Uppfostra MC-ister ?

Inläggav Lime » 2007-06-04/09:24

nils-erik;13874 skrev:just hemkommen från en 365-mila-tripp i Tyskland o Holland. ( tyvärr med bil :( utomlandstuderande söner skulle hämtas hem med en massa baggage !! ).

något som är ganska irriterande, ( när man inte är ute o söndagsåker själv ) är dessa "senior"-knuttar som puttrar omkring på sina customcyklar :cool: i 75-80 km/h på 90- eller 110-väg. "flocken" brukar också vara snyggt positionerad i sick-sack-mönster.

men kan dom inte dra sig lite åt höger, när kön bakom börjar bli väl lång ?
istället verkar dom ibland vilja provocera genom att inte flytta in sig en enda centimeter.

synpunkter från forumet vore intressant, eller är det bara jag som är lättretad :mad: ?

hälsningar
n-e

Ja, enormt långa karavaner med hojar som inte håller undan är irriterande. Om de sedan ligger väldigt nära varandra så det knappt går att komma in i kön så är det extra irriterande.

När jag är ute och åker i grupp så brukar jag försöka splittra gruppen under transportsträckor så att varje grupp aldrig blir längre på vägen än motsvarande två långtradare (alltså någonstans runt 50 meter). Tycker att ett mc-sällskap skall gå att köra om ungefär lika lätt som en eller ett par lastbilar. Om det börjar närma sig 150-200 meter med hojar, då gränsar det nästan till att de börjar bli störande för traffiken och bör söka tillstånd hos polismyndigheterna. Speciellt om de kör kromslädar. ;-)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lej » 2007-06-04/22:36

nils-erik;13874 skrev:just hemkommen från en 365-mila-tripp i Tyskland o Holland. ( tyvärr med bil :( utomlandstuderande söner skulle hämtas hem med en massa baggage !! ).

något som är ganska irriterande, ( när man inte är ute o söndagsåker själv ) är dessa "senior"-knuttar som puttrar omkring på sina customcyklar :cool: i 75-80 km/h på 90- eller 110-väg. "flocken" brukar också vara snyggt positionerad i sick-sack-mönster.

men kan dom inte dra sig lite åt höger, när kön bakom börjar bli väl lång ?
istället verkar dom ibland vilja provocera genom att inte flytta in sig en enda centimeter.

synpunkter från forumet vore intressant, eller är det bara jag som är lättretad :mad: ?

hälsningar
n-e



Jag tror att de som åker i din beskrivna "flock" tror att har det Guzzi-Leif skriver om i annan tråd, Sex-appeal, och att de känner makt.
Har hört och läst hur de pratar i sina kretsar om hur häftigt det känns när de åker i grupp och "äger" vägen. De bryter medvetet mot regler som finns i samband med att de passerar korsningar mm, och tycker det är jätte häftigt.

Beklagligt att vuxna människor beter sig på det sättet. Dessutom är de ju en klar trafikfara eftersom de gör trafikbrott hela tiden. Men när man träffar på "flocken" så tror jag att det inte leder till nått att bli förbannad.

Däremot kanske SMC kunde ta upp problemet i sin tidning, några av dem är säkert medlemmar där. De förstör ju för MC-kollektivet när de retar upp folk.
Leif Johansson, D9
K1200GT-04
Lej
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-06-05/01:15

Jaha :D

Har med intresse noterad insändare i svenska tidningar från bilister som retar sig på att motorcylister kör aldels för långsamt - speciellt på 2 +1 vägar..

Kolo´n körning är nått annat..

Sen är det klagomål på dom som kör för fort oxå?

Om Ni vill att MC Folket ska ta upp nått - är tipset att eposta chefredax´n direckt - jag kan inte påvärka nått i tidningen...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-05/06:10

nils-erik;13874 skrev:just hemkommen från en 365-mila-tripp i Tyskland o Holland. ( tyvärr med bil :( utomlandstuderande söner skulle hämtas hem med en massa baggage !! ).

något som är ganska irriterande, ( när man inte är ute o söndagsåker själv ) är dessa "senior"-knuttar som puttrar omkring på sina customcyklar :cool: i 75-80 km/h på 90- eller 110-väg. "flocken" brukar också vara snyggt positionerad i sick-sack-mönster.

men kan dom inte dra sig lite åt höger, när kön bakom börjar bli väl lång ?
istället verkar dom ibland vilja provocera genom att inte flytta in sig en enda centimeter.

synpunkter från forumet vore intressant, eller är det bara jag som är lättretad :mad: ?

hälsningar
n-e


Oavsett om man hyllar Gamla Testamentets "Öga för öga, tand för tand" eller Nyas "Allt vad ni viljen människorna skola göra eder skola ni och göra dem" borde följande vara självklart:
En mc-förare som gillar att utnyttja motorcykelns smidighet till att enkelt snirkla sig fram i köer samt köra om med smala marginaler, borde också se till att det är (minst) lika smidigt för bilisterna att passera honom/henne!

För övrigt är jag glad att jag fastnat i "lonesome cowboy-konceptet"!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-05/07:42

Galne Dansken;13962 skrev:Har med intresse noterad insändare i svenska tidningar från bilister som retar sig på att motorcylister kör aldels för långsamt - speciellt på 2 +1 vägar..



Ja DET är väl inte så konstigt, med tanke på hur många gynekologstolar som numera är ute på rymmen på våra vägar.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron