Jag skrev ett brev till VV om några situationer jag varit med om i trafiken och vad jag har rätt att göra, och jag tänkte att jag lägger upp delar av det här också, så kan vi se om vi här kommer fram till samma sak som VV:rolleyes:
Hej!
Som motorcyklist sedan några år och förare av en BMW Rockster har jag varit med om några ganska otrevliga grejer i trafiken, och har därför några frågor om vad jag bör/har rätt att gör i följande situationer helt eller delvis hämtade ur verkligheten.
1.
Jag kör på en kurvig tvåfilig landsväg bakom en bil som går mycket långsammare än laglig och lämplig hastighet, och bakom mig ligger ytterligare en bil ganska nära mig.
När det finns en chans att köra om gör jag det, och när jag är jämnsides med den långsamma bilen märker jag hur han ökar farten och jag kommer inte om på ett säkert sätt, och samtidigt har bilen bakom mig gått ut för att köra om den första bilen också så jag kan alltså inte bromsa och gå tillbaka till min fil eftersom han antagligen fortfarande accelererar. Längre fram svänger vägen
Vad ska jag göra i ett sånt här läge? Det jag brukar göra är att öka farten så mycket att jag med god marginal kan köra om. Skulle de andra förarnas beteende ge mig rätt att köra för fort i en sådan situation om polisen skulle ta mig för fortkörning under omkörningen?
2.
Om jag själv ligger först på en mycket kurvig landsväg och en bil ligger mycket nära bakom mig när jag kör i laglig hastighet, har jag då rätt att öka min egen fart så mycket (omkring 10 km/h) som behövs för att hålla ett rimligt avstånd tills det kommer en möjlighet att släppa förbi bilen bakom? Alltså en hastighet han är "nöjd med" och inte lägger sig precis bakom mig. Eller finns det något annat sätt att få andra att hålla längre avstånd?
Jag skrev lite om fartkameror och lagligheten grusspridning i kurvor också men det är nog ingen här som säger emot mig om det tror jag;)