dag;19835 skrev:
*SNIPP*
Vad tycker ni: Är det rimligt med könsdiffrentierade försäkringar?
dag;19835 skrev:Frågan är bara: När blir det högre försäkringspremier för killar än tjejer?
Vad tycker ni: Är det rimligt med könsdiffrentierade försäkringar?
Fredrik Åkesson;19845 skrev:ehh öhhh.Om jag inte är felinformerad så gäller det samtliga fordonsförsäkringar (om man inte räknar med märkesförsäkringarna) redan idag.
Fredrik
dag;19835 skrev:.......
...........
Den allra vanligaste dödorsaken före 65 år bland män är skador. För kvinnor är det tumörer. Varför så många män dör i olyckor vet ingen. Någon forskning inom omådet finns inte. Ingen är intresserad ...
.........
.
gunnare;19847 skrev:Det har du alldeles rätt i, med den reservationen att det inte alltid är billigare försäkring för tjejer! Jag har jämfört bilförsäkringspremier för mig (man 50+, folkbokförd i Stockholmsförort) resp för 'särbon' (kvinna 40+, folkbokförd på 'mindre ort') och det har varje gång slutat med att min premie blir lägre. Så visst finns riskbedömda försäkringar, där kön är EN av parametrarna i riskkalkylen.
En annan tanke - att fler män än kvinnor omkommer på MC behöver inte automatiskt betyda, att försäkringsbolagens kostnader blir högre. De stora kostnaderna ligger på invaliditetsersättningar och skadestånd, där det kan röra sig om mångmiljonbelopp för en enda skada. Ett dödsfall är i sammanhanget relativt 'billigt' för försäkringsbolaget!
gunnare;19843 skrev:Det finns redan. Bilsport & MC har en särskild 'tjejförsäkring' för MC, som i och för sig har ungefär samma pris som 50+ -försäkringen, men som gäller tjejer i alla åldrar..... Och försäkringarna 40+ och 50+ har som villkor att ingen yngre än så kör hojen med undantag att tjejer i alla åldrar är OK!
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=5&id=91&n=
Marie;19856 skrev:Konstigt.....
Jag hade för mig att tjejförsäkringen är prissatt som 40+.....
gunnare;19857 skrev:Du har nog rätt. Det kan till och med vara så, att tjejförsäkringen kostar lite mer än 40+ i vissa lägen. Poängen är dock, att tjejer oavsett ålder får samma pris/villkor som de 'säkraste' kategorierna manliga försäkringstagare. Uppenbarligen är unga tjejer betydligt mindre riskbenägna än unga killar, medan skillnaderna utjämnas (eller till och med svänger över åt andra hållet) med stigande ålder. Man kan ju bara spekulera om orsaken.
Marie;19858 skrev:Jo, för innan jag fyllde 50 så kvittade det om jag tog tjejförsäkringen eller 40+, men sedan jag fyllt 50 så är 50+ billigare. Därför vet jag.
dag;19835 skrev:...
........
Den allra vanligaste dödorsaken före 65 år bland män är skador. För kvinnor är det tumörer. Varför så många män dör i olyckor vet ingen. Någon forskning inom omådet finns inte. Ingen är intresserad ...
........
......
dag;19835 skrev:Den allra vanligaste dödorsaken före 65 år bland män är skador. För kvinnor är det tumörer. Varför så många män dör i olyckor vet ingen. Någon forskning inom omådet finns inte. Ingen är intresserad ...
Helmetrock;19915 skrev:...filurerna skulle utan att blinka komma på bredställ i 140 på en grusväg ... vilken h-e skicklig förare jag var i den täta rusningstrafiken:eek: !
(((( o ))));19919 skrev:jo det är väl lite skillnad att blåsa på i omgivningar som står stilla kontra dynamiskt, kaotisk, allmänt föränderlig omgivning som trafiken i städer som Karlstad kan vara ibland...
Helmetrock;19924 skrev:Ja efter att jag och pappa övningskört en vecka i centrala GBG, och säkert ett par dar bara fram och tillbaka i korsvägen var jag redo för en sån utmaning:D
Ärligt talat, jag hade faktiskt klasskompisar som tvekade över att köra in i Karlstad....:confused:
gunnare;19930 skrev:Om man som relativt färsk körkortshavare tvekar att köra i Karlstad, kan det nog ifrågasättas vilken kvalitet körkortsutbildningen har, och om inte kraven är för lågt satta. Har man däremot härdats i Korsvägen i Göteborg, så klarar man nog det mesta - den kan skrämma sk-n även ur en driven 08-chaufför!
Marie;19939 skrev:Nu får du avslöja var den berömda 'korsvägen' ligger...
Jag har kört en hel del i Gbg, men ännu inte hittat något ställe som jag upplevt som besvärligt. Frånsett en i vissa fall underlig vägvisning så är Gbg en ganska lätt stad att köra i, tycker jag.
Guzzi-Leif;19941 skrev:Frånsett att hitta rätt när man knappt vet vart man vill måste jag väl erkänna att spårvagnarna, inklusive spåren, tillför en extra dimension också.
Marie;19939 skrev:Nu får du avslöja var den berömda 'korsvägen' ligger...
Jag har kört en hel del i Gbg, men ännu inte hittat något ställe som jag upplevt som besvärligt. Frånsett en i vissa fall underlig vägvisning så är Gbg en ganska lätt stad att köra i, tycker jag.
Marie;19942 skrev:Spårvagnar finns ju i massor av andra städer också. Stuttgart, Köln, Düsseldorf, Innsbruck, Prag... Listan kan bli hur lång som helst.
:confused:
gunnare;19946 skrev:Korsvägen gör verkligen skäl för namnet - det är en fullkomligt vansinnigt konstruerad trafikapparat, där bussar, spårvagnar och bilar korsar varandra i något som liknar en rondell, med spårvangsspår in från tre håll och spårvagns- och busshållplatser i mitten. Väjningslinjer och -skyltar är synnerligen oortodoxt anordnade, för att uttrycka sig försiktigt. Det hela finns att beskåda strax intill Lisebergs huvudentre, där Södra vägen (som sen övergår i Mölndalsvägen) och Skånegatan möts, strax intill Universeum och Scandinavium.
Har du kört i den apparaten utan att uppleva den som utmanande, är du antingen övermänskligt skicklig eller totalt utan självbevarelsedrift.....
Marie;19948 skrev:Jasså, bara DEN. Jag som trodde att det var nånting knepigt du syftade på. Där har jag ju kört massor av gånger. Jag har kört där med personbil, buss, lastbil och mc och aldrig ens tänkt tanken att den skulle vara problematisk
Lappländska städer besöker jag ju så sällan. Har varit fler gånger i de städer jag nämnde. Tror inte att jag varit inne i Norrköping mer än en gång och den gången såg jag inte någon spårvagn, bara spåren .gunnare;19947 skrev:Glöm inte vår svenska stolthet i spårvagnsligan, Norrköping alltså!
Marie;19950 skrev:Lappländska städer besöker jag ju så sällan. Har varit fler gånger i de städer jag nämnde. Tror inte att jag varit inne i Norrköping mer än en gång och den gången såg jag inte någon spårvagn, bara spåren .
gunnare;19952 skrev:Jaja, geografin i det egentliga Sverige är väl svår att reda ut för er i de danska provinserna.... själv är jag mer eller mindre uppvuxen med Norrköping, eftersom mina föräldrar kommer därifrån. Kan meddela att spårvagnarna är vackert solgula - tänk så tjusiga de gamla Mustangerna med släpvagn var, när de vaggade fram i 'Pekings' promenad-alléer!
Marie;19953 skrev:När det gäller spårvagnar, så tycker jag att det är ett ypperligt system de har i Köln. Där har spårvagnsnätet normal (järnvägs)spårvidd och pendeltågen som går på vanliga järnvägslinjer ute i förorterna växlas sedan ut på spårvägsnätet inne i centrum.
gunnare;19946 skrev:Korsvägen gör verkligen skäl för namnet - det är en fullkomligt vansinnigt konstruerad trafikapparat, där bussar, spårvagnar och bilar korsar varandra i något som liknar en rondell, med spårvangsspår in från tre håll och spårvagns- och busshållplatser i mitten. Väjningslinjer och -skyltar är synnerligen oortodoxt anordnade, för att uttrycka sig försiktigt. Det hela finns att beskåda strax intill Lisebergs huvudentre, där Södra vägen (som sen övergår i Mölndalsvägen) och Skånegatan möts, strax intill Universeum och Scandinavium.
Har du kört i den apparaten utan att uppleva den som utmanande, är du antingen övermänskligt skicklig eller totalt utan självbevarelsedrift.....
gunnare;19954 skrev:Massor att hålla reda på helt enkelt, kanske lättare för er kvinns som ju har bredare periferiseende och bätter simultankapacitet?
Guzzi-Leif;19933 skrev:Det var väl ett jävla hackande på Karlstad! och :p
gunnare;19946 skrev:Korsvägen gör verkligen skäl för namnet - det är en fullkomligt vansinnigt konstruerad trafikapparat, där bussar, spårvagnar och bilar korsar varandra i något som liknar en rondell, med spårvangsspår in från tre håll och spårvagns- och busshållplatser i mitten. Väjningslinjer och -skyltar är synnerligen oortodoxt anordnade, för att uttrycka sig försiktigt. Det hela finns att beskåda strax intill Lisebergs huvudentre, där Södra vägen (som sen övergår i Mölndalsvägen) och Skånegatan möts, strax intill Universeum och Scandinavium.
Har du kört i den apparaten utan att uppleva den som utmanande, är du antingen övermänskligt skicklig eller totalt utan självbevarelsedrift.....
MichaelF;19990 skrev:Lite omväxling till att "Stockholmshackande"!
Mimmi;20015 skrev:Hej!
Är Korsvägen SÅÅÅ hemsk:confused:
Till och med jag som betraktar mig som en mesig och överförsiktig stadstrafikant och tycker illa om storstadstrafik i allmänhet och Göteborgstrafiken i synnerhet:) har kört många gånger genom/på/i (eller vad det heter) Korsvägen utan att få speciellt höjd puls eller ökad adrenalinutsöndring.
Så då kanske jag t.om skulle våga mig på att bege mig utomlands:confused:
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst