av Gunnar Elmgren » 2007-06-02/12:08
Jag kanske missuppfattat frågan, men handlade den inte om att köra med systemhjälmen 'konverterad' till jethjälm? Dvs med hakpartiet bortmonterat. I så fall borde det väl inte vara någon enorm skillnad i vare sig vikt eller tyngdpunkt (även om de flesta 'rena' jethjälmar sannolikt är avsevärt lättare), i alla fall borde det snarare vara bättre i det avseendet än med en 'komplett' och stängd systemhjälm.
Att en öppen hjälm ger drastiskt sämre skydd än en integralhjälm är väl ställt utom allt tvivel, men då pratar vi om annat än de faror ett uppfällt hakparti medför.
En liten reflektion i sammanhanget - jag har en tydlig bild på näthinnan av våra kära MC-polisers hjälmar, och användandet av dessa. Ser framför mig en vit systemhjälm, som i många lägen faktiskt bärs med uppfällt hakparti - även vid färd. Nu är det ju lite speciellt med polisen, kan tänka mig att det finns lägen när man exempelvis behöver kunna prata med/skrika åt folk runtomkring, och då är en stängd hjälm avgjort ivägen. Någon som vet vad svenska MC-poliser har för hjälmar, förresten? Kan ju vara en bra vägledning den dag man vill investera i en riktigt bra 'störtkruka'.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24