Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.
Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?
Marie;25685 skrev:Det kan möjligen inte vara så att de som råkat ut för vattenplaning med mc har väldigt svårt att berätta om det.....:confused:
Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.
Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?
Marie;25685 skrev:Det kan möjligen inte vara så att de som råkat ut för vattenplaning med mc har väldigt svårt att berätta om det.....:confused:
Old boxer;25689 skrev:Du har onekligen en poäng där. Thomas brukar ha koll, men hur hanterar han detta och får fram ett statistiskt riktigt underlag?
Någon från andra sidan verkar i alla fall ha svarat.
Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.
Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?
Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.
ollea;25699 skrev:Intressant tråd 16 svar o 15 har aldrig haft vattenplaning!! Är det bara "solåkare" som svarat!!
ollea;25693 skrev:Jodå och flera gånger dessutom med lycklig utgång!
Men det är ingen fara om man vet hur man ska bete sig!
Tänk bara på fysikens lagar. En motorcykel i rörelse (levande kraften) strävar efter att vilja gå rakt fram och genom gyroeffekten håller man sig på rätt köl..
Använd detta tankesätt då man råkar ut för vattenplaning, oljefläck, grusparti på asfalt, fläckvis blankis. Principen är densamma.
Gör så här om du råkar köra in i ett halt vägparti!
Låt MCn gå rakt fram till du har fast mark. Undvik undanmanöver eller bromsa.
Detta kan ju visserligen vara lite trixigt uti i trafik och på kurviga vägar. Därför gäller det att ALLTID köra med framförhållning (riskmedvetenhet!) så att man i god tid kan parera för dylika faror. Tex finns vattenpölen mitt i en kurva måste du snabbt bestämma dig att tillfälligt räta upp MC innan du kommer fram till pölen sedan passerar rakt genom pölen i den riktning mcn har, för att då du får nytt fäste våga lägga ner lite extra för att ändå klara kurvan!
Thomas Jansson skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.
Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?
Fredric Fredricson skrev:Det visade sig att det inte regnat i trakten på flera veckor och solen hade stekt ordentligt. När det sedan kom vatten på vägen blev den hal som is. Det var i alla fall den förklaringen som polisen gav oss. Jag hade ingen anledning då att ifrågasätta den fast jag har aldrig hört talas om fenomenet senare.
Om Du kör rakt fram med lodrät cykel, kör Du inte omkull.
Bror Gårdelöf skrev:......Vattenplaning beror ju på, att du får en vattenfilm mellan hela däcket och vägbanan, så att däcket svävar i vattnet. För att en sådan film skall uppstå under ett mc-däck, som har en smal, kurvad anliggningsyta mot underlaget (till skillnad från ett bildäck, som är "brett och platt") krävs ett rejält vattendjup - gissningsvis minst någon centimeter (beror förstås på farten). Så snart vattendjupet elimineras, och Du bara kör på våt asfalt, kommer däcket att tränga undan vattnet, så att Du får fäste igen.
Sedan är det en helt annan sak, att fästet på våt vägbana är mycket sämre än på torr, men det handlar inte om vattenplaning. (Extremen är de vita markeringarna på exempelvis övergångsställen. De kan vara såphala, men Du vurpar inte pga vattenplaning utan pga låg friktionskoefficient.)
Fredric Fredricson skrev:Om Du kör rakt fram med lodrät cykel, kör Du inte omkull.
Jag tänker så här: Om man får en varaktig vattenfilm under framdäcket under, säg, 5-10 sekunder, är inte friktionen i så fall så låg att de små korrigeringar som ständigt behövs blir verkningslösa och man förlorar kontrollen......
/Fredric
Bror Gårdelöf skrev:Skillnaden mellan blankis och vattenplaning är mycket liten. Det FINNS friktion mellan däcket och vattenlagret, men den är MYCKET mindre än mellan däcket och asfalten - och upplevs i praktiken som obefintlig - precis som blankisen.
Funnes ingen friktion mellan vattnet och en yta mot det, skulle ju en båt, vars framdrivningskraft upphör (nedtagna segel, avstängd motor, inga år-/paddeltag) fortsätta framåt med oförminskad hastighet, tills den körde på något - eller någon applicerade en drivkraft åt ett annat håll.
Bror Gårdelöf skrev:Men kokar vi ned det till väsentligheter, vad gäller en hoj på blankis eller under vattenplaning, lär konsekvenserna vara desamma.
Fredric Fredricson skrev:Vi verkar vara rörande överens om att vattenplaning på MC inte är önskvärt.
Det som dock verkar lite underligt är att så få kommit fram och rapporterat om personliga upplevelser av vattenplaning men tanke på hur många MC-mil av erfarenhet som måste finnas på det här forumet.
Jag kan se tre möjliga förklaringar:
1. Få som upplever vattenplaning på MC kan berätta om det efteråt.
2. Det är mycket ovanligt med vattenplaning.
3. Det är egentligen inte så farligt som vi antar.
(det finns några till men vi kan nog bortse från dom, som t.ex. att folk som vattenplanar inte läser forumet etc.)
Min gissning är en kombination av 2. och 3. ovan men det är bara en gissning.
/Fredric
Fredric Fredricson skrev:Vi verkar vara rörande överens om att vattenplaning på MC inte är önskvärt.
Det som dock verkar lite underligt är att så få kommit fram och rapporterat om personliga upplevelser av vattenplaning men tanke på hur många MC-mil av erfarenhet som måste finnas på det här forumet.
Jag kan se tre möjliga förklaringar:
1. Få som upplever vattenplaning på MC kan berätta om det efteråt.
2. Det är mycket ovanligt med vattenplaning.
3. Det är egentligen inte så farligt som vi antar.
(det finns några till men vi kan nog bortse från dom, som t.ex. att folk som vattenplanar inte läser forumet etc.)
Min gissning är en kombination av 2. och 3. ovan men det är bara en gissning.
/Fredric
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst