MC och mobiltelefon

MC och mobiltelefon

Inläggav Lime » 2007-05-25/07:31

Har i ett antal trådar det senaste året sett efterlysningar, lösningar och diskussioner om att prata i mobiltelefon medans man kör motorcykel. Varje gång blir jag lika förundrad. Dels ställer jag mig frågan varför? Själv kan jag inte tänka mig något som är så viktigt att det inte kan vänta tills jag stannar.

Men det är en bisak. Den stora funderingen ligger i trafiksäkerheten. Jag pratar ibland i telefon när jag kör bil och har då märkt att jag blir en klart sämre bilförare. Vägverket har i en studie kommit fram till att reaktionstiden hos en förare som pratar i telefon ökar med drygt 30% om man använder handsfree och något mer om man håller i telefonen med handen (men det går ju inte med mc). Hur mycket koncentrationen sjunker, hur det påverkar hanteringen av motorcykeln och likande vet jag inte, men jag har en känsla av att marginalerna minskar avsevärt.

Frågan är, bör vi ha ett förbud mot att prata i mobiltelefon när vi kör motorcykel?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-25/07:40

Vi borde defenitivt ha ett liknande förbud som man har i UK för bilar dvs. man måste ha handsfree. Det syns ju direkt om en bils förare sitter i telefon... vinglar ofta hit och dit, blinkers funkar inte och så vidare. Hur man kan säga att det inte påverkar trafiksäkerheten är för mig en gåta.

Att få till ett förbud mot mobil på MC så måste man nog inkludera all kommunication och då försvinner ju även intercom.

Själv har jag inget som helst behov av att ringa medans jag åker.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-25/07:45

Lime;13218 skrev:Har i ett antal trådar det senaste året sett efterlysningar, lösningar och diskussioner om att prata i mobiltelefon medans man kör motorcykel. Varje gång blir jag lika förundrad. Dels ställer jag mig frågan varför? Själv kan jag inte tänka mig något som är så viktigt att det inte kan vänta tills jag stannar.

Men det är en bisak. Den stora funderingen ligger i trafiksäkerheten. Jag pratar ibland i telefon när jag kör bil och har då märkt att jag blir en klart sämre bilförare. Vägverket har i en studie kommit fram till att reaktionstiden hos en förare som pratar i telefon ökar med drygt 30% om man använder handsfree och något mer om man håller i telefonen med handen (men det går ju inte med mc). Hur mycket koncentrationen sjunker, hur det påverkar hanteringen av motorcykeln och likande vet jag inte, men jag har en känsla av att marginalerna minskar avsevärt.

Frågan är, bör vi ha ett förbud mot att prata i mobiltelefon när vi kör motorcykel?


I princip (som alltid höll jag på att säga) så har du en poäng att man är en sämre förare, saken är väl den att man i så fall också bör undvika att prata med någon passagerare i bilen och inte lyssna på radio för att vara helt konsekvent.

Jag har en telefon inkopplad för att kunna bli uppringd av min fru. Hon gillar inte att jag kör och blir orolig redan efter 5 minuters försening, då är det rätt bra att kunna bli uppringd och bekräfta att allt är bra utan problem.

Likaledes har jag en PMR om vi är några som åker i grupp, jag ser det som en bättre säkerhetslösning att man kan påkalla uppmärksamhet för ett tankstopp etc. utan att behöva göra halsbrytande omkörningar och vifta som en galning.

Att se MC som en plats för aktivt musiklyssnade och att prata väder och vind i timmar medan man kör är inte min grej.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Bjurte » 2007-05-25/07:53

Att ha liknande regler som i UK hjälper ju föga på MC för jag tror nog inte någon kommit på idén att hålla i sin lur och prata medan körning sker. Pratar man i mobilen på en MC så lär det ju vara i en handsfree. :)

Själv har jag en lösning för att kunna prata i mobilen. Jag har en beredskapsroll då och då på mitt jobb och måste kunna svara i telefonen ifall det ringer så detta var en bra lösning för mig.

Eftersom det handlar om support över telefonen så svarar jag bara och förklarar att jag ska hitta en plats att stanna på innan samtalet kan fortgå. Har märkt av att koncentrationen blir dålig på både körningen och det som sägs i samtalet. Det blir helt enkelt inte bra något av dem.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-25/09:23

Bjurte;13224 skrev:Att ha liknande regler som i UK hjälper ju föga på MC för jag tror nog inte någon kommit på idén att hålla i sin lur och prata medan körning sker. Pratar man i mobilen på en MC så lär det ju vara i en handsfree. :)



Hjälper ju oss massor om bilförarna har focus på trafiken och inte på att fippla med telefonen :D
Jörgen I Larsson
 

Hur ställa in telefonen?

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/09:38

Jag har låtit göra en komplett installation med GPS, komradio, intercom och telefonanslutning.

Finns således en sladd till telefonen och lurar i hjälmen. Nu vet jag inte hur telefonen ska vara inställd för att det ska ringa i hjälmen och jag ska kunna svara via micen i hjälmen:confused:

Jag har en Sony Ericsson K610 i

Är man för gammal, eller?
Har hittills lärt mig ringa, ta bilder och ställa in larm.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/09:47

Lime;13218 skrev:Har i ett antal trådar det senaste året sett efterlysningar, lösningar och diskussioner om att prata i mobiltelefon medans man kör motorcykel. Varje gång blir jag lika förundrad. Dels ställer jag mig frågan varför? Själv kan jag inte tänka mig något som är så viktigt att det inte kan vänta tills jag stannar.

Men det är en bisak. Den stora funderingen ligger i trafiksäkerheten. Jag pratar ibland i telefon när jag kör bil och har då märkt att jag blir en klart sämre bilförare. Vägverket har i en studie kommit fram till att reaktionstiden hos en förare som pratar i telefon ökar med drygt 30% om man använder handsfree och något mer om man håller i telefonen med handen (men det går ju inte med mc). Hur mycket koncentrationen sjunker, hur det påverkar hanteringen av motorcykeln och likande vet jag inte, men jag har en känsla av att marginalerna minskar avsevärt.

Frågan är, bör vi ha ett förbud mot att prata i mobiltelefon när vi kör motorcykel?


I och för sig bör man inte tala så mycket i telefon när man kör hoj. Men man kan ju svara och be att få återkomma när man stannar nästa gång.

Kör man aktivt är det givetvis olämpligt men då är det bara att låta bli att svara. Förbud är ingen bra lösning.

Kör man grusbus i Snöå Bruk skulle man inte ens höra signalen. Än mindre komma på idén att svara:D

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-25/09:50

Thomas Weglert;13229 skrev: Nu vet jag inte hur telefonen ska vara inställd för att det ska ringa i hjälmen och jag ska kunna svara via micen i hjälmen:confused:

Jag har en Sony Ericsson K610 i

Är man för gammal, eller?
Har hittills lärt mig ringa, ta bilder och ställa in larm.

God förmiddag
Thomas Weglert


Telefonen skall märka att du sätter i sladden och automatiskt styra om.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav BulletStefan » 2007-05-25/09:58

mbrobeck;13223 skrev:I princip (som alltid höll jag på att säga) så har du en poäng att man är en sämre förare, saken är väl den att man i så fall också bör undvika att prata med någon passagerare i bilen och inte lyssna på radio för att vara helt konsekvent.


Det finns studier som visar att det är just telefonpratande som stör koncentrationen mest. En anledning till det tros vara att även en passagerare i bilen ser vad som händer i trafiken runtomkring, och anpassar samtalet därefter. Uppstår en besvärlig situation som kräver förarens odelade uppmärksamhet tystnar passageraren, medan en person man har telefonkontakt med inte märker sånt utan bara pladdrar på.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/10:43

Spiff;13231 skrev:Telefonen skall märka att du sätter i sladden och automatiskt styra om.


Tack
Jag ska testa. Återkommer
God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-25/11:14

Spiff;13231 skrev:Telefonen skall märka att du sätter i sladden och automatiskt styra om.


Det kan bero lite på sladden. Jag hade tidigare anslutning via sladd och en Z800. Där hörde jag aldrig ringsignalen utan helt plötsligt var det bara någon som pratade med mig. Allt fungerade förutom att jag inte hörde ringsignalen. Samma sladd fungerade utmärkt i min K610i dock.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Lime » 2007-05-25/11:15

BulletStefan;13232 skrev:Det finns studier som visar att det är just telefonpratande som stör koncentrationen mest. En anledning till det tros vara att även en passagerare i bilen ser vad som händer i trafiken runtomkring, och anpassar samtalet därefter. Uppstår en besvärlig situation som kräver förarens odelade uppmärksamhet tystnar passageraren, medan en person man har telefonkontakt med inte märker sånt utan bara pladdrar på.


Det där har jag inte tänkt på men när du säger det så inser jag att jag själv agerar så och att jag blir oerhört störd på passagerare som inte håller käften när det blir stökigt. Undrar om passagerare som inte har eget körkort pratar mer?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-25/11:26

Thomas Weglert;13234 skrev:Tack
Jag ska testa. Återkommer
God middag
Thomas Weglert


Min telefon/handsfree förutsätter att man har telefonen inställd på automatsvar, alternativt att man kommer åt att trycka på svarsknappen på telefonen. Jag har en enkel handsfree för mobiltelefon/komradio (Clas Ohlson). Telefonen är en Nokia 6230i.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-25/11:28

Lime;13237 skrev:Det där har jag inte tänkt på men när du säger det så inser jag att jag själv agerar så och att jag blir oerhört störd på passagerare som inte håller käften när det blir stökigt. Undrar om passagerare som inte har eget körkort pratar mer?


Det där är fördelen med att ha passagerare på hojen - utan intercom. Självupptaget pladdrande är uteslutet! :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav oskobe » 2007-05-25/12:01

Lime;13218 skrev:Har i ett antal trådar det senaste året sett efterlysningar, lösningar och diskussioner om att prata i mobiltelefon medans man kör motorcykel. Varje gång blir jag lika förundrad. Dels ställer jag mig frågan varför? Själv kan jag inte tänka mig något som är så viktigt att det inte kan vänta tills jag stannar.

Men det är en bisak. Den stora funderingen ligger i trafiksäkerheten. Jag pratar ibland i telefon när jag kör bil och har då märkt att jag blir en klart sämre bilförare. Vägverket har i en studie kommit fram till att reaktionstiden hos en förare som pratar i telefon ökar med drygt 30% om man använder handsfree och något mer om man håller i telefonen med handen (men det går ju inte med mc). Hur mycket koncentrationen sjunker, hur det påverkar hanteringen av motorcykeln och likande vet jag inte, men jag har en känsla av att marginalerna minskar avsevärt.

Frågan är, bör vi ha ett förbud mot att prata i mobiltelefon när vi kör motorcykel?


Inga förbud tack!
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-05-25/18:51

Håller med, om att man är en sämre förare med telefonsnack i hjälmen.
Likaså i bilen. Svårt att "läsa" trafiken samtidigt.

Häromdagen monterade jag motvilligt in högtalare och mic i hjälmen, och kopplade till en komradio eller handsfree. Min kusin ville köra en sväng samtidigt som vi hade kontakt över radio.
Det gick väl skapligt, men det var ett jädrans meckel att hålla ordning på sändknappen på pekfingret. Det slutade med att jag släppte vänster handtag när jag tryckte på knappen för att prata. Det blev många gånger på 10 mil.

Och för det mesta var det svårt att höra vad den andra sa. Mest ett vansinnigt brusande över 90.

Men en sak som var bra det är att man kan varna den andra.
Vid ett tillfälle dök det upp en bil bakom en hög häck. Snabbt på knappen och gapa högt -SE UPP. BIL FRÅN HÖGER!!!

Men, jag märkte att det var svårt att köra aktivt förståss. Det gick sakta nästan hela tiden, och ett snackande mest hela tiden.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-05-25/19:16

Bjurte;13224 skrev:Att ha liknande regler som i UK hjälper ju föga på MC för jag tror nog inte någon kommit på idén att hålla i sin lur och prata medan körning sker. Pratar man i mobilen på en MC så lär det ju vara i en handsfree. :)


En variant på att "hålla" i luren som jag sett är att ha både handsfree-kablarna och mobilen löst liggande i hjälmen innanför visiret. Ja, jo vi gör väl alla olika riskbedömningar...

Egentligen tycker jag det är märkligt hur vi människor resonerar. Nog är det väl så att man kan vara ganska säker på att mobilprat är en risk i trafiken - med en dödsolycka som den yttersta konsekvensen? Ändå envisas vi (även jag ibland) med att prata i mobilen medan vi kör. Inte förrän vi råkar ut för en incident blir vi "upplysta" och slutar med det - enligt samma mönster som vid många andra risker.

Jag velar lite men är nog för ett förbud (bil + mc), och i så fall ett totalförbud (handsfree verkar inte hjälpa så mycket enligt dom studier jag har läst). Men jag tror att det här måste debatteras i några år till innan det finns en tillräckligt stor acceptans för det.
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Janne Hammarström » 2007-05-25/20:58

Thomas Weglert;13229 skrev:Jag har låtit göra en komplett installation med GPS, komradio, intercom och telefonanslutning.

God förmiddag
Thomas Weglert

Men Thomas du har ju glömt rundradio(FM) klarar du dig utan det?:)

Skämt åsido så märkte jag när jag körde på flygbussarna i Stockholm och åkte E4an mellan Sthlm och Arlanda att när en bil började vingla och köra saktare än normalt försökte förare förutom att växla också prata i telefon. Det var ett väldigt tydligt samband.

Själv vill jag ha så mycket kommunikation som möjligt när jag kör hoj rundradio och telefon gärna också PMRradio.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-26/03:52

Thomas Weglert;13229 skrev:Jag har låtit göra en komplett installation med GPS, komradio, intercom och telefonanslutning.

Finns således en sladd till telefonen och lurar i hjälmen. Nu vet jag inte hur telefonen ska vara inställd för att det ska ringa i hjälmen och jag ska kunna svara via micen i hjälmen:confused:

Jag har en Sony Ericsson K610 i

Är man för gammal, eller?
Har hittills lärt mig ringa, ta bilder och ställa in larm.

God förmiddag
Thomas Weglert


Precis som Spiff sagt skall telefonen märka att du satt i sladden till handsfree-enheten. Det Gunnare sa om att ställa om till automatsvar på Nokia gäller även Ericsson (i varje fall de tre jag ägt hittills). Det finns ett par olika alternativ på den nyaste, det som jag tycker passar bäst för mc-bruk är automatsvar, så slipper man fippla med några knappar.

Annars är jag mycket restriktiv med att ha telefon igång, dels när jag kör av trafiksäkerhetsskäl, men även generellt av strålningsskäl. Sen finns det enstaka tillfällen då jag egentligen skulle varit tvungen att sitta hemma och passa telefon, men hojåkningstarmen suger ordentligt.....
Har ju t.ex. en gammal far på 87 bast, som börjar bli ganska skröplig åtminstone emellanåt....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav kennethjonsson » 2007-05-26/19:33

Skall man då aldrig få vara ifred? Som det stod i en almanacka, ungefär: "En ung person tycker fortfarande att det är roligt när det ringer". Jag vet att jag är en sämre förare då jag tänker på dagens uppgifter på väg till jobbet i Stockholms-trafiken. Om jag skulle försöka att knappa på telefon också skulle jag nog inte komma fram alls, möjligen till Karolinska då.

Nej, inte ett förbud då det är upp till var och en, men man behöver ju inte anamma alla nyheter bara för att tekniken finns.
Användarvisningsbild
kennethjonsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2006-04-28/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-27/10:19

På 90-talet var det inne att vara nåbar överallt-anytime. Idag visar det snarare vilken slav man är under mobiltelefonen.
Det är klart högre status på en person som väljer att inte vara nåbar, särskilt när man ägnar sig åt fritidsaktiviteter.
Det finns väldigt få så akuta situationer att samtalet inte kan vänta till nästa stopp. Är det akut så lämnar den uppringande sidan ett mess eller är medveten om att nummret visas på missade samtal.
Tala om i-landsproblem.:D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-28/08:22

Marie;13297 skrev:Precis som Spiff sagt skall telefonen märka att du satt i sladden till handsfree-enheten. Det Gunnare sa om att ställa om till automatsvar på Nokia gäller även Ericsson (i varje fall de tre jag ägt hittills). Det finns ett par olika alternativ på den nyaste, det som jag tycker passar bäst för mc-bruk är automatsvar, så slipper man fippla med några knappar.

Annars är jag mycket restriktiv med att ha telefon igång, dels när jag kör av trafiksäkerhetsskäl, men även generellt av strålningsskäl. Sen finns det enstaka tillfällen då jag egentligen skulle varit tvungen att sitta hemma och passa telefon, men hojåkningstarmen suger ordentligt.....
Har ju t.ex. en gammal far på 87 bast, som börjar bli ganska skröplig åtminstone emellanåt....


Jag hittar inget automatsvar i min tel. Får försöka hitta bruksanvisningan:confused:

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-28/08:59

Med den telefonen tror jag du får styra det med rösten, "svara"
Kolla sidan 28 och framåt
http://www.sonyericsson.com/downloads/K610__UG_R2a_SV.pdf
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-28/09:24

Spiff;13407 skrev:Med den telefonen tror jag du får styra det med rösten, "svara"
Kolla sidan 28 och framåt
http://www.sonyericsson.com/downloads/K610__UG_R2a_SV.pdf



Tack!
Jag ska försöka
God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-28/11:23

Spiff;13407 skrev:Med den telefonen tror jag du får styra det med rösten, "svara"
Kolla sidan 28 och framåt
http://www.sonyericsson.com/downloads/K610__UG_R2a_SV.pdf


Man behöver inte ha röstsvar aktiverat. När man ansluter ett handsfree så ska telefonen byta profil. I profilen kan man sedan tala om att den ska svara automatiskt. Om telefonen inte byter profil automatiskt så känner den inte av att det är en handsfree som anslutits. Då kan man ändra profilen manuellt till sin handsfree profil.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Ankan » 2007-05-28/11:39

Hej.

Har hjälpt Thomas lite med telefonen och bla annat bytt profil manuellt. Dock oavsett vilken profil som är aktiv och sladden är inkopplad så när jag ringer till och Thomas svarar så hör han mig men jag hör inte honom. Däremot så låter det i min telefon som om jag skulle skulle hålla telefonen intill en högtalare och telefonen "sänder/söker/tar emot". Ni vet hur det brukar låta...
Det ljudet får jag i min telefon. Och det hjälper inte om jag går en bra bit ifrån. Dock kom jag på i skrivande stund att vi inte har provat och ringa ifrån en vanlig telefon till hans.

Teknik är ett skit o hålla på med...när det inte fungerar som man vill :rolleyes:
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-28/18:36

Ankan;13419 skrev:Hej.

Har hjälpt Thomas lite med telefonen och bla annat bytt profil manuellt. Dock oavsett vilken profil som är aktiv och sladden är inkopplad så när jag ringer till och Thomas svarar så hör han mig men jag hör inte honom. Däremot så låter det i min telefon som om jag skulle skulle hålla telefonen intill en högtalare och telefonen "sänder/söker/tar emot". Ni vet hur det brukar låta...
Det ljudet får jag i min telefon. Och det hjälper inte om jag går en bra bit ifrån. Dock kom jag på i skrivande stund att vi inte har provat och ringa ifrån en vanlig telefon till hans.

Teknik är ett skit o hålla på med...när det inte fungerar som man vill :rolleyes:


Låter som om det är flera fel samtidigt =)
Som du säger prova med en vanlig telefon så undanröjer du i alla fall en felkälla (förhoppningsvis).
Det låter som om något är knas med Thomas intercom eller headset, om han hör dig så är ju samtalet uppkopplat. Det kan ju vara så att han har en "mutad" mic dvs, micen är avstängd (klassisk fel när man håller på med IP-telefoni i PC )

Teknik som fungerar behöver man ju inte hålla på det ;)
Jörgen I Larsson
 


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst