Eftersnack SMC instruktörsutbildning.

Eftersnack SMC instruktörsutbildning.

Inläggav JBG » 2007-08-27/11:11

Jag vill rikta ett stort tack till BMW MC Klubben och instruktörsgänget för två helt suveräna dagar på Mittsverigebanan!

Gott käk, bra väder, mycket körning, roliga och informativa teoripass, och massa trevligt folk.

Hoppas att de som åkte omkull inte har för stora blåmärken, och att reparationerna löser sig smidigt.

Det känns härligt att veta att vi kanske får fler Rörken i landet :D

Bilder kommer... sen.
//Jonnie Be Good, Medlem nr 2671587
F650 | K1200RS | R1200GS
Användarvisningsbild
JBG
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-02-05/17:39
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas Weglert » 2007-08-27/12:04

JBG;18994 skrev:Jag vill rikta ett stort tack till BMW MC Klubben och instruktörsgänget för två helt suveräna dagar på Mittsverigebanan!

Gott käk, bra väder, mycket körning, roliga och informativa teoripass, och massa trevligt folk.

Hoppas att de som åkte omkull inte har för stora blåmärken, och att reparationerna löser sig smidigt.

Det känns härligt att veta att vi kanske får fler Rörken i landet :D

Bilder kommer... sen.


Tråkigt att höra att några kört omkull. På en instruktörsutbildning får enligt min mening INGEN köra omkull. Det måste finnas marginaler. Det är ju vana förare som ska bli bättre PÅ ATT LÄRA UT.

Hur ska vi få ut budskapet att vi ska bli säkrare förare om inte själva utbildningen är säker?

Debatt om detta behövs. Jag har sett inströktörer i arbete dvs med instruktörsvästar som kört omkull på olika banor enbart beroende på att det gått för fort.

Dock tror jag på B&K och anser det nödvändigt för att höja säkerheten på
allmän väg.

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-27/12:48

Jamen det är ju också en variant av pedagogik....
Att visa hur man INTE skall göra, alltså.... :p :rolleyes:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav JBG » 2007-08-27/13:51

Thomas Weglert;18997 skrev:Debatt om detta behövs. Jag har sett inströktörer i arbete dvs med instruktörsvästar som kört omkull på olika banor enbart beroende på att det gått för fort.


Det får du gärna göra, men inte i den här tråden, tack. Ingen av dessa avåkningar hade en direkt orsak av farten vad jag vet, men du verkar ju veta när det går för fort, är du också instruktör? Har vi setts på Rörken eller Tuvängen?
//Jonnie Be Good, Medlem nr 2671587
F650 | K1200RS | R1200GS
Användarvisningsbild
JBG
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-02-05/17:39
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas Weglert » 2007-08-27/14:17

JBG;19007 skrev:Det får du gärna göra, men inte i den här tråden, tack. Ingen av dessa avåkningar hade en direkt orsak av farten vad jag vet, men du verkar ju veta när det går för fort, är du också instruktör? Har vi setts på Rörken eller Tuvängen?


Ingen kommentar.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-08-27/14:49

Thomas Weglert;18997 skrev:
Hur ska vi få ut budskapet att vi ska bli säkrare förare om inte själva utbildningen är säker?




Säkrare förare och att gå omkull under säkra förhållanden och vid ett träningstillfälle har inget med varandra att göra.

Självklart tråkigt för den som gör det och får vidkännas materielskador.

Viktigt att här påpeka att vi inte talar om någon olycka utan att "gå omkull".
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Fart

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-08-27/16:04

Va, kan man göra en avåkning utan att hålla för hög fart? Det var en nyhet för mig. En instruktörutbildning där folk kör omkull för att dom gasar för mycket och tror dom är Rossi, låter ju ungefär som om man skulle få en dyslektiker som svenskleraret.(OBS Ironi)
Torgeir Nilsen
Torskanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Tackar för en Mycket bra helg.

Inläggav SENSEI » 2007-08-27/17:22

Tack för den utomordentligt roliga helgen. Skitnöjd..


Thomas Weglert;18997 skrev:Tråkigt att höra att några kört omkull. På en instruktörsutbildning får enligt min mening INGEN köra omkull. Det måste finnas marginaler. Det är ju vana förare som ska bli bättre PÅ ATT LÄRA UT.


De Soto;19017 skrev:Va, kan man göra en avåkning utan att hålla för hög fart? Det var en nyhet för mig. En instruktörutbildning där folk kör omkull för att dom gasar för mycket och tror dom är Rossi,


De kullkörningar som var var INTE hastighetsorsakade. De skedde i lugnt tempo. Och alla instruktörsutbildnigar går inte ut på att man ska bli bättre på att lära ut. En del går ut på att förbättra instruktörerens egen körning. Och många av oss instruktörer kör betydligt snabbare än vad våra "kunder/deltagare" gör. Det en deltagare uppfattar som att köra fort på bana kan av en van instruktör/banåkare uppfattas som rent touringtempo.
Vi brukar på våra kurser prata om "pedagogisk hastighet" Dvs du ska inte köra fortare än att du hinner med att öva på de övningar som ingår i det körpasset. Dvs på MAX 80% av DIN EGEN kapacitet. Dina 80 % och Mina 80% ligger säkerligen långt ifrån varandra rent tempomässigt.
Iom att farten ökar hos en van banförare/instruktör när de själva ligger och tränar så ökar också risken för att man kör omkull när man gör ett misstag. Eftersom marginalerna blir mindre. Nu hör det då till saken att instruktörer oftast reder ut sina misstag pga de är vana mc-förare och duktiga på det.
Men när ska en instruktör få utveckla sig själv då om inte på instruktörsutbildningar?
Vi kör hoj för att vi tycker det är kul. Vi instruerar för att vi tycker det är förbaskat roligt att se hur människor utvecklas och blir bättre mc-förare.
Vi gör detta ofta utan ersätning. Vi brukar få resersättning till och från kurserna när vi kör på storbana. Vad jag vet så finns det INGEN instruktör som kört över sin förmåga och klotat när de hållit en kurs. Men vi behöver och någon typ av morot för att vi säsong efter säsong ska fortsätta med detta. Försaka tid med familj, vänner, ta ledigt från jobbet mm för att lära andra köra motorcykel. Ingen av oss tror att vi är Rossi. Vi om några är ganska medvetna om våra begränsningar.... och ligger just därför och jobbar just med VÅRA EGNA begränsningar och brister när vi får en chans till egen utbildning och utveckling.

Och det är precis vad jag själv gjorde under helgen. Jobbade med mina egna problem i det tempo där MINA problem kommer.

Så än en gång TACK STORT TACK till Alla ni som ordnade och bjöd in till denna helg. Jag har fått ut massor av den. Och tyvärr så blir jag bara förbannad när jag ser påhopp av folk som läser en mening på ett forum. Drar slutsatser utav det.... Trots att de inte har en aning om vad som hänt.

//Ezzo




//
SENSEI
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-05-07/09:07

Inläggav Bengt Allevad » 2007-08-27/17:26

De Soto;19017 skrev: En instruktörutbildning där folk kör omkull för att dom gasar för mycket och tror dom är Rossi,............


En försynt fråga:
Var du med på utbildningen? Jag hittar inte ditt namn i deltagarlistan men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-27/18:08

Jag körde omkull.

Jag körde fort, och vet med mig att jag är ganska säker på det.

Mitt i en skarp högerkurva gick jag plötsligt av vägen, på insidan av kurvan.

Jag körde på gränsen, för att testa mig och min maskin.

Jag var dum, jag var övermodig, även hänsynslös mot övriga deltagare i min grupp som under övningen inte ville köra lika fort som mig, och jag körde inte med tillräckliga säkerhetsmarginaler.

Men jag vill lägga in en viktig detalj i sammanhanget: Jag har varit i kontakt med BMW idag, och som det verkar så berodde min avåkning på ett tekniskt fel.

Efter avåkningen misstände min motorcykel något alldeles enormt, och jag och många andra drog slutsatsen att det berodde på vurpan.

Enligt uppgifter från BMW tyder dock på att det i själva verket var så att det föll sig så olyckligt att felet uppkom under körning, precis vid fullt nerlägg, mitt i kurvan.

-Inte direkt något man planerar för.

Men med facit i hand så, ja jag körde med för små marginaler, eftersom felet uppenbarligen fick mig att åka av.

Att som "icke-deltagare" sitta hemma vid datorn och vifta med någon slags virtuell pekpinne finner jag faktiskt ganska nedvärderande mot dom helt fantastiska instruktörerna som höll i den här kursen.

Angående säkerhetstänket så var det någonting som gick som en röd tråd genom hela utbildningen.

Så att från hemmaplan sitta och kritisera någon eller något tycker jag är fel.

-Kom på en av våra bankörningar som vi kommer att hålla i nästa säsong och ta reda på själv hur en körning går till istället.

Ni är hjärtligt välkommna! :)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-27/18:16

JBG;18994 skrev:Jag vill rikta ett stort tack till BMW MC Klubben och instruktörsgänget för två helt suveräna dagar på Mittsverigebanan!

Gott käk, bra väder, mycket körning, roliga och informativa teoripass, och massa trevligt folk.

Hoppas att de som åkte omkull inte har för stora blåmärken, och att reparationerna löser sig smidigt.

Det känns härligt att veta att vi kanske får fler Rörken i landet :D

Bilder kommer... sen.


Bilder ser vi fram emot! :)

Angående reparationer kan jag bara tala för mig själv, men jag kommer i alla fall inte att dra in något försäkringsbolag.

Felet på motorstyrningen täcks av garantin, och en skrapad motorbåge på en GS är ingenting man drar in försäkringsbolaget för... :D
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-27/18:19

JBG;19007 skrev:Det får du gärna göra, men inte i den här tråden, tack. Ingen av dessa avåkningar hade en direkt orsak av farten vad jag vet, men du verkar ju veta när det går för fort, är du också instruktör? Har vi setts på Rörken eller Tuvängen?


-Klockrent, Johnny. :cool:
Håll den här tråden ren från tjaffs.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-27/18:34

Naturligtvis behöver det inte vara för hög fart som gör att man synar underlaget.

Det kan istället vara orsaker som halt underlag, dåliga däck, inga bromsar, dålig sikt, mindre god väghållning, man kan vara bakis, febrig, bli bländad av solen o s v eller att sikten är kraftigt nedsatt p g a nederbörd.

En avåkning kan också bero på bakhjulskörning, inte så ovanligt med dagens motoreffekter och det är inte så enkelt att svänga med framhjulet 1 meter från underlaget.

Ja - listan kan göras mycket lång på orsaker där farten har ingen eller klart underordnad betydelse.

För de griniga "gammgubbar" som fortfarande vidhåller att det beror på farten trots ovanstående förklaringar kan ju försöka stå helt stilla på sin mc och borde då snabbt kunna konstatera att hastigheten noll inte alls utgör någon som helst garanti för att inte trilla omkull. Observera att man ej får ha sidovagn!

Tvärtom, huvudregeln är att ju högre farten är desto mindre är risken för omkullkörningar!

Själv kör jag efter följande regler;

1) Alltid fullgas vid rörelse - farten skall regleras med växellådan.

2) Väggreppet är direkt prop. mot däckets aktiva area så i eventuella kurvor skall nedlägget vara maximalt för att utnyttja det faktum att däckets area är mycket större på dess sidor än i dess mitt.

3) För att hålla emot centrifugalkraften i eventuella kurvor kan man, om väggreppet i däcket inte räcker, utnyttja centralstöd, ljuddämpare eller fasta fotpinnar. Gamla airheads är perfekta då man kan utnyttja ventilkåporna vilka också funkar som kraschpuckar.

4) Kör aldrig mera än 300 - 400 meter på bakhjulet utan att dippa ned framhjulet så länge så att det sätts i full rotation för att uppnå maximalt med gyroeffekt.

5) Montera bort handbromsen vilket ger bättre väghållning p g a lägre ofjädrad vikt samt minskar risken för marksyning i rullgrus. Använd endast motorbroms och eventuellt lite fotbroms.

6) Värm upp ordentligt, 20 - 30 sekunders burnout ger ett bakdäck som i bästa fall kan få en friktionskoefficient som vida överstiger 1. Upprepa vid behov.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Bengt Allevad » 2007-08-27/19:23

Ezzo och Tomas Jansson

Tack!



Underbara inlägg:) :) :)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Kjelle » 2007-08-27/20:44

Först vill även jag TACKA de som arrangerat och anordnat denna instruktörsdag! Suveräna instruktörer! Tack :)

Sedan angående den debatt som egentligen inte hör till den här tråden... Ser att jag tyvärr blev lite lång i inlägget.

Om vi börjar som riktigt riktigt små barn så reser man sig och försöker att stå och sedan försöker man att gå. Barnen ramlar, reser sig och ramlar igen. Pga detta så blir de allt säkrare på att stå och gå och kan till slut även springa. Sedan så skall man lära sig att cykla, det är vingligt och svårt och man ramlar och slår sig, reser sig och är snart uppe på cykeln igen. Till slut så kan man cykla... Och så där håller det på hela livet igenom. Vi ger oss på nya saker och lär oss av våra misstag och utvecklas konstant av detta. En del misstag kan man reda ut medan andra misstag kan få svårare följder.

Som Mc-instruktör och under kursen för att bli Mc-instruktör så måste man hela tiden utvecklas och lära sig nya tekniker att köra. Detta för att samtidigt som man kör så ska man kunna titta på och kontrollera en elevs/deltagares sätt att köra och använda blicken. Det innebär även att man som Mc-instruktör även ska kunna köra i "fel spår" och ändå ha kontroll på sig själv och sin motorcykel. Man måste även kunna köra i deltagarnas tempo och många deltagare är väldigt duktiga på att köra.

Var ska man då som Mc-instruktör/blivande Mc-instruktör lära sig detta och utvecklas? Svaret är ganska enkelt... På bana naturligtvis! Och eftersom vi precis som barnet som lär sig gå, cykla eller den vuxne som ska lära sig åka skridskor tänjer lite på gränserna för att lära sig mera om oss själva och hur motorcykeln fungerar så finns det en viss risk att någon går/kör omkull. Och som sagt det var inga hysteriska vurpor där man totalskrotade motorcyklar alltså har hastigheten var måttlig och man har samtidigt lärt sig något av det. Oavsett om det varit ett förarmisstag, att däcken inte pallar eller om det varit ett tekniskt fel.

Istället för att klanka ner på och klaga på de som lägger ner tid och egna pengar på att hjälpa andra motorcyklister att bli bättre förare, få en högre riskmedvetenhet och samtidigt känna sig säkrare på vägen så borde man stå med öppna armar och ta emot den kunskap man kan få genom körövningar och diskussioner genom SMC:s utbildade Mc-instruktörer. Instruktörerna gör detta för motorcyklisterna skull, för att minska antalet olyckor och för att man ska kunna få ut ännu mera av sin motorcykelkörning.

// Kjelle
Kjelle
 

Inläggav Gunsan » 2007-08-27/21:46

Tack för en bra kurs med instruktörer och för ett bra arrangemang.
Mittsverige-banan är en väldigt allsidig bana och lämpar sig mycket väl för detta.

Det är tråkigt att Jonnies omsorg ska vändas till något så destruktivt av de som inte var på plats.
Jag önskar att alla MC-olyckor vore i den kalibern som de avåkningar som var i helgen på kursen. Då skulle vi vara klara med noll-visionen.

Den som är utan synd kan ju börja med att kasta stenen på den syndiga kvinnan som bedragit sin man... som det står i bibeln. Varför så snabba att dömma?
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-27/21:54

Gunsan;19035 skrev:Tack för en bra kurs med instruktörer och för ett bra arrangemang.
Mittsverige-banan är en väldigt allsidig bana och lämpar sig mycket väl för detta.

Det är tråkigt att Jonnies omsorg ska vändas till något så destruktivt av de som inte var på plats.
Jag önskar att alla MC-olyckor vore i den kalibern som de avåkningar som var i helgen på kursen. Då skulle vi vara klara med noll-visionen.

Den som är utan synd kan ju börja med att kasta stenen på den syndiga kvinnan som bedragit sin man... som det står i bibeln. Varför så snabba att dömma?


Instämmer med Gunsan. Blev själv lite less på trådens omedelbara riktningsförändring mot det som är negativt, istället för att vi blir grattulerade över att det finns ett antal nya instruktörer.

Tyvärr syns vi inte på lördag (Tuvängen) men jag hoppas kunna komma upp till Rörken nästa måndag.

Och Gunsan... dax att byta signatur... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Otroligt lärorikt

Inläggav peoni887 » 2007-08-27/22:08

Jag vill instämma i kören som sjunger tack tack tack. Detta var en superhelg med massor med lärdom och kunskap.

Som (enligt mig själv iaf) en otroligt flitig besökare både på storbana och gokartbana var det inte bara lärorikt utan även förvånande att se hur mycket kunskap som behövs för att kunna vara instuktör. Det är inte bara att kunna köra hoj som är viktigt, att se och kunna i ord förklara för varandra vad som kan förbättras och utveckla är inte så lätt som det ser ut.

Jag ser med glädje fram emot en ny kompletterande utmaning i mitt MCliv och det är att kunna lära ut lika bra som instruktörerna vi hade denna helg.

Vi ska inte heller glömma att tacka BMWklubben som tror på oss och låter oss gå denna utbildning. :)

/Peo
peoni887
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-04-11/19:17

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-08-27/22:10

Lime;19036 skrev:Tyvärr syns vi inte på lördag (Tuvängen) men jag hoppas kunna komma upp till Rörken nästa måndag.


*host* nästa måndag är en söndag*host*host
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-08-27/22:24

Grattis BMW MC Klubben.

Äntligen har vi fått ett eget SMC Instruktörs Team i Svenska BMW MC Klubben - det har varit en resa som tog lite längre tid, än jag hade trott.

Finns det vilja, finns det lösningar och det gör det i möjligheternas klubb.

Utalliga är de samtal jag har fått på telefon, fika ställen och mails från deltagare som jag har haft som instruktör. Ibland känns det att man är en livräddare eller bara i underhållningsbranchen när en deltagare öppet berättar att han har varit lite skraj i några kurvor - och plötslig känns det bara tryggt.
Jag är inte ett sekund tveksam på att fortbildning på bana är rätt och det ger säkra motorcyklister.

Grattis till Ni som blev instruktörer i helgen - hoppas Ni får sprida lika mycket trygghet till motorcyklisterna som jag har...

Vällkommen..
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Kjelle » 2007-08-27/22:35

Galne Dansken;19044 skrev:Grattis BMW MC Klubben.

Grattis till Ni som blev instruktörer i helgen - hoppas Ni får sprida lika mycket trygghet till motorcyklisterna som jag har...

Vällkommen..

Tack Jesper! Jag är en av dem... ;)
Kjelle
 

Inläggav Brkn » 2007-08-28/07:04

Jag får ställa mig i tackar ledet.

Helt fantastisk helg med mycket bra teori och praktik, sen att vädret var helt fantastiskt gör ju inget heller.

Stort tack till Dawan, Joppe och BMW klubben för en oförglömlig helg!

/Anders
Brkn
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-05-09/11:54

Inläggav Lime » 2007-08-28/08:29

Spiff;19041 skrev:*host* nästa måndag är en söndag*host*host


Ja jäklar, det tänkte jag inte på. Tack Spiff, du har nog sparat en 22-mils resa på måndag... som nu blir en söndag. ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-28/08:30

Galne Dansken;19044 skrev:Grattis till Ni som blev instruktörer i helgen - hoppas Ni får sprida lika mycket trygghet till motorcyklisterna som jag har...

Vällkommen..


Tack... rent tekniskt kan vi inte titulera oss instruktörer förns vi har gjort vår praktik.

Får vi en snygg jacka nu?? ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-08-28/12:56

Allt fler i klubben gillar att nöta däck med varierande finess på bana , kul att det nu finns instruktörer. Hur många är ni, och var finns ni geografiskt (i dagsläget)?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Viken toppenhelg!!

Inläggav Hans Säfström » 2007-08-28/14:31

Grattis till alla nya instruktörer!

Grattis också till de gamla !
Då det nu finns fler som kan hjälpa till att skjuta på "lasset" och borga för en fortsättning av Gokart-banekörningar och andra banövningar.

Sist men inte minst ett tack till BMW-klubbenstyrelsen
som stöttar ideèrna att träning ger färdighet.

Till de som tror att omkullkörningar på bana är väldigt dramatiska så vill jag nämna att under de fem år jag varit med så har jag bara sett sådana i kurvor i måttlig fart. Mest beroende på broms, blick, styr, gas-misstag. Dvs
saker som man drar lärdomar av och sedan kan diskuteras med deltagare om varför det hände.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav JBG » 2007-08-28/14:58

Lime;19057 skrev:Tack... rent tekniskt kan vi inte titulera oss instruktörer förns vi har gjort vår praktik.


Hehe, jag fick praktik direkt, Rörken måndag kväll, nästan inga instruktörer och jag fick min första "egna" grupp, tillsammans med en hjälpinstruktör.

Det var lite nervöst direkt, men det gick förvånansvärt bra. Hoppas bara våra deltagare tyckte detsamma.... Jag känner iaf att utbildningen har gjort mig till en mycket bättre instruktör, och även bättre/säkrare förare.

MVH Jonnie
//Jonnie Be Good, Medlem nr 2671587
F650 | K1200RS | R1200GS
Användarvisningsbild
JBG
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-02-05/17:39
Ort: Uppsala

Snyggt jobbat Jonnie

Inläggav peoni887 » 2007-08-28/15:22

Grattis till premiären, skönt att du känner att utbildningen gav något. Själv kommer jag att göra premiär på lördag, Tuvängen. Ska bli kul att få praktisera och börja "betala tillbaka" lite av den kunskap BMW-klubben har gett mig.

/Peo
peoni887
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-04-11/19:17

Inläggav Stefan Tjust » 2007-08-28/15:23

Initiativet från BMW-MC-klubben samt SMC är värt applåder. Vad är det för vindar som blåser i media? Jo, mest att MC är farligt. Är vi själva nöjda med olyckstalen? Inte jag i alla fall. Hur ska vi åtgärda det? Ställa ner hojarna??(Garanterat säkraste alternativet) Gnälla om att kritiken och statistiken är orättvis? Jobba för att få ner olyckstalen?
Svaret från alla MC-vänner är väl givet. Fortbildning i körteknik kombinerat med attitydpåverkan för att få bort avarter i beteendet, ser jag som det enda möjliga alternativet.

Jag "kursade" på Gelleråsen i tisdags och var med på instruktörskursen i helgen. Tog jag risker? Jovars, största risken var väl att skrapa sönder kåpor och ställ och hamna i sandfällan, och naturligtvis hade jag kunnat skada mig själv också, fast trafikmiljön är farligare att åka i. Utvecklades min körning? Absolut! Under kunniga instruktörers ledning fick jag flytta fram positionerna gradvis. Jag hade kunnat köra tusentals touringmil och ändå inte fått samma kunskaper som jag fått senaste veckan. Utvecklades min attityd? Ja, det vill jag tro, men kanske att kursuppläggen kan fokusera ännu mer på den biten. Det här är den verkliga knäckfrågan enligt min åsikt för det går naturligtvis att använda sina nya kunskaper från bankurser på fel sätt med en "hårigare" körstil i trafiken.

Jag kan bara stämma in i hyllningskören till alla er som sett till att kursen blev av. Jag tror på det här och vill dra mitt strå till stacken för att åstadkomma lägre olyckstal.

F.ö. var det en mycket trevlig klubbaktivitet och jag hade jä...gt sköj med många nya MC-polare. Hoppas vi ses i andra sammanhang!:)

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

En bra början!

Inläggav Michael Fored » 2007-08-28/16:48

Jag vill också tacka för en mycket bra genomförd utbildningshelg. Det är fantastiskt roligt att BMW MC-klubben i nära samarbete med SMC nu har 20 nya instruktörer på gång, instruktörer med inriktning mot körteknikövningar på gokartbana för alla motorcyklister. Det viktigaste vi kan göra för trafiksäkerheten är att erbjuda motorcyklister möjligheter till lärande av körteknik så att färdigheten finns när besvärliga situationer dyker upp på vår motorcykelfärd. Besvärliga och svåra situationer kan dyka upp när som helst och oberoende av hastigheten.

Kursens blivande instruktörer kommer ifrån sju av klubbens 14 distrikt inom en radie av 65 mil ifrån Härnösand. Vi får jobba mot instruktörer i alla distrikt men får inte glömma alla dem som redan är instruktörer i BMW MC-klubben och i SMC. Både BMW MC-klubben och SMC jobbar för att kraftigt öka möjligheterna för motorcyklister att öva på gokartbana. Den här kursen ger ett bra tillskott till instruktörskåren. Det är en bra början!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-29/18:11

JBG;19067 skrev:Hehe, jag fick praktik direkt, Rörken måndag kväll, nästan inga instruktörer och jag fick min första "egna" grupp, tillsammans med en hjälpinstruktör.

Det var lite nervöst direkt, men det gick förvånansvärt bra. Hoppas bara våra deltagare tyckte detsamma.... Jag känner iaf att utbildningen har gjort mig till en mycket bättre instruktör, och även bättre/säkrare förare.

MVH Jonnie


Way to go Jonnie! Men du slipper inte undan praktiken den 16 eller 30 september i vilket fall som helst. ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav JBG » 2007-08-29/21:10

Lime;19137 skrev:Way to go Jonnie! Men du slipper inte undan praktiken den 16 eller 30 september i vilket fall som helst. ;)


Äschhhhh.... :cool: I'll be there!

Bilder från söndagen kommer.... här! http://www.pixbox.se/alb537348
Alla bilder från lördagen, samt söndag förmiddag (över 200 st) gick tyvärr förlorade pga strulande kamera.
//Jonnie Be Good, Medlem nr 2671587
F650 | K1200RS | R1200GS
Användarvisningsbild
JBG
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-02-05/17:39
Ort: Uppsala

Inläggav Göran Ekman » 2007-08-29/22:21

JBG;19152 skrev:Bilder från söndagen kommer.... här!

Thanks. Tänk att det varje gång är så kul att se bilder på sig själv och andra...
/Goe
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

några välförtjänta ryggdunkar till ...

Inläggav Hans Säfström » 2007-08-29/23:14

MichaelF;19076 skrev:Jag vill också tacka för en mycket bra genomförd utbildningshelg. Det är fantastiskt roligt att BMW MC-klubben i nära samarbete med SMC nu har 20 nya instruktörer på gång, instruktörer med inriktning mot körteknikövningar på gokartbana för alla motorcyklister. Det viktigaste vi kan göra för trafiksäkerheten är att erbjuda motorcyklister möjligheter till lärande av körteknik så att färdigheten finns när besvärliga situationer dyker upp på vår motorcykelfärd. Besvärliga och svåra situationer kan dyka upp när som helst och oberoende av hastigheten.

Kursens blivande instruktörer kommer ifrån sju av klubbens 14 distrikt inom en radie av 65 mil ifrån Härnösand. Vi får jobba mot instruktörer i alla distrikt men får inte glömma alla dem som redan är instruktörer i BMW MC-klubben och i SMC. Både BMW MC-klubben och SMC jobbar för att kraftigt öka möjligheterna för motorcyklister att öva på gokartbana. Den här kursen ger ett bra tillskott till instruktörskåren. Det är en bra början!


Michael för ditt bidrag att detta kom till stånd!
Dunkar även till Olle Alsèn som också ligger i som en iller vet vi ju, Bengt Allevad eldar på med tusen saker administration och kontaktnät och gud vet allt.
Goe han Göran Ekman kör hårt med datainovationer å sånt obegripligt å så vi andra som också har så himla kul!

hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Brkn » 2007-08-30/09:41

JBG;19152 skrev:Äschhhhh.... :cool: I'll be there!

Bilder från söndagen kommer.... här! http://www.pixbox.se/alb537348
Alla bilder från lördagen, samt söndag förmiddag (över 200 st) gick tyvärr förlorade pga strulande kamera.


Attans, inte en bild hamnade man på :(

Men annars mycket fina bilder

/Anders (Körde den svarta Gixxern)
Brkn
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-05-09/11:54

Inläggav Gunsan » 2007-08-30/14:07

Brkn;19183 skrev:Attans, inte en bild hamnade man på :(

Men annars mycket fina bilder

/Anders (Körde den svarta Gixxern)


Vilken av de svarta gixxrarna var eg din:D
Det är en kul ny produkt BMW kommit med;)

Kram Maria på någon R6:a, vilken som helst går bra..
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav Brkn » 2007-08-30/16:00

Gunsan;19196 skrev:Vilken av de svarta gixxrarna var eg din:D
Det är en kul ny produkt BMW kommit med;)

Kram Maria på någon R6:a, vilken som helst går bra..


Den utan den guldiga gubben på :D (PS! den med svart tank också)
Brkn
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-05-09/11:54

Inläggav Lime » 2007-09-01/18:45

Brkn;19204 skrev:Den utan den guldiga gubben på :D (PS! den med svart tank också)


Den som är ORIGINAL med andra ord... Inte den "blingade"... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Brkn » 2007-09-01/19:11

Lime;19341 skrev:Den som är ORIGINAL med andra ord... Inte den "blingade"... ;)


Precis! :D
Brkn
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-05-09/11:54


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst