Avrostning -fortbildning

Avrostning -fortbildning

Inläggav Matz Zingmark » 2007-05-06/11:09

Distrikt 2 hade Avrostning i Sikeå den 5/5. [url="http://www.youtube.com/watch?v=YZOQ8jmWx6M"]>>[/url]Vi hade även inbjudit SMC att delta. Alla instruktörer (4st) var utbildade av SMC. I vårt upptagningsområde finns det uppskattningsvis 3000 motorcyklister av dessa var det ca 20 personer som deltog i denna fortbildning.
Detta är, som jag ser det, ett problem, många sätter sig på hojen, och ger sig ut, otränade, med livet som insats. Ingen idrottsman skulle utsätta sig för de risker som det innebär att börja, utan att ha värmt upp.
Många lägger ut 100 tusentals kronor på sin mc, GPS för tusentals kronor, däck mm, men att lägga ut 100 kr för att träna upp sin förmåga att klara situationer i trafiken. Det finns det inget utrymme för.
Vad kan problemet vara?
Kostnaden? Knappast, 100 kr är inga pengar för en livförsäkring.
Tiden? Jag kanske, men har man tid att köra så borde man ha tid att rädda livhanken, och 2980 personer som är upptagna sammtidigt, jag tor inte det.
Kunskapen? Många tycker kanske att de inte behöver träna, eftersom de har så stor erfarenhet och kunskap sedan tidigare. Detta är nonsens, Alla behöver träna oavsett om man är nybörjare eller proffs.
Om man däremot vänder på det hela, alltså att kunskapen är för låg, och man inte vill visa att man inte kan klara sin mc, då kommer vi nog nära sanningen.
Men om vi tar emot alla som kommer och hjälper dem från den kunskapsnivå de befinner sig i, så kommer alla att känna sig delaktiga och tycka det är kul med fortbildning.
På våra avrostningar tar vi inte emot åskådare utan alla närvarande skall köra. Detta för att inte skrämma bort någon som vill köra. Vi delar upp oss i små grupper (efter kunskapsnivå), och kör övningarna med utbildade instruktörer, som hjälper oss att bli bättre mc-förare.
Jag hoppas att vi gemensamt försöker att få fler och fler att söka sig till de utbildningar som erbjuds.
Se filmen från vår avrostning i Sikeå [url="http://www.youtube.com/watch?v=YZOQ8jmWx6M"]>>[/url]
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst