Tillfälle att påverka

Tillfälle att påverka

Inläggav oskobe » 2007-06-27/18:59

En riksdagsledamot som jag känner (som även är medlem i klubben) bad mig att lägga ut en fråga till er inför allmänna motionstiden i höst.

Under sommaren har ni möjlighet att lägga era ideer, synpunkter och förbättringsförslag i denna tråd. Det kanske kan resultera i en del motioner...

Hon har redan ett par ideer, t ex bussfilkörning, räckestyper och utbyggnad av banor för övningar...

Kom med förslag!

/Oskar
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-27/19:39

oskobe;15648 skrev:En riksdagsledamot som jag känner (som även är medlem i klubben) bad mig att lägga ut en fråga till er inför allmänna motionstiden i höst.

Under sommaren har ni möjlighet att lägga era ideer, synpunkter och förbättringsförslag i denna tråd. Det kanske kan resultera i en del motioner...

Hon har redan ett par ideer, t ex bussfilkörning, räckestyper och utbyggnad av banor för övningar...

Kom med förslag!

/Oskar


Kul med lite "gräsrotsdemokrati"! Heder till vår riksdagsledamot, som aktivt söker idéer och åsikter från oss medborgare och väljare.

Jag har väl inte så mycket konkret att bidra med (har återupptagit hojåkandet först denna säsong efter 30+ år, så jag har inte hunnit fundera så mycket än). Dock finns det en sak jag tänkt på, och det är det här med rondeller, som ju växer som svampar ur jorden. Rondeller kan vara bra, men det är ett otyg med trenden att "pryda" rondellerna med allehanda konstverk, dekorationer eller annat (lyktstolpar t ex) - kommunpolitiker och -tjänstemän verkar vara besatta av att det ska finnas hårda och/eller sikthindrande "utsmyckningar".
Rondeller är för fasen _trafikanordningar_, inte något slags forum för uppvisning av kommunala eller privata skrytprojekt!
ALLT som placeras inne i en rondell är farligt. Buskar och andra växter hindrar sikten, som är vital för att en rondell ska fungera smidigt. Hårda föremål, i form av t ex stenbumlingar, plåtkonstverk, skulpturer, räcken, stolpar eller lastbilshytter(!) är dessutom veritabla dödsfällor - det händer alltför ofta att bilister kör rätt in i en rondell utan att observera (alternativt bry sig om) att det redan befinner sig en motorcykel i densamma. Vid en sammanstötning är det oerhört lätt hänt, att motorcyklisten hamnar inne i själva rondellen, och finns där då ett stenblock, en skulptur eller en stolpe kan det gå riktigt illa.
För övrigt är hårda föremål farliga även för bilister - ibland "missar" trafikanter av oförklarlig anledning att det är en rondell, och kör rätt igenom. Sådana olyckor har hänt, t ex var TV för något år sedan och filmade en bil som hamnat i en damm, som finns i en rondell på E14 strax utanför Östersund. Medan man filmade, kom nästa bil och plumsade i samma damm! Det var inte ens halt....
Så, mitt förslag, kort och gott: Rondeller ska hållas fria från sikthindrande föremål (buskar, konstgjorda upphöjningar osv.) och från alla hårda objekt som kan vålla skada vid kollision.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Verksamt?

Inläggav Mimmi » 2007-06-27/22:08

oskobe;15648 skrev:En riksdagsledamot...
/Oskar



Hej!

En intressant fråga i sammanhanget är om denne riksdagsledamot tillhör regeringspartierna eller oppositionen?
Enskilda motioner i riksdagen är för det mesta bara ett slöseri med papper, bläck och möda. I än högre grad om de kommer från någon i oppositionsställning...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-27/22:26

Mimmi;15670 skrev:Hej!

En intressant fråga i sammanhanget är om denne riksdagsledamot tillhör regeringspartierna eller oppositionen?
Enskilda motioner i riksdagen är för det mesta bara ett slöseri med papper, bläck och möda. I än högre grad om de kommer från någon i oppositionsställning...


En intressantare fråga är väl i så fall, om riksdagsledamoten är medlem i ett riksdagsutskott inom området (trafikutskottet kanske?). I så fall kan det finnas stora möjligheter att påverka!
Eller om riksdagsledamoten har sitt partis öra, och kan få hela sin riksdagsgrupp bakom eventuella motioner.
Partifärg är faktiskt av underordnad betydelse - i över 80% av de frågor riksdagen voterar om, är alla partier överens! (Troligen är siffran ännu högre för trafikfrågor, som inte direkt hör till de största partiskiljande debattämnena).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-06-27/22:46

oskobe;15648 skrev:En riksdagsledamot ...Det kanske kan resultera i en del motioner...

Hon har redan ett par ideer, t ex bussfilkörning, räckestyper och utbyggnad av banor för övningar...

Kom med förslag!

/Oskar


Ta kontakt med Jesper & Maria på SMC - som ofta assisterar och hjälper riksdagsledamoter att underbygga motioner i Riksdagen.. :)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav GeCe » 2007-06-28/07:31

oskobe;15648 skrev:En riksdagsledamot som jag känner (som även är medlem i klubben) bad mig att lägga ut en fråga till er inför allmänna motionstiden i höst.

Under sommaren har ni möjlighet att lägga era ideer, synpunkter och förbättringsförslag i denna tråd. Det kanske kan resultera i en del motioner...

Hon har redan ett par ideer, t ex bussfilkörning, räckestyper och utbyggnad av banor för övningar...

Kom med förslag!

/Oskar



Ett mycket bra initaitiv Oskar som man kunde önska att fler som har möjlighet att påverka ägnade sig åt, oavsett politiskt läger.
Och kan inte själv på rak arm komma på något spec. annat än att hålla med den "Galne Dansken" om att be "din" riksdagsledamot att kolla vad SMC har på sin dagordning för att få ideer till till motionerande. Hon kommer då att få stöd därifrån iallafall.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav oskobe » 2007-06-28/16:57

gunnare;15677 skrev:En intressantare fråga är väl i så fall, om riksdagsledamoten är medlem i ett riksdagsutskott inom området (trafikutskottet kanske?). I så fall kan det finnas stora möjligheter att påverka!
Eller om riksdagsledamoten har sitt partis öra, och kan få hela sin riksdagsgrupp bakom eventuella motioner.
Partifärg är faktiskt av underordnad betydelse - i över 80% av de frågor riksdagen voterar om, är alla partier överens! (Troligen är siffran ännu högre för trafikfrågor, som inte direkt hör till de största partiskiljande debattämnena).


Hon är moderat i trafikutskottet.
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav oskobe » 2007-06-28/16:59

Galne Dansken;15681 skrev:Ta kontakt med Jesper & Maria på SMC - som ofta assisterar och hjälper riksdagsledamoter att underbygga motioner i Riksdagen.. :)


Ni känner henne redan...:)

Hon vill även ha ideer från individuella personer!
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav cicci w » 2007-06-28/19:27

oskobe;15717 skrev:Hon är moderat i trafikutskottet.


Bra, då har jag ett förslag, som jag även nämde i en annan tråd häromdagen:

Bygg en storbana utanför Stockholm där mc-förare får möjlighet att bli bättre förare, med hjälp av SMC-instruktörer. Kurser som kan rikta in sig på olika typer av förare; sporthojar, glidare, nybörjare, återfallsknuttar etc, för att locka fler olika kategorier. Gå mot strömmen (andra fega politiker)- tillåt mc-körning istället för att förbjuda.

Integrera i B-körkortsutbildningen att mc kör lite annorlunda på vägen med spårval och annat som bilförararen kan ha nytta av att veta, för att man ska ta större hänsyn och inte bara mc-förare som är "boven" som alltid ska ta hänsyn till alla andra.

Lagstadga skyddskläder, så vi slipper olyckor med onödiga skador, som hade avhjälpts med skydd.


/Cicci
cicci w
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2005-06-28/17:01

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-28/20:43

Tillåtelse att köra i bussfilen överallt skulle vara något!!! :)
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Kjell Johansson » 2007-06-28/21:21

Fredrik Åkesson;15724 skrev:Tillåtelse att köra i bussfilen överallt skulle vara något!!! :)
//FÅ


Det är ett förslag jag gärna skriver under på!
Tänk om makthavarna i Stockholm kunde se tvåhjuliga pendlare (även skotrar och Eu moppar) som något positivt som innebär färre bilar och mindre krav på parkeringsytor.

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-29/11:55

oskobe;15717 skrev:Hon är moderat i trafikutskottet.


Bra, då har hon inflytande på riktigt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Vägverket

Inläggav 2660858 » 2007-06-30/09:22

Få vägverket att sluta hälla rullgrus på vägarna... snart sagt varenda småväg har feta grussträngar i innerkurvorna. Fantastiskt tills första bilen (inom 3 minuter från grusläggningen...) börjar köra upp det på vägbanan. Jag förstår inte hur en sådan MC-dödare kan tillåtas i säkerhetstokiga Sverige.

/Roland
2660858
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-02-26/01:00

Läsvärt

Inläggav gösser » 2007-06-30/12:51

Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Pengakarusell i rondell!

Inläggav Hans Säfström » 2007-07-04/08:15

1 Jag tycker att Trafikpolisen skulle prioritera att "sätta dit" trafikanter som kör agressivt, ligger för nära bakom.

2 Se till att blinkers används! Att vänstersvängande bilister är ett hot mot MC-åkare syns ju i statistiken av MColyckor.

3 De rondeller som nu byggs med stora stenar i mitten! Varför lägger man ned pengar på trafikfällor såsom stora stenformationer i olika utförande i NYA RONDELLER? Rena idiotin. Tippa ett par gruslass i
mitten. Där slår man inte sönder bilens underrede eller annat som kan hamna där vid halka eller andra händelser.:mad: Sedan att det blir mycket billigare kan väl inte heller direkt göra ont?

Dock beröm för de "curbs" (stavas det så) kantstenar som numera läggs i rondellkanten och förhindarar att det förhatliga lösgruset körs upp på vägen.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Mina prioriteringar

Inläggav Kalle_B » 2007-07-04/09:28

1. Utformningen av vajerräckena (Men dom ska givetvis finnas - dom räddade troligen livet på min hustru när hon körde av motorvägen för ett par år sedan)

2. Kampanj riktad till bilister: ANVÄND BLINKERS!!!!


3. Inför genast obligatoriskt alkolås i alla nya bilar. (Om några år kommer det ändå att vara en självklarhet, så varför inte vara först i utvecklingen så vi kan visa oss lite duktiga i Sverige.)
Skulle vara bra på MC också, men det får väl bli ett framtidsperspektiv.

Lev väl där ute i trafiken:)

Hälsningar

Anders
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-07-22/20:31

Riksdagsmannen i fråga kan ju läsa tråden http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=17106.

Konkret så kan ju riksdagsmannen ta och göra ett inlägg i denna tråd och förklara vad riksdagen avser att uppnå genom låta ett privat vinstgivande företag ta ut 83512 kr/år för en försäkring som i normalt kostar 560 kr/år. Notera att det i stort sett uteslutande är hederligt folk som av rent misstag underlåter att teckna försäkring som åker på att betala dessa extrempremier.

Jag vågar satsa en hundring på att vi blir svaret utan. Någon som vågar sätta emot?

Dom vill nämligen aldrig erkänna att det enda det handlar om är att klå medborgarna på pengar.

Eller vad är det annars riksdagen avser att uppnå? :confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-12/22:50

Ej mc-specifikt men ändå:
Ändra vägverkets sätt att använda bokföringsdatum för fordonsskatten.
Jag vill ha ett sista betalningsdatum punkt slut, i detta ineffektivt arbetande verk vet inte jag hur lång tid det tar innan min betalning bokförs på deras konto. 2 dagar, 2 veckor, 1månad?


Lägg ner NTF som jag aldrig haft förtroende för sedan en motorintresserad och mycket vettig person skulle bli VD där vilket var klart men han åkte dit för fortkörning. Då förklarade någon i organisationen att man kunde ju inte ha en vd som körde för fort så han blev inte vd. Men att nu ha en styrelseordförande som gjort sig skyldig till fortkörning utanför skola det går bra. Sagan om det och hur man försökte påverka polismannen finns att läsa på trafikjuristens hemsida. [url="http://www.trafikjuristen.se/mygel/Rikspolischefen.pdf"]http://www.trafikjuristen.se/mygel/Rikspolischefen.pdf[/url]

Alla är vi lika inför lagen men vissa är mer lika.;)
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst