Uppfostra bilister

Uppfostra bilister

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-03/12:44

Av och till förekommer inlägg på olika mc-fora om hur man bäst uppfostrar dumma bilister; knutna nävar, uppsträckta långfingrar, avsparkade backspeglar och omkörning på bakhjulet är populära förslag.

Vad sägs om att följa modern pedagogik i stället och alltså uppfostra genom positiv feedback samt goda föredömen? En nick mot den som släpper fram, ett extra tidigt stopp och en gest vid övergångsstället, en vinkning efter att långtradarchaffisen gått åt sidan för att underlätta omkörning samt att man av och till avstår en slingring i kötrafiken?

Saliga äro de saktmodiga....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-03/13:35

Låter mycket vettigt!!!

Försöker leva efter detta så gott jag kan!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav .Z. » 2007-06-03/13:50

Låter som ett mycket trevligt förslag!

Själv så är jag så naiv så att jag tror att ingen gör dumheter i trafiken medvetet, jag har därför svårt för att bli arg på medtrafikkanter som gör misstag. Att det sen finns vissa som om & om gör dumma saker var en annan sak, tror dock inte att dom slutar för att jag gör fula gester åt dem. Alla missar vi ibland, så är det bara...

Under min ungdom så hade jag en kompis som var mästare på att sparka in bildörrar & bilisterna behövde inte göra så stora misstag för att råka ut för detta. Mycket pinsamt var det & trots att denne annars så snälle kille var en av mina bästa vänner så hotade jag åtskilliga gånger med att sluta åka hoj med honom, han lugnade sig dock efter ett tag & nöjde sig med att visa fingret & sånt...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Gabbe » 2007-06-03/13:57

Förslaget är helt klart vettigt och man tjänar oftast inget på att reagera aggressivt i trafiken, men jag är rädd att snällhet biter lika dåligt på de sämre förarna lika väl som "fingrar" och bakhjulsåka gör det. Dessutom är det "bara" den bättre delen av bilisterna som får tackande gester.

Har ofta kommit på mig som en mycket sämre förare då jag sitter i bilen. Ser sämre, hör sämre och man har tid att hitta på saker som är omöjligt/svårare på motorcykeln. Därför inser jag att de som aldrig har gränslat en tvåhjuling måste ha betydligt svårare att tänka sig in i vår värld.

Hur som helst förtjänar de få som har upptäckt motorcyklarnas plats i trafiken en eloge.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Lime » 2007-06-03/20:47

Gabbe;13810 skrev:Har ofta kommit på mig som en mycket sämre förare då jag sitter i bilen.


Intsämmer med Gabbe. Så jag har börjat köra bilen som om den vore en motorcykel. Ibland har jag dock dottern med och med en 18-månaders som är grinig i en bil känns det ibland som om jag har druckit en 8-10 starkbärs innan jag satte mig i bilen...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-03/20:59

Lime;13827 skrev:Intsämmer med Gabbe. Så jag har börjat köra bilen som om den vore en motorcykel. Ibland har jag dock dottern med och med en 18-månaders som är grinig i en bil känns det ibland som om jag har druckit en 8-10 starkbärs innan jag satte mig i bilen...


Klart fysiologiskt med barnalstrad stress!
I alla fall kan ingen människa undgå att reagera på barnagråt. Vet ni hur man testade? På förhärdade mördare i amerikanska fängelser! När de fick lyssna på förtvivlade barn fick de samma fysiska symptom (adrenalin-insöndring med mera) som den ömmaste moder/fader får när telningen är ledsen.

Sinnrikt av naturen men en jäkla metod att bevisa det med!

OT? Trafiksäkerhet är mer en fråga om hjärta/hjärna än om tekniska lösningar!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-03/23:23

Lime;13827 skrev:Så jag har börjat köra bilen som om den vore en motorcykel.

Det gör jag också, och jag blir lika förbaskad varje gång jag kör om för att fanskapet accelererar som en snigel med reumatism (blir livsfarligt snäva omkörningar) och det tenderar bli förbaskat trångt när jag försöker åla mig fram i bilköerna (en MB S-klasse är påtagligt bredare än t.o.m. min Yama med stora Givipackväskor).
Jag börjar misstänka att man trots allt inte skall köra en bil som om den vore en mc.... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-06-04/09:19

Marie;13857 skrev:Det gör jag också, och jag blir lika förbaskad varje gång jag kör om för att fanskapet accelererar som en snigel med reumatism (blir livsfarligt snäva omkörningar) och det tenderar bli förbaskat trångt när jag försöker åla mig fram i bilköerna (en MB S-klasse är påtagligt bredare än t.o.m. min Yama med stora Givipackväskor).
Jag börjar misstänka att man trots allt inte skall köra en bil som om den vore en mc.... :D


Jag tänkte mer på extrem framförhållning, försöka se trafiksituationerna så tidigt som möjligt (helst innan de händer), vara tydlig med avsikterna, titta i döda vinkeln vid filbyten och sådana saker. Sedan har ju jag (oftast) ett fyrhjuligt fordon med lika många passagerarsäten som på en GS och vindruffs och med prexis så där lagom mycket för mycket motor i förhållande till dess vikt... så jag har inte samma problem med omkörningar som din Potemkin-klasse...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst