GeCe;15235 skrev:Citat
*SNIPP SNIPP SNIPPETISNIPP*
Själv har jag åkt hoj i 20 år och aldrig gått i någon MC-skola överhuvudtaget eftersom jag fick kortet på köpet -69 med bilkortet och det har hittills gått väldigt bra. Men jag vet med mig att jag inte är någon värdsmästare i sadeln och försöker inte heller köra som en sådan. Bevare mig väl om jag gick en sådan där körteknik-kurs och fick för mig att nu behärskar jag det här och hornen plötligt började växa i pannan.
Trafiksäkerhet för MC-åkare handlar enligt min uppfattning mycket om attityd till dina medtrafikanter. Själv har jag hittills kört bil prickfritt sedan 1969.
Fast jag när trafiken så tillåter efter mitt omdöme, så utnyttjar jag hojens smidighet för omkörningar t.ex. och kommer på så vis fram fortare än om jag skulle åkt bil.
Det var mina enkla tankegångar för att undvika att situationen "plötslig fara" som rubriken lyder på den här tråden skall uppstå.
Sen kan den som vill naturligtvis gå en kurs i brom-och körteknink men tro inte att ni blir några världsmästare i sadeln på kuppen.
Mvh
GeCe
GeCe;15235 skrev:Citat
"Som förslag: Hoj nyare än 1995, minst en kurs vartannat år eller +700 kr extra i premie/år. Det borde vara motiverande och ge resultat. Den största frågan är om banorna i södra sverige klarar av det extra trycket som det skulle innebära." Slut citat.
Frivilligt hoppas jag du menar. Äldre cyklar!!!
Sen tror
*SNIPP*
n skall uppstå.
Sen kan den som vill naturligtvis gå en kurs i brom-och körteknink men tro inte att ni blir några världsmästare i sadeln på kuppen.
Mvh
GeCe
MichaelF;15216 skrev:Det är inte svårt att köra motorcykel. När vägen är fri och lagom kurvig, när solen skiner och naturen är vacker är det bara underbart att köra motorcykel.
Det blir svårare när trafiken ökar, när det finns grus på asfalten, när det börjar regna eller när vi upplever att farten är för hög i en kurva. Det är alltid svårt när ett oväntat hinder dyker upp, men det är inte värre än att vi alla kan lära oss hantera svårigheterna.
Problemet är att vi uppfattar de svåra situationerna som en fara och att våra nedärvda automatiska skyddsreaktioner kan ställa till det för oss när vi kör motorcykel. Vid fara fixerar vi automatiskt blicken på det farliga och spänner musklerna för att vara beredda på flykt eller till attack, och så bromsar vi. När en verklig fara dyker upp kan en felmanöver få ödesdigra följder trots att de allra flesta av oss kör ansvarsfullt, försiktigt och förutseende.
Med rätt körteknik kan alla motorcyklister kraftigt förbättra oddsen att klara sig ur en plötslig och farlig situation, men det är svårt att på egen hand lära sig rätt teknik.
Alla motorcyklister bör någon gång, då och då vara med på en seriös broms- och kurvkurs för att lära sig körteknik av instruktörer. Du som är motorcyklist och ännu inte har varit med på en sådan här utbildning har nu möjlighet att anmäla dig till en kurs på Monzta-banan i Älvdalen lördag och söndag 11 och 12 augusti.
[url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=2601"]Länk till information om BKK på Monzta 11-12/8[/url]
mbrobeck;15274 skrev:
.......En stilla undran är att om man kan bli farlig för sig själv, på grund av självöverskattning, om man har gått en BKK - är det då inte samma sak om man tycker att man är en bra förare för att man har kört bil och MC i 30 år. :confused: ........
Helmetrock;15310 skrev:Finns det någon statistik för hur vi som deltar i BKK klarar oss jämfört med andra?
Adrenelinkicks-törstande fartälskare är inte en definition som är vedertagen. Vem skall bestämma vilka det är? En nämd? Polisen? Du? Man kan äga en sporthoj utan att vara fartdåre.GeCe;15318 skrev:Och i det här kaoset kan inte jag se att det finns plats för några grenraketer i händerna på några adrenelinkicks-törstande fartälskare.
GeCe;15318 skrev:Och jag tar mig rätten att inte betrakta vägarna som en lekplats för adrenelinkicks-törstande fartälskare och tycker därför att om sådana här "leksaks-MC" om de överhuvudtaget ska få säljas i det här landet.
GeCe;15359 skrev:hubbiken!
Det var väl ett svar värdigt en politiker. Prata runt, försöka blanda bort korten och till varje pris undvika kärnfrågan.
Och den var ju: Vad har grenraketer att göra i ett rättssamhälle och vems och vilka behov tillfredsställer de genom att tillåtas trafikera våra vägar annat än som leksak?
*SNIPP - SNIPP*
Mvh
GeCe
mbrobeck;15364 skrev:Kärnfrågan i tråden är BKK och inte "Förbud mot grenraketer". Starta gärna en tråd om ämnet, det är intressant.
MVH Magnus
kennethjonsson;15374 skrev:Jag menar att det finns en ännu centralare fråga: MC och efterlevnad av trafikregler. Jag är själv en sådan smilfink att jag puttrar förbi fartkameror i 70, för att sedan genast hålla en fart anpassad efter väg och trafik. Varför då, undrar ni kanske? Ju fler som passerar kamerorna med ett höjt långfinger och en fart därefter, desto närmare kommer vi lag på fram-skylt och ägaransvar. Kan jag hålla ner genomsnittsfarten förbi kamerorna skjuter vi den dagen på framtiden. Ja, mätningen är alltid påslagen även om det inte tas ett foto.
I England kan unga bilister få GPS monterad som övervakar vilken hastighet man har i varje stund. Resultatet ligger till grund för försäkringspremier. Om man undviker vägar och hastigheter som är dokumenterat riskfyllda får man lägre premie.
Det vore kanske inte så skoj med en sådan utrustning på MC'n?
Jag åker gärna fort, men eftersom fart är relativ skall jag förtydliga mig. Jag håller gärna 70 på 70-väg, men helst om det är rejält krokigt så att resan blir mera än bara förflyttning. Och då har jag rejäl nytta av BKK-kurserna. Jag tror dessutom att min medalhastighet har sjunkit efter BBK-kurserna, till förmån för en allt större marginal till en incident eller olycka!
Jag har körkort sedan -74, är daglig stockholmsbilist sedan -82, mc sedan -03. All bilvana till trots, jag är en mycket bättre mc-förare med kurserna än jag skulle varit utan.
GeCe;15378 skrev:Fel! Rubriken var "Förbättra dina odds vid plötslig fara". Eftersom jag har åtminstonde ett otäckt minne av en race-putte som utsatte mig för någonting som kunnat slutat mycket illa i en hastigt uppkommen situation anser jag ämnet även platsa här. Att förebygga felaktiga beteenden som riskerar leda till plötslig fara kunde väl vara en lämplig underrubrik kanske.
Men vill du starta en tråd i ämnet så gör gärna det, jag hänger på isåfall.
Mvh
GeCe
Gunsan;15384 skrev:Visst är det så att bästa inlärningsmetoden är Learning by failing [SIZE="1"](för Marie lära sig genom sina egna misstag).[/SIZE]
GeCe;15395 skrev:Läs igenom vad som skrivits tidigare i tråden och tänk efter lite innan du drar dina slutsatser.
Mvh
GeCe
MichaelF;15216 skrev:Det är inte svårt att köra motorcykel. När vägen är fri och lagom kurvig, när solen skiner och naturen är vacker är det bara underbart att köra motorcykel.
Det blir svårare när trafiken ökar, när det finns grus på asfalten, när det börjar regna eller när vi upplever att farten är för hög i en kurva. Det är alltid svårt när ett oväntat hinder dyker upp, men det är inte värre än att vi alla kan lära oss hantera svårigheterna.
Problemet är att vi uppfattar de svåra situationerna som en fara och att våra nedärvda automatiska skyddsreaktioner kan ställa till det för oss när vi kör motorcykel. Vid fara fixerar vi automatiskt blicken på det farliga och spänner musklerna för att vara beredda på flykt eller till attack, och så bromsar vi. När en verklig fara dyker upp kan en felmanöver få ödesdigra följder trots att de allra flesta av oss kör ansvarsfullt, försiktigt och förutseende.
Med rätt körteknik kan alla motorcyklister kraftigt förbättra oddsen att klara sig ur en plötslig och farlig situation, men det är svårt att på egen hand lära sig rätt teknik.
Alla motorcyklister bör någon gång, då och då vara med på en seriös broms- och kurvkurs för att lära sig körteknik av instruktörer. Du som är motorcyklist och ännu inte har varit med på en sådan här utbildning har nu möjlighet att anmäla dig till en kurs på Monzta-banan i Älvdalen lördag och söndag 11 och 12 augusti.
[url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=2601"]Länk till information om BKK på Monzta 11-12/8[/url]
mbrobeck;15409 skrev:Då gör jag det!
Jag tycker att trafiksäkerhet är för viktigt för att få förloras i semantiska debatter så därför tar jag mig själv i örat och försöker återkomma till Mikaels
*SNIPP*
, att i första rummet undvika till varje pris och om det inte går ha bästa odds genom kunskap att hantera plötsliga faror.
MVH Magnus
PS Jag säger som Stenmark - "Jag hade tur ibland när jag klarade en port, men sedan kom jag på att desto mer jag tränade, desto mer tur hade jag" DS
Marie;15435 skrev:Hejsan GeCe!
Som jag ser det så skulle effekt eller effekt/vikt-gränsen behöva sättas nånstans kring mc klass A1 om man inte skulle kunna köra fortare än vad du förespråkar på den där vägen. Om en hoj har en toppfart på 180 eller 300 km/h torde vara av enbart akademiskt intresse i sammanhanget. Det går säkert att köra alldeles för fort med en R850R där också.
GeCe;15452 skrev:Marie!
Nu skall vi väl försöka vara lite realistiska också!
Hittade lite godis på vv. hemsida i ämnet!
[url="http://www.vv.se/filer/826/MC%20folder.pdf"]http://www.vv.se/filer/826/MC%20folder.pdf[/url]
[url="file:///C:/Documents%20and%20Settings/Mats/Skrivbord/MC%20olyckor.htm"][PHP][PHP][PHP]file:///C:/Documents%20and%20Settings/Mats/Skrivbord/MC%20olyckor.htm[/PHP][/PHP][/PHP][/url]
[url="http://www.vv.se/templates/page3____938.aspx"]http://www.vv.se/templates/page3____938.aspx[/url]
[url="http://www.vv.se/templates/page3____17814.aspx"]http://www.vv.se/templates/page3____17814.aspx[/url]
Finns gott om länkar att följa för den vetgirige!
Mvh
GeCe
Torparen;15476 skrev:Jag tycker att det är för dyrt, trots att klubben subventionerar. Tycker inte heller att det är lockande att beställa så långt i förväg. Söker hellre efter det spontana lärandet och glädjen. Fast jag är medveten om att det är svårt att få till detta rent organisatoriskt.
Vad jag skriver om? Kolla första inlägget...
//L-E Jönsson
GeCe;15359 skrev:...
Vi har ju en organisation SMC, som någon slags paraplyorganisation för oss och tänk vad trevligt det skulle vara om de gjorde något också som visade det övriga samhället att man verkligen vill något.
.....Och där tycker jag det skulle se djäkligt snyggt ut om MC-kollektivet också själv tog initiativet till att de här värsting-cyklarna försvann från våra vägar.
...Tror också det skulle bidra till att öka respekten hos den del av svenska befolkningen som inte gillar motorcyklister och bara betraktar oss som irritationsmoment i trafiken. Och även hos våra byråkrater och makthavare.
...Tror vi skulle tjäna på det i långa loppet att visa lite samarbetsvilja och ansvarstagande genom några konkreta praktiska åtgärder som kommer att märkas och synas.
...
Mvh
GeCe
Izze;15496 skrev:
*SNIPP*
Fast å andra sidan vill jag inte gärna ha dem på allmänna vägar p.g.a. att de är en säkerhetsrisk för sig själva och andra.
*SNIPP*
Izze;15496 skrev:Om man är seriös med sitt MC-åkande är nog social fobi (som vissa hänvisar till) den enda giltiga anledningen att inte fortbilda sig på bana.
Fast å andra sidan vill jag inte gärna ha dem på allmänna vägar p.g.a. att de är en säkerhetsrisk för sig själva och andra.
Heja SMC!
Marie;15512 skrev:Om jag skulle försöka bortse från min starka ovilja mot att köra på bana (det är diskuterat tillräckligt tidigare) så håller jag ändå med Torparens senaste inlägg i sak.
Hur i himmelens namn skall jag kunna veta om jag ö.h.t. är i skick kroppsligt att kunna sitta på en mc flera månader före tillfället i fråga?
Så som jag fungerar (är sjukpensionär) kan jag inte säga sex timmar före om jag kommer att kunna köra en enda meter. Förra årets Alpbus var ett vågspel men jag chansade för att fira min 50-årsdag (och två av dagarna var jag tämligen dålig, men körde på ren viljestyrka - i ett sådant läge är jag knappast mottaglig för undervisning). Det känns helt enkelt inte realistiskt att binda upp en tusenlapp (eller flera) på nånting som jag vet att jag med över 75% sannolikhet inte kommer att kunna genomföra. Dels ligger kurserna på tok för tidigt på dagen (har sällan lyckats få igång kroppen före 10-tiden) Dels vet jag att risken att jag inte alls kommer att kunna köra hoj den dan är allt annat än försumbar.
Några gokartbaneövningar kvällstid, utan föranmälan, har jag aldrig hört talas om här i min närhet.
Galne Dansken;15493 skrev:Ni kan själv värdera på helgens MC olyckor om tränad förare hade unvikad några av olyckorna;
http://www.blt.se/article/935655_102-145-0-0
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7245754&avdelning_1=102&avdelning_2=0
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=855550&lid=senasteNytt_275224&lpos=rubrik_855550
http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=1442103
Marie;15538 skrev:och samtidigt *kanske* samtliga klarat sig om de varit riktiga virtuoser på mc. Allt däremellan är möjligt, men bara spekulationer.
Galne Dansken;15550 skrev:Hade en AHA upplevelse i kväll, vart jag för första gång på ca. 1 år var på Rörken gokartbana..
Fasigen, jag kör som en kratte - har dårligt koll - vågar inte svänga med lite fart. Har börjad att ha lite blick fel, rör mig dårligt på cycklen, etc.. Broms var dock lagom Ok..
Får nog erkänna att träning (i mitt fall krävs) om jag ska vara i bra form att hantera min MC... (och jag nog åkt ca. 1.000 mil i år redan på landsväg)...
Gabbe;15698 skrev:Jag tog mitt A-kort för drygt 21 år sedan och fick då lära mig att man skulle köra mitt i körfältet. Har detta ändrats fram och tillbaks under åren eller har det lärts ut olika på olika orter?
Gabbe;15698 skrev:Jag tog mitt A-kort för drygt 21 år sedan och fick då lära mig att man skulle köra mitt i körfältet. Har detta ändrats fram och tillbaks under åren eller har det lärts ut olika på olika orter?
Galne Dansken;15493 skrev:SMC är i dag bäst i klassrummet, när det pratas i det officiella trafiksäkerhets Sverige.
Läs gärna om dom resultater som presenteradas på Nationell Samling [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2612"]LÄNK[/url] - Enkelt sagt har andelen av avlidna motorcyklister i kategorien Supersport reducerats från över 50% (2000-2004) till ca. 30% (2005-2006), i samband med riktade insatser, bl. med en stor del attityd påvärken.
Denne del är fortfarende hög, men nya problem gruppor uppstår.
Sålunda var klassen Custom lika stor som Supersport i antal döda perioden 2005-2006. Tyvärr synas det att 2006 var Custom och förare +50 år största gruppen. Inga har än pratad om att förbjuda Custom!
(Vid den tragiska dödsolycka i Åkersberga för några veckor sedan vart en bilist skadas svärt inkl. barnen i bilen, var det inte som många tror en Supersporthoj i fel sida av vägen, men en HD!)
På trots av en sådan olycka börjer vi se tidnings insändare vart bilister klagar på att MC kör för långsamt, speciellt på 2 +1 vägar. Men, det har inte nått MC forummen än.
Själv har jag 2006 åkt 1.950 mil på min Supersport, och jag ofta varit irritations moment i trafikken grundet min låga hastighet - den är för ubekväm att köra fort på! Min BMW däremott är det jobbigt att hålla farten nera med - bara ett faktum!
Problemet med Supersport i fortsättningen, blir att vi kommer se en stor utan försäkrimng, grundet den nya extram prissättning som vi kommer ha under kommande åren. Detta kommer betyda att man skitar i lag och förordning. - Tro mig!
Den grupp av adrenelin kickande förare, kommer synas på äldra trafikfarliga MCs. Eller som idag på Supermotards, Enduro´s! Alternativt BMW´s som är billiga att försäkra.
SMC har desutom som framförhandlad en 9 punkts handlings plan med VV och Näringsdepartementet som ansvarar för trafiksäkerheten. Programmet ska höja motorcyklisternas säkerhet, bl.a vid att infrastrukturen ska anpassas till MC. Idag finns inte inte MC överhuvudtagit i vägbyggarnas instruktioner. [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2346"]LÄNK[/url]
Det är sådant som samhället sannolikt respekterar!
Det pågår en i media en bortförklarings kampanj vart man gör allt för att slöra / gömma undan, att man inte nått delmålen i 0-visionen. Motorcyklisterna är som altid enklast att skylla på. Fast vi har reducerad olyckor mest av alla trafikantgruppor - se graferna sist i [url="http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Sveriges%20MotorCyklister%20Pressmeddelande%202006%2010%2018%20Konstanta%20dödstal.pdf"]LÄNKEN[/url]
SMC, VTI och NTF, har inlett ett forskningsprojekt om effekten av frivillig fortbildning för motorcyklister - första resultat kommer vi se under 2008.
Jag är säker att det vill visa en ringe effekt, eftersom att vi nådde dom värsta riskgruppor först. Över tid är jag bergsäker på att man vill ett mycket positivt resultat.
Glöm inte att genomsnitts motorcyklisten endast kör 306 mil årligen. Jag menar att SMCs medlem historisk har liggad på +1.500 mil. Altså en mycket större risk exponering - vilket såklart ger flera skador.
Jag tror stenhårt på fortbildning och fortbildning och självinsikt som ska ge en trafiksäker personlig attityd - så man kan hantera sitt fordon maximalt och man kan läsa trafikken!
Ni kan själv värdera på helgens MC olyckor om tränad förare hade unvikad några av olyckorna;
http://www.blt.se/article/935655_102-145-0-0
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7245754&avdelning_1=102&avdelning_2=0
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=855550&lid=senasteNytt_275224&lpos=rubrik_855550
http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=1442103
Nb; SMCs bok "Full Kontroll" nämdes, den omhandlar hur man hanterar sin MC. Nästa bok som kommer under sommeren hetter "Gott Tänkt" och den koppler MC hanteringen utt i trafikken.
Allt byggar i vanlig ordning, som SMCs kurser, på Advanced studien
Nb2: Ljus trianglen jobbar SMC fortfarende för att få laglig.. Samtigt som som det forskas intensivt på olika medel för att höja synbarheten av MC´n.
Kör med förstånd därute och glöm inte att njuta...
Guzzi-Leif;15692 skrev:En av- eller omkullkörning kan per definition aldrig bero på att föraren har för låg körteknisk kompetens! Den beror alltid på att föraren överskridit sin och fordonets förmåga relativt vägens utmaningar (kurvradie, vägskador, halka o.s.v.).
Det gäller alla förare, oavsett de heter Rossi eller Gustavsson i efternamn, bara det att den potentiella katastrofen i en given situation inträffar vid olika hastigheter.
Det stora värdet med vidareutbildning blir därför inte att flytta upp gränsen för katastrofscenariot utan att den ger möjligheter att skaffa större klarhet i var de egna gränserna går så att marginalerna dit kan säkerställas/utökas.
Två körtekniska behov kan man dock aldrig kompensera bort genom god anpassning, nämligen nödbromsning och bromsning med undanmanöver. Där måste vi, genom idog och kontinuerlig övning, på egen hand eller med hjälp av duktiga instruktörer, ständigt repetitions- och fortbilda oss.
För egen del kommer jag att sitta nöjd med att min kompetens leder till relativt låga kurvhastigheter och förhållandevis breda chicken stripes. Däremot letar jag ständigt möjligheter att utveckla min bromsteknik samt försöker verkligen anpassa min framfart till att jag inte heter Rossi. Jag håller också ögonen öppna för möjligheter till bra fortbildning genom någon kurs - då det passar övriga livet kommer jag definitivt att haka på.
Jodå, jag får tyvärr fortfarande "Ooooohps!" några gånger per säsong men det blir Gudskelov allt glesare mellan dem....
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst