Brev till VV

Brev till VV

Inläggav Helmetrock » 2007-06-22/18:38

Jag skrev ett brev till VV om några situationer jag varit med om i trafiken och vad jag har rätt att göra, och jag tänkte att jag lägger upp delar av det här också, så kan vi se om vi här kommer fram till samma sak som VV:rolleyes:

Hej!

Som motorcyklist sedan några år och förare av en BMW Rockster har jag varit med om några ganska otrevliga grejer i trafiken, och har därför några frågor om vad jag bör/har rätt att gör i följande situationer helt eller delvis hämtade ur verkligheten.

1.
Jag kör på en kurvig tvåfilig landsväg bakom en bil som går mycket långsammare än laglig och lämplig hastighet, och bakom mig ligger ytterligare en bil ganska nära mig.

När det finns en chans att köra om gör jag det, och när jag är jämnsides med den långsamma bilen märker jag hur han ökar farten och jag kommer inte om på ett säkert sätt, och samtidigt har bilen bakom mig gått ut för att köra om den första bilen också så jag kan alltså inte bromsa och gå tillbaka till min fil eftersom han antagligen fortfarande accelererar. Längre fram svänger vägen

Vad ska jag göra i ett sånt här läge? Det jag brukar göra är att öka farten så mycket att jag med god marginal kan köra om. Skulle de andra förarnas beteende ge mig rätt att köra för fort i en sådan situation om polisen skulle ta mig för fortkörning under omkörningen?

2.
Om jag själv ligger först på en mycket kurvig landsväg och en bil ligger mycket nära bakom mig när jag kör i laglig hastighet, har jag då rätt att öka min egen fart så mycket (omkring 10 km/h) som behövs för att hålla ett rimligt avstånd tills det kommer en möjlighet att släppa förbi bilen bakom? Alltså en hastighet han är "nöjd med" och inte lägger sig precis bakom mig. Eller finns det något annat sätt att få andra att hålla längre avstånd?
Jag skrev lite om fartkameror och lagligheten grusspridning i kurvor också men det är nog ingen här som säger emot mig om det tror jag;)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-06-22/20:37

Min första spontana tanke är att man aldrig har rätt att köra för fort.

I den första situationen ska ju den bakomvarande bilisten hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna om du bromsar in.
I situation två är det nog bäst för dig att bromsa in och gå åt sidan så bakomvarande kan passera.

Detta är vad jag tror VV säger.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Helmetrock » 2007-06-22/21:07

Mmm jo det är ju hela tanken med lagen, men i de fallen är jag ganska säker på att det är säkrare att köra för fort än att göra något annat, eller vad anser du? I fall 1 håller ju inte bilisten avståndet, det hjälper ju inte att han inte får det, och det händer ofta i verkligheten, och i fall 2 anser jag inte att stanna vid kanten på en kurvig väg med en bil i bakljuset är någon bra lösning....

Men har du eller någon annan någon bättre idé så är jag intresserad!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-06-25/00:07

I situation 1 hade jag ökat farten så jag kommit om bilen med tillräckligt marginal för att även bakomvarande bil skulle ha en chans att kunna gå in bakom. Troligen hade jag ökat farten bara för att jag helt enkelt blivit förbannad på idioten som gasar på när jag ska köra om. Således hade jag troligen åkt fast för fortkörning om polisen stått och tittat på. Oavsett vilka förklarande omständigheter jag kommit med.

I situation 2 hade jag nog sänkt farten och hållit mig åt sidan så att den mer stressade bilisten fått köra förbi. En så pass liten ökning som 10km/h hjälper ju sällan utan man måste ju oftast gasa på rätt ordentligt för att slippa bilister av sådan typ. Bromsa in för att släppa förbi behöver ju inte betyda att man stannar helt och hållet. Sänk farten från säg 70 till 50 och bakomvarande bilist kommer säkerligen köra förbi, förhoppningsvis på ett säkert ställe.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst