Motstyrning, snabbstyrning eller tryck & tramp

Motstyrning, snabbstyrning eller tryck & tramp

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-20/09:44

Har nu övat lite på snabbstyrning och har nu insett varför man ligger ner på sporthojar.... när jag försöker snabbstyra på min GS så viker sig kroppen i midjan :rolleyes:
Jag orkar helt enkelt inte hålla emot när hojen viker sig in i kurvan och följa med.
Om jag däremot lägger mig på tanken så kommer kroppen närmre rotationscentrum och då fungerar det mycket bättre.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Ripper » 2007-07-23/20:41

Spiff;17001 skrev:*saxa*...Har nu övat lite på snabbstyrning...


Vad betyder termen snabbstyrning?
(ställde samma fråga när någon sa gaskontroll):)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Bengt Allevad » 2007-07-23/21:07

Ripper;17155 skrev:Vad betyder termen snabbstyrning?
(ställde samma fråga när någon sa gaskontroll):)



Enkelt uttryckt:

Den tid det tar att styra ner hojen till önskad lutning för att på snabbaste sätt aktivera hojens inbyggda styrkrafter.

Altså får man hojen att börja arbeta med svängen på maximalt sätt så nära efter svängpunkten som det är möjligt.

Resultatet blir att föraren har längre tid att påverka spåret och därmed utgången ur kurven och har sålunda större kontroll över kurvtagningen.

Hur denna vunna tid kan uttnyttjas på väg för att höja säkerheten tror jag knappt behöver föklaras


Det är bland mycket annat detta vi jobbar och övar på, på våra bankörningar samtidigt som vi har väldigt kul.:) :) .
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-23/21:12

2:a som vanligt... :D

Det betyder att man styr snabbt! :D
dvs man använder en kort sträcka för att ändra riktning.

Tänk så här:
Du kommer in mot kurvan, du bromsar och växlar ner (om det behövs)
När du kommer till svängpunkten (den plats där du vill påbörja svängen)
Så motstyr du "ganska" kraftigt och lägger ner moppen och ändrar riktning
Direkt därefter mjuk och fin gaskontroll förbi apex och vidare mot kurvans utgång.

(Känns som jag skulle behöva en whyte-board-tavla nu....

Btw Bengt, jag fick "A twist of the wrist II" med posten idag! Massor av matnyttigläsning :D
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-07-24/05:18

Spiff;17001 skrev:Har nu övat lite på snabbstyrning och har nu insett varför man ligger ner på sporthojar.... när jag försöker snabbstyra på min GS så viker sig kroppen i midjan :rolleyes:
Jag orkar helt enkelt inte hålla emot när hojen viker sig in i kurvan och följa med.



Olika hojtyper har ju olika tekniker.

Vad som är viktigt är att du har underarmen paralell med marken så att du "får in" all motstyrningskraft i styret.

Och vad som är ännu viktigare är att du behåller mjukheten i motstyrningsimpulsen även om den sker snabbare.

Svårförenligt; javisst!! men det är sådant vi övar på, på våra bankörningar:) :)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-24/13:46

Okay, då är jag med igen.... :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Magne » 2007-07-24/17:13

Hej
Det finns en bok på nätet som du kan läsa för att förstå hur motstyrning funkar. Kolla in länken
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/pressreleaser/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf

/Magne

Spiff;17001 skrev:Har nu övat lite på snabbstyrning och har nu insett varför man ligger ner på sporthojar.... när jag försöker snabbstyra på min GS så viker sig kroppen i midjan :rolleyes:
Jag orkar helt enkelt inte hålla emot när hojen viker sig in i kurvan och följa med.
Om jag däremot lägger mig på tanken så kommer kroppen närmre rotationscentrum och då fungerar det mycket bättre.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-24/18:06

magne;17196 skrev:Hej
Det finns en bok på nätet som du kan läsa för att förstå hur motstyrning funkar. Kolla in länken
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/pressreleaser/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf

/Magne


Tror jag vet hur motstyrning fungerar, det svåra är att göra det så att det blir snabbstyrning och följa med hojen utan att man gör som på en cross dvs överkroppen är fortfarande rak. (sitter ju upprätt på GS).
Tror länken är trasig. Den här tror jag funkar http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf
Jo jag har läst den och nu läser jag A twist of the wrist II
https://secure.echoalley.com/superbikeschool/store/
Som innehåller massor av matnyttig läsning.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Ripper » 2007-07-25/08:49

Snabbstyrningen används alltså för att korta ner tiderna med schräglage innan apex?
Snabbstyrningen varierar således beroende på typ av kurva?

Vad säger panelen om kroppens position före, under och efter sväng?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Bengt Allevad » 2007-07-25/09:02

Ripper;17214 skrev:Snabbstyrningen används alltså för att korta ner tiderna med schräglage innan apex?
Snabbstyrningen varierar således beroende på typ av kurva?

Vad säger panelen om kroppens position före, under och efter sväng?


Väl svårt att beskriva enbart med ord. Försök att komma till någon av SMC:s bankörningar. Där går vi genom och lär ut sådant.

Däremot är det alltid blicken som kommer i första hand.
Sittposition är visserligen jätteviktigt men kommer ändå en bit ner på inlärningsskalan.

Att köra motorcykel innebär ju att väldigt många saker skall fungera perfekt samtidigt och det går bara att öva på en enda i taget.

Vad jag menar är, att utan att veta din status på färdigheter, som kommer före sittställning i inlärningsskedet är det väl vågat att börja ge tips om den.

Observera att det sista jag skriver bara är av välmening och omsorg om din säkerhet.:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-25/10:16

Ripper;17214 skrev:Snabbstyrningen används alltså för att korta ner tiderna med schräglage innan apex?
Snabbstyrningen varierar således beroende på typ av kurva?

Vad säger panelen om kroppens position före, under och efter sväng?


Snabbstyrningen används för att ändra riktning genom att precis som Bengt skriver lägga ner hojen så att dess inbyggda egenskaper utnyttjas, hur mycket beror på kurvan. Begreppet motstyrning används för att tydliggöra att man så att säga svänger åt "fel håll" för att initiera svängen, snabbstyrning är samma sak men man gör det med tydligare fokus på att ge motorcykeln en (1) styrinpuls i svängen inte flera och det skall ske relativt snabbt men inte brutalt :D
Skriften total kontroll som Magne länkade till är bra att läsa för att få förståelse för de inbyggda egenskaperna och hur man skall utnyttja dessa. Snabbstyrning är bara så att säga ett steg till (eller ett sätt att fokusera på en del av kurvan).

Det finns bara ett sätt att lära sig grunderna och det är av en instruktör på BMWs/SMCs kurser, storbana eller gokartbana spelar ingen roll det är samma principer som gäller på båda. Jag vet inte hur det är i resten av landet men jag har förmånen att kunna köra på Rörken utanför Uppsala där det är kurs varje måndagkväll förutom de tillfällen som BMW-klubben arrar runt om Stockholm.

Hur man skall sitta beror på massor av saker, typ av hoj, färdighet hos föraren osv. Jag har slutat flytta mig för jag tappade fokus på det jag skulle träna, blicken, gaskontroll, snabbstyrning :) och i en akut situation på vägen så hinner jag i alla fall inte hänga ut och mål är att bli säkrare på vägen.

Är du nyfiken, gå en kurs!
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Ripper » 2007-07-25/20:37

Spiff;17218 skrev:Är du nyfiken, gå en kurs!


Jag är inte obekant med fysiken och vad som händer när man trycker o drar i hojen, är nyfiken på vad man tänker på, rent teoretiskt när man pratar spårval/kurvteknik och begreppen.

Självklart behöver man fortbildning, jag vill inte på något sätt hävda mig lärd/fulllärd inom området!
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-25/22:38

Ripper;17233 skrev:Jag är inte obekant med fysiken och vad som händer när man trycker o drar i hojen, är nyfiken på vad man tänker på, rent teoretiskt när man pratar spårval/kurvteknik och begreppen.

Självklart behöver man fortbildning, jag vill inte på något sätt hävda mig lärd/fulllärd inom området!


Jag menade inte dig specifikt med uppmaningen utan alla som kanske inte orkade läsa hela tråden :D

Jo det är verkligen intressant med vad som händer när man trycker/drar/häver och håller på. Jag älskar manualer och just nu har jag snöat in på sånna som handlar om just det här. Att det sedan är mycket trevligt och lärorikt att omsätta teorier till praktik på de kurser som Bengt och andra organiserar är ett stort plus. :)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Ripper » 2007-07-26/18:42

Spiff;17241 skrev:Jag menade inte dig specifikt med uppmaningen utan alla som kanske inte orkade läsa hela tråden :D


Aha... :)

Spiff;17241 skrev:Jo det är verkligen intressant med vad som händer när man trycker/drar/häver och håller på. Jag älskar manualer och just nu har jag snöat in på sånna som handlar om just det här. Att det sedan är mycket trevligt och lärorikt att omsätta teorier till praktik på de kurser som Bengt och andra organiserar är ett stort plus. :)


Under dagens 58mil långa tur laborerade jag med olika positioner eller att sitta still och inte klänga runt på hojen.
Den mer raceaktiga stilen, flytta runt och hänga knäveck i sadeln ger en inbillad känsla av action, troligen varken säkrare eller snabbare...
Att sitta still, knipa knäna mot tanken och koncentrera sig på att styra ger en mer odramatisk färd och är sannolikt vinnande i dom flesta fall med min typ av hoj. Men ibland är det sökta raceliknande tillståndet väldigt mycket roligare än att vara korrekt och bara göra som man skall. :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-26/21:06

:D

Visst är det trevligt med lite racekänsla!
R1100S är väl en sporthoj? Då är det ju helt rätt att hänga kvar med det sista av låret ;)

Att flytta vikten kan vara bra eftersom man då inte behöver luta hojen lika mycket och fjädring och sånt kan arbeta bättre.
Men det är viktigt att man får till allt annat så att man inte hänger men glömmer bort tex gaskontrollen för då får man för mycket vikt på framhjulet och det är inte så bra.

Om jag fattar allt rätt så bör man få till det i den här ordningen (Bengt får rätta mig om jag har fel):
1 Löst grepp i styret
2 Blicken
3 Motstyrning (snabbstyrning)
4 Gaskontroll
5 Hänga

Sen finns det en lång lista med saker som man inte ska göra :D
Som tex inte ha fotpinnarna under hålfoten (det är lätt att tårna tar i då)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Josef » 2007-07-27/07:37

Spiff;17262 skrev:Om jag fattar allt rätt så bör man få till det i den här ordningen (Bengt får rätta mig om jag har fel):
1 Löst grepp i styret
2 Blicken
3 Motstyrning (snabbstyrning)
4 Gaskontroll
5 Hänga

Skulle jag gjort lisan skulle den se ut ungefär så här:

1 Insikt om sina egna begränsningar
2 Insikt om andras begränsningar
3 Insikt om vägmiljöns begränsningar
4 Insikt om ev hastigt förändrade förutsättningar
5 Insikt om det egna fordonets begränsningar
6 Insikt om andra fordons begränsningar
7 Insikt om skaderisk vid olycka
8 Insikt om konsekvenser av en mc-olycka för mig personligen
9 Insikt om konsekvenser av en mc-olycka för anhöriga
10 Hastighetsanpassning med tanke på ovanstående punkter
11 Anpassning av spårval med tanke på ovanstående punkter
12 Blicken
13 Gaskontroll
14 Löst grepp i styret
15 Motstyrning (snabbstyrning)
16 Hänga

(under förutsättning att man fått till punkt 1-11 så gör dom sista fem punkterna inte körningen bättre, endast roligare)
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-27/21:47

Josef;17277 skrev:Skulle jag gjort lisan skulle den se ut ungefär så här:

1 Insikt om sina egna begränsningar
2 Insikt om andras begränsningar
3 Insikt om vägmiljöns begränsningar
4 Insikt om ev hastigt förändrade förutsättningar
5 Insikt om det egna fordonets begränsningar
6 Insikt om andra fordons begränsningar
7 Insikt om skaderisk vid olycka
8 Insikt om konsekvenser av en mc-olycka för mig personligen
9 Insikt om konsekvenser av en mc-olycka för anhöriga
10 Hastighetsanpassning med tanke på ovanstående punkter
11 Anpassning av spårval med tanke på ovanstående punkter
12 Blicken
13 Gaskontroll
14 Löst grepp i styret
15 Motstyrning (snabbstyrning)
16 Hänga

(under förutsättning att man fått till punkt 1-11 så gör dom sista fem punkterna inte körningen bättre, endast roligare)


Tror jag ska trycka ut ditt inlägg och hänga i garaget.
Så läser jag igenom det inför varje tur och påminner mig själv om vad som är viktigt i trafiken och livet.
Heders!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-28/12:54

Josef;17277 skrev:
(under förutsättning att man fått till punkt 1-11 så gör dom sista fem punkterna inte körningen bättre, endast roligare)


Håller med om de extra punkterna med tråden handlade om just kurvan.

Ska man vara riktigt ärlig när man analyserar 1-11 så blir med största sannolikhet resultatet att hojen får stå. Dessutom är det mesta jag kör i alla fall bara nöjesåkning och är på det hela taget ett helt onödigt risktagande om målet är ett långt liv.

Däremot håller jag inte med dig om att de sista fem punkterna bara gör körningen roligare (vilket för mig iof är samma som som bättre (eller om det var tvärtom att bättre är roligare...)) utan även ger mig en chans att hantera punkt 4 om jag misslyckas med alla andra.

Jag håller med GL att listan är bra att fundera på inför varje tur men har man ingen självinsikt så hjälper ingen lista i världen. Jag har haft A-kort i 28 år och trodde till en fredag i våras på Tuvängen att jag kunde köra MC... ;)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-07-28/15:20

Spiff;17332 skrev: Jag har haft A-kort i 28 år och trodde till en fredag i våras på Tuvängen att jag kunde köra MC... ;)




Toppen att du "ställer dig upp" och vittnar :D.

Nästan alla som bevistar ovanstående evenemang erfar den insikten.

Sedan finns det tyvärr alltför många, som inte ens prövar på utan "vet hur det går till" hos oss, innan de har varit där
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-28/16:02

Bengt Allevad;17340 skrev:Toppen att du "ställer dig upp" och vittnar :D.

Nästan alla som bevistar ovanstående evenemang erfar den insikten.

Sedan finns det tyvärr alltför många, som inte ens prövar på utan "vet hur det går till" hos oss, innan de har varit där


Jag vet sannerligen tillräckligt mycket om hur det går till därborta på runt-i-runtin!
Dessutom har jag med mina 34 års erfarenhet sannerligen koll på mina färdigheter och också brister!

Just därför vill jag gärna vara med någon gång för att öva och lära mig mer! Det behöver jag (också)!
Pilutta er! ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-07-28/17:54

Guzzi-Leif;17343 skrev:Jag vet sannerligen tillräckligt mycket om hur det går till därborta på runt-i-runtin!
Pilutta er! ;)


Du, ja! :D
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-07-28/23:46

Guzzi-Leif;17343 skrev:..Just därför vill jag gärna vara med någon gång för att öva och lära mig mer! Det behöver jag (också)!
Pilutta er! ;)


Trevligt - då träffas vi nog på Gelleråsen måndag eller tisdag nästa vecka, kanske båda dagarna - 6-7/8, när det är kurs för BMW MC Klubben :)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-29/00:49

Galne Dansken;17370 skrev:Trevligt - då träffas vi nog på Gelleråsen måndag eller tisdag nästa vecka, kanske båda dagarna - 6-7/8, när det är kurs för BMW MC Klubben :)


Om jag hade haft någon semester i år skulle du nog ha fått dras med mig men i år slipper du.
Lycka till med arrangemanget!!!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-29/19:04

Galne Dansken;17370 skrev:Trevligt - då träffas vi nog på Gelleråsen måndag eller tisdag nästa vecka, kanske båda dagarna - 6-7/8, när det är kurs för BMW MC Klubben :)


Finns det platser kvar till måndagen och vad krävs för att få vara med?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Göran Ekman » 2007-07-29/19:24

Ripper;17401 skrev:Finns det platser kvar till måndagen och vad krävs för att få vara med?

Klubbens egna platser är slut. MEN.
Det finns just nu 2 platser kvar på tisdagens körning i TeamPyamas regi.
Läs mer här på klubbens hemsida:
http://bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=2635
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-29/19:38

CoolingSth;17405 skrev:Klubbens egna platser är slut. MEN.
Det finns just nu 2 platser kvar på tisdagens körning i TeamPyamas regi.
Läs mer här på klubbens hemsida:
http://bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=2635


Synd... Jag kan inte komma loss på tisdag... Det får bli att planera lite :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-29/20:52

Ripper;17408 skrev:Synd... Jag kan inte komma loss på tisdag... Det får bli att planera lite :)


Planera lite längre bort då =)
23/8 är det på Gelleråsen i SMCs regi, då är jag bokad.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-08-01/19:55

Nu har jag i alla fall kommit på hur en kille som knappt har motorik för att komma in genom dörren till Friskis & Svettis kan träna på att ta sats från "andra foten" dvs den högra foten om man motstyr med vänster arm och vise versa. Man lyftet på den andra foten!! Dvs om man skall svänga höger, när jag motstyr med höger arm så lyfter (eller lättar lite på) höger fot, då åker vänster fot ner automagiskt!
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Ripper » 2007-08-01/20:18

Spiff;17606 skrev:Nu har jag i alla fall kommit på hur en kille som knappt har motorik för att komma in genom dörren till Friskis & Svettis kan träna på att ta sats från "andra foten" dvs den högra foten om man motstyr med vänster arm och vise versa. Man lyftet på den andra foten!! Dvs om man skall svänga höger, när jag motstyr med höger arm så lyfter (eller lättar lite på) höger fot, då åker vänster fot ner automagiskt!


Ta en sväng på carvingskidor så har du samma typ av fysik, även det sjukt roligt. :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-08-01/20:23

Ripper;17607 skrev:Ta en sväng på carvingskidor så har du samma typ av fysik, även det sjukt roligt. :)


Jodå jag åker skidor så ofta jag kan =)
men då spelar det inte så stor roll vad jag gör med armarna... ofta åker jag dessutom utan stavar.
Jörgen I Larsson
 

D10 Asfaltkul Borås Motorstadion

Inläggav Lennart Jansson » 2007-08-02/21:35

Ripper;17408 skrev:Synd... Jag kan inte komma loss på tisdag... Det får bli att planera lite :)


Med tanke på var du bor - missa inte lördagen den 8 september: [url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=1668"]http://www.bmwmck.se/default.asp?id=1668[/url] .
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Ripper » 2007-08-03/06:14

Spiff;17608 skrev:Jodå jag åker skidor så ofta jag kan =)
men då spelar det inte så stor roll vad jag gör med armarna... ofta åker jag dessutom utan stavar.


Armarnas betydelse för positionen är av stor vikt, så vad man gör med armarna kan man fila mycket på i skidåkningen.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Marie » 2007-08-03/06:23

Ripper;17707 skrev:
Spiff;17608 skrev:Jodå jag åker skidor så ofta jag kan =)
men då spelar det inte så stor roll vad jag gör med armarna... ofta åker jag dessutom utan stavar.
Armarnas betydelse för positionen är av stor vikt, så vad man gör med armarna kan man fila mycket på i skidåkningen.


Jag är böjd att hålla med Spiff....
Det kvittar vad jag gör med armarna när jag åker skidor.

Jag sitter ändå på rumpan inom 10 sekunder.... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Räven » 2007-08-03/08:57

Marie;17708 skrev:Jag är böjd att hålla med Spiff....
Det kvittar vad jag gör med armarna när jag åker skidor.

Jag sitter ändå på rumpan inom 10 sekunder.... :D


Ämnet ballade ur lite....
Kan berätta att jag var på Anderstorp med SMC blekinge 2-8. Välordnat å duktiga instruktörer egna å inlånade. Även gamla hundar har en del att lära.Haha. Vi övade motstyrning ett körpass med bara en hand på styret.
Överaskande vilken bra övning, snart funderade man över om vänsterhanden enbart sköter kopplingen.
Mvh, Räven
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-08-03/13:00

Trevligt att läsa all inlägg om styrning, vet inte om jag gör på det föreskrivan sättet.
Så här är min körfilosofi, har alltid böjda armar helst med underarmarna horrisontellt. Löst grepp om handtagen och under normal körning är blicken riktad i det spår jag vill köra 10-50m framåt, men blicken vandrar också till långt fram på vägen och icke att förglömma ofta i backspeglarna. Sen skall man ju också njuta av naturen med en blick när man har tid för det. Glöm inte ren- och älgspaningen.

Tänker mig så här, om jag kan svänga utan att lägga någon kraft på styret så är jag och hojen i harmoni och bara njuter av att flyta fram. Tror att jag lutar kroppen litegrann för att påbörja, genomföra och avsluta svängen. Om jag i denna körstil behöver arbeta med styret så är något fel i "harmonin" med hojen. På skidspråk kan man kalla det skidlärarsvängar, långa svepande svängar som kan ha bra fart, rör knappt skidorna bara lutar kroppen. Samma som när man har 6m karvingskidor och åker rakt fram i svepande svängar för att undvika fladder.

Om vägen och hojen inbjuder till mera aktiv körning så minskar jag först på tittandet runtomring = naturen, förutom ren- och älg-spaningen som ökar.

Sen med fasta grepp om styret och rejält knätryck mot tanken så motstyr jag krafigare och ger gas ut ur svängarna för att dels få bra fart ut på rakan och även lite drift ut med bakhjuet ( = på bilspråk överstyrning ).
Bromsar och oftast växlar ned just före kurvan, ögonkast på vad som sker i kurvan och i utgången av kurvan+ en bit av rakan, sen blicken ned för spårval och tittar då på spåret ev. mellan groparna / sprickorna INTE på sprickorna får då kan jag över dom.
Spårvalet ut ur kurvan kan bero på om det är en kort eller långa raka och om nästa sväng är en höger eller vänster sväng.
Viker gärna ut och ned fötterna på fotpinnarna så jag känner vägen innan fotpinnarna gör det.

Körning på alpvägar, om det är en mycket brant väg med riktigt snäva svängar så vid högersväng kör jag ut på vänsterkanten av vägen före svängen och skär sedan igenom kuran så att jag kommer ut ur den i högerkanten av vägen.
Och om det är en uppförsbacke kom i håg att växla ned för att ha tillräcklig med kraft för att komma igenom kurvan utan att få hackande motor eller i värsta fall motorstopp mitt i böjen. Kan sluta med horrisontaläge och en hårnål i alperna är inte bästa stället för detta.
Utför: väljer jag samma växel som uppför för att kunna använda motorbromsen samt att så lite som möjligt behöva använda vanliga bromsen.
På detta sätt minskar risken för överhettade bromsar och man har alltid en marginal att kunna bromsa ännu hårdare om så behövs.

Om kroppshållning så har jag inte tänkt på den så mycket men skulle tro att jag lutar mig lite mera framåt vid mera aktiv körning.
PS. körde ikapp några italienska sporthojar med knäskraps positionerade förare i somras utför ett alppass med en -06 GT. Jag satt upp och hade en angenäm resa medan de italienska förarna sneglade i backspeglarna och blev mera forcerade i körningen, lät dom tillslut dra iväg och inväntade min kamrat på en F650GS.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst