Guzzi-Leif;19455 skrev:Då har vi la' olika syn på vad en mc ska/kan/bör användas till, du och jag.
Jag står för vattenkammat, anpassat till spelreglerna för "Svensson" och en massa andra goodwillskapande och säkerhetshöjande nyttor/nöjen.
Åsså är jag skarpt negativ till idén att motorcyklister ska ses automatiskt liktydigt med anarkister.
Fast vad vet jag; bosatt i Karlstad, i övre medelåldern, byråkrat och med chicken stripes försedd...
Ha en bra dag och slingra försiktigt så du inte skadar dig!
Med risk att låta som en stöddig storstadsbo: Nej, som Karlstadsbo kanske du inte har samma referensramar som vi som är uppvuxna med bilköer.
Prova att sätta dig på Essingeleden i Stockholm en fredag eftermiddag i början av Juni, när det är 27 grader varmt och 4 filer åt varje håll är proppade med stillastående plåtlådor. Jag lovar, du utnyttjar möjligheten att slinka fram där det finns plats, om inte annat för att slippa bli kokt i sparkdräkten (för du har väl full skyddsmundering även i sommarvärme?)!
Samma sak om du en måndagmorgon hamnar i köerna på E6 in mot Göteborg, där det står bom stilla mot Tingstadstunneln och det finns gott om plats att glida förbi bilkön lite snyggt, utan att det hindrar en enda medtrafikant det minsta.
Självklart är det inte bra att slingra sig fram i hög fart mellan filer där det trots allt rullar på, det är både farligt, provocerande och onödigt. Däremot tror jag det finns en hygglig förståelse för att det går att köra om en stillastående kö med motorykel, och - hör och häpna - det är faktiskt tillåtet att göra det, om man håller sig till vänster om den omkörde i samma körfält! Visst kan en och annan bilist bli avundsjuk, men det får man bjuda på.....
I slutänden handlar det, som jag ser det, om att köra med omdöme, fantasi och hänsyn. Om man inte framkallar fara eller hindrar någon annan, ser jag inga hinder att utnyttja tvåhjulingens förmåga att ta sig fram där bilar inte får plats!