Köra öppet

Köra öppet

Inläggav Lime » 2007-06-01/22:35

kärrabol;13740 skrev: Då går det att prata både när man har hakskyddet där och
när man kör utan på sommaren.

Läste detta i en annan tråd och reagerade lite. Jag vill på inget sätt hytta fingret åt kärrabol, var och en gör som den vill.

Men...

I min värld tycker jag att man endast bör förflytta sig med en öppningsbar hjälm öppen om man står upp och använder fötterna. Så fort man förflyttar sig med hojen så skall den vara stängd. Jag personligen likställer en hjälm med uppfälld integralbåge med att personen kör utan hjälm.

Är jag för hård i min åsikt? Vad tycker ni andra?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Lika med eller sämre?

Inläggav Mimmi » 2007-06-01/23:20

Lime;13749 skrev:Läste detta i en annan tråd och reagerade lite. Jag vill på inget sätt hytta fingret åt kärrabol, var och en gör som den vill.

Men...

I min värld tycker jag att man endast bör förflytta sig med en öppningsbar hjälm öppen om man står upp och använder fötterna. Så fort man förflyttar sig med hojen så skall den vara stängd. Jag personligen likställer en hjälm med uppfälld integralbåge med att personen kör utan hjälm.

Är jag för hård i min åsikt? Vad tycker ni andra?


Hej!

Jag instämmer i princip, men ändå undrar jag; är inte en integralhjälm med uppfällt "käkparti" att jämföra med en vanlig öppen Jethjälm:confused:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-01/23:50

Mimmi;13750 skrev:Hej!

Jag instämmer i princip, men ändå undrar jag; är inte en integralhjälm med uppfällt "käkparti" att jämföra med en vanlig öppen Jethjälm:confused:


I instruktionsboken till Schuberth C2 så står det att man aldrig ska köra med hakskyddet uppfällt. Om det är för att jethjälmar är så mycket farligare, för att hakskyddet kan skada mer än det gör nytta eller att konstruktionen helt enkelt är gjord för att sitta ihop för att göra sitt jobb, kan man ju diskutera.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Ankan » 2007-06-02/00:12

Vart åthuten :rolleyes: i somras av en kompis att jag inte skulle köra med hakdelen uppe.
Även om jag bara låg o "gled" i 40, 50. Kompisen berättade att han hade/har, minns inte riktigt, en annan kompis som hade gjort som jag för mycket.
Sålunda nu på äldre dar så har denne fått väldiga besvär med nacke just pga. att denne hade kört med hakskyddet uppe.
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-02/01:42

Handlade det inte i den förra tråden, varifrån citatet hämtades, om en BMW system 5?

Jag har i minnets dunkla vrår en notering om att den hjälmen har en ombyggnadssats till jethjälm (dvs att man monterar bort hakpartiet). Skulle det vara så, så är den i det läget en jethjälm, med allt vad det innebär, men en del vill ju köra med jethjälm, så det må vara den resandes ensak...

Att däremot köra med hakpartiet uppfällt är inte så käckt, om inte annat så lär spärrmekanismen som håller hakdelen uppe med tiden bli sliten (det blir den åtminstone på Schuberth) och faller sen hakdelen ner delvis, så blir sikten något begränsad om man så säger. Inte så lyckat när man kör.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ansod » 2007-06-02/08:50

Även jag har en öppningsbar hjälm som går att göra om till jethjälm. Ibland när det är varm och jag kör under förhållanden med bra kontroll och i låga hastigheter brukar jag fuska lite och köra öppet. Då jag har lite bekymmer med nacke och rygg känner jag inte igen mig i att det orsakar några konstigheter utifrån det perspektivet (men vi är ju alla olika). Snarare är det väl så att om jag går omkull och det uppfällda hakpartiet tar i backen blir det en i sammanhanget ogynnsam hävstångseffekt vilet ökar våldet mot nacken. Skulle det dessutom kunna haka i ett räcke, trottoarkant eller annat är risken för ett permanent "godnatt" avsevärd.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Lime » 2007-06-02/09:33

Mimmi;13750 skrev:Hej!

Jag instämmer i princip, men ändå undrar jag; är inte en integralhjälm med uppfällt "käkparti" att jämföra med en vanlig öppen Jethjälm:confused:


Njea. Det finns en stor skillnad. Vikten. Och då framför allt var centralrotationsaxeln ligger. Centralrotationsaceln är den vektor i hjälmen där den skulle börja tippa om man satte en axel rakti genom den.

En intergralhjälm med bågen uppfälld flyttar upp centralrotationspunkten en hel del. Detta utsätter nackkotpelaren för onödigt mycket våld, både när man kör, men framför allt när man bromsar. En smäll i marken är bara en väldigt kraftig och plötslig inbromsning.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-02/12:08

Jag kanske missuppfattat frågan, men handlade den inte om att köra med systemhjälmen 'konverterad' till jethjälm? Dvs med hakpartiet bortmonterat. I så fall borde det väl inte vara någon enorm skillnad i vare sig vikt eller tyngdpunkt (även om de flesta 'rena' jethjälmar sannolikt är avsevärt lättare), i alla fall borde det snarare vara bättre i det avseendet än med en 'komplett' och stängd systemhjälm.
Att en öppen hjälm ger drastiskt sämre skydd än en integralhjälm är väl ställt utom allt tvivel, men då pratar vi om annat än de faror ett uppfällt hakparti medför.

En liten reflektion i sammanhanget - jag har en tydlig bild på näthinnan av våra kära MC-polisers hjälmar, och användandet av dessa. Ser framför mig en vit systemhjälm, som i många lägen faktiskt bärs med uppfällt hakparti - även vid färd. Nu är det ju lite speciellt med polisen, kan tänka mig att det finns lägen när man exempelvis behöver kunna prata med/skrika åt folk runtomkring, och då är en stängd hjälm avgjort ivägen. Någon som vet vad svenska MC-poliser har för hjälmar, förresten? Kan ju vara en bra vägledning den dag man vill investera i en riktigt bra 'störtkruka'.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron