Mediadrev mot MC

Mediadrev mot MC

Inläggav bandit » 2007-08-25/20:34

I sommartorkan gäller det ju att hitta något att skriva om. Aftonbladet verkar nu försöka piska upp en debatt runt MC och trafikdöden. De har också god hjälp av vägverkets och NTF.s senaste uttalanden.
Om man läser Aftonbladets forum idag så verkar det finnas många bilister som inte ser oss med blida ögon.
Att det finns MC förare som kör som idioter vet vi alla. Det tråkiga är att de flesta bilister verkar dra oss alla över en kamm.
Jag undrar hur BMW klubben, SMC och andra positiva krafter skall agera för att få en nyanserad debatt.
Får detta gå för långt har vi snart både skylt fram och trafikförsäkringar som bara miljonärer kan betala.
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-25/20:55

Frågan om vad de goda krafterna skall göra åt detta vansinne med följande populistiska angrepp från pressen är viktig precis som du skriver, bandit.

Tror vi måste börja med självrannsakan. Först tar vi vårt egna ansvar, sedan är det dags att anklaga bilister, väghållare och fan med moster. Tycker vi ofta börjar i fel ände...

På Sporthoj.com rasar debatten runt Aftonbladets artikel (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164906).
Tar mig friheten att återupprepa mitt inlägg där:
Den som reflekterar det allra minsta förstår att VI motorcyklister, som kollektiv, ordnat den här debatten alldeles själva.
Vi vet förstås att trafiken inte är någon jäkla lekplats och att varje ansats till att använda landsvägen som räjserbana och tivoli kommer att dra jävulen själv på oss.
Bara att beklaga eländet för den skötsamma massan och förbanna de vildsinta outlaws som snickrat ihop omvärldens hat.
Kan inte tycka annat än att vi förtjänar det mesta som anförs emot oss....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Onyanserad debatt

Inläggav bandit » 2007-08-25/21:44

Man blir lika beklämd när man läser forumet på Sporthoj.com. Den attidityd som lyser fram hos vissa gör att man lätt förstår bilisters avsky.
Synd att dessa motorcyklister som anser sig själva som blivande världsmästare i racing inte förstår att de gamla veliga kärringar och gubbar som de beskriver kan bli deras egen död.
När skall någon förklara skillnaden för dem mellan en racerbana och en normal landsväg, så de förstår.
Isle of Man har väl alltid varit den mc tävling som tagit flest liv eftersom det är en landsväg som gjorts om till racerbana.
Det är synd om denna grupp skall få oss alla andra att betala priset i form av ytterligare inskränkningar och dyrare försäkringar.
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-25/23:02

bandit;18930 skrev:Man blir lika beklämd när man läser forumet på Sporthoj.com. Den attidityd som lyser fram hos vissa gör att man lätt förstår bilisters avsky.
Synd att dessa motorcyklister som anser sig själva som blivande världsmästare i racing inte förstår att de gamla veliga kärringar och gubbar som de beskriver kan bli deras egen död.
När skall någon förklara skillnaden för dem mellan en racerbana och en normal landsväg, så de förstår.
Isle of Man har väl alltid varit den mc tävling som tagit flest liv eftersom det är en landsväg som gjorts om till racerbana.
Det är synd om denna grupp skall få oss alla andra att betala priset i form av ytterligare inskränkningar och dyrare försäkringar.


Jag skriver under på det du säger bandit.
Dock ligger en parallell-fälla på lur här: Vi får passa oss så vi inte skyller allt på plastraket-kosmonauterna - vi andra har också ett ansvar att ta. Kostymnissarna med öppna avgassystem, en del av oss förnumstiga som hållit oss borta från organiserad förädling, slingringen i bilkön, den där slarviga omkörningen....
Vi får, var och en, ta ansvar och sträva efter det gamla omdömet om motorcyklister (särskilt polisen) som stilåkare och gentlemän i trafiken. Sannolikt får vi lov att börja redan i morgon...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-08-25/23:50

Sitsen just nu är inte bra - vilket alla fattar.

Vi har nu över 50 döda, och augusti är inte slutt än. Förre veckan kollade vi lite på SMC och vi noterade oss att flera 4 hjulingar spelar in. Vi så att sporthojer hade mindre andel än senaste åren.

Veckan som har gått var igen en del av årets trend, 2 döda per olycka, kör vi mera med skjuts - eller är MCs med två på mera i olyckor.

Klart är det att hög hastighet, och vi prater här om kanske endast 5% av MC kollektivet, verkligen retar upp! Jag var själv ganska förvånad över dialogen hemma vid middagsbordet när Fru Dansken och Lillpojken med ilska klagade och talte om hur dom kännar sig hotade som bilister när det kommer MCs som överljudsmissiler i vansinniga omkörningar och fartvinden får bilen att gunga..

Vi har alla en uppgift att få bragt orden i sitsen...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Torparen » 2007-08-26/00:54

Jag tror personligen att allt går i vågor. Vi har våra högkonjukturer och svackor, likaså när det gäller präktighet kontra revoltbeteende.

Den senaste präktighetsvågen har varat länge och den har inte visat några gränser för hur sundt vi kan äta, hur säkert vi kan klä oss, hur exemplariskt vi kan framföra våra miljögodkända fordon, hur lagom medelmåttigt som vi kan smutta på vin istället för att dra ett fredagsrus..osv.

Jag tror personligen att folk har tröttnat på all präktighet och rent av börjat känna sig töntiga inför omvärlden när vi tittar hur våra ciggarettförpackningar är försedda med varningstexter innefattande ond bråd död i löjligt storstilad text.

Reaktionen blir den motsatta, dvs man skiter i allt och drar järnet både med röka, båge och helröret på fredagskvällen. Den nyckelhålsmärkta råglimpan på morgonen som innehåller hela kvistar med bark och skal från nötter...får se sig besegrad av en mugg svart kaffe och två cigg.

Jag hävdar alltså att "farligt" beteende paradoxalt nog är framkallat av ett skenande präktighetstänkande. Skall du skita, så kan du ge dig f.n på att det finns någon som har utvecklat en kurs för hur du skall klämma fram fekalierna på bästa sätt. Alltså, typ..

Ge det några år av trafikdöd och lungcancer så är det säkert dags för präktighetseran igen om ett tiotal år eller så. Då kanske limpor finns med hela stängselstolpar för bästa tarmfunktion.

Tja, så tror iallafall jag, (som börjat röka röda Marlboro igen - visst, det är helkorkat, men ändå så känns det helrätt..)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-08-26/08:47

Hej
Det är oerhört beklagligt med de olyckor som har skett i sommar men man MÅSTE se det i ljuset av hur många hojar det är på vägen också.Någon som har en uträkning av antal olyckor/påställd mc och då menar jag mc och inte alla 4 hjulingar.Det är ingen mc utan registreringen är bara en byråkratisk konstruktion för att vägverket inte ska behöva anpassa sina dator system tror jag.Jag tror att det är en mer rättvisande siffra än antalet dödade och skadade.Sen att alla olyckor är tragedier är en annan sak.Vad gäller Aftonbladet och tomteorganisationen NTF med en ännu större tomte i spetsen så anser jag att SMC borde göra en media grej av det och lämna hela skiten.Att vara medlem i en organisation som inte gör annat än jävlas med mc åkare anser jag vara fel.Aftonbladet brukar ha artiklar som är så nedlusade med faktafel så jag tror dom inte om någonting längre tyvärr....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bajen-Sam » 2007-08-26/13:11

Ja man kan verkligen undra vad NTF gör för oss på mc? :mad:

Dax för SMC att lämna NTF?
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav T. S. » 2007-08-26/21:02

[quote="Galne Dansken;18936"]Sitsen just nu är inte bra - vilket alla fattar.
Veckan som har gått var igen en del av årets trend, 2 döda per olycka, kör vi mera med skjuts - eller är MCs med två på mera i olyckor.

QUOTE]

Att kvällspressen har nyhetstorka är väl i och för sig inget nytt, men visst är situationen allvarlig. Idag är det penningen som styr och den dag samhället och försäkringsbolagen tycker vi är för dyra (vilket redan börjat) så petar dom bort oss med höga försäkringspremier och ännu svårare att ta körkort.
Det verkar inte finnas någon större debatt om säkerheten. De flesta stoppar huvudet under armen och hoppas att det går bra.
Det är nästan omöjligt att engagera folk till ideelt arbete.
SMCs kurser är jättebra men intresset är ganska svalt.
Synd om SMC som gör ett jättearbete, tyvärr utan draghjälp från sin egen tidning MC-Folket.
Att lämna NTF är ingen lösning, ett problem mindre för dom.
Jag läste att 7 av 10 motorcyklar kör för fort vilket säkert är sant.
Att det är två döda per olycka ser jag som mycket förvånande eftersom min erfarenhet är att det åks betydligt mindre med sjuts än förr, idag har många tjejer egna cyklar. I så fall är mc med två på mer olycksbelastade. Är det bromstekniken som fallerar.
ABS bromsar är nog det bästa som hänt på MC-fronten sen hjälmen kom i allmänt bruk.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-26/22:24

Här finns en hel del kloka tankar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165097

Viktigaste slutsatsen är nog att sluta försöka övertyga dårarna för att i stället börja gräva där man står. Även vi som anser oss någorlunda sansade har massor att bidra med, beteenden att slipa bort, saker att förbättra, fyndigheter som ger oss nya vänner bland icke-mc-folket.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-27/07:26

Bajen-Sam;18950 skrev:Ja man kan verkligen undra vad NTF gör för oss på mc? :mad:

Dax för SMC att lämna NTF?


NTF får i dagarna en ny VD och jag misstänker att frosten (för att använda en mild metafor) som har varit mellan de två organisationerna nog kommer att försvinna. Kanske det blir kvar en lätt dagg i gräset, men det ska nog gå att få det att torka också.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav T. S. » 2007-08-27/08:09

Guzzi-Leif;18967 skrev:Här finns en hel del kloka tankar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165097

Viktigaste slutsatsen är nog att sluta försöka övertyga dårarna för att i stället börja gräva där man står. Även vi som anser oss någorlunda sansade har massor att bidra med, beteenden att slipa bort, saker att förbättra, fyndigheter som ger oss nya vänner bland icke-mc-folket.


Kloka ord
Det är trots allt i sista hand en själv det handlar om.
Det gör ont att krascha, det kostar en massa energi och pengar.
Vi är en oskyddad grupp och det är upp till var och en att skydda sej.
För att överleva behöver man kunskaper, omdömme och bra grejor.
Se till att skaffa dej det och du kan njuta av din hobby.
Kvällspressen struntar i vad som är sanning och vilka konsekvenser det blir. Deras mål är att sälja tidningar.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Du ligger rätt på det..

Inläggav gösser » 2007-08-31/18:24

Jag tror att du har en "point"! Man blir trött på alla pekpinnar och präktighets-
diskussioner till slut och skiter i allt. Vad man än gör är det ju fel enligt de
styrande. Kanske inte den bästa utvecklingen men vad fan gör man? Det är lite olyckligt att det i Sverige alltid ska slå "över". Det räcker inte med lagom.
Utan antingen är det si eller så, lite olyckligt tycker jag. Med tanke på din
sista del av inlägget kanske man redan nu bör fundera på om det inte vore
en smart ide' att investera/montera en flistugg på muggen.

Lars





Torparen;18937 skrev:Jag tror personligen att allt går i vågor. Vi har våra högkonjukturer och svackor, likaså när det gäller präktighet kontra revoltbeteende.

Den senaste präktighetsvågen har varat länge och den har inte visat några gränser för hur sundt vi kan äta, hur säkert vi kan klä oss, hur exemplariskt vi kan framföra våra miljögodkända fordon, hur lagom medelmåttigt som vi kan smutta på vin istället för att dra ett fredagsrus..osv.

Jag tror personligen att folk har tröttnat på all präktighet och rent av börjat känna sig töntiga inför omvärlden när vi tittar hur våra ciggarettförpackningar är försedda med varningstexter innefattande ond bråd död i löjligt storstilad text.

Reaktionen blir den motsatta, dvs man skiter i allt och drar järnet både med röka, båge och helröret på fredagskvällen. Den nyckelhålsmärkta råglimpan på morgonen som innehåller hela kvistar med bark och skal från nötter...får se sig besegrad av en mugg svart kaffe och två cigg.

Jag hävdar alltså att "farligt" beteende paradoxalt nog är framkallat av ett skenande präktighetstänkande. Skall du skita, så kan du ge dig f.n på att det finns någon som har utvecklat en kurs för hur du skall klämma fram fekalierna på bästa sätt. Alltså, typ..

Ge det några år av trafikdöd och lungcancer så är det säkert dags för präktighetseran igen om ett tiotal år eller så. Då kanske limpor finns med hela stängselstolpar för bästa tarmfunktion.

Tja, så tror iallafall jag, (som börjat röka röda Marlboro igen - visst, det är helkorkat, men ändå så känns det helrätt..)

//L-E Jönsson
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Albert » 2007-08-31/22:19

Visst var det upplyftande och stärkande att läsa sista MC-Folket vari vi fick reda på att motorcykel INTE ingår i 0-visionen...

Förklarar i vartfall varför det nu mera ligger 16-32 kross i korsningar i Sthlm, grus, potthål, höga asfaltsskarvar vid om- och nyasfalteringar, osv etc
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst