. I synnerhet som mitträckena ofta kompletteras med likadana räcken åt vägkanten till. Att så totalt stänga in trafiken i smala fållor upplever jag personligen som mycket otäckt.
Men jag är ganska känslig vad avser att känna mig instängd, det vet jag. Jag mår inte bra av exempelvis himmelshöga, kala berg som stänger utsikten och djupa dalgångar ger mig olustkänslor och jag upplever dem som hotfulla. Det är lite av samma känsla jag upplever av räckesomgärdade vägar.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-10/22:38

Mimmi;10211 skrev:Hej!

Jag för min del väljer, när det går att välja, hellre vägar utan mitträcke än därmed utrustade vägar. Inte enbart för att de mindre vägarna är roligare i många fall, utan just för att jag tycker det är otäckt med dessa räcken! Inte i första hand att jag känner skräck för wireräcket som sådant, nej jag upplever en stark obehagskänsla av den instängdhet jag upplever på sådana vägar. I synnerhet som mitträckena ofta kompletteras med likadana räcken åt vägkanten till. Att så totalt stänga in trafiken i smala fållor upplever jag personligen som mycket otäckt.
Men jag är ganska känslig vad avser att känna mig instängd, det vet jag. Jag mår inte bra av exempelvis himmelshöga, kala berg som stänger utsikten och djupa dalgångar ger mig olustkänslor och jag upplever dem som hotfulla. Det är lite av samma känsla jag upplever av räckesomgärdade vägar.


Jag delar din upplevelse!
Allra värst när man åker någon långsam maskin och hela Värmlands bilpark pressar på bakom och vill om...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2007-04-11/10:34

Vad är dett för påfund från VV? :confused:

Länkar till en tråd på ett annat forum.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151044&highlight=halt
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Se upp!

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-11/18:19

Missa inte Jesper på Aftonbladets Nyhets-TV!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Danneman » 2007-04-11/19:15

Guzzi-Leif;10269 skrev:Missa inte Jesper på Aftonbladets Nyhets-TV!


Hehe, han börjar bli rena filmstjärnan.

Här länk till TV4 inslaget som visades ikväll ang samarbetet SMC och VV
http://webbtv.tv4.se/webtv/tv4/showContent.do?treeId=1&progId=112344&itemId=&cat=tv4_se.4600.91


MVH
/Danne
1250GSA -21
KTM 1290SA -15
1200GSA -08
G650XC -08
R1200RT -06
BMW650F -98
Användarvisningsbild
Danneman
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2005-08-15/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-11/21:07

Snyggt, riktigt snygg. Och nej, jag är inte alls avis på Bengt och Olle för att de fick leka lite privat på Tuvängen. Kan faktiskt föreställa mig hur mycket Bengt satt och log i hjälmen.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Insla i Nyhetsmorgon

Inläggav Danneman » 2007-04-12/12:15

1250GSA -21
KTM 1290SA -15
1200GSA -08
G650XC -08
R1200RT -06
BMW650F -98
Användarvisningsbild
Danneman
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2005-08-15/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst