safety issues..

safety issues..

Inläggav Torparen » 2007-09-02/01:34

Hade ni vågat köra så här? Eller kör ni kanske på detta vis? Jag syftar inte på hastigheten.

Har ju sett många knuttar som inser fördelarna med fordonet, och tar sig fram mycket "smidigt", men det har varit utomlands. Här hemma är vi nog lite mer "chicken", eller kanske klokare. Döm själva.

http://www.youtube.com/watch?v=qKsWN38tW2Y

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Hubbiken2 » 2007-09-02/08:06

En vanlig dag kl 07:30 eller 16:15 i Göteborg!:D Skojjar bara.

En eller ett par fordon har man väl syndat med. Ibland blir det vägren, cykelbana eller tom trottoar vid trafikstockningar. :o Men att göra det på löpande basis är att tigga om fett bett i asfalten eller annat fordon.

Dessutom kör snubben som en kratta. Stundoms riktigt dåligt.
Nää ut med alla wannabees på bana så kan de rasa av sig där.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-02/19:11

Torparen;19354 skrev:Hade ni vågat köra så här? Eller kör ni kanske på detta vis? Jag syftar inte på hastigheten.

Har ju sett många knuttar som inser fördelarna med fordonet, och tar sig fram mycket "smidigt", men det har varit utomlands. Här hemma är vi nog lite mer "chicken", eller kanske klokare. Döm själva.

http://www.youtube.com/watch?v=qKsWN38tW2Y

//L-E Jönsson



Ja den filmen visar väl inte någonting konstigt?

Det där är väl ett fullt normalt och rimligt sätt att utnyttja motorcykelns överlägsna smidighet? Här hemma är det sällan den trafikintensiteten och rikedomen på körfält, men nere i Europa......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-02/21:39

Jag kräver vingelmån av omgivningen och ligger i vägmitt eller strax till höger för att markera det. Accepterar inte att bilister kör upp jämsides med mig i köer.
Analogt med det slingrar jag aldrig i köer samt gör alltid omkörning som om jag körde bil, alltså i mötande körfält.
Sån är jag och så tror jag vi bör göra för att inte skaffa oss ännu fler fiender.
Hoppas för övrigt att man lär ut på det sättet i körkortsboken men säker kan man ju inte vara....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-09-03/07:26

Guzzi-Leif;19423 skrev:Jag kräver vingelmån av omgivningen och ligger i vägmitt eller strax till höger för att markera det. Accepterar inte att bilister kör upp jämsides med mig i köer.
...


Oj det fungerar nog bra i Karlstad, men inte i Göteborg eller Sthm vid rusningstrafik. Jag fick köra om +100 bilar i vägrenen i morse på Rv40 Kallebäck där trafiken stod stilla. Buse? Mja... inte lagligt enligt boken, men skall jag vara ärlig så är det en av vitsarna med ett ta hoj till jobbet.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-03/11:25

hubbiken;19443 skrev:Oj det fungerar nog bra i Karlstad, men inte i Göteborg eller Sthm vid rusningstrafik. Jag fick köra om +100 bilar i vägrenen i morse på Rv40 Kallebäck där trafiken stod stilla. Buse? Mja... inte lagligt enligt boken, men skall jag vara ärlig så är det en av vitsarna med ett ta hoj till jobbet.

/mark


Då har vi la' olika syn på vad en mc ska/kan/bör användas till, du och jag.

Jag står för vattenkammat, anpassat till spelreglerna för "Svensson" och en massa andra goodwillskapande och säkerhetshöjande nyttor/nöjen.
Åsså är jag skarpt negativ till idén att motorcyklister ska ses automatiskt liktydigt med anarkister.

Fast vad vet jag; bosatt i Karlstad, i övre medelåldern, byråkrat och med chicken stripes försedd...

Ha en bra dag och slingra försiktigt så du inte skadar dig!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-03/13:21

Guzzi-Leif;19455 skrev:Då har vi la' olika syn på vad en mc ska/kan/bör användas till, du och jag.

Jag står för vattenkammat, anpassat till spelreglerna för "Svensson" och en massa andra goodwillskapande och säkerhetshöjande nyttor/nöjen.
Åsså är jag skarpt negativ till idén att motorcyklister ska ses automatiskt liktydigt med anarkister.

Fast vad vet jag; bosatt i Karlstad, i övre medelåldern, byråkrat och med chicken stripes försedd...

Ha en bra dag och slingra försiktigt så du inte skadar dig!


Med risk att låta som en stöddig storstadsbo: Nej, som Karlstadsbo kanske du inte har samma referensramar som vi som är uppvuxna med bilköer.
Prova att sätta dig på Essingeleden i Stockholm en fredag eftermiddag i början av Juni, när det är 27 grader varmt och 4 filer åt varje håll är proppade med stillastående plåtlådor. Jag lovar, du utnyttjar möjligheten att slinka fram där det finns plats, om inte annat för att slippa bli kokt i sparkdräkten (för du har väl full skyddsmundering även i sommarvärme?)!
Samma sak om du en måndagmorgon hamnar i köerna på E6 in mot Göteborg, där det står bom stilla mot Tingstadstunneln och det finns gott om plats att glida förbi bilkön lite snyggt, utan att det hindrar en enda medtrafikant det minsta.
Självklart är det inte bra att slingra sig fram i hög fart mellan filer där det trots allt rullar på, det är både farligt, provocerande och onödigt. Däremot tror jag det finns en hygglig förståelse för att det går att köra om en stillastående kö med motorykel, och - hör och häpna - det är faktiskt tillåtet att göra det, om man håller sig till vänster om den omkörde i samma körfält! Visst kan en och annan bilist bli avundsjuk, men det får man bjuda på.....
I slutänden handlar det, som jag ser det, om att köra med omdöme, fantasi och hänsyn. Om man inte framkallar fara eller hindrar någon annan, ser jag inga hinder att utnyttja tvåhjulingens förmåga att ta sig fram där bilar inte får plats!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-03/15:29

gunnare;19463 skrev:Med risk att låta som en stöddig storstadsbo: Nej, som Karlstadsbo kanske du inte har samma referensramar som vi som är uppvuxna med bilköer.
Prova

*SNIPP*

att köra med omdöme, fantasi och hänsyn. Om man inte framkallar fara eller hindrar någon annan, ser jag inga hinder att utnyttja tvåhjulingens förmåga att ta sig fram där bilar inte får plats!


Nu jävvlar blir'e fajting mellan Fjollträsk o bonnvischan, hörru!

Nädå; jag har bott i Tokholm några år samt nära samma stad i ganska många år och har hyfsad koll på leget. Och yes; jag kör alltid med full mundering (däremot kör jag aldrig full, bara packad (i väskor o på pkthållare)).

Jag kan hålla med om skillnaden mellan "slingring i gående kö" och "passage av stående kö". Det senare säkert acceptabelt även för omgivningen om det sker städat och lugnt. Är för övrigt ense med dig om lagtolkningen (ständiga körfältsbyten i syfte att vinna placering/tid är ju däremot förbjudna sedan många år).

För övrigt är inte denna debatt nyttig för min mentala hälsa - gångna natten drömde jag att jag passerade ett otal bilar, slingrande mellan tre körfält, på bakhjulet! Fy på mig!
Undrar vad S Freud hade lagt i det? Försenad revolt mot föräldrar och ett repressivt överjag?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-09-03/15:47

Dom gånger jag tar hoj till och från jobbet tar jag långa omvägar både för att slippa trafiken och tråkiga vägar.
Tingstadtunneln???? Vet inte ens om jag kört hoj där någon gång :D. Nog ett av dom värsta ställena i hela Gbg.
Men är det helt stopp så nog slinker jag förbi kön då också. Minns en gång när en lastbil med ris vält på motorvägen vid Bäckebol. Jag hade för en gångs skull bråttom hem och hade tagit motorvägen. Körde på väggrenen tills jag hittade en åker, där körde jag ner i diket upp på åkern i traktorspåren in till landsvägen som låg en bit från motorvägen. Vilken tur att jag hade hojen den gången.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Kjell Johansson » 2007-09-03/19:24

gunnare;19463 skrev:Prova att sätta dig på Essingeleden i Stockholm en fredag eftermiddag i början av Juni, när det är 27 grader varmt och 4 filer åt varje håll är proppade med stillastående plåtlådor. Jag lovar, du utnyttjar möjligheten att slinka fram där det finns plats, om inte annat för att slippa bli kokt i sparkdräkten (för du har väl full skyddsmundering även i sommarvärme?)!


Som t ex i dag då Essingekaoset stod i full blom (kö från IKEA). Jag kunde välja på att passera 1 mil av nästan stillastående bilar i vägrenen och komma till jobbet på totalt ca 40 minuter. Eller slira mej fram på kopplingen i ca 1,5 timme. Upprepa detta dag efter dag efter dag och man inser att det inte finns något val. Ta dej fram där det går eller stanna hemma. Jag möter nästan 100% förståelse även när jag försiktigt rullar fram mellan filerna. Bilarna makar sej om de ser mej komma och nästan aldrig har jag märkt någon aggressiv reaktion. Tror snarare att många i bilarna skulle vilja byta med mej. Självklart skall man göra allt för att köra "lågmält" och för att inte provocera eller bära sig åt - då äter man ju snabbt upp den förståelse som kanske bara förekommer i storstadsregioner.
Jag får också medge att en av de ursprungliga skälen till mitt pågående MC återfall (7 år nu) var att göra jobbpendlingen mentalt uthärdlig.
Troligen präglas vår hållning här av "arv och miljö". I Storstadtrafiken måste man helt enkelt lösa problemet och ta sig fram. Det är nog samma för Stockholm som i Bangkok....men inte i Karlstad.

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-04/21:36

Roma55;19473 skrev:Dom gånger jag tar hoj till och från jobbet tar jag långa omvägar både för att slippa trafiken och tråkiga vägar.
Tingstadtunneln???? Vet inte ens om jag kört hoj där någon gång :D. Nog ett av dom värsta ställena i hela Gbg.
Men är det helt stopp så nog slinker jag förbi kön då också. Minns en gång när en lastbil med ris vält på motorvägen vid Bäckebol. Jag hade för en gångs skull bråttom hem och hade tagit motorvägen. Körde på väggrenen tills jag hittade en åker, där körde jag ner i diket upp på åkern i traktorspåren in till landsvägen som låg en bit från motorvägen. Vilken tur att jag hade hojen den gången.



Konstigt....
Jag som bor 20 mil därifrån har kört ett antal ggr genom Tingstadtunneln...

Och som kommentar till ursprungsfrågan så fick jag idka körning av detta slag förbi Salzburg idag. Passerade där vid 17-tiden....
München däremot blåste jag förbi vid halv-kvart i fyra och då var det lugnt där. En underbar känsla att ligga i körfältet längst till vänster av fem och elda på i 200 knyck med en 27 åt gammal BMW lastad värre än en grekisk åsna, och då fanns det ganska mycket kvar på gasrullen. Passade på för det var ett av de få tillfällen idag då det var torr väg. Det var skurar från norra Tyskland ända till Rosenheim, sen ÖSTE det ner... Och uppe vid Obertauern och på Katschberghöhe så snöade det lappvantar. Men efter Gmünd så var det bara sol och klarblå himmel... :D

Snittade trots vädret styvt 100 på sträckan Rostock - Hermagor inräknat alla stopp för tankning.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst