Hur gör ni?

Hur gör ni?

Inläggav Kalle_B » 2007-03-29/07:45

Händer ofta på min väg till jobbet att det är lång bilkö innan en rondell. Hur gör ni när ni kommer på MC:confused: Tar snällt och ställer er i kön - eller kör om hela bilkön fram till rondellen? (I det här verkliga fallet är det en enfilig landsväg som ansluter till rondellen)
Misstänker att man kör efter olika principer i olika delar av landet.
Det är ju enkelt att ta sig fram på MC - men man vill ju inte reta upp bilister..

Misstänker att det är lite olika kulturer i olika städer..
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-03-29/08:54

Oavsett om det är rondell, trafikljus eller annan korsning - står kön stilla och det finns plats försöker i alla fall jag ta mig framåt, det är ju halva poängen med att åka MC i stadstrafik :p
Självklart under ansvar dock, hellre ta det lugnt än att riskera nåt.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav pommes » 2007-03-29/09:32

Oavsett om det är rondell, trafikljus eller annan korsning - kör jag och ställer mig längst fram.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-29/09:56

Om jag ska våga mig på en gissning så gör nog de flesta av oss som föregående "talare".., likaså jag.
Men, OM det nu är så vanligt hur kommer det sig att ingen (åtminstone inte vad jag hört) råkat ut för farbror Polis med böteslapp? Det kan väl näppeligen vara förenligt med trafiklagarna att smita förbi en bilkö..?? :confused:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav BulletStefan » 2007-03-29/11:54

Så länge jag agerar ansvarsfullt när jag passerar en kö anser jag inte att jag gör något fel, och jag baserar det 'rättfärdigandet' på två saker.

1. Principen om 'fri körfältsbildning', dvs om det finns plats för två fordon i bredd i ett körfält får man köra två i bredd. Jag menar alltså att om det är plats för en MC mellan två rader bilar är det inget fel att köra där. Alternativt om det är ett körfält får man köra om till vänster om det finns plats.

2. Jag använder utrymme som ändå ingen annan använder - eller kan använda. Dvs jag tar ingen annans plats utan skapar min egen. Bilister som eventuellt har problem med detta är bara avundsjuka :p
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-03-29/12:54

Helt enig med dej Stefan. När jag blev återfallsknutte år 2000 efter ca 10 års "paus" var det till stor del p g a att jag surnat till rejält på att leva halva mitt vakna liv på Essingeleden.

Polisen har aldrig haft synpunkter när jag kör mellan bilar (har även passerat poliser) men de har med mycket tydliga gester och ansiktsuttryck visat vad de tyckte när jag stundom också förirrat mej ut i vägrenen

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav oskobe » 2007-03-29/14:21

Gustav;9440 skrev:Helt enig med dej Stefan. När jag blev återfallsknutte år 2000 efter ca 10 års "paus" var det till stor del p g a att jag surnat till rejält på att leva halva mitt vakna liv på Essingeleden.

Polisen har aldrig haft synpunkter när jag kör mellan bilar (har även passerat poliser) men de har med mycket tydliga gester och ansiktsuttryck visat vad de tyckte när jag stundom också förirrat mej ut i vägrenen

Gustav


Min prioritet är som följer:
1. Bussfil eller vägren
2. Mellan bilar

Säkrare (dock olagligare med denna prioritet) tycker jag.
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-03-29/15:14

oskobe;9448 skrev:Min prioritet är som följer:
1. Bussfil eller vägren
2. Mellan bilar

Säkrare (dock olagligare med denna prioritet) tycker jag.


Det här med bussfiler är ju lite lurigt, på vissa orter gäller vad jag förstår generellt att MC får köra i bussfil (eller har jag fel?) medan det på andra bara är tillåtet när det explicit står på tilläggstavlor. Så är det i alla fall här i Stockholmsområdet så det gäller att hålla koll på tilläggstavlorna.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav GOJL » 2007-03-29/21:56

Tja, finns det landsvägar i Sthlm!? ;-)

Själv har jag aldrig bråttom när jag kör mc, så jag fyller på kön, snällt o lugnt...
...å andra sidan om jag har bråttom, lönar det sig inte att stressa! ;-)

Fast jag har förståelse att om du bor i Sthlm och inte har promenadavstånd, eller [COLOR="Red"]lämplig[/COLOR] kollektivtrafik att nyttja, så...

;-)
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-03-29/23:11

pommes;9431 skrev:Oavsett om det är rondell, trafikljus eller annan korsning - kör jag och ställer mig längst fram.


Finns det en kö - finns det möjlighet att hoppa över :D
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-03-30/06:44

I stockholm tycker jag det är lite förvirrat. Jag har pendlat Täby-Farsta i några år på C1 och när man kommer norr ifrån så får man köra i bussfilen (inte när man har utnyttjat vägrenen till att göra en bussfil) men kommer man söder ifrån får man inte göra det. Jag förstår inte riktigt logiken i den trafikplaneringen....
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Lime » 2007-03-30/06:56

BulletStefan;9451 skrev:Det här med bussfiler är ju lite lurigt, på vissa orter gäller vad jag förstår generellt att MC får köra i bussfil (eller har jag fel?) medan det på andra bara är tillåtet när det explicit står på tilläggstavlor. Så är det i alla fall här i Stockholmsområdet så det gäller att hålla koll på tilläggstavlorna.


Trafiklagen är mycket tydlig på den här punkten. Bussfil är till för bussfil om inget annat sägs med tilläggsskylt. Det måste alltså stå "Gäller även MC" för att du ska få köra i bussfilen.

När det gäller trafikförordningen så FÅR det inte finnas lokala regler utan allt som inte är enligt gällande norm måste deklareras på tilläggstavlor och liknande. Helt omöjligt för en trafikant att veta vad som gäller i Borlänge om det inte står på tavlorna.

Sedan är det en annan sak att det uppkommer defacto-regler på många orter.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2007-03-30/09:17

Spiff;9473 skrev:I stockholm tycker jag det är lite förvirrat. Jag har pendlat Täby-Farsta i några år på C1 och när man kommer norr ifrån så får man köra i bussfilen (inte när man har utnyttjat vägrenen till att göra en bussfil) men kommer man söder ifrån får man inte göra det. Jag förstår inte riktigt logiken i den trafikplaneringen....


Tror skyltarna är kvar sen de hade på prov på vissa sträckor i Stockholm då mc fick köra i bussfilen. Skulle vilja veta varför inte den tästen slog väl ut och vad anledningen är till att vi mc förare inte får köra i bussfilen.
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Slingra sig?

Inläggav Mimmi » 2007-03-30/18:20

Hej!

Jag för min del är allt för försiktig/mesig/rädd av mig (stryk det ej passande) för att köra emellan bilar i köer. Detta oavsett om det står stilla eller är en rörlig kö.
Så jag står snällt på min plats. Man kan helt enkelt säga att jag kör bil även med mc i dessa situationer.
Kanske beror detta på att jag inte har den vana av riktigt tät trafik som det är i storstäderna. Det finns ju även bilköer i Kinna, men hur det nu är så är de inte lika långa, även om det är lika många bilar /m2 i kön här som exvis i Stockholmstrafiken.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Sånt gär man annanstans - vill du översätta?

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-03-30/22:13

Någon som vill översätta till svensk - och ge mig texten - vill gärna ha den till SMC:

Overtake the queue!
Motorcyclists and queues
Since the introduction of the new (Dutch) traffic law in 1991, it is no longer explicitly forbidden to overtake with a motorcycle a slow moving or stationary queue. This is convenient, because a motorcycle is relatively small and easy to handle, certainly compared to most cars. If motorcyclists are able to overtake a queue, they help shorten it. Moreover most motorcycles are not constructed to stand still with the engine running. That is tiring for the rider and the cooling of man and technique
can cause problems. Furthermore motorcycles do not have a crumple zone, so standing still as the last vehicle in the queue should always be avoided.

In daily practice motorcyclists overtake queues in different ways. To avoid repeated discussion about what is the best way to overtake, we have now written down some tips for behaviour in a queue, which everybody can live with. We call it a behaviour code that belongs to motorcycling just like the famous motorcycle salute. When you stick to this code, you prevent possible irritation to the motorists you overtake.

What is the most preferable way to overtake?
- Use the space between the rows of waiting cars in a proper way. You don't have a right to the use of this space, but it is tolerated. In case of an accident the motorcyclist can (partly) be blamed for having caused it, depending on the situation and the behaviour of the motorcyclist.
- Ride at an appropriate speed alongside a (moving) queue. Take care that the difference in speed between you and the queue does not exceed 10 kilometres per hour. In that way you can judge car by car whether it is safe to pass it.
- Filter into the traffic line when the speed of the queue exceeds walking speed and flow with the other traffic. Use your indicators.
- Beware motorists are likely to fill gaps that arise in the other line of the queue and therefore suddenly switch lanes. That is one more reason to filter into the queue when the speed becomes higher.
- Beware in a non moving queue -especially in summer- of car doors opening suddenly.
- If you pass a queue together with other motorcyclists, behave in the same way and ride behind each other in between the lines.

How to approach a queue?
- When you come closer towards the tail end of a queue, use your mirrors to see whether the cars behind you also slow down. Reduce your speed gradually and warn the traffic behind you by signalling with the hazard warning lights (if fitted) or with the brake lights.
- If your motorcycle is the rear vehicle in the queue, use the hazard lights or brake lights to make approaching traffic aware of the queue and especially of you standing there. Always keep enough distance to the vehicle in front of you and try, if possible, to move the motorcycle between the cars in the queue: cars have a crumple zone; your motorcycle doesn't.

Where should you not overtake?
- Several parts of the carriageway are strictly no overtaking areas. In the first place the law doesn't allow it, next to that it is unsafe because some of those areas collect a lot of trash, what can cause a flat tyre or even a crash.
- Overtaking a queue never use the following road areas: the hard shoulder of the motorway, bus lanes, verges (can be very slippery when wet) and the small lane between the left (or in Britain the right) carriageway and the crash barrier on the middle of the road.

Motorists and motorcyclists together on the road
To let overtaking in queues happen in a safe way motorcyclists must take the necessary precautions, as are described in this code. But with some help and understanding from you as a motorist the cooperation between motorists and motorcyclists can run safely and smoothly.

Leave some space
We advise motorcyclists to use the space between the left-hand lane and the row of cars on the right. You will make their overtaking safer by keeping that part of the road free. Usually it is sufficient when
you use the centre of your traffic lane. Sometimes it helps the motorcyclist when you are a little to the left or right, depending on the lane you are using.

Watch out when you move aside
Queues mean sometimes moving to another lane when there is a gap. When you change lanes, please signal clearly and check thoroughly that you are not being overtaken by a motorcyclist.

Don't open car doors
A car can become quite hot when it stands in a queue for a while. Don't open your door to let some extra fresh air come in; also prevent your passengers from doing that. Can you imagine what it means for a motorcyclist when a car door suddenly opens just in front of him?
*************
This behaviour code is developed and supported by the National Motorway Police Corps, Police Traffic Institute, Police region Amsterdam/Amstelland, Regional Road Safety Board Gelderland, Motorcyclists Action Group, Royal Dutch Motorcyclists Association KNMV, National Road Authorities,
Royal Dutch Automobile Club ANWB, Roadsafety Research Institute SWOV, Association of Motorcycle Industry RAI, Association for Two Wheel Companies and Driving Schools BOVAG, Road Safety Institute Veilig Verkeer Nederland, National driving license testing institute CBR and the traffic prosecutor in Amsterdam.

Dokumentet är numera publicerad i FIM/CMT vart SMC är en aktiv part.
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Att smita förbi...

Inläggav Mimmi » 2007-03-30/22:21

... i köer kan få sina följder, om man gör det med bil i alla fall...:D
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-30/22:52

Ok, som jag fattar det är det alltså tillåtet att smita imellan/förbi köande bilar om man inte isamband med det kör i körfält där det normalt är förbjudet (bussfält etc.), samt väggren eller på ett trafikfarligt sätt?
Men en kö är väl alltid orsakad av någon typ av hinder. Vad händer när ni/vi smiter förbi och väl kommer fram till denna "flaskhals"..? Väntar vi snällt på att bilisten som står först i kön att få köra iväg efter lååång väntan snällt ska släppa förbi oss eller tränger vi oss helt enkelt bara före..? Lagligt/olagligt? Moment 22 läge? ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-03-31/09:13

Lime;9474 skrev:Trafiklagen är mycket tydlig på den här punkten. Bussfil är till för bussfil om inget annat sägs med tilläggsskylt. Det måste alltså stå "Gäller även MC" för att du ska få köra i bussfilen.


Jo så är det. Tex så får man köra i bussfilen från naturhistoriska riksmuseét och in till roslagstull för där finns tilläggstavlor. Att dom skulle ha blivit kvar efter ett försök men inte gäller längre låter inte troligt. Dom brukar vara snabba på att ändra sånt. Man kanske permanentade försöket på den sträckan men man kan ju undra varför. Jag har sökt info på nätet om vad som gäller men inte kunnat hitta nått.

Senast jag INTE körde förbi en kö i rusningstrafik resulterade det i att jag blev påkörd av en Volvo bakifrån och sveavägen stängdes av under någon timme i rusningstrafik medans man försökte flytta mig. Som tur va räddade C1an antagligen livet på mig, klarade mig undan med frakturer på två kotor i ländryggen och en bruten fotled.

Att i normaltrafik smita före några få bilar känns lite onödigt, om det tex står några bilar före i en korsning så mesar jag också, man vinner så lite på att köra om och man höjer stressfakturn rätt mycket för den som står där framme och kanske är stressad ändå för att det står bilar bakom. Det kan ju orsaka en olycka för att dom chansar även om mcföraren inte blir direkt involverad.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav pommes » 2007-03-31/15:19

Spiff;9544 skrev:Jo så är det. Tex så får man köra i bussfilen från naturhistoriska riksmuseét och in till roslagstull för där finns tilläggstavlor. Att dom skulle ha blivit kvar efter ett försök men inte gäller längre låter inte troligt. Dom brukar vara snabba på att ändra sånt. Man kanske permanentade försöket på den sträckan men man kan ju undra varför. Jag har sökt info på nätet om vad som gäller men inte kunnat hitta nått.


Jag trodde det var enbart den stäckan han syftade på.

Men först och främst är det av säkerhetsskäl sen vem som "äger" vägen, stockholm stad eller vägverket.

Stockholm stad har varit snälla och låtit oss låna bussfilen medans vägverket inte är det. Typ som E4 söderut från Kista, bussfil men inte tillåtet för mc, enligt dom så blir det för farligt för en mc att åka bussfil förbi en påfart.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-03-31/17:26

Det här med bussfiler kanske är något för SMC att prata med vägverket om.Jag anser att det är betydligt säkrare och mer miljövänligt att tuffa på i bussfilen än att antingen stå på sin plats i en bilkö eller köra mellan bilarna.Ta tex Nynäsvägen..Det finns en fin bussfil nästan hela vägen från Statoil Bogårdsvägen och till Globen men den får man inte köra i och nu har polisen börjat stå och gömma sig under bron ner till Gubbängen och sätta böter...:mad:
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Kjell Johansson » 2007-03-31/19:31

Jompa;9534 skrev:
Men en kö är väl alltid orsakad av någon typ av hinder. Vad händer när ni/vi smiter förbi och väl kommer fram till denna "flaskhals"..?


Nej , jag har åratals erfarenhet av Essingeledens rusningstrafik och kan konstatera att även utan de vanliga sammantötningarna och stillastående fordonen så uppstår långa köer spontant alla dagar ändå.
En förenklad modellbeskrivning: Det beror på att vid en viss trafikmängd så är vägen så att säja mättad. 1000 tals bilar ligger med några meters lucka i säj 50 km/tim så kommer 20 nya bilar in från en påfart och det måste beredas plats för alla dem vilket innebär att man saktar till 40 km för den första och ännu mer för nästa o sv . Detta fortplantar sig bakåt och varje bil får sänka farten lite mer än framförvarande. de adderade reaktionssträckorna kräver succesivt kraftigare inbromsning. Sålunda kan i det läget ett fåtal ytterligare bilar skapa 1 minuts stillastående en km nedströms

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-31/23:10

Passerar i princip aldrig köer.
Kör inte någonsin "slalom" oavsett var jag är i världen.

Mina bevekelsegrunder har jag ju lagt fram förut men förenklat är de "Jag kräver respekt av bilisterna samt kräver att få disponera lika stor del av körfältet som en bil gör - därför vill jag ge samma respekt tillbaka"
Av ungefär samma skäl avstår jag från omkörning med möte även i situationer där annars min BMWs exellenta acceleration egentligen skulle ha gjort manövern fullt trafiksäker.

Sån är min tro och den blir jag salig på ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav runeo » 2007-04-01/09:33

Guzzi-Leif;9583 skrev:Passerar i princip aldrig köer.
Kör inte någonson "slalom" oavsett var jag är i världen.



Guzzi-Leif;7165 skrev:Har åkt lite skidor (utför, väldigt utför) och därpå drabbats av lite allmän leda.



Guzzi-Leif;7165 skrev:Faktiskt klarade jag fyra dagars utförsåkning i någotsånär tempo utan att tratta omkull en endaste gång - utan rullator eller andra stöd förutom stavarna.



http://forum.bmw-mc-klubben.se/showpost.php?p=7165&postcount=6

Fortfarande säker på att du "inte någonson åkt slalom"?? ;)

Må bra
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-02/16:26

RuneO;9591 skrev:http://forum.bmw-mc-klubben.se/showpost.php?p=7165&postcount=6

Fortfarande säker på att du "inte någonson åkt slalom"?? ;)

Må bra
/Rune


You got me :mad:
Fast stavfelet (blev ju extra roligt det med) är rättat nu...

On Topic? Ajdå... :o
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst