Morgontrafikens marginaler!

Morgontrafikens marginaler!

Inläggav Michael Fored » 2007-03-27/08:33

Nu när vi ger oss ut i morgontrafiken bland alla bilister är det klokt att köra med marginaler. Annars blir det lätt som för motardmotorcyklisten imorse på väg söderut på E4 norr om Stockholm. Det var mycket bilar, det var trångt och solen bländade alla på väg söderut. Hastigheten var mellan 20 och 50 km/tim. Motorcyklisten snirklade sig fram mellan filer och bilar, bara något snabbare än bilarna. Vid ett filbyte såg motorcyklisten inte att trafiken plötsligt gjorde tvärstopp i den fil dit han/hon var på väg. Luckan var inte stor och motorcyklisten stod på öronen. Nu hade motorcyklisten ordentlig skyddsytrustning och den omgivande trafiken uppmärksammade omkullkörningen så allt gick bra. Men ändå, så himla onödigt! :(
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav runeo » 2007-03-27/08:57

MichaelF;9305 skrev:Nu när vi ger oss ut i morgontrafiken bland alla bilister är det klokt att köra med marginaler. Annars blir det lätt som för motardmotorcyklisten imorse på väg söderut på E4 norr om Stockholm. Det var mycket bilar, det var trångt och solen bländade alla på väg söderut. Hastigheten var mellan 20 och 50 km/tim. Motorcyklisten snirklade sig fram mellan filer och bilar, bara något snabbare än bilarna. Vid ett filbyte såg motorcyklisten inte att trafiken plötsligt gjorde tvärstopp i den fil dit han/hon var på väg. Luckan var inte stor och motorcyklisten stod på öronen. Nu hade motorcyklisten ordentlig skyddsytrustning och den omgivande trafiken uppmärksammade omkullkörningen så allt gick bra. Men ändå, så himla onödigt! :(


Hej

En av mina redigaste käpphästar. Det är inte många MC-däck som är konstruerade att fungera med acceptabelt väggrepp på vägbana som håller -2 grader celcius.

Så se upp! Ni/Vi som kör i säsongens ytterkanter måste välja däck som inte blir bakelit när temperaturen är under +10 grader. Å jag råkar ha en MC med bakelitdäck och en med gummi som fortfarande är gummi vid -2 grader. Båda tillverkare börjar på M som i etzler eller ichelin

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav .Z. » 2007-03-27/09:43

När jag var 18 så fick jag lära mig allt jag kan om att hålla marginaler av tre stycken tyska motorcyklister som jag & kompisen träffade på en camping. Vi följde dem en lång bit & jag har aldrig sett på maken till förutseende motorcyklister, i allt dom gjorde & deras beteende i trafiken.

Idag så är allt detta en självklarhet för mig men när jag var 18 så var jag ju odödlig ;) så jag minns att jag nästan tyckte att dom var lite fåniga...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Josef » 2007-03-27/13:56

Om man ska smita i rullande kö är det minst lika viktigt som vanligt att hålla goda avstånd till framförvarande; det äter upp en stor del av vår tillgängliga uppmärksamhet att ha bilar tätt på alla sidor samtidigt som man spanar efter luckor mm.

Mitt tips är att göra som buden: ligg mitt mellan filerna så länge du har tänkt att fortsätta smita. På så sätt har du ingen bil rakt framför utan kan lätt köra förbi om kön stannar. Dessutom slipper du de otaliga sidoförflyttningar som krävs när man konstant byter fil och är därmed förutsägbar för övriga trafikanter och kan rikta uppmärksamheten längre fram i kön.

Att smita är alltid ett risktagande så var försiktiga där ute vänner.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-27/14:35

Josef;9326 skrev:Att smita är alltid ett risktagande så var försiktiga där ute vänner.



Så rätt Josef. Ibland får man hjärnskakning av det;)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-03-27/17:39

Josef;9326 skrev:[B]

Att smita är alltid ett risktagande så var försiktiga där ute vänner.


Men det är också en oemotståndlig fördel med MC i Stockholmstrafiken. Minskar min pendlingstid med 30-50% d v s uppåt en timme om dagen.

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Josef » 2007-03-27/21:25

Gustav;9339 skrev:Men det är också en oemotståndlig fördel med MC i Stockholmstrafiken. Minskar min pendlingstid med 30-50% d v s uppåt en timme om dagen.

Gustav


Det håller jag fullständigt med om, jag har pendlat på hoj varje arbetsdag sedan årsskiftet. Dock kan jag inte ställa mig odelat positiv till en så pass riskfylld körstil.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Kjell Johansson » 2007-03-28/07:51

Nej det höjer risknivån men en annan aspekt är också att glida förbi med viss "lågmäld" finess för att inte i onödan reta de bilburna medtrafikanterna. Vi bör ju inte tära på vår goodwill mer än nödvändigt hos allmänheten.
Oftast möter jag dock förståelse som visas genom att man viker undan lite och ger plats när man skymtar mej i backspegeln. Motsatsen händer förstås också

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst