Att bana eller inte bana - spinn off tråd.

Bra uppmaning

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-21/13:39

Jag var helt grön på detta med bana tills i vår. Kan bara rekomendera det till alla.
Vore det inte bra om IF som ger oss märkesförsäkring ställde BKK som "krav" vid nyteckning och förnyelse av försäkring?
Som förslag: Hoj nyare än 1995, minst en kurs vartannat år eller +700 kr extra i premie/år. Det borde vara motiverande och ge resultat. Den största frågan är om banorna i södra sverige klarar av det extra trycket som det skulle innebära.:cool:
Glad midsommar på Er alla.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-21/16:43

Citat
"Som förslag: Hoj nyare än 1995, minst en kurs vartannat år eller +700 kr extra i premie/år. Det borde vara motiverande och ge resultat. Den största frågan är om banorna i södra sverige klarar av det extra trycket som det skulle innebära." Slut citat.

Frivilligt hoppas jag du menar. Äldre cyklar!!!
Sen tror jag inte man ska överdriva betydelsen av sådana här kurser. Själv har jag åkt hoj i 20 år och aldrig gått i någon MC-skola överhuvudtaget eftersom jag fick kortet på köpet -69 med bilkortet och det har hittills gått väldigt bra. Men jag vet med mig att jag inte är någon värdsmästare i sadeln och försöker inte heller köra som en sådan. Bevare mig väl om jag gick en sådan där körteknik-kurs och fick för mig att nu behärskar jag det här och hornen plötligt började växa i pannan.
Men nu kanske jag är en något udda hojåkare eftersom jag aldrig varit ute efter höga farter. Det jag är ute efter är frihetskänslan, naturupplevelsen och smidigheten att ta fram som är poängen. Letar gärna på småvägar som inte alltid är i bästa skick där en offroad tar sig fram och utnyttjar cykeln smidighet på de större vägarna i trafiken.

Trafiksäkerhet för MC-åkare handlar enligt min uppfattning mycket om attityd till dina medtrafikanter. Själv har jag hittills kört bil prickfritt sedan 1969. Och min utgångspunkt när jag åker MC är densamma som när jag sitter bakom ratten. Ledstjärnan är att följa trafikrytmen och inte sticka ut i för medtrafikanterna oväntade manövrar för mycket. Allt efter trafiktäthet och situation. Jag kör med samma grundinställning vid både bil- och hojåkning. Fast jag när trafiken så tillåter efter mitt omdöme, så utnyttjar jag hojens smidighet för omkörningar t.ex. och kommer på så vis fram fortare än om jag skulle åkt bil. Man behöver väl inte ha så förbaskade bråttom bara för att man åker pån en MC. Blir vägunderlaget sämre med kanske risk för rullgrus på asfalt eller något annat får man väl använda det lilla förnuft man har och sänka farten helt enkelt,vara försiktig med handbromsen och det behöver man väl inte gå någon kurs för att räkna ut.

Tror på det här med någon slags igenkännings utrustning för MC framtill för att öka synbarheten för alla älgar, förlåt bilförare ska det stå, som väl kanske är det största problemet vi har, som väl de flesta drabbats av någon gång. Försök där SMC och NTF samverkade gav inte direkt något positivt resultat. Man testade under enkla förhållanden cyklar utrustade med lampor i en triangel, floudiserande tejp och signalvästar. Signalvästarna var om jag inte misstar mig i samma färg som polisens. Och där läste jag för en stund sen om en hojåkare som tog på sig en sådan väst och en kvinna med bil körde ut framför honom. Killen åkte efter bilen tills den stannade vid en parkering varvid han frågade artigt om hon inte sett honom. Jodå, det hade hon gjort! Men han hade en väst som hon menade trampcyklister brukade ha och därför körde hon ut.

I försöket där SMC var inblandad skrev man i slutorden att någon form av igenkänningstecken framtill som är specifikt för just MC borde vara en framkomlig väg att gå. Varför inte spinna vidare i den frågan och på sikt få något sådant inplanterat i medtrafikanternas sinnesvärld. Det måste ju vara något som är praktiskt och finns på MC hela tiden så det inte glömms bort. Som t.ex några extraljus. Mopeder och trampcyklar förbjudes att ha något liknande. Då har man ju iallafall gjort något för att undvika att folk blandar ihop en MC med en vanlig trampcykel. Som det är nu görs ju ingenting konkret i denna väsentliga fråga. Och att göra ingenting måste väl ändå vara det sämsta av alternativ.

Sen skrev jag förut att ska man behöva ha så förbaskat bråttom när man åker MC. Blev själv förvånad när jag och frugan en sommar satt och åkte runt med en 250cc Yamaha Majesty. Inga som helst problem att hänga med upp till motorvägsfart då cykeln toppade med sina 22 hk 115 Km/h med oss två på. Synd bara att man fick ont i ryggen av att sitta i en gynstol annars kanske den hade varit kvar i vår ägo. Annars var det både väldigt praktiskt och trevligt så länge vägunderlaget var bra. Med dennna lilla utvikning vill jag komma till nästa trfiksäkerhetsåtgärd som tycks vara en helig ko för många men det bryr jag mig inte om. Tycker man skulle plocka bort dessa getingar på vägen i form av värstingcyklar som inte väger knappt någonting, men med en förskräcklig massa hästkrafter. Med hänvisning till tävlingbanorna istället. Nu kan man ju protestera mot det genom att säga att det hänger på ryttarn och inte cykeln. Men det håller inte för finns inte cykeln så finns inte den där ryttarn heller. Omdöseslösa förare finns det nog kvar ändå kan man också säga men man har iallfall gjort något och markerat för att komma till rätta med ett problem. Och det måste väl ändå vara bättre än att inte göra något alls, som hittills.

Det var mina enkla tankegångar för att undvika att situationen "plötslig fara" som rubriken lyder på den här tråden skall uppstå.

Sen kan den som vill naturligtvis gå en kurs i brom-och körteknink men tro inte att ni blir några världsmästare i sadeln på kuppen.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Ylva Hesse » 2007-06-21/17:28

Hej

Jag håller till en del med när du ger dina synpunkter på hur vi skall bete oss i trafiken. Att ta hänsyn, vara uppmärksam och förutseende är viktiga egenskaper.

MEN sedan märks det att du inte gått någon B&K kurs.

Vi lär oss nämligen inte att köra fortare, Vi lär oss att behärska vår mc,
-hur svänger vi på bästa sätt,
-hur kör jag för att få bästa sikt genom kurvan (och därigenom tidigare upptäcka en fara)
-hur gör jag om jag behöver stanna på ett kontrollerat sätt.
-vi pratar mycket om risker i trafiken och att vara förutseende.

Många som går kursen får aha upplevelser :eek: och inser att det finns mycket att lära. Jag t ex som dessutom har tagit mc körkort har insett att det finns mycket kvar att lära mig som motorcyklist och det inte för att kunna köra fortare ute på vägarna, men säkrare.

Sedan inte att förglömma har vi väldigt trevligt på våra kurser. Står och snackar fikar, käkar korv mm.;)

VÄLKOMMEN du också!
Användarvisningsbild
Ylva Hesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1988-08-22/01:00

Oj det var uppslag till en roman i trafiksäkerhet

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-21/18:15

Jag håller med dig i stort. En del bra tankar som du tar upp.
Men hur vet du att man överskattar värdet av BKK kurser? Vad jag förstår så har du själv inte varit på någon. Du dömmer bara ur din ställning om du inte har något att stödja det på. Folksam skulle nog inte stödja dessa kurser om deras analytiker inte hade "kött på bena" för att det finns positiva effekter.
Jag förstår att din körteknik och attityd har tagit dig långt utan skråmor, men det passar absolut inte alla.
Håller med till fullo man kan köra ihjäl sig på en 50cc. Ingen konst i det. Men att förbjuda grenraketer istället för att utbilda föraren? Det är minst sagt konstigt tankesätt. Själv gränslar jag en maskin som håller en hästkraft/3 kg. Det räcker och blir över och det är just där som jag vill kunna hantera hojen i alla situationer, inte bara krypa fram så fort det kommer en potentiell risksituation.
BKK är mkt givande. Det finns inget bättre sätt att inse sina begränsningar och lära sig köra vettigt. Inga fordon, grus, hinder, mm.
Varför inte prova du kanske gillar det?:D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-21/22:30

GeCe;15235 skrev:Citat
*SNIPP SNIPP SNIPPETISNIPP*
Själv har jag åkt hoj i 20 år och aldrig gått i någon MC-skola överhuvudtaget eftersom jag fick kortet på köpet -69 med bilkortet och det har hittills gått väldigt bra. Men jag vet med mig att jag inte är någon värdsmästare i sadeln och försöker inte heller köra som en sådan. Bevare mig väl om jag gick en sådan där körteknik-kurs och fick för mig att nu behärskar jag det här och hornen plötligt började växa i pannan.

Trafiksäkerhet för MC-åkare handlar enligt min uppfattning mycket om attityd till dina medtrafikanter. Själv har jag hittills kört bil prickfritt sedan 1969.

Fast jag när trafiken så tillåter efter mitt omdöme, så utnyttjar jag hojens smidighet för omkörningar t.ex. och kommer på så vis fram fortare än om jag skulle åkt bil.

Det var mina enkla tankegångar för att undvika att situationen "plötslig fara" som rubriken lyder på den här tråden skall uppstå.

Sen kan den som vill naturligtvis gå en kurs i brom-och körteknink men tro inte att ni blir några världsmästare i sadeln på kuppen.

Mvh
GeCe


Jag har kört bil prickfritt i 20 och och hoj prickfritt i 30 år för jag har aldrig blivit tagen av polisen på så många år. Inte för att jag vet vad det som gör mig till trafiksäkerhetsguru på grund av detta, men jag hakar på trenden.

Däremot har jag råkat ut för två allvarliga incidenter (en blev en olycka dessutom) och båda gångerna har jag frikänts helt i rätt och försäkringshänseende så jag var prickfri där också.

I den första, den som dessutom blev en olycka hade jag turen på min sida och det räddade mitt liv. Min arm, min rygg och min skuldra däremot bär fortfarande visitmärken efter det inträffade.

I den andra incidenten kom en bil över på fel sida på landsväg i 70 km fart. Från det att att bilen började glida över till smällen var det en sekund vilket är lika med en normal reaktionstid.

Vad som räddade mig var att jag på de millisekunder som återstod efter att jag hade insett att han var på väg rakt mot mig till det att jag styrde ut i en åker var att jag INTE fick sådan "reflexpanik" som Mikael beskriver ovan. Jag styrde undan och skadorna inskränkte sig till att bilen krossade min framblinkers, min backspegel och min packväska där bak. Jag missade döden med ca 5 mm, jag har en boxer maskin och hade han klippt min cylinder och touchat styret hade jag styrt in i bilen (SMACK).

Mikaels poäng ovan att en BKK kurs ger en större möjlighet att agera på rätt sätt i en sådan situation. Jag kan garantera den som inte har varit med om motsvarande att det går så fort att man knappt hinner blinka. Det registreras, du gör något reflexmässigt och sedan smäller det. Varken mer eller mindre.

Att jag styrde undan och inte bromsade var en inövad reflex, inte ett medvetet beslut.

Min poäng är som Mikaels, träning ger en möjlighet till att skapa sådana reflexer som kan vara till stor nytta. Att man skulle kunna tänka ut en lösning på de kanske 200 ms som man har till förfogande när det väl händer och om man inte har övat och övat och övat avfärdar jag som rent trams. Det är därmed inte sagt att bara BKK ger erfarhet och träning som räknas när det gäller. Självfallet är varje års trafikvana något som adderar till den banken men vad som kanske tar 3 år i trafik kanske går på en dag med bra instruktörer.

Attityden är viktig som du skriver för det är den som gör att man inte överskattar sina kunskaper, med eller utan kurs.

En stilla undran är att om man kan bli farlig för sig själv, på grund av självöverskattning, om man har gått en BKK - är det då inte samma sak om man tycker att man är en bra förare för att man har kört bil och MC i 30 år. :confused:

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-21/23:58

GeCe;15235 skrev:Citat
"Som förslag: Hoj nyare än 1995, minst en kurs vartannat år eller +700 kr extra i premie/år. Det borde vara motiverande och ge resultat. Den största frågan är om banorna i södra sverige klarar av det extra trycket som det skulle innebära." Slut citat.

Frivilligt hoppas jag du menar. Äldre cyklar!!!
Sen tror

*SNIPP*

n skall uppstå.

Sen kan den som vill naturligtvis gå en kurs i brom-och körteknink men tro inte att ni blir några världsmästare i sadeln på kuppen.

Mvh
GeCe


Många och kloka ord! Den som förkastar dina rader utan att på djupet reflektera över innebörden gör ett stort misstag!

Jag håller med om att vidareutbildning kräver mycket av såväl utbildaren (och där har man nått lååååångt de senaste åren) som den utbildade. Jag tror också den kan användas till att tänja på gränserna. Jag vet att det krävs enorma mängder strukturerad träning för att göra de rätta beteendena till reflexer - de allra flesta har endast ett ytterst litet fåtal verkliga reflexmässiga beteende vid körning (där nummer ett är att stampa ned bromsfoten). Jag vet att nyttan av grund- och vidareutbildning studerats med häpnadsväckande resultat (som inte är så poppis för att uttrycka sig milt).
Ändå är jag mycket positiv till den pågående utbildningsdriven. Dels genom den enorma insats som seriösa organisationer, instruktörer och ledare gör och dels för att man kan nå ut med de viktiga attitydmålen. Dessutom ges man möjligheten att flytta fram "panikgränsen", tillfället då man övergår enbart tilll reflexmässiga beteenden, en bra bit.

Ditt mätetal för att definiera en skicklig mc-förare, antalet olycksfria mil/säsonger, ser jag som helt korrekt! Berättar långt mycket mer om föraren än max hastighet i en viss kurva eller i vilken mån man lärt in rätt hängteknik!

Din kria innehåller en annan bit som långt ifrån alla mc-förare kan acceptera men som i alla fall gjort mig till en glad och (ofta) lycklig person nämligen att mc-körning kan vara en njutning även då man tar det lugnt.
Heders för det!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-06-22/10:22

MichaelF;15216 skrev:Det är inte svårt att köra motorcykel. När vägen är fri och lagom kurvig, när solen skiner och naturen är vacker är det bara underbart att köra motorcykel.

Det blir svårare när trafiken ökar, när det finns grus på asfalten, när det börjar regna eller när vi upplever att farten är för hög i en kurva. Det är alltid svårt när ett oväntat hinder dyker upp, men det är inte värre än att vi alla kan lära oss hantera svårigheterna.

Problemet är att vi uppfattar de svåra situationerna som en fara och att våra nedärvda automatiska skyddsreaktioner kan ställa till det för oss när vi kör motorcykel. Vid fara fixerar vi automatiskt blicken på det farliga och spänner musklerna för att vara beredda på flykt eller till attack, och så bromsar vi. När en verklig fara dyker upp kan en felmanöver få ödesdigra följder trots att de allra flesta av oss kör ansvarsfullt, försiktigt och förutseende.

Med rätt körteknik kan alla motorcyklister kraftigt förbättra oddsen att klara sig ur en plötslig och farlig situation, men det är svårt att på egen hand lära sig rätt teknik.

Alla motorcyklister bör någon gång, då och då vara med på en seriös broms- och kurvkurs för att lära sig körteknik av instruktörer. Du som är motorcyklist och ännu inte har varit med på en sådan här utbildning har nu möjlighet att anmäla dig till en kurs på Monzta-banan i Älvdalen lördag och söndag 11 och 12 augusti.

[url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=2601"]Länk till information om BKK på Monzta 11-12/8[/url]


+1

...åsså är det så förbaskat kul att träffa andra trevliga MC-åkare under ett evenemang som är så fokuserat på MC, MC och MC :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-22/10:57

mbrobeck;15274 skrev:
.......En stilla undran är att om man kan bli farlig för sig själv, på grund av självöverskattning, om man har gått en BKK - är det då inte samma sak om man tycker att man är en bra förare för att man har kört bil och MC i 30 år. :confused: ........



Ett härligt logiskt resonemang i frågan:) :)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-22/11:24

Bengt Allevad;15307 skrev:Ett härligt logiskt resonemang i frågan:) :)

Huvet på spiken!:D

Bra diskusion detta blev. Får en att tänka. Tack till alla som deltar.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-22/11:26

Finns det någon statistik för hur vi som deltar i BKK klarar oss jämfört med andra?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-22/12:48

Helmetrock;15310 skrev:Finns det någon statistik för hur vi som deltar i BKK klarar oss jämfört med andra?


Nej; åtminstone inte än.

Däremot om jag nu bara talar för helt egen del, så upplever jag körning på väg med motorcykel allt farligare ju mer jag kör på bana och sålunda håller mig mer och mer till bankörning.
Det är ju faktiskt ett sätt att klara sig bättre;)

Den insikten hade jag inte, innan jag började med bankörning, trots att jag haft vad som då hette mc-kort, sedan 1963.

Tursamt nog i mitt fall sammanfaller bankörning med ett åtskilligt högre körnöje än på väg.

Därmed inte sagt att andra kan ha samma körnöje på bana utan föredrar väg men bättre plats, att träna färdighet och prata riskmedvetenhet/attityd än på en bankörning, är svårt att finna.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-22/13:26

Tror säkert det är trevligt på de här kurserna och hade jag varit yngre och mindre erfaren i trafiken hade jag nog kanske övervägt att hänga på. Men för mig, och jag är säkert inte ensam om den åsikten. Som anser sig redan ha ett säkerhetsbeteende som är underbygd av mångårig övning och också i praktisk handling visat sig fungera känns det inte det minsta angeläget. Det är svårt att lära gamla hundar sitta brukar man säga och skulle jag gå en kurs kan jag riskera hamna i en situation där jag kanske får lära mig tänka på ett sätt som kunde leda till samma resultat som jag redan kommit fram till på egen hand, utifrån egna erfarenheter. Och varför skulle jag riskera att störa mina
egna ideer som räddat mig ur många incidenter genom att försöka mig på något nytt sätt att tänka?
Jag är ingen trafiksäkerhets-Guru så jag kan ju inte veta säkert men jag tänker inte ta risken. Och att eliminera risker genom att vara förutseende är en viktigt del i ett säkerhetsbeteende enl. min enkla uppfattning.

Men det är väl inget fel att kurser, tvärtom för den som tycker att det behövs. Men glöm inte bort att det fodras övning också och den bästa övningsbanan är i verkligheten och gärna med en ödmuk attityd.


hubbiken:
Du skriver att du förstår inte mitt tankesätt när det gäller att förbjuda grenraketer!

Det är mycket enkelt vilket jag ska förklara.
Vi har ett vägnät som är samhällets blodådror vilket vi inte skulle klara oss utan och funktionen för vägnätet är väl uppenbar. Transporter av varor och tjänster och människor i en salig blandning som är nödvändigt för vår överlevnad. Och eftersom det finns en hel del idioter och stora egon som också kör omkring på vägarna utan att alla gånger ta hänsyn till andra trafikanter så måste vi ha trafikregler och hastighetsbegränsningar för att fösöka få någon slags ordning i kaoset.

Alltså: På vägarna finns alla samhällets invånare allt ifrån små barn,stora skrymmande långtradare till gamla friska pensionärer med en reaktionförmåga som kanske inte är vad den har varit. Likväl har alla samma rätt att vara där.
Och det där med rättigheter och skyldigheter är en central fråga därför att det ena följer med det andra. Visst har alla rätt att vistas i trafiken men vi har också skyldigheter att visa alla andra trafikanter och människor respekt. Respekt mot det lilla barnet på vägen som inte ännu har ett invant säkerhetstänkande och respekt för pensionären med sänkt reaktionsförmåga.

Och i det här kaoset kan inte jag se att det finns plats för några grenraketer i händerna på några adrenelinkicks-törstande fartälskare. Däremot får de gärna hålla till på tävlingsbanorna där jag tycker att de hör hemma om de ska vara någonstans.
Har en bekant som åkte på en "Honda Super Blackbird" en sommar men han sålde den fort med motiveringen att cykeln funkar inte på vägen under 100 Km/h. Topphastighet på den cykeln är väl en bra bit över 300 Km/h och vad ska den cykeln få finnas för på landvägen för i ett rättssamhälle, annat än att köra ifrån polisen med? Och vad har en trimmad 750 cc på 140-170 hk som väger 170 kg på vägarna att göra. Och jag tar mig rätten att inte betrakta vägarna som en lekplats för adrenelinkicks-törstande fartälskare och tycker därför att om sådana här "leksaks-MC" om de överhuvudtaget ska få säljas i det här landet. Att de inte ska få registreras för landsvägstrafik utan hänvisas till tävlinsbanorna.
Men du "hubbiken" får gärna försöka få mig att ändra ståndpunkt, varsågod!

Magnus:

Trevligt att du delar med dig av dina erfarenheter!

Ska nog också i ärlighetens namn erkänna att de prickfria åren beror på att polisen inte tagit mig. Det har gått fort ibland men vem gör inte det för på långtur och situationen så medger. Eller att man gasar istället för att bromsa ibland när man känner sig stressad. Och just stress och tröttehet är väl par av de farligaste fienderna i trafiken. Och framförallt stress kanske som de flesta till vardags verkar lida av.

Din fråga om självöverskattning som jag varnade för när det gäller K&B kurser kontra många års prickfri körning.
Vad säger du själv om det? För min del får man hoppas att det inte är så. Hos mig ska jag erkänna, finns sen länge alltid en liten stänk av rädsla med när jag är ute och åker och det är mycket trafik. Låter kanske lite märkligt men jag tycker mig ha sett så mycket galna saker och även varit inblandad i incidenter så jag har nog blivit lite skrämd tror jag. Bil avskyr jag att köra egentligen och betraktar mest som ett nödvändigt ont och när jag åker MC gör jag det helst på en offroad där man sitter lite högre försiktens skull. Även av framkomlighetsskäl på dåliga vägar naturligtvis. När bilen måste användas gör jag naturligtvis det men har jag möjlighet att planera vare sig det gäller bil eller MC så försöker jag undvika rusningtider på frekventa vägar. Och väl i trafiken försöker jag alltid vara noga med avstånd och hålla kolla på vad som händer längra fram. Så jag lever nog lite i tron att jag inte utgör någon större fara vare sig för mig själv eller någon annan.
Men är en incident framme som du vittnar om så får man bara hoppas att man reagerar på rätt sätt, bromsa, stå på och styra undan vilket som i just den situationen passar bäst. Säker ska man nog aldrig känna sig, iallafall gör inte jag det.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Yesus ännu en roman

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-22/15:29

Jag håller med dig i stort, vist vore det bättre om trafiksäkerheten förbättrades, men med förbud?
Jag tror inte att jag kan påverka din vad jag kan se rätt cemeterade åsikt, men nu har VV som är regeringens och riksdagen förlängda arm, fattat beslut om vilka fordon som får framföras på våra vägar i "demokratisk" ordning. Vill man påverka detta behövs det lite mer än bara yrka på förbud.
Skall bilar som går att köra fort förbjudas med? Med den mångdubbelt högre massan och de absurda motoreffekterna som förekommer idag borde inga bilar över småbil säljas? Så allt är en fråga om gränsdragning.;)
GeCe;15318 skrev:Och i det här kaoset kan inte jag se att det finns plats för några grenraketer i händerna på några adrenelinkicks-törstande fartälskare.
Adrenelinkicks-törstande fartälskare är inte en definition som är vedertagen. Vem skall bestämma vilka det är? En nämd? Polisen? Du? Man kan äga en sporthoj utan att vara fartdåre.
Spelar det så stor roll om man sitter på en mc med 5kg/hkr eller 2 kg/hkr?
En oskyddad unge kan bli överkörd av en cyklande adrenelinkicks-törstande fartälskare och dö! Skall cyklar härmed förbjudas med?;)
Jag jobbar invid en stor väg med bra koll på trafiken. De största fartsyndarna där är motardhojar och kromslädar, inte sporthojar! Så fartdårskapen är inte enbart behäftad med sporthoj.

GeCe;15318 skrev:Och jag tar mig rätten att inte betrakta vägarna som en lekplats för adrenelinkicks-törstande fartälskare och tycker därför att om sådana här "leksaks-MC" om de överhuvudtaget ska få säljas i det här landet.

Ja det är din åsikt. Vill du påverka detta bör du prova att med demokratiska medel påverka din omgivning.

Jag anser att vi lever med så många förbud ändå och det blir bara fler och fler. Om man börjar förbjuda motorcyklar så kanske ribban blir till slut så låg att inte ens du kommer att gilla det.

[SIZE="1"]Med all välmening prova och skriv lite kortare det är rätt jobbigt att läsa jättelånga inlägg och ta fram det centrala. [/SIZE];)

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Mina tankar.

Inläggav Mimmi » 2007-06-22/23:07

Hej!

Jag har tänkt en hel del på det här med trafiksäkerhet. I mitt tycke är här i landet fixeringen vid hastighet som den allenasaligörande faktorn för trafiksäkerhet alltför stor.
I mitt tycke finns det många andra faktorer som i än högre grad orsakar eller bidrager till en olycka. Jag menar trafikuppträdandet i stort. Som exempel anför jag: ignorerande av stopp och väjningsplikt, alltför korta avstånd, inte ge tecken när man byter fil eller svänger, dålig uppsikt, strunta i högerregeln, tokiga omkörningar såsom att köra om på tvåfilig väg trots möte och förlita sig på att den omkörde håller ut för att klara situationen.
En alltför stor del av den tunga trafiken kör enligt den självtagna regeln "störst kör först" och tränger sig fram helt hänsynslöst. Omkörningar mellan lastbilar är ett annat oskick, alltför ofta så kör en lastbil med toppfarten 93 km/h om en annan som bara håller 91... och detta oavsett hur vägen ser ut!
Bussförare som tillämpar den regel som gäller för buss i linjetrafik som ger dem företräde ut från hållplats på 50-väg på alla vägar, oavsett hastighetsbegränsning är en alltför vanlig, ja daglig syn!

Så min åsikt är att det finns så oändligt mycket viktigare saker i trafiken att göra något åt, än att så enögt jaga fortkörare.

Jag talar inte i egen sak, kör över hastighetsgränserna gör jag ibland, men ofta även under. När det går fortare gör jag det med omdöme. Hög hastighet är absolut inget självändamål för min del, jag tycker helt enkelt inte om hög fart. Allt över 120 känns otäckt fort för mig, oavsett vad jag åker i/på.
Deta är en av anledningarna till att jag skall byta ut/sälja Gullan, hon vill köras fortare än vad jag vill köra/åka på en mc.

Beträffande kurser; utbildning och kurser kan säkert vara bra. Det betvivlar jag inte. Men, det finns säkert fler än jag som vantrivs och känner obehag av att träffa en massa folk och liksom "tvingas" vara en del av ett kollektiv, om så bara för en dag. Aldrig någonsin presterar jag så dåligt som när andra människor skall se på vad/hur jag gör något. Jag är säker på att jag skulle köra omkull om jag skulle delta på en B&K-övning, något jag aldrig gjort sedan 1971!

För mig är mc-hobbyn så fantastisk just för att jag kan utöva den ensam, utan att behöva ha en mängd människor inpå mig. Gruppkörningar avskyr jag och håller mig ifrån som pesten.

Till slut: återinför trafikundervisningen i skolan, så som vi lite äldre hade det när vi var små. Då fick vi redan från första klass lära oss grundläggande regler och uppträde, samt att gator och vägar inte är en lekplats!

Jag ber om ursäkt för att det blev långt, men det var mycket jag ville ha sagt, och känner att jag inte kunde fått fram det med färre ord.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-23/08:52

Jag tror nog att Vv och polisen delar Mimmis och många andras kloka skepsis mot att fokusera så hårt på hastighetsöverträdelserna.

Tror tre saker ligger bakom:
-Det är enkelt att övervaka och det handlar om mätbara värden.
-Den som kör åt helsike för fort väljer ofta sina egna regler även på andra områden så där får man många "på köpet".
-Med lägre fart kommer såväl sannolikhet som konsekvens att minska så att det på sitt sätt kompenserar för andra felbeteenden/orsaker.

Och du Mimmi: Så länge du skriver klokt gör det väl inget om det ibland blir lite längre!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-23/10:04

hubbiken!

Det var väl ett svar värdigt en politiker. Prata runt, försöka blanda bort korten och till varje pris undvika kärnfrågan.
Och den var ju: Vad har grenraketer att göra i ett rättssamhälle och vems och vilka behov tillfredsställer de genom att tillåtas trafikera våra vägar annat än som leksak?

Finns kanske också andra MC och även andra fordon som man kunde betrakta som leksaker men iallafall om jag håller mig till motorcyklar, betraktar jag dessa "grenraketer" som leksakernas leksak.
Sen håller jag med dig om att förbud är egentligen inget att sträva efter men i detta fallet tycker jag att ett undantag är på sin plats. Sorry.

Önskar att inte bara du, utan hela MC-kollektivet också kunde tänka lite längre än att bara fokusera på och hävda våra rättigheter man har som trafikant utan också visa prov på lite ödmjukhet och inse att vi har skyldigheter också. Men det är förövrigt ett genomgående fenomen i samhället för övrigt att en mängd olika intressegrupperingar benhårt hävdar sina rättigheter om samhällets begränsade resurser utan att se till helheten och istället överlämna ansvaret till våra politiker. Som i sin tur blir utsatta för påtryckningar från alla håll och får ett rent h-te.

Vi som MC-kollektiv är ju ständigt i fokus och så fort det händer en olycka med MC så blir det stora rubriker och ofta blir någon expert av något slag interjuvad och vittnar om hur farligt det är med MC. Och det ställs krav på att något måste göras.

Vi har ju en organisation SMC, som någon slags paraplyorganisation för oss och tänk vad trevligt det skulle vara om de gjorde något också som visade det övriga samhället att man verkligen vill något. Och där menar jag att det skulle vara kunna vara en bra symbolhandlng om man kunde komma fram med något konkret som t.ex. det här med ett igenkänningstecken framtill på våra cyklar så att vi inte blir förväxlade med mopeder och cyklar. I form av lampor med speciell färg i en viss form heller fluoidiserande tejp i en speciell färg. etc. som jag nämde tidigare. Och där tycker jag det skulle se djäkligt snyggt ut om MC-kollektivet också själv tog initiativet till att de här värsting-cyklarna försvann från våra vägar. Tror också det skulle bidra till att öka respekten hos den del av svenska befolkningen som inte gillar motorcyklister och bara betraktar oss som irritationsmoment i trafiken. Och även hos våra byråkrater och makthavare. Tror vi skulle tjäna på det i långa loppet att visa lite samarbetsvilja och ansvarstagande genom några konkreta praktiska åtgärder som kommer att märkas och synas.

Mimmi!

Håller med till gått som 100% och kunde nästan skrivit dina ord själv. Visst är det mycket ansvarstagande i mångt och mycket som fattas i trafiken. Men det har ju visat sig genom undersökningar att bilister ser inte sina medtrafikanter som människor utan som enbart fordon. Skrämmande, javisst. Såg någon undersökning som presenterades härom dagen på TV, utan att minnas några detaljer tyvärr då det var ett kort inslag. Där man kommit fram till att först när trafiken gick väldigt sakta, som i en rondell t.ex. började man visa förståelse för att det fanns människor i de andra fordonen och man bytte till ett mer hänsynsfullt beteende.
Vad ska man säga annat än att man kan bli mörk rädd för mindre.

Sen är du inte ensam om att vara ensamvarg och inte gilla höga farter på din MC, det är detsamma här. Jag och frugan åkte på kollektivresa med SMC för att antal år sedan och det gör vi aldrig om. Vi hade en reseledare som körde ifrån oss hela tiden och vi fick jaga och köra som idioter för att komma ifatt efter var och varannan vägkorsning. Och så stod han där mellan varven och visade tydliga tecken på att vara missnöjd med att han fick vänta på oss andra. Då han själv hade så bråttom och ofta låg så långt före att vi blev osäkra någon gång var han svängt av så att det t.o.m. hände att vi körde fel.

Håller med Guzzi-Leif om att MC gärna avnjutes i lugn och ro i lagom fart.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-23/11:06

GeCe;15359 skrev:hubbiken!

Det var väl ett svar värdigt en politiker. Prata runt, försöka blanda bort korten och till varje pris undvika kärnfrågan.
Och den var ju: Vad har grenraketer att göra i ett rättssamhälle och vems och vilka behov tillfredsställer de genom att tillåtas trafikera våra vägar annat än som leksak?
*SNIPP - SNIPP*

Mvh
GeCe


Kärnfrågan i tråden är BKK och inte "Förbud mot grenraketer". Starta gärna en tråd om ämnet, det är intressant.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav kennethjonsson » 2007-06-23/12:36

Jag menar att det finns en ännu centralare fråga: MC och efterlevnad av trafikregler. Jag är själv en sådan smilfink att jag puttrar förbi fartkameror i 70, för att sedan genast hålla en fart anpassad efter väg och trafik. Varför då, undrar ni kanske? Ju fler som passerar kamerorna med ett höjt långfinger och en fart därefter, desto närmare kommer vi lag på fram-skylt och ägaransvar. Kan jag hålla ner genomsnittsfarten förbi kamerorna skjuter vi den dagen på framtiden. Ja, mätningen är alltid påslagen även om det inte tas ett foto.

I England kan unga bilister få GPS monterad som övervakar vilken hastighet man har i varje stund. Resultatet ligger till grund för försäkringspremier. Om man undviker vägar och hastigheter som är dokumenterat riskfyllda får man lägre premie.

Det vore kanske inte så skoj med en sådan utrustning på MC'n?

Jag åker gärna fort, men eftersom fart är relativ skall jag förtydliga mig. Jag håller gärna 70 på 70-väg, men helst om det är rejält krokigt så att resan blir mera än bara förflyttning. Och då har jag rejäl nytta av BKK-kurserna. Jag tror dessutom att min medalhastighet har sjunkit efter BBK-kurserna, till förmån för en allt större marginal till en incident eller olycka!

Jag har körkort sedan -74, är daglig stockholmsbilist sedan -82, mc sedan -03. All bilvana till trots, jag är en mycket bättre mc-förare med kurserna än jag skulle varit utan.
Användarvisningsbild
kennethjonsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2006-04-28/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-23/13:22

mbrobeck;15364 skrev:Kärnfrågan i tråden är BKK och inte "Förbud mot grenraketer". Starta gärna en tråd om ämnet, det är intressant.

MVH Magnus


Fel! Rubriken var "Förbättra dina odds vid plötslig fara". Eftersom jag har åtminstonde ett otäckt minne av en race-putte som utsatte mig för någonting som kunnat slutat mycket illa i en hastigt uppkommen situation anser jag ämnet även platsa här. Att förebygga felaktiga beteenden som riskerar leda till plötslig fara kunde väl vara en lämplig underrubrik kanske.
Men vill du starta en tråd i ämnet så gör gärna det, jag hänger på isåfall.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Raketen » 2007-06-23/13:32

kennethjonsson;15374 skrev:Jag menar att det finns en ännu centralare fråga: MC och efterlevnad av trafikregler. Jag är själv en sådan smilfink att jag puttrar förbi fartkameror i 70, för att sedan genast hålla en fart anpassad efter väg och trafik. Varför då, undrar ni kanske? Ju fler som passerar kamerorna med ett höjt långfinger och en fart därefter, desto närmare kommer vi lag på fram-skylt och ägaransvar. Kan jag hålla ner genomsnittsfarten förbi kamerorna skjuter vi den dagen på framtiden. Ja, mätningen är alltid påslagen även om det inte tas ett foto.

I England kan unga bilister få GPS monterad som övervakar vilken hastighet man har i varje stund. Resultatet ligger till grund för försäkringspremier. Om man undviker vägar och hastigheter som är dokumenterat riskfyllda får man lägre premie.

Det vore kanske inte så skoj med en sådan utrustning på MC'n?

Jag åker gärna fort, men eftersom fart är relativ skall jag förtydliga mig. Jag håller gärna 70 på 70-väg, men helst om det är rejält krokigt så att resan blir mera än bara förflyttning. Och då har jag rejäl nytta av BKK-kurserna. Jag tror dessutom att min medalhastighet har sjunkit efter BBK-kurserna, till förmån för en allt större marginal till en incident eller olycka!

Jag har körkort sedan -74, är daglig stockholmsbilist sedan -82, mc sedan -03. All bilvana till trots, jag är en mycket bättre mc-förare med kurserna än jag skulle varit utan.


Vi använder väl vår MC på olika sätt beroende på vad vi gillar med körningen... En del åker grus och andra på asfalt. Vissa gillar att glida omkring och andra att "köra fort". Håller fullständigt med dig att "fort" behöver INTE vara 180 kmh+, utan kan vara att faktiskt köra 70 på en 70 väg som är krokig... Det ger ju den fartkänsla många eftersträvar med sin MC körning.

Låt de som vill köra "fort" göra det och dom som vill glida fram göra det, utan att moralisera över det ena eller andra. Vi är alla olika.

Tror nog att det viktigaste, även om man nån gång kör 10-20 km för fort är att man gör det med omdömme och har ungefär samma marginaler som vid bilkörning.
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Gunsan » 2007-06-23/14:34

GeCe;15378 skrev:Fel! Rubriken var "Förbättra dina odds vid plötslig fara". Eftersom jag har åtminstonde ett otäckt minne av en race-putte som utsatte mig för någonting som kunnat slutat mycket illa i en hastigt uppkommen situation anser jag ämnet även platsa här. Att förebygga felaktiga beteenden som riskerar leda till plötslig fara kunde väl vara en lämplig underrubrik kanske.
Men vill du starta en tråd i ämnet så gör gärna det, jag hänger på isåfall.

Mvh
GeCe


Intressant slutsats...
Att man förbättrar sina odds vid plötslig fara genom att förbjuda.:rolleyes:

Den plötsliga faran kommer nog fortare än remissinstansernas yttranden landar på ett papper.

Ett sätt att förbättra oddsen är ju att låta hojen stå kvar i garaget och istället gå. Men det var inte så som tanken var.
Ett annat är att med sitt fordon inte försätta sig i situationer som kan leda vidare till en katastrof.

Visst är det så att bästa inlärningsmetoden är Learning by failing [SIZE="1"](för Marie lära sig genom sina egna misstag).[/SIZE]Men jag tycker att det är bra att slippa göra alla misstag själv.
Om det nu finns folk som vill hjälpa mig att göra rätt direkt tar jag gärna emot den hjälpen.
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-23/15:23

Gunsan;15384 skrev:Visst är det så att bästa inlärningsmetoden är Learning by failing [SIZE="1"](för Marie lära sig genom sina egna misstag).[/SIZE]


Japp, man lär sig bäst när det gör ont.:D

Jag lärde mig att köpa en hoj med sidostödskontakt väldigt effektivt för två år sedan.
Jag lärde mig att det inte är lönt att försöka hålla emot när en Chrysler försöker trycka omkull hojen snett bakifrån, förra året (muskelsträckningar och rambrott), och i år lärde jag mig att 1,3 mm mönsterdjup på hojen kanske är lite i underkant i en isbelagd feldoserad kurva (omskakad och stukat finger). Om tjugo år kanske jag lärt mig de första grunderna....:D

Det känns tryggt och bra att lära sig steg för steg på det viset, ingen korvstoppning så att man glömmer tre fjärdedelar igen inom en vecka.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-23/17:31

Gunsan;15384 skrev:Intressant slutsats...
Att man förbättrar sina odds vid plötslig fara genom att förbjuda.:rolleyes:



Läs igenom vad som skrivits tidigare i tråden och tänk efter lite innan du drar dina slutsatser.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-23/20:26

GeCe;15395 skrev:Läs igenom vad som skrivits tidigare i tråden och tänk efter lite innan du drar dina slutsatser.

Mvh
GeCe


Då gör jag det!

MichaelF;15216 skrev:Det är inte svårt att köra motorcykel. När vägen är fri och lagom kurvig, när solen skiner och naturen är vacker är det bara underbart att köra motorcykel.

Det blir svårare när trafiken ökar, när det finns grus på asfalten, när det börjar regna eller när vi upplever att farten är för hög i en kurva. Det är alltid svårt när ett oväntat hinder dyker upp, men det är inte värre än att vi alla kan lära oss hantera svårigheterna.

Problemet är att vi uppfattar de svåra situationerna som en fara och att våra nedärvda automatiska skyddsreaktioner kan ställa till det för oss när vi kör motorcykel. Vid fara fixerar vi automatiskt blicken på det farliga och spänner musklerna för att vara beredda på flykt eller till attack, och så bromsar vi. När en verklig fara dyker upp kan en felmanöver få ödesdigra följder trots att de allra flesta av oss kör ansvarsfullt, försiktigt och förutseende.

Med rätt körteknik kan alla motorcyklister kraftigt förbättra oddsen att klara sig ur en plötslig och farlig situation, men det är svårt att på egen hand lära sig rätt teknik.

Alla motorcyklister bör någon gång, då och då vara med på en seriös broms- och kurvkurs för att lära sig körteknik av instruktörer. Du som är motorcyklist och ännu inte har varit med på en sådan här utbildning har nu möjlighet att anmäla dig till en kurs på Monzta-banan i Älvdalen lördag och söndag 11 och 12 augusti.

[url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=2601"]Länk till information om BKK på Monzta 11-12/8[/url]


Jag tycker att trafiksäkerhet är för viktigt för att få förloras i semantiska debatter så därför tar jag mig själv i örat och försöker återkomma till Mikaels trådstartande inlägg.

I en förenkling anser jag att bästa sättet att förhindra olyckor är att jobba på två fronter. Ingen av dessa är mer än komplement till varandra och för bästa resultat måste man klara båda.

För det första måste man lära sig att köra och tänka så att man undviker "plötsliga faror" eller incidenter. Jag ger många av skribenterna, inte minst Mimmi och Cege rätt i detta.

För det andra måste man lära sig att hantera en uppkommen "plötslig fara" så att den inte får svåra konsekvenser eller i värsta fall blir fatal. Det är detta som jag tror Mikael avser att en BKK kurs kan lära en ett beteende så att man flyttar sina gränser och ger sig själv bättre odds vid en uppkomen "plötslig fara".

Ingen av dessa två komponenter (undvikandet och hanterandet) utesluter eller förringar värdet av den andra, tvärtom försärker de varandra.

Ålder och erfarenhet, lång och stor körvana, ett aktivt säkerhets tänkande, att läsa situationer är alla exempel egenskaper som gör att man kan undvika att hamna i en plötslig fara. Man läser helt enkelt av förutsättningarna innan något har hänt och parerar så att den potentiella incidenten inte inträffar.

Den andra delen, hanterandet, är även den en kritisk del av ett trafiksäkert beteende. Vi kan med ökad erfarenhet undvika en massa saker MEN det finna alltid ett utrymme för att ett misstag begås (av mig själv eller någon annan) som plötsligt förändrar situationen från rutin till incident eller plötslig fara. Man kan missbedömma en kurva som kniper åt, bakom en häck hoppar det fram en hare - älg - barnunge (fasan om man skall fota för Bumsen kanske).

Att en aktiv och säkerhetsinriktad träning som t.ex en BKK med dugliga instruktörer ger en mer vana att hantera plötslig fara torde väl stå utom rimligt tvivel. Att man lär sig att styra undan, bromsa eller kanske t.o.m gasa sig ur ett kritiskt läge kan inte vara en nackdel på något sätt.

Jag inser att det kan vara svårt av många skäl att komma iväg på en BKK, tid, ovana att prestera inför andra människor, ekonomi kan vara faktorer som hindrar. Då får man väl skapa sig sin egen BKK för att öva i sin ensamhet och på så sätt förbättra sina odds.

Det är ju där som pudelns kärna ligger, att i första rummet undvika till varje pris och om det inte går ha bästa odds genom kunskap att hantera plötsliga faror.

MVH Magnus

PS Jag säger som Stenmark - "Jag hade tur ibland när jag klarade en port, men sedan kom jag på att desto mer jag tränade, desto mer tur hade jag" DS
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-23/20:48

mbrobeck;15409 skrev:Då gör jag det!



Jag tycker att trafiksäkerhet är för viktigt för att få förloras i semantiska debatter så därför tar jag mig själv i örat och försöker återkomma till Mikaels

*SNIPP*

, att i första rummet undvika till varje pris och om det inte går ha bästa odds genom kunskap att hantera plötsliga faror.

MVH Magnus

PS Jag säger som Stenmark - "Jag hade tur ibland när jag klarade en port, men sedan kom jag på att desto mer jag tränade, desto mer tur hade jag" DS


Måhända är jag inte personen att rätt värdera varje aspekt av detta men dessa dina rader uppfattar jag ta mig fadriken som den klokaste sammanfattning jag någonsin läst i ämnet!

Krävdes lite ödmjukhet att skriva det men man måste ju vara ärlig...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-24/13:28

Mycket bra och klokt skrivet Magnus, heder till dig!

Knorren på slutet med Stenmarks-citatet är värd sin egen poäng tycker jag. Och ditt sätt att uppdela säkerhets tänkandeti två delar underlättar debatten tror jag.

Då vill jag gärna anknyta till det jag skrivit tidigare som då också får bli en liten sammanfattning från min sida och ett förtydligande som förhoppningsvis kan räta ut ev. missförstånd. Fast den som läser det här och ev. har svårt med långa texter gör kansle klokt i att stoppa redan här, för det här kan bli långt.

Som du skriver, och som du själv har bittra erfarenheter ifrån. Så vet du och alla andra att när en olycka väl händer har man i bästa fall någon sekund eller bråkdelar av densamma att reagera på och man kanske inte ens hinner med att tänka. Och att öva sig inför sådana situationer är inte lätt. En del passar det ena eller andra sättet på men huvudsaken är väl att medvetandet om riskerna finns och man på det ena eller andra sättet skaffar sig ett säkerhetstänkande utifrån sina förutsättningar. Där körkorts-undervisningen om den tas på allvar borde utgöra en bra grund.

Citat:
Den andra delen, hanterandet, är även den en kritisk del av ett trafiksäkert beteende. Vi kan med ökad erfarenhet undvika en massa saker MEN det finna alltid ett utrymme för att ett misstag begås (av mig själv eller någon annan) som plötsligt förändrar situationen från rutin till incident eller plötslig fara. Man kan missbedömma en kurva som kniper åt, bakom en häck hoppar det fram en hare - älg - barnunge (fasan om man skall fota för Bumsen kanske). Slut citat.

Jo, det finns alltså faror som är svåra att gardera sig emot hur väl förutseende man än är i sitt beteende när det gäller val av hastiget och hur uppmärksamman och förutseende man än är. Inte minst skulle jag här vilja understryka, andra medtrafikanter. Och det är väl uppenbart att det här med säkerhetstänkande sätter olika människor i trafiken ribban olika högt för. Den där bilisten t.ex som åker ut framföre en MC i tron att det är moped har ju uppenbarligen ribban lägre efterson vederbörande inte tänkte efter innan vederbörande körde ut i korsningen. En MC-åkare som kör bil tittar ju automatiskt på ett annat sätt för vi har inga större svårigheter att skilja på en moped eller en motorcykel. Själv får jag lätt en känning av fjärilar i magen när jag kommer till en vägkorsning eller utfart när det står en bil där som är på väg ut. Är jag sedd eller inte. Tycker man att man får någon slags ögonkontakt med föraren så känns det lite tryggare. Men nog lättar jag gärna på gasen alt. gasar mer om det passar.

Det är ju mot bakgrund av det här mitt tidigare skrivande om någon slags igenkänningstecken för MC kommer in. När man läser att folk t.o.m. tar fel på vanliga cyklar och mopeder och blandar ihop dem med MC vore det väl dags att MC-kollektivet gör något åt saken. Se vad jag skrivit tidigare. Och detta i syfte att minska risken för plötsliga faror.

En annan kategori av medtrafikkanter är ju MC-åkare som är ute efter fartupplevelser. De verkar enligt min åsikt satt ribban för säkerhetstänkande på en alldeles egen nivå. Det finns säkert många som med mig som upplevt detta ute i trafiken. I en av mina sista turer i vår innan jag av olika anledningar tvingades kasta in handuken för den här säsongen låg jag och njöt av en kurvig 70-väg i c:a 70 km/h i vackert väder eftersom det stämmer överens med mitt säkerhetstänk och ibland saktare ändå eftersom det var för mig en ganska okänd väg.
Vägen, den s.k käglan-vägen mellan Örebro-Fellingbro är känd hos MC-folket i trakterna. Men jag inte åkt den med MC på 10 år säkert men har i starkt minne speciellt när jag satt där och åkte att en bekant kört ihjäl sig där . Han körde för fort och ginade i en kurva med dålig sikt och fick ett möte, det smällde naturligtvis och en normalt ansvarig familjefar med tillfälligt utväxta horn i pannan lämnade in.
När jag ligger där och njuter av MC-turen blir jag helt plötslig omkörd av en annan MC som jag inte hinner uppfatta vad det är för något annat än att det är en liten smidig sak som föraren gör sig stor på. Antagligen en 600 eller 750 cc. Och det MITT I EN KURVA I EN NEDFÖRSBACKE med NOLL sikt!!! Vilken hastighet han/hon höll vet jag inte annat än att det gick mycket fortare än min. Vederbörande var dessutom över mittlinjen eftersom jag själv har för vana att ligger till vänster i min vägbana för att minska risken för att bli prejad i diket av bilister som har bråttom. Som tur var inget möte av någon bilist denna ggn men det körs ganska friskt på den här vägen och bilisterna genar gärna i kurvorna på den här vägen. Märkte det när jag tidigare i våraskörde sträckan med bil.
En annan gång/annat år/annan plats blev jag omkörd av en som hade bråttom när när jag själv låg och körde om en bilkö med fem bilar i. Körde själv kanske i 115 km/h för att snabba på omkörningen och hade full koncentration på framförvarande bilar. Så ingen bilist som ev. inte hade observerat mig också fick samma ide som jag när det svichade till på min vänstra sida och en liten svart grenraket som säkert körde dubbeltså fort som mig svepte förbi. Tänk om en framförvarande bil hade gjort något som fått mig att bromsa in och jag förflyttat mig till vänster!!! Pang! Gissa om hjärtat bultade efter denna plötsliga fara.

För att försöka få ett avslut på detta inlägg så finns det alltså plötsliga faror av olika svårighetsgrad. Där plötsligt framhoppande djur och ouppmärksamma medtrafikanter tillhör de som kanske är de svåraste att gardera sig emot. Men nog borde väl vi som MC-kollektiv kunna göra något åt de förare inom vårt eget kollektiv som sätter ribban alldeles för lågt och troligtvis inte är trakterade av säkerhets och ansvars-tänkande utan har som ledstjärna, fart.

Som jag skrivit tidigare så förespråkar jag ett förbud mot "grenraketer". Någon lämplig nivå på förhållandet Vikt/Hk förslagsvis. Och detta mot bakgrund av alla års predikande från MC-håll, vägverk, NTF och allt vad det är som inte har hjälpt. Om inget alls görs så kanske det slutar med som någon skrev i ett inlägg, att vi av riksdagen och V.V. tvingas att utrusta våra cyklar med färddatorer, typ lastbilar. Skulle detta vara bättre? Detta då för att det finns några bland alla skötsamma och ansvarstagande knuttar och knuttor som inte sköter sig. Så är det ju i andra sammahang i samhället, att regler och lagar kommer till därför att saker och ting missbrukas.

Var och en och även jag inser ju att det är ju inte den snabbgående motorcykeln som är orsaken till de incidenter jag råkat ut för, och allt annat elände som det ställs till med, det är ju föraren. Men då inget annat tycks hjälpa tycker jag att vi som MC-kollektiv ska visa att vi är beredda att ta ansvar genom att visa vår goda vilja inför resten av svergies befolkning, vägverk och riksdag genom att själva ta ett initiativ i frågan innan någon annan med ännu otrevligar konsekvenser gör det. De omdöseslösa MC förarna som kommer att finnas kvar ändå och som ändå inte nås av säkerhetskurser och samhällets vädjanden om besinning, kommer förhoppningsvis att få en tankeställare om situationen allvar och en signal om att deras beteende inte
accepteras. Och att utrymmet för deras leklusta krympt en aning vilket de på något sätt skulle bli varse när de åker till bilprovning någon gång som borde få resurser att använda vid misstänkta överträdelser.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Marie » 2007-06-24/13:49

Hejsan GeCe!

Som jag ser det så skulle effekt eller effekt/vikt-gränsen behöva sättas nånstans kring mc klass A1 om man inte skulle kunna köra fortare än vad du förespråkar på den där vägen. Om en hoj har en toppfart på 180 eller 300 km/h torde vara av enbart akademiskt intresse i sammanhanget. Det går säkert att köra alldeles för fort med en R850R där också.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-24/19:20

Marie!

Nu skall vi väl försöka vara lite realistiska också!

Hittade lite godis på vv. hemsida i ämnet!

[url="http://www.vv.se/filer/826/MC%20folder.pdf"]http://www.vv.se/filer/826/MC%20folder.pdf[/url]

[url="file:///C:/Documents%20and%20Settings/Mats/Skrivbord/MC%20olyckor.htm"][PHP][PHP][PHP]file:///C:/Documents%20and%20Settings/Mats/Skrivbord/MC%20olyckor.htm[/PHP][/PHP][/PHP][/url]

[url="http://www.vv.se/templates/page3____938.aspx"]http://www.vv.se/templates/page3____938.aspx[/url]

[url="http://www.vv.se/templates/page3____17814.aspx"]http://www.vv.se/templates/page3____17814.aspx[/url]

Finns gott om länkar att följa för den vetgirige!

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Raketen » 2007-06-24/19:28

Marie;15435 skrev:Hejsan GeCe!

Som jag ser det så skulle effekt eller effekt/vikt-gränsen behöva sättas nånstans kring mc klass A1 om man inte skulle kunna köra fortare än vad du förespråkar på den där vägen. Om en hoj har en toppfart på 180 eller 300 km/h torde vara av enbart akademiskt intresse i sammanhanget. Det går säkert att köra alldeles för fort med en R850R där också.


Håller med dig fullständigt. En MC är inte farligare för att den har ett vikt/effekt förhållande som är stort. Det beror på attityden hos föraren.
En kniv är ett verktyg för dom flesta, men ett livsfarligt vapen för en minoritet...

Jag ogillar all storebrors mentalitet och gamla "stofiler" som lever i föreställningen att "deras" verklighet är den rätta...

Påverka med propaganda och utbildning, tex. som SMC gör, men låt individen ha sin frihet.

Nollvisionen i traffiken är en utopi så länge som vi överhuvud taget skall tillåta bilar och motorcyklar.
Naturligtvis skall man sträva efter så få döda och skadade som möjligt, men att det händer är oundvikligt.
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Marie » 2007-06-24/22:37

GeCe;15452 skrev:Marie!

Nu skall vi väl försöka vara lite realistiska också!

Hittade lite godis på vv. hemsida i ämnet!

[url="http://www.vv.se/filer/826/MC%20folder.pdf"]http://www.vv.se/filer/826/MC%20folder.pdf[/url]

[url="file:///C:/Documents%20and%20Settings/Mats/Skrivbord/MC%20olyckor.htm"][PHP][PHP][PHP]file:///C:/Documents%20and%20Settings/Mats/Skrivbord/MC%20olyckor.htm[/PHP][/PHP][/PHP][/url]

[url="http://www.vv.se/templates/page3____938.aspx"]http://www.vv.se/templates/page3____938.aspx[/url]

[url="http://www.vv.se/templates/page3____17814.aspx"]http://www.vv.se/templates/page3____17814.aspx[/url]

Finns gott om länkar att följa för den vetgirige!

Mvh
GeCe



Om vi verkligen skall vara realistiska, så lär det vid ett ev. förbud bli antingen
1) att redan registerade hojar får fortsätta att användas (och hur man skall kunna förhindra efterimport av hojar regade nån annanstans i EU före aktuellt datum utan att få smäll av EU-domstolen begriper jag inte) Då blir hojar regade före det datumet värda sin vikt i guld nästan och påfyllning kommer att ske från övriga EU.
2) Man inför ett retroaktivt totalförbud och staten tvingas köpa in varenda sporthoj i landet till dess fulla värde..... Billigt och bra för statskassan...

Dessutom kommer vid ett förbud enl 2, det att trimmas som f-n på hojar precis under gränsen, och hur det skall stävjas undrar jag när man inte ens kan komma tillrätta med ljuddämparlösa customhojar som vilken icke-stendöv snut som helst kan identifiera på kilometers håll... Och som tidigre sagts är det inte rakethojarna i sig som är farliga utan de förare som dras till dessa hojar. Och det klientelet blir inte ett spår säkrare på vedbodtrimmade hojar där bromsar och vägegenskaper inte är avpassade efter den nya motoreffekten.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Torparen » 2007-06-24/23:49

Jag tycker att det är för dyrt, trots att klubben subventionerar. Tycker inte heller att det är lockande att beställa så långt i förväg. Söker hellre efter det spontana lärandet och glädjen. Fast jag är medveten om att det är svårt att få till detta rent organisatoriskt.

Vad jag skriver om? Kolla första inlägget...

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-25/04:38

Torparen;15476 skrev:Jag tycker att det är för dyrt, trots att klubben subventionerar. Tycker inte heller att det är lockande att beställa så långt i förväg. Söker hellre efter det spontana lärandet och glädjen. Fast jag är medveten om att det är svårt att få till detta rent organisatoriskt.

Vad jag skriver om? Kolla första inlägget...

//L-E Jönsson


Det finns (fanns i vart fall) ett häfte som hette "Full kontroll" (tror jag) som var bra som 17 tycker jag. Det förklarade pedagogiskt och bra hur MC körning fungerar (vilket inte alltid är som man tror). Att läsa det häftet och öva/tänka på vad man läst i vardaglig körning ger definitivt mer än att bara kasa runt planlöst på landsväg. Häftet tar bland annat upp just de fenomen som Mikael pekar i sitt inlägg "vid plötslig fara".

Jag håller med om att långa anmälningstider och en hög kostnad ger en tröskel, kanske något av Stockholmarnas "körning på go-kart bana" skulle kunna vara ett alternativ där man kör med jämna mellanrum och kommer utan föranmälning.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Lime » 2007-06-25/08:14

Skärpning! Det här är en ren inbjudan, inte ett debattinlägg. Vill ni föra en diskussion om för och nackdelar med övningar på avstängt område, pedagogik och era egna tillkortakommanden så gör det i fortsättningen i en EGEN tråd.

Kommer fr.o.m. nu att moderera bort alla inlägg i inbjudningstrådar som inte direkt har med evenemanget att göra. Bryter ut det som inte tillhör inbjudan till Monza till en egen tråd.

/Lime, the molleslator.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-06-25/09:18

GeCe;15359 skrev:...
Vi har ju en organisation SMC, som någon slags paraplyorganisation för oss och tänk vad trevligt det skulle vara om de gjorde något också som visade det övriga samhället att man verkligen vill något.

.....Och där tycker jag det skulle se djäkligt snyggt ut om MC-kollektivet också själv tog initiativet till att de här värsting-cyklarna försvann från våra vägar.

...Tror också det skulle bidra till att öka respekten hos den del av svenska befolkningen som inte gillar motorcyklister och bara betraktar oss som irritationsmoment i trafiken. Och även hos våra byråkrater och makthavare.

...Tror vi skulle tjäna på det i långa loppet att visa lite samarbetsvilja och ansvarstagande genom några konkreta praktiska åtgärder som kommer att märkas och synas.

...
Mvh
GeCe


SMC är i dag bäst i klassrummet, när det pratas i det officiella trafiksäkerhets Sverige.
Läs gärna om dom resultater som presenteradas på Nationell Samling [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2612"]LÄNK[/url] - Enkelt sagt har andelen av avlidna motorcyklister i kategorien Supersport reducerats från över 50% (2000-2004) till ca. 30% (2005-2006), i samband med riktade insatser, bl. med en stor del attityd påvärken.
Denne del är fortfarende hög, men nya problem gruppor uppstår.

Sålunda var klassen Custom lika stor som Supersport i antal döda perioden 2005-2006. Tyvärr synas det att 2006 var Custom och förare +50 år största gruppen. Inga har än pratad om att förbjuda Custom!
(Vid den tragiska dödsolycka i Åkersberga för några veckor sedan vart en bilist skadas svärt inkl. barnen i bilen, var det inte som många tror en Supersporthoj i fel sida av vägen, men en HD!)

På trots av en sådan olycka börjer vi se tidnings insändare vart bilister klagar på att MC kör för långsamt, speciellt på 2 +1 vägar. Men, det har inte nått MC forummen än.

Själv har jag 2006 åkt 1.950 mil på min Supersport, och jag ofta varit irritations moment i trafikken grundet min låga hastighet - den är för ubekväm att köra fort på! Min BMW däremott är det jobbigt att hålla farten nera med - bara ett faktum!

Problemet med Supersport i fortsättningen, blir att vi kommer se en stor utan försäkrimng, grundet den nya extram prissättning som vi kommer ha under kommande åren. Detta kommer betyda att man skitar i lag och förordning. - Tro mig!

Den grupp av adrenelin kickande förare, kommer synas på äldra trafikfarliga MCs. Eller som idag på Supermotards, Enduro´s! Alternativt BMW´s som är billiga att försäkra.

SMC har desutom som framförhandlad en 9 punkts handlings plan med VV och Näringsdepartementet som ansvarar för trafiksäkerheten. Programmet ska höja motorcyklisternas säkerhet, bl.a vid att infrastrukturen ska anpassas till MC. Idag finns inte inte MC överhuvudtagit i vägbyggarnas instruktioner. [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2346"]LÄNK[/url]
Det är sådant som samhället sannolikt respekterar!

Det pågår en i media en bortförklarings kampanj vart man gör allt för att slöra / gömma undan, att man inte nått delmålen i 0-visionen. Motorcyklisterna är som altid enklast att skylla på. Fast vi har reducerad olyckor mest av alla trafikantgruppor - se graferna sist i [url="http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Sveriges%20MotorCyklister%20Pressmeddelande%202006%2010%2018%20Konstanta%20dödstal.pdf"]LÄNKEN[/url]

SMC, VTI och NTF, har inlett ett forskningsprojekt om effekten av frivillig fortbildning för motorcyklister - första resultat kommer vi se under 2008.
Jag är säker att det vill visa en ringe effekt, eftersom att vi nådde dom värsta riskgruppor först. Över tid är jag bergsäker på att man vill ett mycket positivt resultat.

Glöm inte att genomsnitts motorcyklisten endast kör 306 mil årligen. Jag menar att SMCs medlem historisk har liggad på +1.500 mil. Altså en mycket större risk exponering - vilket såklart ger flera skador.

Jag tror stenhårt på fortbildning och fortbildning och självinsikt som ska ge en trafiksäker personlig attityd - så man kan hantera sitt fordon maximalt och man kan läsa trafikken!

Ni kan själv värdera på helgens MC olyckor om tränad förare hade unvikad några av olyckorna;

http://www.blt.se/article/935655_102-145-0-0

http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7245754&avdelning_1=102&avdelning_2=0

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=855550&lid=senasteNytt_275224&lpos=rubrik_855550

http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=1442103



Nb; SMCs bok "Full Kontroll" nämdes, den omhandlar hur man hanterar sin MC. Nästa bok som kommer under sommeren hetter "Gott Tänkt" och den koppler MC hanteringen utt i trafikken.
Allt byggar i vanlig ordning, som SMCs kurser, på Advanced studien

Nb2: Ljus trianglen jobbar SMC fortfarende för att få laglig.. Samtigt som som det forskas intensivt på olika medel för att höja synbarheten av MC´n.


Kör med förstånd därute och glöm inte att njuta...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav 2658996 » 2007-06-25/10:09

Om man är seriös med sitt MC-åkande är nog social fobi (som vissa hänvisar till) den enda giltiga anledningen att inte fortbilda sig på bana.

Fast å andra sidan vill jag inte gärna ha dem på allmänna vägar p.g.a. att de är en säkerhetsrisk för sig själva och andra.

Heja SMC! :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-25/11:22

Izze;15496 skrev:
*SNIPP*

Fast å andra sidan vill jag inte gärna ha dem på allmänna vägar p.g.a. att de är en säkerhetsrisk för sig själva och andra.

*SNIPP*



Där tog du allt till för mycket!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-25/14:04

Izze;15496 skrev:Om man är seriös med sitt MC-åkande är nog social fobi (som vissa hänvisar till) den enda giltiga anledningen att inte fortbilda sig på bana.

Fast å andra sidan vill jag inte gärna ha dem på allmänna vägar p.g.a. att de är en säkerhetsrisk för sig själva och andra.

Heja SMC! :)


Om jag skulle försöka bortse från min starka ovilja mot att köra på bana (det är diskuterat tillräckligt tidigare) så håller jag ändå med Torparens senaste inlägg i sak.

Hur i himmelens namn skall jag kunna veta om jag ö.h.t. är i skick kroppsligt att kunna sitta på en mc flera månader före tillfället i fråga?

Så som jag fungerar (är sjukpensionär) kan jag inte säga sex timmar före om jag kommer att kunna köra en enda meter. Förra årets Alpbus var ett vågspel men jag chansade för att fira min 50-årsdag (och två av dagarna var jag tämligen dålig, men körde på ren viljestyrka - i ett sådant läge är jag knappast mottaglig för undervisning). Det känns helt enkelt inte realistiskt att binda upp en tusenlapp (eller flera) på nånting som jag vet att jag med över 75% sannolikhet inte kommer att kunna genomföra. Dels ligger kurserna på tok för tidigt på dagen (har sällan lyckats få igång kroppen före 10-tiden) Dels vet jag att risken att jag inte alls kommer att kunna köra hoj den dan är allt annat än försumbar.
Några gokartbaneövningar kvällstid, utan föranmälan, har jag aldrig hört talas om här i min närhet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-06-25/15:49

Marie;15512 skrev:Om jag skulle försöka bortse från min starka ovilja mot att köra på bana (det är diskuterat tillräckligt tidigare) så håller jag ändå med Torparens senaste inlägg i sak.

Hur i himmelens namn skall jag kunna veta om jag ö.h.t. är i skick kroppsligt att kunna sitta på en mc flera månader före tillfället i fråga?

Så som jag fungerar (är sjukpensionär) kan jag inte säga sex timmar före om jag kommer att kunna köra en enda meter. Förra årets Alpbus var ett vågspel men jag chansade för att fira min 50-årsdag (och två av dagarna var jag tämligen dålig, men körde på ren viljestyrka - i ett sådant läge är jag knappast mottaglig för undervisning). Det känns helt enkelt inte realistiskt att binda upp en tusenlapp (eller flera) på nånting som jag vet att jag med över 75% sannolikhet inte kommer att kunna genomföra. Dels ligger kurserna på tok för tidigt på dagen (har sällan lyckats få igång kroppen före 10-tiden) Dels vet jag att risken att jag inte alls kommer att kunna köra hoj den dan är allt annat än försumbar.
Några gokartbaneövningar kvällstid, utan föranmälan, har jag aldrig hört talas om här i min närhet.


Tja, fortbildning på bana är inte reglerat (än så länge) så det är nog inget problem för dig.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-25/21:43



Den första kan man ju eventuellt misstänka att hade kunnat undvikas med utbildning, de övriga tre är nästan omöjliga att gissa i efterhand baserat på de knapphändiga uppgifterna. Älgen kanske kan tolkas som för hög fart i gryning eller skymning? (osannolikt med tanke på tidpunkten och var i landet) Men gemensamt för samtliga är att förarna kanske hade gått alla upptänkliga kurser, men det fanns inga fysikaliska möjligheter att rädda situationen..... och samtidigt *kanske* samtliga klarat sig om de varit riktiga virtuoser på mc. Allt däremellan är möjligt, men bara spekulationer.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-06-26/01:13

Marie;15538 skrev:och samtidigt *kanske* samtliga klarat sig om de varit riktiga virtuoser på mc. Allt däremellan är möjligt, men bara spekulationer.


Hade en AHA upplevelse i kväll, vart jag för första gång på ca. 1 år var på Rörken gokartbana..

Fasigen, jag kör som en kratte - har dårligt koll - vågar inte svänga med lite fart. Har börjad att ha lite blick fel, rör mig dårligt på cycklen, etc.. Broms var dock lagom Ok..

Får nog erkänna att träning (i mitt fall krävs) om jag ska vara i bra form att hantera min MC... (och jag nog åkt ca. 1.000 mil i år redan på landsväg)...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav runeo » 2007-06-26/07:18

Galne Dansken;15550 skrev:Hade en AHA upplevelse i kväll, vart jag för första gång på ca. 1 år var på Rörken gokartbana..

Fasigen, jag kör som en kratte - har dårligt koll - vågar inte svänga med lite fart. Har börjad att ha lite blick fel, rör mig dårligt på cycklen, etc.. Broms var dock lagom Ok..

Får nog erkänna att träning (i mitt fall krävs) om jag ska vara i bra form att hantera min MC... (och jag nog åkt ca. 1.000 mil i år redan på landsväg)...


Hej GD

Även då man åker motorcykel så behöver man mjuka upp kroppen och hjärnan före. Vi är ju inte lika mycke 20 år längre.

Andra dagen på gruskursen med Robert Grindberg i Riddarhyttan körde vi en stund i körgården innan vi skulle ut på dagens blandade äventyr. Jag kände också att att jag körde som en kratta. Stelt, kantigt och utan flyt.

Jag stannade efter två varv och gick fram och talade med "Robban" om det som han redan sett. Han stoppade uppvärmningen på MC och samlade alla och gick igenom och stretchade hela kroppen på oss under 10 minuter. Sen fick jag tillbaka samma flyt som dagen innan.

En uppvärmd muskulatur med bra blodflöde krävs för att utföra hjärnans kommandon och signalera tillbaka till hjärnan de små finstämda och viktiga signalerna från MCn.

Viktig punkt du tog upp GD, hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav cicci w » 2007-06-26/07:54

Orkar inte ens läsa allas milslånga inlägg, men åsikter har jag självklart om ämnet.

Ja, många kör väldigt fort och över hastighetsbegränsningarna. Skillnaden är som nån var inne lite på att hastigheten inte är enda risken.

Jag anser att största risken är två typer av hojförare:

-De som inte kan köra pga bristande utbildning, som bl a reagerar instinktivt istället för inlärda reaktioner. Spelar då ingen roll om du kör enligt skyltarna.

-Framförallt troligen unga killar som precis tagit körkort/kört ett tag, som antingen kan eller inte hantera sin R1:a- men som leker på vägen mellan bilar på bakhjul etc.

en del av LÖSNINGEN: Bygg en storbana intill Stockholm för SMC-körningar, så folk kan lära sig köra och dessutom "får köra av sig" inom inhängnat område, där andra trafikanter inte kan bli skadade.

Det är ingen idé att förbjuda, det finns alltid folk som kommer att köra fort, men man kan avlasta slingerbulten o bogan etc genom att det finns en bana intill Stockholm, där trots allt oerhört många kör hoj idag.
cicci w
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2005-06-28/17:01

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-28/07:59

En av- eller omkullkörning kan per definition aldrig bero på att föraren har för låg körteknisk kompetens! Den beror alltid på att föraren överskridit sin och fordonets förmåga relativt vägens utmaningar (kurvradie, vägskador, halka o.s.v.).
Det gäller alla förare, oavsett de heter Rossi eller Gustavsson i efternamn, bara det att den potentiella katastrofen i en given situation inträffar vid olika hastigheter.

Det stora värdet med vidareutbildning blir därför inte att flytta upp gränsen för katastrofscenariot utan att den ger möjligheter att skaffa större klarhet i var de egna gränserna går så att marginalerna dit kan säkerställas/utökas.

Två körtekniska behov kan man dock aldrig kompensera bort genom god anpassning, nämligen nödbromsning och bromsning med undanmanöver. Där måste vi, genom idog och kontinuerlig övning, på egen hand eller med hjälp av duktiga instruktörer, ständigt repetitions- och fortbilda oss.

För egen del kommer jag att sitta nöjd med att min kompetens leder till relativt låga kurvhastigheter och förhållandevis breda chicken stripes. Däremot letar jag ständigt möjligheter att utveckla min bromsteknik samt försöker verkligen anpassa min framfart till att jag inte heter Rossi. Jag håller också ögonen öppna för möjligheter till bra fortbildning genom någon kurs - då det passar övriga livet kommer jag definitivt att haka på.
Jodå, jag får tyvärr fortfarande "Ooooohps!" några gånger per säsong men det blir Gudskelov allt glesare mellan dem....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-28/11:01

Med anledning av Galne Danskens länk och inlägg i tråden "Förbättra dina odds vid plötslig fara!" http://www.vk.se/Article.jsp?article=127359.

Det står i artikeln så här:

"- När jag tog mitt mc-kort för 15 år sedan fick man lära sig att man ska köra mc som man kör cykel, att man ska ligga vid sidan på körbanan. Det har man helt gått ifrån. I dag säger man i stället att man ska ligga mitt i körbanan, precis som en bil. Som motorcyklist ska man ta sin plats på vägen. Det handlar om att göra sig synlig och tydlig."

Jag tog mitt A-kort för drygt 21 år sedan och fick då lära mig att man skulle köra mitt i körfältet. Har detta ändrats fram och tillbaks under åren eller har det lärts ut olika på olika orter?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Lime » 2007-06-28/15:07

Gabbe;15698 skrev:Jag tog mitt A-kort för drygt 21 år sedan och fick då lära mig att man skulle köra mitt i körfältet. Har detta ändrats fram och tillbaks under åren eller har det lärts ut olika på olika orter?


Det där med ensad trafikutbildning är svårt. T.ex. finns det FORTFARANDE de körskolor som lär ut att när du kör in i en cirkulationsplats "söderifrån" och skall "västerut" (om ni greppar hur jag menar) så skall man blinka vänster som om det vore en korsning. Jag har hittils bara träffat på två cirkulationsplatser där det gick att svänga vänster (alltså in i rondellen).
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-06-28/15:53

Gabbe;15698 skrev:Jag tog mitt A-kort för drygt 21 år sedan och fick då lära mig att man skulle köra mitt i körfältet. Har detta ändrats fram och tillbaks under åren eller har det lärts ut olika på olika orter?


När jag tog mitt A-kort för ganska exakt 28 år sedan sa min körskolelärare att jag skall ligga där föraren sitter dvs lite till vänster om mitten av mitt körfält.

Annat klokt som jag kommer ihåg var att sväng in efter omkörning när du ser bilen i höger backspegel. märkligt hur vissa saker sätter sig i minnet och annat bara rinner av....
Jörgen I Larsson
 

Inläggav GeCe » 2007-06-30/15:47

Galne Dansken;15493 skrev:SMC är i dag bäst i klassrummet, när det pratas i det officiella trafiksäkerhets Sverige.
Läs gärna om dom resultater som presenteradas på Nationell Samling [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2612"]LÄNK[/url] - Enkelt sagt har andelen av avlidna motorcyklister i kategorien Supersport reducerats från över 50% (2000-2004) till ca. 30% (2005-2006), i samband med riktade insatser, bl. med en stor del attityd påvärken.
Denne del är fortfarende hög, men nya problem gruppor uppstår.

Sålunda var klassen Custom lika stor som Supersport i antal döda perioden 2005-2006. Tyvärr synas det att 2006 var Custom och förare +50 år största gruppen. Inga har än pratad om att förbjuda Custom!
(Vid den tragiska dödsolycka i Åkersberga för några veckor sedan vart en bilist skadas svärt inkl. barnen i bilen, var det inte som många tror en Supersporthoj i fel sida av vägen, men en HD!)

På trots av en sådan olycka börjer vi se tidnings insändare vart bilister klagar på att MC kör för långsamt, speciellt på 2 +1 vägar. Men, det har inte nått MC forummen än.

Själv har jag 2006 åkt 1.950 mil på min Supersport, och jag ofta varit irritations moment i trafikken grundet min låga hastighet - den är för ubekväm att köra fort på! Min BMW däremott är det jobbigt att hålla farten nera med - bara ett faktum!

Problemet med Supersport i fortsättningen, blir att vi kommer se en stor utan försäkrimng, grundet den nya extram prissättning som vi kommer ha under kommande åren. Detta kommer betyda att man skitar i lag och förordning. - Tro mig!

Den grupp av adrenelin kickande förare, kommer synas på äldra trafikfarliga MCs. Eller som idag på Supermotards, Enduro´s! Alternativt BMW´s som är billiga att försäkra.

SMC har desutom som framförhandlad en 9 punkts handlings plan med VV och Näringsdepartementet som ansvarar för trafiksäkerheten. Programmet ska höja motorcyklisternas säkerhet, bl.a vid att infrastrukturen ska anpassas till MC. Idag finns inte inte MC överhuvudtagit i vägbyggarnas instruktioner. [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2346"]LÄNK[/url]
Det är sådant som samhället sannolikt respekterar!

Det pågår en i media en bortförklarings kampanj vart man gör allt för att slöra / gömma undan, att man inte nått delmålen i 0-visionen. Motorcyklisterna är som altid enklast att skylla på. Fast vi har reducerad olyckor mest av alla trafikantgruppor - se graferna sist i [url="http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Sveriges%20MotorCyklister%20Pressmeddelande%202006%2010%2018%20Konstanta%20dödstal.pdf"]LÄNKEN[/url]

SMC, VTI och NTF, har inlett ett forskningsprojekt om effekten av frivillig fortbildning för motorcyklister - första resultat kommer vi se under 2008.
Jag är säker att det vill visa en ringe effekt, eftersom att vi nådde dom värsta riskgruppor först. Över tid är jag bergsäker på att man vill ett mycket positivt resultat.

Glöm inte att genomsnitts motorcyklisten endast kör 306 mil årligen. Jag menar att SMCs medlem historisk har liggad på +1.500 mil. Altså en mycket större risk exponering - vilket såklart ger flera skador.

Jag tror stenhårt på fortbildning och fortbildning och självinsikt som ska ge en trafiksäker personlig attityd - så man kan hantera sitt fordon maximalt och man kan läsa trafikken!

Ni kan själv värdera på helgens MC olyckor om tränad förare hade unvikad några av olyckorna;

http://www.blt.se/article/935655_102-145-0-0

http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7245754&avdelning_1=102&avdelning_2=0

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=855550&lid=senasteNytt_275224&lpos=rubrik_855550

http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=1442103



Nb; SMCs bok "Full Kontroll" nämdes, den omhandlar hur man hanterar sin MC. Nästa bok som kommer under sommeren hetter "Gott Tänkt" och den koppler MC hanteringen utt i trafikken.
Allt byggar i vanlig ordning, som SMCs kurser, på Advanced studien

Nb2: Ljus trianglen jobbar SMC fortfarende för att få laglig.. Samtigt som som det forskas intensivt på olika medel för att höja synbarheten av MC´n.


Kör med förstånd därute och glöm inte att njuta...



Bra att du påminner om SMC och och att de trots allt jobbar för allas vårt bästa. Fast det är nog mångt och mycket som att pissa i motvind i byråkratins djungel men är nog värt mer feed-back för att de orkar hålla på. Visste inte att de fortfarande hade det här med ljustriangel kvar på dagordningen men det lär nog bli svårt att få igenom. Detta med tanke på EU, för det går säkert inte att vi Sverige gör någonting som aviker från EU-standard. Och har de jobbat i 10 år med den här frågan så kan det säkert bli 10 år till men bra att de försöker.
Bra att läsa också att SMC verkar ha lyckats så pass bra med olycksstatistiken för sport-hojar. Jag provocerade i frågan med ett förbud för att se om jag kunde åstadkomma lite kalabalik här på forumet och roa mig lite ifrån sjuksängen, men ingen verkade ta det på större allvar och det gör jag inte själv heller.

Man skulle kanske ta och betala den där medlemsavgiften till SMC igen som har blivit bortglömd i några år nu, fick faktiskt lust till det.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav GeCe » 2007-07-06/17:59

Guzzi-Leif;15692 skrev:En av- eller omkullkörning kan per definition aldrig bero på att föraren har för låg körteknisk kompetens! Den beror alltid på att föraren överskridit sin och fordonets förmåga relativt vägens utmaningar (kurvradie, vägskador, halka o.s.v.).
Det gäller alla förare, oavsett de heter Rossi eller Gustavsson i efternamn, bara det att den potentiella katastrofen i en given situation inträffar vid olika hastigheter.

Det stora värdet med vidareutbildning blir därför inte att flytta upp gränsen för katastrofscenariot utan att den ger möjligheter att skaffa större klarhet i var de egna gränserna går så att marginalerna dit kan säkerställas/utökas.

Två körtekniska behov kan man dock aldrig kompensera bort genom god anpassning, nämligen nödbromsning och bromsning med undanmanöver. Där måste vi, genom idog och kontinuerlig övning, på egen hand eller med hjälp av duktiga instruktörer, ständigt repetitions- och fortbilda oss.

För egen del kommer jag att sitta nöjd med att min kompetens leder till relativt låga kurvhastigheter och förhållandevis breda chicken stripes. Däremot letar jag ständigt möjligheter att utveckla min bromsteknik samt försöker verkligen anpassa min framfart till att jag inte heter Rossi. Jag håller också ögonen öppna för möjligheter till bra fortbildning genom någon kurs - då det passar övriga livet kommer jag definitivt att haka på.
Jodå, jag får tyvärr fortfarande "Ooooohps!" några gånger per säsong men det blir Gudskelov allt glesare mellan dem....


Underbart filosofiskt inlägg som klart och tydligt berättar vad trafiksäkerhet handlar, mitt i prick.
Stort heder till dig Leif och jag hoppas många läser dina ord och tar till sig.

Med vänlig hälsning och önskan om en trevlig sommar med många trevliga mil.
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst