Du kör ju som en kärring...

Du kör ju som en kärring...

Inläggav dag » 2007-09-08/20:37

Män är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.

Det gäller inte bara trafiken, utan alla typer av olyckor.

Mellan 80 - 90 procent av alla drunkningsoffer är män (om man räknar bort katastrofer som Estonia och Thailand).

Den allra vanligaste dödorsaken före 65 år bland män är skador. För kvinnor är det tumörer. Varför så många män dör i olyckor vet ingen. Någon forskning inom omådet finns inte. Ingen är intresserad ...

Det typiska offret i dödsbränder är en man, 55-60 år, som röker och är berusad. Inte sällan saknas brandvarnare. Män struntar också oftare än kvinnor i flytväst och bilbälte. Män kör också fortare och oftare onyktra.

En förkrossande majoritet av dödade MC-förare är män. Förklaringen är delvis att fler killar än tjejer kör MC - men knappast hela sanningen.

Försäkringsbolagen har nu börjat höja premierna för kunder som har betalningsanmärkningar. Orsak: De är slarvigare och innebär statistiskt en högre risk.

Frågan är bara: När blir det högre försäkringspremier för killar än tjejer?

Varför ska flickorna lida och betala högre premier för att killarna är mer olycksdrabbade?

Snart blir kanske uttrycket "Du kör ju som en kärring" den finaste komplimang en man kan få. ;)

Vad tycker ni: Är det rimligt med könsdiffrentierade försäkringar?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-08/20:50

dag;19835 skrev:
*SNIPP*

Vad tycker ni: Är det rimligt med könsdiffrentierade försäkringar?


Ja, några år till!
Har för mig att könsskillnaderna just i trafiken minskar. Tyvärr inte genom manlig anpassning utan genom kvinnlig.
Mina senaste sambos och flickvänner kör alla som biltjuvar enligt min mening - jag är livrädd när jag åker med dem. Kan förstås bero på att jag kör som en käring...

Nedläggnings-/flyttningshotade NCO i Karlskoga tar fram en massa högintressant statistik och får fram värdefulla slutsatser ur materialet. Det senaste är just kopplingen mellan social tillhörighet och risker. Ruskig läsning!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-09-08/20:57

Ja!

Varför kalla det könsdiffrentierade försäkringar?
Borde man inte kalla det för riskbedömda försäkringar.
Om en bevisad grupp individer har en lägre utbetalning för sakskador skall gruppen premieras. Om det sedan är 40-åringar, kvinnor, optiker eller flintskalliga spelar det ingen roll. Försäkringsgivaren måste ju göra en avvägning vem och vad han vill försäkra samt till vilka han vill ge rabatt.
Sportbilar var ett sorgekapitel som vissa bolag nuförtiden vägrar att försäkra.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav dag » 2007-09-08/21:13

Lite mera siffror - nu från Arbetsmarknadsverket.

År 2006 dog 54 personer i Sverige i olyckor på jobbet. En av dessa var en kvinna.

År 1955 dog 425 personer i olyckor på jobbet. 11 var kvinnor.

Förklaringen: Män väljer oftare "farliga" jobb.

Att leva farligt är kanske en del av den manliga naturen...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-08/21:18

dag;19835 skrev:Frågan är bara: När blir det högre försäkringspremier för killar än tjejer?

Vad tycker ni: Är det rimligt med könsdiffrentierade försäkringar?


Det finns redan. Bilsport & MC har en särskild 'tjejförsäkring' för MC, som i och för sig har ungefär samma pris som 50+ -försäkringen, men som gäller tjejer i alla åldrar..... Och försäkringarna 40+ och 50+ har som villkor att ingen yngre än så kör hojen med undantag att tjejer i alla åldrar är OK!

http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=5&id=91&n=
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-09-08/21:35

ehh öhhh.Om jag inte är felinformerad så gäller det samtliga fordonsförsäkringar (om man inte räknar med märkesförsäkringarna) redan idag.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-08/21:51

Fredrik Åkesson;19845 skrev:ehh öhhh.Om jag inte är felinformerad så gäller det samtliga fordonsförsäkringar (om man inte räknar med märkesförsäkringarna) redan idag.
Fredrik


Det har du alldeles rätt i, med den reservationen att det inte alltid är billigare försäkring för tjejer! Jag har jämfört bilförsäkringspremier för mig (man 50+, folkbokförd i Stockholmsförort) resp för 'särbon' (kvinna 40+, folkbokförd på 'mindre ort') och det har varje gång slutat med att min premie blir lägre. Så visst finns riskbedömda försäkringar, där kön är EN av parametrarna i riskkalkylen.

En annan tanke - att fler män än kvinnor omkommer på MC behöver inte automatiskt betyda, att försäkringsbolagens kostnader blir högre. De stora kostnaderna ligger på invaliditetsersättningar och skadestånd, där det kan röra sig om mångmiljonbelopp för en enda skada. Ett dödsfall är i sammanhanget relativt 'billigt' för försäkringsbolaget!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-08/22:04

dag;19835 skrev:.......
...........
Den allra vanligaste dödorsaken före 65 år bland män är skador. För kvinnor är det tumörer. Varför så många män dör i olyckor vet ingen. Någon forskning inom omådet finns inte. Ingen är intresserad ...

.........
.


Jag har läst om det där. Forskning finns, inom beteendevetenskapen - genusperspektivet.

I vädigt förenklad korthet så handlar det om att vi står närmre djuren än vad vi vill erkänna, det är alltså primathjärnan som styr mycket av vårt undermedvetna agerande. Hannen tar oftare risker och vill skapa revir och visa sin styrka, i grunden med syftet att skapa trygghet för att "få till det" med honorna. Honan å andra sidan har en mer defensiv ställning, och värderar tryggheten högt för att avkomman skall överleva.

Som parentes kan nämnas att stora undersökningar har gjorts på vad som attraherar en kvinna. Listan toppas av makt, därefter kommer ekonomi, och först efter ett markant avstånd till ettan och tvåan kommer på tredje plats utseende och personliga egenskaper.


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Marie » 2007-09-08/22:31

gunnare;19847 skrev:Det har du alldeles rätt i, med den reservationen att det inte alltid är billigare försäkring för tjejer! Jag har jämfört bilförsäkringspremier för mig (man 50+, folkbokförd i Stockholmsförort) resp för 'särbon' (kvinna 40+, folkbokförd på 'mindre ort') och det har varje gång slutat med att min premie blir lägre. Så visst finns riskbedömda försäkringar, där kön är EN av parametrarna i riskkalkylen.

En annan tanke - att fler män än kvinnor omkommer på MC behöver inte automatiskt betyda, att försäkringsbolagens kostnader blir högre. De stora kostnaderna ligger på invaliditetsersättningar och skadestånd, där det kan röra sig om mångmiljonbelopp för en enda skada. Ett dödsfall är i sammanhanget relativt 'billigt' för försäkringsbolaget!



Konstigt.....
Jag hade för mig att tjejförsäkringen är prissatt som 40+.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-08/22:33

gunnare;19843 skrev:Det finns redan. Bilsport & MC har en särskild 'tjejförsäkring' för MC, som i och för sig har ungefär samma pris som 50+ -försäkringen, men som gäller tjejer i alla åldrar..... Och försäkringarna 40+ och 50+ har som villkor att ingen yngre än så kör hojen med undantag att tjejer i alla åldrar är OK!

http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=5&id=91&n=



Konstigt.....
Jag hade för mig att tjejförsäkringen är prissatt som 40+.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-08/22:39

Marie;19856 skrev:Konstigt.....
Jag hade för mig att tjejförsäkringen är prissatt som 40+.....


Du har nog rätt. Det kan till och med vara så, att tjejförsäkringen kostar lite mer än 40+ i vissa lägen. Poängen är dock, att tjejer oavsett ålder får samma pris/villkor som de 'säkraste' kategorierna manliga försäkringstagare. Uppenbarligen är unga tjejer betydligt mindre riskbenägna än unga killar, medan skillnaderna utjämnas (eller till och med svänger över åt andra hållet) med stigande ålder. Man kan ju bara spekulera om orsaken.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-08/22:42

gunnare;19857 skrev:Du har nog rätt. Det kan till och med vara så, att tjejförsäkringen kostar lite mer än 40+ i vissa lägen. Poängen är dock, att tjejer oavsett ålder får samma pris/villkor som de 'säkraste' kategorierna manliga försäkringstagare. Uppenbarligen är unga tjejer betydligt mindre riskbenägna än unga killar, medan skillnaderna utjämnas (eller till och med svänger över åt andra hållet) med stigande ålder. Man kan ju bara spekulera om orsaken.


Jo, för innan jag fyllde 50 så kvittade det om jag tog tjejförsäkringen eller 40+, men sedan jag fyllt 50 så är 50+ billigare. Därför vet jag.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-08/22:52

Marie;19858 skrev:Jo, för innan jag fyllde 50 så kvittade det om jag tog tjejförsäkringen eller 40+, men sedan jag fyllt 50 så är 50+ billigare. Därför vet jag.


Det har nog ändrats, eller skiljer sig åt beroende på bostadsort, för när jag kollade nyss var det samma pris på tjejförsäkring och för 30+, om jag matar in Monicas personuppgifter. 40+ blir billigare!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-08/22:54

dag;19835 skrev:...
........
Den allra vanligaste dödorsaken före 65 år bland män är skador. För kvinnor är det tumörer. Varför så många män dör i olyckor vet ingen. Någon forskning inom omådet finns inte. Ingen är intresserad ...

........
......




Kanske har vi käkat för mycket rått kött, och går omkring med parasiter i hjärnan.. :eek:


"En vanlig husdjursparasit ökar kvinnors attraktion på det motsatta könet, men den gör också män mer korkade, hävdar tjeckiska forskare.

Runt 40 procent av världens befolkning är infekterade med den encelliga parasiten toxoplasma gondii. Däribland minst åtta miljoner australiensare, hävdar den australiske forskaren Nicky Boulter.

Infektion sker antingen när människor äter rått eller otillräckligt kokt kött som innehåller systor med inkapsalde parasiter, eller att man oavsiktiligt råkar få i sig ägg av parasiten från kattexkrementer.

Det huvudskliga värddjuret för toxoplasma gondii är katter, vilka är så väl anpassade till den lilla inkräktaren att de inte påverkas all. I andra djur, och hos människan, ställer den till mer oreda. Parasisten beger upp i hjärnan, där den bildar vävnadssystor som påverkar det dopaminbaserade signalsystemet.

Parasiten har tidigare betraktats som harmlös för människor med normalt immunförsvar, men nu menar Nicky Boulter att parasiten faktiskt kan ändra människors beteenden. Men att den har helt olika effekter på män och kvinnor.

Infekterade män får lägre IQ, de blir mer agressiva och benägna att ta risker, har lättare för att bryta mot regler och betraktas som mindre attraktiva av det motsatta könet. Infekterade kvinnor däremot, blir blir mer utåtriktade, vänligare, mer intresserade av sex och betraktas som mer åtråvärda av männen.

Kort sagt, män blir råa busar medan kvinnor blir sensuella och kariskmatiska.

Hur kan nu detta komma sig? Finns det en darwinistisk förklaring? Gynnar detta parasitens fortlevnad? Ja kanske.

Experiment med möss vid avdelningen för parasitologi vid Karlsuniversitetet i Prag har nämligen visat att infekterade mushannar blir våghalsiga och oförsiktiga. Detta kanske gynnar parasiten eftersom den oförsiktiga musen tenderar att snabbt bli uppäten av närmsta katt, varvid parasiten finner sitt ideala värddjur."




//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Blomqvist » 2007-09-09/10:23

Torparen;19860 skrev:Infekterade kvinnor däremot, blir blir mer utåtriktade, vänligare, mer intresserade av sex och betraktas som mer åtråvärda av männen.


-Jag har alltid tyckt att det var något knepigt med hustrun! ;) :D
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Sök och du skall finna!

Inläggav Michael Fored » 2007-09-09/10:36

dag;19835 skrev:Den allra vanligaste dödorsaken före 65 år bland män är skador. För kvinnor är det tumörer. Varför så många män dör i olyckor vet ingen. Någon forskning inom omådet finns inte. Ingen är intresserad ...


Det finns mycket forskning om orsaken till att män under 65 år förolyckas mer än kvinnor i samma ålder, precis som det finns forskning om varför män är män.
Det finns riktigt mycket forskning om bröstcancer som ju främst drabbar kvinnor och ofta före 65 år ålder. Männens cancer, den i prostata, är minst lika vanlig som kvinnors bröstcancer, men den drabbar männen främst i högre ålder.
Problemet är biologi och när det gäller olyckor biologi i samverkan med sociologi och psykologi. Det gör inte precis saken enklare.
Hursomhelst behöver ju inte försäkringsbolagen fundera över orsakerna när de sätter sina premier. De beräknar risken utgående ifrån faktiska händelser och kända riskfaktorer. Det är just för att forskningen om skillnader mellan män och kvinnor går framåt som försäkringsbolagen får möjlighet att beräkna könsberoende premier.
Ovanpå allt detta kommer sedan "marknaden", dvs vi som köper försäkringarna. Vi gör våra val och vår så kallade konsumentmakt är inte att förakta! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-09/19:52

För att kommentera det Hubbiken skrev, så kan jag säga att när jag gick i skolan i Karlstad, så gick jag med några nordvärmländska raggare/bönder/allmänt ociviliserade folk... De här filurerna skulle utan att blinka komma på bredställ i 140 på en grusväg med en skrotfärdig duett-EPA, men, när de åkte med mig in till metropolen Karlstad, höll de krampaktigt tag i sätena och stammade fram vilken h-e skicklig förare jag var i den täta rusningstrafiken:eek: :D !
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Så är det nog...

Inläggav Konsument » 2007-09-09/20:29

Helmetrock;19915 skrev:...filurerna skulle utan att blinka komma på bredställ i 140 på en grusväg ... vilken h-e skicklig förare jag var i den täta rusningstrafiken:eek: :D !

jo det är väl lite skillnad att blåsa på i omgivningar som står stilla kontra dynamiskt, kaotisk, allmänt föränderlig omgivning som trafiken i städer som Karlstad kan vara ibland... ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-09/20:42

(((( o ))));19919 skrev:jo det är väl lite skillnad att blåsa på i omgivningar som står stilla kontra dynamiskt, kaotisk, allmänt föränderlig omgivning som trafiken i städer som Karlstad kan vara ibland... ;)


Ja efter att jag och pappa övningskört en vecka i centrala GBG, och säkert ett par dar bara fram och tillbaka i korsvägen var jag redo för en sån utmaning:D

Ärligt talat, jag hade faktiskt klasskompisar som tvekade över att köra in i Karlstad....:confused:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-09/21:30

Helmetrock;19924 skrev:Ja efter att jag och pappa övningskört en vecka i centrala GBG, och säkert ett par dar bara fram och tillbaka i korsvägen var jag redo för en sån utmaning:D

Ärligt talat, jag hade faktiskt klasskompisar som tvekade över att köra in i Karlstad....:confused:


Om man som relativt färsk körkortshavare tvekar att köra i Karlstad, kan det nog ifrågasättas vilken kvalitet körkortsutbildningen har, och om inte kraven är för lågt satta. Har man däremot härdats i Korsvägen i Göteborg, så klarar man nog det mesta - den kan skrämma sk-n även ur en driven 08-chaufför!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-09/21:34

Det var väl ett jävla hackande på Karlstad! :mad: och :p
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-09/22:21

gunnare;19930 skrev:Om man som relativt färsk körkortshavare tvekar att köra i Karlstad, kan det nog ifrågasättas vilken kvalitet körkortsutbildningen har, och om inte kraven är för lågt satta. Har man däremot härdats i Korsvägen i Göteborg, så klarar man nog det mesta - den kan skrämma sk-n även ur en driven 08-chaufför!



Nu får du avslöja var den berömda 'korsvägen' ligger...

Jag har kört en hel del i Gbg, men ännu inte hittat något ställe som jag upplevt som besvärligt. Frånsett en i vissa fall underlig vägvisning så är Gbg en ganska lätt stad att köra i, tycker jag.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-09/22:25

Marie;19939 skrev:Nu får du avslöja var den berömda 'korsvägen' ligger...

Jag har kört en hel del i Gbg, men ännu inte hittat något ställe som jag upplevt som besvärligt. Frånsett en i vissa fall underlig vägvisning så är Gbg en ganska lätt stad att köra i, tycker jag.


Frånsett att hitta rätt när man knappt vet vart man vill måste jag väl erkänna att spårvagnarna, inklusive spåren, tillför en extra dimension också.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-09/22:31

Guzzi-Leif;19941 skrev:Frånsett att hitta rätt när man knappt vet vart man vill måste jag väl erkänna att spårvagnarna, inklusive spåren, tillför en extra dimension också.


Spårvagnar finns ju i massor av andra städer också. Stuttgart, Köln, Düsseldorf, Innsbruck, Prag... Listan kan bli hur lång som helst.
:confused:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Blodigt allvar

Inläggav Hans Säfström » 2007-09-09/22:40

Näe, har ni varit i Karlstad verkligen?
De har ju Sveriges (har det sagts mig) skönaste och största rondell ! En sån där härlig en som man kan nöta vänstra däckshalvn på i varv efter varv. Naturligtvis i laglig hastighet, och sedan fortsätta ut till Gälleråsen och nöta ännu mera aktivt på den vänstra däckshalvan.
Banorna har ju mest högersvängar , ja ja inte på Rörberg förståss.

Känner mig lite agressiv just nu, kan det bero
på den blodiga steken jag åt igår igår måntro?
:D
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Blodigt allvar

Inläggav Hans Säfström » 2007-09-09/22:45

Näe, har ni varit i Karlstad verkligen? 'Är det inte Karlskoga ni menar?
De har ju Sveriges (har det sagts mig) skönaste och största rondell ! En sån där härlig en som man kan nöta vänstra däckshalvn på i varv efter varv. Naturligtvis i laglig hastighet, och sedan fortsätta ut till Gälleråsen och nöta ännu mera aktivt på den högradäckshalvan.
Banorna har ju mest högersvängar , ja ja inte på Rörberg förståss.

Känner mig lite agressiv just nu, kan det bero
på den blodiga steken jag åt igår igår måntro?
:D
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-09/23:11

Marie;19939 skrev:Nu får du avslöja var den berömda 'korsvägen' ligger...

Jag har kört en hel del i Gbg, men ännu inte hittat något ställe som jag upplevt som besvärligt. Frånsett en i vissa fall underlig vägvisning så är Gbg en ganska lätt stad att köra i, tycker jag.


Korsvägen gör verkligen skäl för namnet - det är en fullkomligt vansinnigt konstruerad trafikapparat, där bussar, spårvagnar och bilar korsar varandra i något som liknar en rondell, med spårvangsspår in från tre håll och spårvagns- och busshållplatser i mitten. Väjningslinjer och -skyltar är synnerligen oortodoxt anordnade, för att uttrycka sig försiktigt. Det hela finns att beskåda strax intill Lisebergs huvudentre, där Södra vägen (som sen övergår i Mölndalsvägen) och Skånegatan möts, strax intill Universeum och Scandinavium.
Har du kört i den apparaten utan att uppleva den som utmanande, är du antingen övermänskligt skicklig eller totalt utan självbevarelsedrift.....:D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-09/23:20

Marie;19942 skrev:Spårvagnar finns ju i massor av andra städer också. Stuttgart, Köln, Düsseldorf, Innsbruck, Prag... Listan kan bli hur lång som helst.
:confused:


Glöm inte vår svenska stolthet i spårvagnsligan, Norrköping alltså! :o
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-09/23:31

gunnare;19946 skrev:Korsvägen gör verkligen skäl för namnet - det är en fullkomligt vansinnigt konstruerad trafikapparat, där bussar, spårvagnar och bilar korsar varandra i något som liknar en rondell, med spårvangsspår in från tre håll och spårvagns- och busshållplatser i mitten. Väjningslinjer och -skyltar är synnerligen oortodoxt anordnade, för att uttrycka sig försiktigt. Det hela finns att beskåda strax intill Lisebergs huvudentre, där Södra vägen (som sen övergår i Mölndalsvägen) och Skånegatan möts, strax intill Universeum och Scandinavium.
Har du kört i den apparaten utan att uppleva den som utmanande, är du antingen övermänskligt skicklig eller totalt utan självbevarelsedrift.....:D



Jasså, bara DEN. Jag som trodde att det var nånting knepigt du syftade på. Där har jag ju kört massor av gånger. Jag har kört där med personbil, buss, lastbil och mc och aldrig ens tänkt tanken att den skulle vara problematisk. Och av dina två alternativ är det nog nr 2 som är tillämpligt. :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-09/23:35

Marie;19948 skrev:Jasså, bara DEN. Jag som trodde att det var nånting knepigt du syftade på. Där har jag ju kört massor av gånger. Jag har kört där med personbil, buss, lastbil och mc och aldrig ens tänkt tanken att den skulle vara problematisk

Då är det konstaterat... du är tamejtusan inte riktigt klok... :)
Skämt åsido, så måste du väl hålla med om att det är ganska rörigt där, och att det krävs både vaksamhet och god framförhållning för att ta sig igenom problemfritt?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-09/23:38

gunnare;19947 skrev:Glöm inte vår svenska stolthet i spårvagnsligan, Norrköping alltså! :o
Lappländska städer besöker jag ju så sällan. Har varit fler gånger i de städer jag nämnde. Tror inte att jag varit inne i Norrköping mer än en gång och den gången såg jag inte någon spårvagn, bara spåren ;) .
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-09/23:41

gunnare;19949 skrev:Skämt åsido, så måste du väl hålla med om att det är ganska rörigt där, och att det krävs både vaksamhet och god framförhållning för att ta sig igenom problemfritt?


Det gör det väl överallt?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-09/23:42

Marie;19950 skrev:Lappländska städer besöker jag ju så sällan. Har varit fler gånger i de städer jag nämnde. Tror inte att jag varit inne i Norrköping mer än en gång och den gången såg jag inte någon spårvagn, bara spåren ;) .


Jaja, geografin i det egentliga Sverige är väl svår att reda ut för er i de danska provinserna.... själv är jag mer eller mindre uppvuxen med Norrköping, eftersom mina föräldrar kommer därifrån. Kan meddela att spårvagnarna är vackert solgula - tänk så tjusiga de gamla Mustangerna med släpvagn var, när de vaggade fram i 'Pekings' promenad-alléer!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-09/23:51

gunnare;19952 skrev:Jaja, geografin i det egentliga Sverige är väl svår att reda ut för er i de danska provinserna.... själv är jag mer eller mindre uppvuxen med Norrköping, eftersom mina föräldrar kommer därifrån. Kan meddela att spårvagnarna är vackert solgula - tänk så tjusiga de gamla Mustangerna med släpvagn var, när de vaggade fram i 'Pekings' promenad-alléer!


När det gäller spårvagnar, så tycker jag att det är ett ypperligt system de har i Köln. Där har spårvagnsnätet normal (järnvägs)spårvidd och pendeltågen som går på vanliga järnvägslinjer ute i förorterna växlas sedan ut på spårvägsnätet inne i centrum.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-10/00:08

Marie;19953 skrev:När det gäller spårvagnar, så tycker jag att det är ett ypperligt system de har i Köln. Där har spårvagnsnätet normal (järnvägs)spårvidd och pendeltågen som går på vanliga järnvägslinjer ute i förorterna växlas sedan ut på spårvägsnätet inne i centrum.


Nu spårade väl allt lite väl OT kanske.... för att något återgå till trådens ämne, så tycker jag Korsvägen är ganska rörig och 'svår' - rondellen i sig (som inte är någon rondell utan ett antal märkliga korsningar) är väl en sak, men spårvagnarna rör till det hela. Spårvagnar är förbannat tunga och hårda, har låååång stoppsträcka och kan inte väja, och så är spåren lite lömska när man färdas på två hjul. Massor att hålla reda på helt enkelt, kanske lättare för er kvinns som ju har bredare periferiseende och bätter simultankapacitet? Hur som haver - klarar man Korsvägen klarar man nog det mesta i stadstrafik!

(På tal om rondeller, så finns det ett par stycken i Paris som kan verka skräckinjagande. Dels den runt Truimfbågen, alltså Place de l'Etoile eller om den nu heter Place Charles de Gaulle, dels den lite längre ut vid Porte Maillot. Bägge har 11 anslutande gator, 6-8 filer utan filmarkering samt trafikljus och refuger mitt i rondellen. Jag lovar, det är en upplevelse att köra där och upptäcka att det faktiskt går att ta sig runt levande, och till på köpet komma dit man ska!)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-10/06:20

gunnare;19946 skrev:Korsvägen gör verkligen skäl för namnet - det är en fullkomligt vansinnigt konstruerad trafikapparat, där bussar, spårvagnar och bilar korsar varandra i något som liknar en rondell, med spårvangsspår in från tre håll och spårvagns- och busshållplatser i mitten. Väjningslinjer och -skyltar är synnerligen oortodoxt anordnade, för att uttrycka sig försiktigt. Det hela finns att beskåda strax intill Lisebergs huvudentre, där Södra vägen (som sen övergår i Mölndalsvägen) och Skånegatan möts, strax intill Universeum och Scandinavium.
Har du kört i den apparaten utan att uppleva den som utmanande, är du antingen övermänskligt skicklig eller totalt utan självbevarelsedrift.....:D


Lät ju som ett ställe med potential för hög puls.
Hur kan man komma på en sådan lösning? Sadister i Tekniska nämnden/Gatukontoret?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Bättre simultankapacitet?

Inläggav dag » 2007-09-10/14:12

gunnare;19954 skrev:Massor att hålla reda på helt enkelt, kanske lättare för er kvinns som ju har bredare periferiseende och bätter simultankapacitet?


Jag tror att det är en myt - flitigt odlad av många kvinnor...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-10/15:01

dag;19986 skrev:Jag tror att det är en myt - flitigt odlad av många kvinnor...


Dom har en tjockare bus mellan höger och vänster hjärnhalva.
Jörgen I Larsson
 

Hack-kyckling

Inläggav Michael Fored » 2007-09-10/15:06

Guzzi-Leif;19933 skrev:Det var väl ett jävla hackande på Karlstad! :mad: och :p


Lite omväxling till att "Stockholmshackande"! :)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav tommykn » 2007-09-10/19:25

gunnare;19946 skrev:Korsvägen gör verkligen skäl för namnet - det är en fullkomligt vansinnigt konstruerad trafikapparat, där bussar, spårvagnar och bilar korsar varandra i något som liknar en rondell, med spårvangsspår in från tre håll och spårvagns- och busshållplatser i mitten. Väjningslinjer och -skyltar är synnerligen oortodoxt anordnade, för att uttrycka sig försiktigt. Det hela finns att beskåda strax intill Lisebergs huvudentre, där Södra vägen (som sen övergår i Mölndalsvägen) och Skånegatan möts, strax intill Universeum och Scandinavium.
Har du kört i den apparaten utan att uppleva den som utmanande, är du antingen övermänskligt skicklig eller totalt utan självbevarelsedrift.....:D


Marie gör väl som alla andra kloka mc-förare, fäster blicken dit man vill komma, så löser sig saken på vägen dit? :D
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-10/20:23

[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsvägen%2C_Göteborg[/url]

Hur man än ser på det, så tror jag inte att det finns ett ställe med kaotiskare trafik i Göteborg... 5 korsvägar med lämna företräde åt olika håll, körfält som plötsligt dyker upp och lika plötsligt försvinner, samt 3 spårvagsspår att lämna företräde till, och bäst av allt: Ett staket mitt i alltihop så man inte ser något alls:D
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Stadstrafik...

Inläggav Mimmi » 2007-09-10/20:36

Hej!

Är Korsvägen SÅÅÅ hemsk:confused:
Till och med jag som betraktar mig som en mesig och överförsiktig stadstrafikant och tycker illa om storstadstrafik i allmänhet och Göteborgstrafiken i synnerhet:) har kört många gånger genom/på/i (eller vad det heter) Korsvägen utan att få speciellt höjd puls eller ökad adrenalinutsöndring.
Så då kanske jag t.om skulle våga mig på att bege mig utomlands:confused: :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-10/21:19

MichaelF;19990 skrev:Lite omväxling till att "Stockholmshackande"! :)


OK, då är jag med.
Avseende Stockholm är det ju dubbelt orättvist och elakt att hacka eftersom man då skjuter på sittande fågel samt sparkar på den som redan ligger.
Lovar att skärpa mig.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-10/22:17

Mimmi;20015 skrev:Hej!

Är Korsvägen SÅÅÅ hemsk:confused:
Till och med jag som betraktar mig som en mesig och överförsiktig stadstrafikant och tycker illa om storstadstrafik i allmänhet och Göteborgstrafiken i synnerhet:) har kört många gånger genom/på/i (eller vad det heter) Korsvägen utan att få speciellt höjd puls eller ökad adrenalinutsöndring.
Så då kanske jag t.om skulle våga mig på att bege mig utomlands:confused: :)


Jamen det är ju det jag har sagt hela tiden!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-09-11/10:53

Kan inte låta bli att tänka på dessa skapelser i England.
Har hört att det finns en med sju små rondeller också.
Tänk en dag med mycket trafik som dessutom körs på fel sida... bara att göra som man lärde sig i trafikskolan. :D

http://www.ekosys.eki.liu.se/~marcus/rondell/
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst