Ripper;17155 skrev:Vad betyder termen snabbstyrning?
(ställde samma fråga när någon sa gaskontroll):)
Spiff;17001 skrev:Har nu övat lite på snabbstyrning och har nu insett varför man ligger ner på sporthojar.... när jag försöker snabbstyra på min GS så viker sig kroppen i midjan :rolleyes:
Jag orkar helt enkelt inte hålla emot när hojen viker sig in i kurvan och följa med.
Spiff;17001 skrev:Har nu övat lite på snabbstyrning och har nu insett varför man ligger ner på sporthojar.... när jag försöker snabbstyra på min GS så viker sig kroppen i midjan :rolleyes:
Jag orkar helt enkelt inte hålla emot när hojen viker sig in i kurvan och följa med.
Om jag däremot lägger mig på tanken så kommer kroppen närmre rotationscentrum och då fungerar det mycket bättre.
magne;17196 skrev:Hej
Det finns en bok på nätet som du kan läsa för att förstå hur motstyrning funkar. Kolla in länken
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/pressreleaser/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf
/Magne
Ripper;17214 skrev:Snabbstyrningen används alltså för att korta ner tiderna med schräglage innan apex?
Snabbstyrningen varierar således beroende på typ av kurva?
Vad säger panelen om kroppens position före, under och efter sväng?
Ripper;17214 skrev:Snabbstyrningen används alltså för att korta ner tiderna med schräglage innan apex?
Snabbstyrningen varierar således beroende på typ av kurva?
Vad säger panelen om kroppens position före, under och efter sväng?
Spiff;17218 skrev:Är du nyfiken, gå en kurs!
Ripper;17233 skrev:Jag är inte obekant med fysiken och vad som händer när man trycker o drar i hojen, är nyfiken på vad man tänker på, rent teoretiskt när man pratar spårval/kurvteknik och begreppen.
Självklart behöver man fortbildning, jag vill inte på något sätt hävda mig lärd/fulllärd inom området!
Spiff;17241 skrev:Jag menade inte dig specifikt med uppmaningen utan alla som kanske inte orkade läsa hela tråden
Spiff;17241 skrev:Jo det är verkligen intressant med vad som händer när man trycker/drar/häver och håller på. Jag älskar manualer och just nu har jag snöat in på sånna som handlar om just det här. Att det sedan är mycket trevligt och lärorikt att omsätta teorier till praktik på de kurser som Bengt och andra organiserar är ett stort plus.
Spiff;17262 skrev:Om jag fattar allt rätt så bör man få till det i den här ordningen (Bengt får rätta mig om jag har fel):
1 Löst grepp i styret
2 Blicken
3 Motstyrning (snabbstyrning)
4 Gaskontroll
5 Hänga
Josef;17277 skrev:Skulle jag gjort lisan skulle den se ut ungefär så här:
1 Insikt om sina egna begränsningar
2 Insikt om andras begränsningar
3 Insikt om vägmiljöns begränsningar
4 Insikt om ev hastigt förändrade förutsättningar
5 Insikt om det egna fordonets begränsningar
6 Insikt om andra fordons begränsningar
7 Insikt om skaderisk vid olycka
8 Insikt om konsekvenser av en mc-olycka för mig personligen
9 Insikt om konsekvenser av en mc-olycka för anhöriga
10 Hastighetsanpassning med tanke på ovanstående punkter
11 Anpassning av spårval med tanke på ovanstående punkter
12 Blicken
13 Gaskontroll
14 Löst grepp i styret
15 Motstyrning (snabbstyrning)
16 Hänga
(under förutsättning att man fått till punkt 1-11 så gör dom sista fem punkterna inte körningen bättre, endast roligare)
Josef;17277 skrev:
(under förutsättning att man fått till punkt 1-11 så gör dom sista fem punkterna inte körningen bättre, endast roligare)
Spiff;17332 skrev: Jag har haft A-kort i 28 år och trodde till en fredag i våras på Tuvängen att jag kunde köra MC...
Bengt Allevad;17340 skrev:Toppen att du "ställer dig upp" och vittnar .
Nästan alla som bevistar ovanstående evenemang erfar den insikten.
Sedan finns det tyvärr alltför många, som inte ens prövar på utan "vet hur det går till" hos oss, innan de har varit där
Guzzi-Leif;17343 skrev:Jag vet sannerligen tillräckligt mycket om hur det går till därborta på runt-i-runtin!
Pilutta er!
Guzzi-Leif;17343 skrev:..Just därför vill jag gärna vara med någon gång för att öva och lära mig mer! Det behöver jag (också)!
Pilutta er!
Galne Dansken;17370 skrev:Trevligt - då träffas vi nog på Gelleråsen måndag eller tisdag nästa vecka, kanske båda dagarna - 6-7/8, när det är kurs för BMW MC Klubben
Ripper;17401 skrev:Finns det platser kvar till måndagen och vad krävs för att få vara med?
CoolingSth;17405 skrev:Klubbens egna platser är slut. MEN.
Det finns just nu 2 platser kvar på tisdagens körning i TeamPyamas regi.
Läs mer här på klubbens hemsida:
http://bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=2635
Spiff;17606 skrev:Nu har jag i alla fall kommit på hur en kille som knappt har motorik för att komma in genom dörren till Friskis & Svettis kan träna på att ta sats från "andra foten" dvs den högra foten om man motstyr med vänster arm och vise versa. Man lyftet på den andra foten!! Dvs om man skall svänga höger, när jag motstyr med höger arm så lyfter (eller lättar lite på) höger fot, då åker vänster fot ner automagiskt!
Ripper;17408 skrev:Synd... Jag kan inte komma loss på tisdag... Det får bli att planera lite
Spiff;17608 skrev:Jodå jag åker skidor så ofta jag kan =)
men då spelar det inte så stor roll vad jag gör med armarna... ofta åker jag dessutom utan stavar.
Ripper;17707 skrev:Armarnas betydelse för positionen är av stor vikt, så vad man gör med armarna kan man fila mycket på i skidåkningen.Spiff;17608 skrev:Jodå jag åker skidor så ofta jag kan =)
men då spelar det inte så stor roll vad jag gör med armarna... ofta åker jag dessutom utan stavar.
Marie;17708 skrev:Jag är böjd att hålla med Spiff....
Det kvittar vad jag gör med armarna när jag åker skidor.
Jag sitter ändå på rumpan inom 10 sekunder....
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst