Helkul på TV!

Helkul på TV!

Inläggav Michael Fored » 2007-04-22/17:10

Idag har vi i ABC-distriktet haft "Kul på Hjul", avrostning på Tullinge gamla flygfält. Det har varit en toppendag!
SVT:s nyheter var där och hade i Aktuellt nu kl 18 ett inslag om vems ansvaret egentligen är för den absoluta ökningen av antalet dödsolyckor bland tvåhjulstrafikanter. Inslaget kommer enligt uppgift även i Rapport kl 19.30.
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-22/17:35

Jo, det var ett bra inslag MEN de påstod ju att det var SMC som var där och arrangerade... Nåja, moderorganisationen...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Många mörklagda motorcyklister

Inläggav Egebygunnar » 2007-04-22/21:18

Inslaget i aktuellt handlade ju om att fler motorcyklister dödas nu än förut.
På Tvärsnytt hade de i höstas ett liknande inslag där b.l.a SMC:s länsordförande i Örebro län uttalade sig om hur motorcyklister skulle göra för att synas bättre. Förutom gula västar skulle man dessutom vara noga med att ha halvljuset på. I slutet av inslaget fick man som avslutning se hur ordföranden startade sin gamla Honda och körde iväg -utan ljus.

Då jag senare frågade henne om denna "malör" skyllde hon på att hon hade dåligt batteri.:confused:

Likadant tyckte jag att det var i dagens inslag. Många mc utan ljus.
Detta fenomen har jag lagt märke till ute på vägarna i vår också.
Har de dåligt batteri allihop?

Är det något man själv kan göra för att synas bättre, så är väl fungerande belysning nummer ett.
Egebygunnar
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2005-03-07/20:01

Inläggav Lime » 2007-04-22/21:36

Egebygunnar;10986 skrev:Likadant tyckte jag att det var i dagens inslag. Många mc utan ljus.
Detta fenomen har jag lagt märke till ute på vägarna i vår också.
Har de dåligt batteri allihop?


På en avrostning startas och stoppas hojen ett stort antal gånger under ett fåtalt timmar. Har man då lite taskigt batteri och då gärna i samband med ABS och hårda inbromsningsövningar så är det inte helt otrevligt att släcka lyset för att spara lite på ackumulatorn.

I övrigt håller jag med om att ljuset skall vara på när vi kör på allmän väg.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst