Bakgavellyft / Handikapp ramp

Bakgavellyft / Handikapp ramp

Inläggav Albert » 2007-09-07/19:41

Sedan Mars i år har vi alla fått ett nytt hot i vår trafikmiljö.
Vägverket,... värket... har hittat på en ny förordning:
bakgavellyft/ramp skall kunna nödöppnas medelst ett mekansikt reglage; det skall finnas ett lätt tillgängligt på utsidan och ett dito på insidan av fordonen.

Problemet är att dessa mekaniska öppningsanorningar fungera både under färd och när fordon är parkerat.
Vilken säkerhetsrisk!!!

Det jag vill göra DIG uppmärksam på är att INTE köra bakom handikaptransportbilar med bakgavlelyft/ramp - rampen kan ha fällts ned av obehörig och då lämnats pekades bakåt och därigenom utgöra en allvarlig säkerhetsrisk för dig.

Vägverket hade inte insett denna risk när de genomdrev beslutet.
Tillverkarna har inte själva ordnat med parkerings och trafik spärr av lyftanordningarna -:(

Tänk dig en parkeringssituation där bakvagnen vätter mot trottoar, cykelväg, körbana o.dyl...
Behöver jag beskriva riskscenariona ?...

Uppmanar Dig att agera genom att trycka på myndigheterna. Det kan vara dina barn som släpper ned en lyft... det kan var dina barn, familjemedlemmar eller rent av du själv som dammar/kör/cyklar/springer rakt in i en delvis nedsänkt lyft - kan du föreställa dig skadorna ?!!!

Noll-vision... tja... det kan deffinitivt bli Noll Vision av att få ögonen utpetade och skallen krossad...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Magnus von Melen » 2007-09-07/19:56

Jag har funderat lite över ett annat föremål som far omkring på vägarna(Ja kanske inte så ofta på Essingeleden men på vägarna utanför storstäderna), speciellt så här års. Traktor med balspett :eek: !! Vill inte ens tänka tanken att ratta in i ett sånt ekipage med vilket fordon som helst...
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-07/21:16

;) ;) håll afstånd för bövelen....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Farligheter på vägarna.....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-07/21:30

Jag har de senaste dagarna råkat ut för två 'skräckupplevelser', som tack och lov aldrig blev tillbud eftersom jag hade stora marginaler.....
Den första var på en kurvig, ganska trafikerad 70-väg mellan två byar i sydligaste Västergötland. Mitt i en skymd kurva, med lågt stående sol, hade en ko-ägare spänt ett rep över vägen, knappt en meter upp, för han skulle fösa sina kreatur över vägen. Fru ko-ägare stod med en STINGPINNE!! och varnade trafiken lite lamt, själva repet var markerat med en skitig kökshandduk av obestämbar grådaskig kulör. Jag såg tack och lov att det var något på gång, så jag saktade ner rejält och när jag kom nära och såg vad det handlade om, stannade jag givetvis. När en av kossorna fick för sig att det var mer intressant att äta gräs än att föja med sina kompisar över vägen, stoppade hela processionen upp och både Herr och Fru Cowboy lämnade vägen obevakad, och gick för att mana på sina små söta husdjur. Hade en bil, eller ännu värre en hoj, kommit från andra hållet just då hade det blivit katastrof - skymd kurva, solen i ögonen, och ingen som varnade för ett i praktiken osynligt rep tvärs över vägen!
När kossorna var över-fösta rullade jag fram till Herr Ko-innehavaren, och frågade om han hade en aning om hur dåligt hans 'avspärrning' syntes. Trots att jag höll tonen så lugn och vänlig jag kunde, blev bonnj-ln störförbannad och började gapa om att jag minsann inte skulle komma och lära honom hur man markerar, att han visst gjort det enligt reglerna och att han faktiskt körde motorcykel själv och därmed visste att hans tilltag var ofarligt... Jag lovade honom att polisanmäla händelsen, och uppmanade honom (fortfarande i lugn ton) att ta till sig det jag sagt istället för att bli förbannad.

Den andra händelsen var i tisdags kväll, en bit utanför Vetlanda på en smal men ganska rak väg. Det hade hunnit bli mörkt, och jag körde därefter - max 50, och med skärpt vaksamhet. Bakom ett krön skymtade jag något som rörde sig konstigt i mörkret, så jag saktade in - precis innan jag kom fram till krönet dök en ficklampa upp i mörkret, kanske 3 meter ovanför vägen. Det visade sig vara en skördetröska modell större, som kom farande från andra hållet och tog upp precis hela vägens bredd - med en handhållen ficklampa som enda belysning, i kolmörker!

Jag hoppas verkligen dessa två representanter för vår stolta lantbrukarkår utgör undantag, för den grad av omdöme och trafikvett de visade prov på var inte direkt hedrande. Framkallande av fara för annan och grov vårdlöshet är väl det minsta man kan anklaga dom för......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-08/11:04

Om jag inte minns fel så skall man anpassa sin hastighet så att man skall kunna stanna för ett hinder, nu var det ju lantbrukare som i sakta mak flyttade sina kor men det skulle ju kunnat vara lekande barn som sprungit ut....

Det är en konst att läsa av omgivningen, åker man för första gången på en lite mindre väg på landsbygden får man nog räkna med att det förekommer en del "lokala företeelser" och ofta är den tillåtna hastigheten 70 alldeles för hög.....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-08/11:40

Thomas Jansson;19800 skrev:Om jag inte minns fel så skall man anpassa sin hastighet så att man skall kunna stanna för ett hinder, nu var det ju lantbrukare som i sakta mak flyttade sina kor men det skulle ju kunnat vara lekande barn som sprungit ut....

Det är en konst att läsa av omgivningen, åker man för första gången på en lite mindre väg på landsbygden får man nog räkna med att det förekommer en del "lokala företeelser" och ofta är den tillåtna hastigheten 70 alldeles för hög.....


Det var det jag gjorde, anpassade farten efter omständigheterna, och observerade följdaktligen hindren i tid. Detta fritar dock inte 'bonnjävlarna' från skyldigheten att klart och tydligt markera att vägen är avspärrad, respektive ha föreskriven belysning/varningsljus på breda arbetsfordon!

Beträffande kossorna så syns dom rätt bra när dom är på eller nära vägen (liksom barn), men ett rep spänt tvärs över vägen är inte särskilt synligt om det inte är tydligt utmärkt. I det här fallet fanns under någon minut varken folk eller kossor på vägen, utan bara ett rep spänt tvärsöver!
Lagen föreskriver dessutom att flaggvakter ska finnas på bägge sidor av en tillfällig vägavspärrning, om inte andra varningsanordningar (t ex trafikljus) finns. Där gäller samma regler som för vägarbeten.

Skördetröskor är arbetsfordon, som bara får framföras kortare sträckor på allmän väg, och eftersom de är bredare än maxbredden för motorfordon ska alltid roterande varningsljus finnas. Plus naturligtvis, eftersom det var mörkt i detta fall, 'vanlig' belysning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst