Vattenplaning på mc

Har du haft vattenplaning på mc?

 
Antal röster : 0

Vattenplaning på mc

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-11/21:21

Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.

Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-12-11/21:43

Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.

Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?


Njet. Aldrig hört talas om någon som fått vattenplaning och förr körde vi verkligen tills däcken var slut.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-11/22:58

Det kan möjligen inte vara så att de som råkat ut för vattenplaning med mc har väldigt svårt att berätta om det.....:confused: :o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-11/23:19

Marie;25685 skrev:Det kan möjligen inte vara så att de som råkat ut för vattenplaning med mc har väldigt svårt att berätta om det.....:confused: :o

Du har onekligen en poäng där. Thomas brukar ha koll, men hur hanterar han detta och får fram ett statistiskt riktigt underlag?
Någon från andra sidan verkar i alla fall ha svarat.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-12-11/23:30

Hej.

För några år sedan så blev det lite obehagligt lättstyrt när det regnade en hel del. Körde om några hojar då jag hade bråttom och i nedsänkningarna efter alla däck som rullat där var den flera cm. djupt vatten och då planade troligen framdäcket.
Tog det lite lungnare efter det.

Brukar sen dess prova om det finns risk för släpp genom att sänka farten lite och åka diagonalt genom dessa vattendiken på vägen. Om det skulle bli minsta fladdrigt i framdäcket/styret så kommer man ju upp på asfalten igen och bör absolut sänka farten ytterligare.

Det andra som är lite obehagligt är att när det regnar köra över en komocka på krokig väg. Dom är hala och däcken blir fläckvis mycket hala.

Hade för många år sedan en oljeläcka från motorn som smorde bakdäcket ordentligt. Fast det var torrt så blev det såphalt under bakdäcket. Stannade genast och tätade läckan, sen körde jag försiktigt rakt fram några km och sen lutade jag hojen från sida till sida på rak väg för att nöta bort oljan. Och sen mera lut i kurvor o.s.v.

Och så har det blivit framhjulsexplosion i 110 knyck med passagerare och full packning, mycket obehagligt, men det är en annan historia.

Enligt min åsikt så är det bra att styra vid vattenplaning m.m. som om man körde på rullgrus, d.v.s. låt hojen styra lite själv och du skall bara ange riktningen. Håll blicken långt fram och håll styret fast men lätt med vinklade armarbågar. Så ut och kör på grus, hoppas ni aldrig skall behöva uppleva punka eller vattenplaning men om det skulle hända så tänk på gruskörning.

/tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Olle Ahlsen » 2007-12-11/23:31

Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.

Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?


Jodå och flera gånger dessutom med lycklig utgång!
Men det är ingen fara om man vet hur man ska bete sig!
Tänk bara på fysikens lagar. En motorcykel i rörelse (levande kraften) strävar efter att vilja gå rakt fram och genom gyroeffekten håller man sig på rätt köl..
Använd detta tankesätt då man råkar ut för vattenplaning, oljefläck, grusparti på asfalt, fläckvis blankis. Principen är densamma.
Gör så här om du råkar köra in i ett halt vägparti!
Låt MCn gå rakt fram till du har fast mark. Undvik undanmanöver eller bromsa.
Detta kan ju visserligen vara lite trixigt uti i trafik och på kurviga vägar. Därför gäller det att ALLTID köra med framförhållning (riskmedvetenhet!) så att man i god tid kan parera för dylika faror. Tex finns vattenpölen mitt i en kurva måste du snabbt bestämma dig att tillfälligt räta upp MC innan du kommer fram till pölen sedan passerar rakt genom pölen i den riktning mcn har, för att då du får nytt fäste våga lägga ner lite extra för att ändå klara kurvan!
PS Att som någon skrivit på forum att köra med mönsterdjup ner till 1mm är att verkligen utmana ödet i dylika situationer!!
Här vill jag passa på att slå ett slag för bankörning där du på ett säket sätt kan lära dig hur långt man vågar lägga ner en MC säkert och utan att det släpper. Ofta väldigt mycket mer än man först tror!!
Välkommen att pröva på!! BMW MC Klubben och SMC arrangerar väldigt många tillfällen nästa år!!;)
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-11/23:33

Marie;25685 skrev:Det kan möjligen inte vara så att de som råkat ut för vattenplaning med mc har väldigt svårt att berätta om det.....:confused: :o


Vi måste nog acceptera detta mörkertal - det hade ju inte hjälpt med ytterliggare ett svarsalternativ? Men det skulle vara intressant om de som varit med om det och klarat sig beskriver hur det gick till!

Skall se om humöret är sådant i morgon att jag ringer till vägverket och frågar lite om saken - det borde ju gå att få fram lite info om detta?

Guzzi-Leif som är kunnig om säkerheten kanske oxå vet en del?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-11/23:44

Old boxer;25689 skrev:Du har onekligen en poäng där. Thomas brukar ha koll, men hur hanterar han detta och får fram ett statistiskt riktigt underlag?
Någon från andra sidan verkar i alla fall ha svarat.


Att vi har lätt för att halka in på extensiella frågor här på forumet vet vi ju sedan tidigare men alla som råkat ut för vattenplaning behöver ju inte ha gått hädan,,,

Men visst kan man ifrågasätta frågeställningen i frågan, jag tänker på en skylt som satt uppsatt på en skola;

Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skitit!

1 - 0 till Marie!:D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

En till

Inläggav Lennart Jansson » 2007-12-12/00:04

Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.

Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?


Under en lång karriär vet jag att det hänt (minst) en gång, på RV45 mitt för Surte, på väg norrut. Gissar att det var på 70-talet, säkert då med en boxer. Då liksom nu finns det stora vattenpölar där vid regn, farten var tillräcklig i förhållande till vattendjupet och däcksmönster (kör dock aldrig med utslitna däck). Det är en raksträcka och känslan var att styrningen blev "lös" men bara under det korta ögonblick då jag passerade genom/över den hyggligt stora pölen. Det var väl lite på flit att köra i pölen. Vore nog en helt annan sak att köra i en ränna på längden.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-12/00:25

Visst finns det säkert de som överlevt.
Jag har själv råkat ut för vattenplaning, men hittills bara avsiktligt framprovocerat under förhållanden där jag haft de flesta parametrar under hyfsad kontroll, så därför svarade jag nej.
Jag tror att jag ökat mina odds en liten aning, men att det ändå är en väldig skillnad med framprovocerade situationer mot att oförberett råka ut för det.....
Bästa politiken är nog att försöka undvika att hamna i situationen...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Tips att hantera rädsla vid vattenplaning!

Inläggav Olle Ahlsen » 2007-12-12/00:32

Thomas Jansson;25665 skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.


Intressant tråd 16 svar o 15 har aldrig haft vattenplaning!! Är det bara "solåkare" som svarat!!
Min rädsla för vattenplaning försvann då jag för nåt år sedan fick chansen att på Mittsverigebanan få köra i verkligt hällregn. Var nästan helt ensam på banan, då övriga hukade under regnskydd. Det var en otroligt nyttig upplevelse. Visserligen blev jag dyngsur in på bara kroppen, men jag vågar nog påstå att jag blivit otroligt mycket säkrare efter de många varven i riktig blöta och med många både stora o små släpp både i kurva och på raksträcka!
Hur man hanterar MCn i dessa ofta akuta situationer hanteras med automatik i förlängda märgen och måste inövas "handson".
Så än en gång välkomna ut på banan!!:)
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-12-12/00:35

Efter en lång dag på Mantorp i stört regn och store hastigheter i blötan, var det dags att styra R6´n hem via E4´n.

Då tog regnet beslut om att pösa allt vatten i himlen nerr på vägen och det var väl flera centimeter djubt! I typ 60, fick jag klart vattenplaning.
Exakt samma känsla som att ha en wheelie. Dvs att fram var det reelt surf. Låsa sig fast i MC´n med knä´n, slappa av i styret, lindrigt slå av på gassen, upp med blicken, peka rakt fram och ta det lugnt. Ganska snabbt får man fäste igen - bak inga problem..

På BMW´n som har typ +100 kilo extra, har jag nog inte surfad omkring.

Och vist går dett att åka fort med lagom Ok fäste i regnet, om man har sportiga däck (utan väldigt mycket mönster) - största problemet är att när det släppar - kommer det ofta ganska "abruckt"
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-12/08:14

ollea;25699 skrev:Intressant tråd 16 svar o 15 har aldrig haft vattenplaning!! Är det bara "solåkare" som svarat!!


Jag kör oavsett vädret och har kört en hel del i regn men brukar anpassa hastigheten efter omständigheterna - visst har det väl "ryckt" till i styret när man passerat en större mängd vatten men det är knappast att hänföra som vattenplaning då det skett vid låga hastigheter.

Körning i regn tycker jag i första hand är ett siktproblem som parat med längre bromssträckor och kanske t o m längre reaktionstid gör att det ofta går ganska sakta. Många bilister saktar ju också ned rejält vid regn förutom några få så det gäller att ta det lite lugnt vid eventuella omkörningar.

För många år sedan var jag i Norge och körde upp på E6. Då som nu hamnar man i en oändligt lång karavan och hastigheten på den visade sig vara:

Fint väder = 80 km/h
Duggregn = 90 km/h
Regn = 100 km/h
Hällregn = 120 km/h

Förklaringen till varför hastigheterna ökade vid sämre väder påstods vara att polisernas radar inte fungerade då det regnade kraftigt,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Lime » 2007-12-12/10:07

ollea;25693 skrev:Jodå och flera gånger dessutom med lycklig utgång!
Men det är ingen fara om man vet hur man ska bete sig!
Tänk bara på fysikens lagar. En motorcykel i rörelse (levande kraften) strävar efter att vilja gå rakt fram och genom gyroeffekten håller man sig på rätt köl..
Använd detta tankesätt då man råkar ut för vattenplaning, oljefläck, grusparti på asfalt, fläckvis blankis. Principen är densamma.
Gör så här om du råkar köra in i ett halt vägparti!
Låt MCn gå rakt fram till du har fast mark. Undvik undanmanöver eller bromsa.
Detta kan ju visserligen vara lite trixigt uti i trafik och på kurviga vägar. Därför gäller det att ALLTID köra med framförhållning (riskmedvetenhet!) så att man i god tid kan parera för dylika faror. Tex finns vattenpölen mitt i en kurva måste du snabbt bestämma dig att tillfälligt räta upp MC innan du kommer fram till pölen sedan passerar rakt genom pölen i den riktning mcn har, för att då du får nytt fäste våga lägga ner lite extra för att ändå klara kurvan!



Och jag har SETT gubben göra detta live, så jag kan bekräfta att han vet vad han pratar om. :D
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Vattenplaning...

Inläggav Joen i Dalby » 2008-02-04/00:39

Hej!

Det närmaste jag kan tolka som vattenplaning var faktiskt på bakhjulet. Det hände i kraftigt regn på E4:an i höjd med Ödeshög i norrgående riktning, under omkörning av långtradare och i ca 120 km/h. Plötsligt spann bakhjulet loss - hann inte bli rädd eftersom cykeln gick rakt fram (raksträcka) - släppte på gasen något och jag kände att jag hade grepp igen. Minns dock inte vad jag hade för mönsterdjup på bakdäcket vid det tillfället.
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Lennart Jansson » 2008-10-09/21:54

Thomas Jansson skrev:Jag har aldrig haft vattenplaning när jag kört mc.

Skulle vara intressant att veta om någon annan har varit utsatt?


Hej (igen)!
Den här sommaren har erbjudit nya möjligheter att testa gränserna. Den 20 juli körde jag från Gbg-trakten till Sälenfjällen, ca 50 mil. Regnet började ungefär vid avfärd hemifrån och ökade efterhand. I Värmlands skogar (jag körde inte E45) var det både krokigt och strömmande vatten över vägen. Flera gånger tog jag jag sådana vattenströmmar med 10-15 graders (lätt) nedlägg i 100-120 och upplevde bristande markkontakt. Där nånstans gick gränsen för vad som var trevligt. Jag hade nytt Z6 Interact bak och ett vanligt Z6 fram med 3 mm i mitten o 2-2,5 på sidorna.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav tomkru » 2008-10-25/15:53

Hej
Då det verkar ovanligt med vattenplaning på MC kan jag berätta vad jag var med om 2004 på hemväg från BMW resa till Istanbul.Efter att övriga medlemmar hade styrt andra vägar hem var jag ensam på väg hem sista biten.
Min Mc R1100 RT 2000 med Michelin Pilot Road däck nya innan resan ,som gått ca 500mil
Jag åkte från Hof i Tyskland på Autobahn mot Berlin,ca 20 mil före Berlin mötte jag ett besvärligt regnväder som tydligen hade pågått länge.
Jag låg i kö ganska länge men när det slutade regna tyckte jag det gick för sakta och körde om kön , vägen gick neråt och svängde svagt vänster,farten var ca 100 km/tim, för sent upptäckte jag att det var vatten i min fil.
Det blev tvärstopp och jag krachade.
Jag reste mig upp och stod i ca 30cm vattendjup, lyckades resa upp MCn som låg framför mig på vänster sida (tur för handtaget sitter där annars hade jag ej orkat),jag var rädd att bli påkörd och drog MCn åt mitt räcket till.

En bil kom strax efter och plöjde ner i vattnet med en kaskad av vatten sprutande framför sig,han hade aldrig sett mig liggande.
Jag kunde starta och åkte mot närmaste rastplats för att se över skadorna.
Ett tappat visir till hjälmen samt skyddet över tänstiftet och skrapmärken på ena cylindern var det enda materiella dessutom var jag genomblöt men utan några skador inte ens ett blåmärke.

Jag fortsatte till Nordtyska gränsen innan jag övernattade glad och medveten om att ha haft änglavakt.

Detta är enda gången jag råkat ut för vattenplaning,vissa släpp på de vita markeringarna kan vara otäckt nog.

mvh
Tommy Kruse
tomkru
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-04-29/19:42

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Joakim Sandqvist » 2008-11-06/19:45

Har kört både i oljeplaning och vattenplaning, som tur är utan dramatik. Boxern får eget liv och håller inte spåret ( ormar sig fram) slappna av och följ naturlagarna låt farten långsamt avta svälj och andas djupt.
Jocke S
R1200GS-10
Puch Maxi
Joakim Sandqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Bumse » 2008-11-30/12:05

Jo det har man varit med om.
Rätt läskig upplevelse men slutade iallafall lyckligt och höll mig på hjulen.
Hjärtat i halsgropen.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Marie » 2008-11-30/12:59

Låter ungefär som när man hamnar på svartis nu på vintern....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Fredric Fredricson » 2008-12-02/00:47

Jag har inte vattenplanat men har varit med om nåt besläktat i skottland i slutet på sjuttitalet.
Jag var där och åkte med en tjejkompis (varsin hoj), vädret var hyfsat, mulet och sol om vartannat.
En dag åkte vi in i ett regn, inget vi tänker närmare på fast det regnade ganska bra. Efter kanske 3-4 kilometer så kommer vi in i en svag kurva och direkt i ingången så kör kompisen, som ligger ett par hundra meter framför mig, omkull och kanar av vägen. Ingen speciell fart eller nåt sånt. Jag stannar givetvis för att kolla hur det gick. Det gick bra med kompisen men hojen hade kört färdigt. Efter en kort tid kommer en bil in i kurvan som inte heller klarar kurvan utan kör in i min hoj (minus två hojar på mindre än en minut!).

Det visade sig att det inte regnat i trakten på flera veckor och solen hade stekt ordentligt. När det sedan kom vatten på vägen blev den hal som is. Det var i alla fall den förklaringen som polisen gav oss. Jag hade ingen anledning då att ifrågasätta den fast jag har aldrig hört talas om fenomenet senare.

Tilläggas kan att detta var i min ungdoms krafts dagar och däck var kanske inte det första man lade pengar på men vi var heller inte så dumma att vi åkte på långresa på hyland-mönstrade däck.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav StefanB » 2009-01-08/23:21

Vattenplaning, jo tack. I Eskilstuna utanför skogaholmsbageriet i slutet på 70talet på en Guzzi sport. Jag noterade inte vattenpölen, eller jag såg inte att den var så djup. Min sambo satt bakpå och det var nog bara tur att vi höll oss på hjulen. Det rullade väl på i c:a 50 och helt plötsligt slogs fötterna undan från fotpinnarna samtidigt som jag trckte på ena sidan av styret så hjulet ställde sig på tvären....nästan. hade vi inte fått hjälp av vattnets lyftkraft där så hade vi väl troligen gått i gatan. Risken har väl minskat sedan de byggt om vägen med en massa små rondeller på platsen...

Vad gäller körupplevelser i GB så har jag råkat ut för det som troligen andra också råkat ut för tidigare (70tal) när det inte regnat på ett tag så blir gatorna snorhala efter dieselsläpp vid första regnskur. Troligen är väl utsläppen färre och gatstenarna är väl överasfalterade vid det här laget. Manchester var ruggigt då.

/StefanB
Användarvisningsbild
StefanB
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2008-11-29/02:38

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav BulletStefan » 2009-01-09/09:59

Fredric Fredricson skrev:Det visade sig att det inte regnat i trakten på flera veckor och solen hade stekt ordentligt. När det sedan kom vatten på vägen blev den hal som is. Det var i alla fall den förklaringen som polisen gav oss. Jag hade ingen anledning då att ifrågasätta den fast jag har aldrig hört talas om fenomenet senare.


När jag tog körkort - redan när jag tog bilkortet 1987 om jag minns rätt, men troligen även när jag tog MC-kort 2000 - talades det faktiskt om detta fenomen. Dvs att om det inte regnat på ett tag blir vägen hal precis i början av ett regnväder. Anledningen är att det damm som samlas på vägen bildar en hal hinna tillsammans med vattnet.
När det regnat en stund så dammet sköljs bort från vägen blir de sedan avsevärt mindre halt.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-10/08:32

Under en mc-dag på Linköpings Motorstadion förra året kom jag i samspråk med en representant för Michelin. Jag undrade över, att framhjulets mönster på exempelvis Pilot Road 2 är "bakvänt", dvs i stället för att mönstret dränerar ut vatten åt sidan, ser det ut att kunna "dra in" vatten till däckets mitt! (Bakdäcket är däremot mönstrat åt "rätt" håll.)
Hans svar var intressant. Vattenplaning är I PRINCIP inte något stort problem för motorcyklister, och däcksmönstrets utformning spelar ingen större roll. Han hävdade, att regndäck inom racing inte handlade så mycket om mönsterdjup som om gummiblandningar. Slicks för torr asfalt blir helt enkelt för kalla i regn och tappar greppet av den anledningen (medan regndäck på torr asfalt i stället överhettas och slits ut på bara några varv). Regndäckens mönster bidrar dessutom till en viss rörelse i gummit, vilket genererar värme.
Tar man det lugnare, går det - enligt honom - i regel bra att köra i regn också på släta däck! Detta låter ju barockt, men folk som jobbar professionellt med däck bör väl veta?

Översatt till vanliga trafikförhållanden måste detta rimligen innebära, att vanlig "vattenfilm" på vägen inte utgör något problem för hojåkare, som kör med insidan, medan pölar - eller en tjock hinna, orsakad av extremt kraftigt regn - naturligtvis kan göra det. Se flera inlägg ovan.

Så - kommer jag att köra med olagliga mönsterdjup i fortsättningen? Naturligtvis inte! Statistik visar, att punkteringar är klart vanligare på slitna däck. så för hälsans skull kommer jag att fortsätta byta svålar i tid - och hålla noggrann koll på vägbanan, när det är blött!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Albert » 2009-08-20/06:52

Sliten körbana med djupa hjulspår underlättar möjligheten att få uppleva fenomenet -:)

För dåligt mönsterdjup på däcken hjälper till det också -;)

Bredare däck gör möjligheten lättare att få vara med om upplevelseresan.

Plastdäck från asien gör att man spinner loss och tappar greppet vilket påminner lite gran om vattenplaning - bra val av däck för att få ut så många mil som möjligt och så mycket kanande omkring som möjligt likt en smörklick i en het stekpanna -:D

Smala däck = skär snabbare ned genom vattnet ock återger grepp snabbare än breda däck.
Bra mönsterdjup = möjliggöra att plöja genom djupare vattensamlingar utan att tappa greppet, och återger snabbare greppet än däck med dåligt mönster.

Axeltrycket påverkar också när, var och hur fenomentet uppstår.


Ett par goda råd:
- låt bli att prova!
- kör inte i hjulspåren då vägbana är blöt
- använd inte mc-däck med mindre mönsterdjup än 1.6mm på fuktigt/blöt vägbana.
- använd gummi-däck, undvik pvc (plast) däck.
- använd inte bredare däck (ser häftigare ut, men kostar säkerhet på blöt vägbana; ger ökat grepp på torr)
- testa dig fram vilka däck/mönster som fungerar på de vägar som du kör på med din motorcykel; obs(!) samma däck behöver inte fungera lika dant på två "identiska" motorcyklar.


Samtliga gånger som jag råkat ut för det så har det varit kortare och mindre besvär på motorcykeln än med bilen.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-08-20/22:28

Det låter troligt att vattenplaning är ett mindre vanligt fenomen på en MC än på en bil.
Däcket skall ju bara ploga en "fåra" som är ett par cm bred på en MC men över 20cm bred på en typisk bil. Det borde helt enkelt bli enklare att få undan vattnet eftersom det blir mindre vatten.
Dock kan det vara vanskligt att överföra erfarenheter från racing eftersom man sällan (aldrig?) har pölar med något djup på en bana.

Själv är jag inte rädd för vattenplaning, i alla fall inte på en raksträcka. Med bil har jag haft det och det är odramatiskt så länge man inte hetsar upp sig. Det borde vara samma sak på MC tycker jag och det verkar ju bekräftas av röster här på forumet.

Jag har kört i ca 150 i hällregn utan att få vattenplaning (i alla fall inget jag märkte) och undviker hjulspåren vid regn. Jag behandlar hjulspåren vid regn ungefär som spårvagnsspår, kör rakt över med så brant vinkel som är möjligt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-28/11:37

Till alla ovanstående inlägg kan väl läggas två tämligen självklara saker - egentligen samma sak sedd från två olika håll. Det handlar inte om vattenplaning i egentlig mening, men väl om körteknik på våt vägbana - där vattenbeläggningens tjocklek förstås kan variera.
1. Hård inbromsning ökar risken för släpp - helt enkelt för att friktionen mellan däck och vägbana minskar med ökande tjocklek på vattenfilmen. Med ABS skall detta inte vara något problem - annat än att man kan upptäcka, att bromssträckan blir oväntat - och kanske obehagligt - lång.
Särskild varning för vita markeringar på asfalten - pilar, övergångsställen etc. Sådana kan vara såphala i regn - och det finns ju gränser för, hur snabbt ett tekniskt system reagerar!
2. Kraftig acceleration ökar på samma sätt - och av samma orsak - risken för släpp, och än så länge är vi väl inte så många, som har traction control-("anti-spinn")funktion på hojen? Hårt pådrag under nedlägg medan man passerar ett vattenfyllt spår i vägbanan - eller en bred, vit linje - kan alltså ge rätt obehagliga överraskningar - liksom förstås pådrag under körning rakt fram, om det är mycket vatten på vägen.

Men det borde vara självklart.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav noh » 2009-09-03/13:08

Personligen har jag aldrig råkat ut för vattenplaning, och jag tror det är få som verkligen gjort det. Jag har dock en bekant som bevisligen drabbades av det, men då handlade det om en rejält djup vattensamling på en väg nere i Europa i kombination med alldeles för hög fart. Föraren gick omedelbart omkull, trots att det var på rak väg.

Tänk tanken att vi åker med ökande fart genom vatten. Då farten ökar kommer däckets tryck mot underlaget att minska och greppet försämras i takt med den ökande farten. Därtill kommer att den våta vägbanan har lägre friktion än den torra. Kombinationen av dessa två fenomen gör naturligtvis att man bör sänka farten och öka sin säkerhetsmarginal. Men fortfarande är det inte vattenplaning i egentlig mening (det förutsätter ju att däcket inte längre är i kontakt med vägbanan) utan kort och gott sämre väggrepp, vilket säkert kan uppfattas som vattenplaning av föraren i vissa situationer.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav mapa » 2009-09-05/00:16

Hur vanligt det är vet jag inte.... men visst har det hänt mig.

Mycket ihållande regn på asfalterad 70-sträcka i Stockholm, dålig avrinning, skapliga däck på den K100RS jag hade på den tiden. Blev 50, trafikljus, bromsade vid oväntat snabbt omslag till rött men inget händer, åker bara rakt fram trots broms! Det vara bara att snabbt släppa bromsarna och åka mot ljusrött hellre än att kana omkull. Ett par hundra meter senare skall jag ta en 90-graders högerkurva i cirka 50, då släpper båda däcken helt. Sladdar in i refugen men lyckas få båda däcken att träffa den samtidigt i vettig vinkel så jag studsar bara ut i vägbanan från refugen igen och fortsätter i god ordning. Jag fick många gråa hår den morgonen på väg till jobbet... Efter detta har jag enorm respekt för våt vägbana...

Ha det gott,
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Ante » 2009-10-01/04:25

Har haft.

Jäkligt otäckt.

Spåriga vägar fyllda i spåren.

Koncentrerat regnande under kort tid så att det inte hinner rinna undan.

Självidioti vid körning (för hög fart i förhållande till mängden vatten på banan).


Det kan gå snabbt, som halka under framhjulet.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-10-01/23:55

En fundering jag har: Om man får vattenplaning fram borde ju däcket förlora sin styrförmåga såväl som bromsförmåga. Om det är så borde man inte ganska omgående gå omkull om man verkligen får vattenplaning med MC?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-10-02/13:47

Om Du kör rakt fram med lodrät cykel, kör Du inte omkull. Befinner Du Dig däremot under kursändring med nedlägg, ökar risken mycket snabbt. (Samma sak på blankis. Så länge Du håller rak kurs och lodrät cykel, vurpar Du inte.)
ERGO: Måste Du passera en vattenfylld ränna i vägen, försöka att göra passagen så kort och rak som möjligt. "Idealet är tvärs över, det sämsta är längs med." Vattenplaning beror ju på, att du får en vattenfilm mellan hela däcket och vägbanan, så att däcket svävar i vattnet. För att en sådan film skall uppstå under ett mc-däck, som har en smal, kurvad anliggningsyta mot underlaget (till skillnad från ett bildäck, som är "brett och platt") krävs ett rejält vattendjup - gissningsvis minst någon centimeter (beror förstås på farten). Så snart vattendjupet elimineras, och Du bara kör på våt asfalt, kommer däcket att tränga undan vattnet, så att Du får fäste igen.
Sedan är det en helt annan sak, att fästet på våt vägbana är mycket sämre än på torr, men det handlar inte om vattenplaning. (Extremen är de vita markeringarna på exempelvis övergångsställen. De kan vara såphala, men Du vurpar inte pga vattenplaning utan pga låg friktionskoefficient.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-10-03/01:11

Om Du kör rakt fram med lodrät cykel, kör Du inte omkull.

Jag tänker så här: Om man får en varaktig vattenfilm under framdäcket under, säg, 5-10 sekunder, är inte friktionen i så fall så låg att de små korrigeringar som ständigt behövs blir verkningslösa och man förlorar kontrollen.
Exakt rakt fram med lodrät cyckel är ju ett idealtillstånd som man knappast alltid befinner sig i.

Det går inte riktigt att jämföra körning på is, med en låg friktion, med vattenplaning, i princip ingen friktion.
En möjligt räddning är om framjhulet börjar fungera som ett roder så att man trots allt har viss styrförmåga kvar.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav noh » 2009-10-04/13:16

Bror Gårdelöf skrev:......Vattenplaning beror ju på, att du får en vattenfilm mellan hela däcket och vägbanan, så att däcket svävar i vattnet. För att en sådan film skall uppstå under ett mc-däck, som har en smal, kurvad anliggningsyta mot underlaget (till skillnad från ett bildäck, som är "brett och platt") krävs ett rejält vattendjup - gissningsvis minst någon centimeter (beror förstås på farten). Så snart vattendjupet elimineras, och Du bara kör på våt asfalt, kommer däcket att tränga undan vattnet, så att Du får fäste igen.
Sedan är det en helt annan sak, att fästet på våt vägbana är mycket sämre än på torr, men det handlar inte om vattenplaning. (Extremen är de vita markeringarna på exempelvis övergångsställen. De kan vara såphala, men Du vurpar inte pga vattenplaning utan pga låg friktionskoefficient.)


Jag instämmer helt, det är det försämrade greppet man skall vara rädd för. Innan fult utbildad vattenplaning nås är greppet så dåligt att manöverförmågan nästan är förlorad.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav noh » 2009-10-04/13:24

Fredric Fredricson skrev:
Om Du kör rakt fram med lodrät cykel, kör Du inte omkull.

Jag tänker så här: Om man får en varaktig vattenfilm under framdäcket under, säg, 5-10 sekunder, är inte friktionen i så fall så låg att de små korrigeringar som ständigt behövs blir verkningslösa och man förlorar kontrollen......
/Fredric

Jag delar din uppfattning. vid 100 kph är hastigeheten 28 meter/sekund. På fem sekunder hinner man således 140 meter och på 10 sekunder 280 meter, utan något fäste under framhjulet :o .
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-10-05/07:58

Jo - just därför gäller det att se till, att den varaktiga vattenfilmen under däcket blir så kortvarig som möjligt. Det gör man genom att a) undvika synliga vattensamlingar på vägen, b) göra nödvändiga överfarter över vattensamlingar så kortvariga som möjligt samt c) anpassa farten och - förstås - se till att ha bra däck.
På enbart vått underlag - utan synliga vattensamlingar - torde risken för vattenplaning med en motorcykel, framförd i laglig hastighet, vara mycket liten - medan däremot den lägre friktionskoefficienten påtagligt ökar risken för, att däcket släpper mot underlaget vid kraftigt pådrag eller bromsning. ABS och anti-spinn kan lösa problemet vid bromsning resp. acceleration, men går man in i en kurva med på tok för hög fart, finns förstås inget, som hjälper mot sidokrafterna vid kurvtagningen. (Samma sak med en bil. Inget ABS-system eller avancerat fyrhjulssystem i världen hjälper, om man kör in i en kurva med för hög fart. Då kör man av. Självklart!)

Skillnaden mellan blankis och vattenplaning är mycket liten. Det FINNS friktion mellan däcket och vattenlagret, men den är MYCKET mindre än mellan däcket och asfalten - och upplevs i praktiken som obefintlig - precis som blankisen.
Funnes ingen friktion mellan vattnet och en yta mot det, skulle ju en båt, vars framdrivningskraft upphör (nedtagna segel, avstängd motor, inga år-/paddeltag) fortsätta framåt med oförminskad hastighet, tills den körde på något - eller någon applicerade en drivkraft åt ett annat håll.

Jo - vi gör ständigt minimala korrigeringar, när vi kör, så min kommentar om "rakt fram" gäller just, så länge man kör rakt fram. Till slut blir den minimala korrigeringen kanske lite för stor - och då vurpar man.

Så kör försiktigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-10-05/08:29

Bror Gårdelöf skrev:Skillnaden mellan blankis och vattenplaning är mycket liten. Det FINNS friktion mellan däcket och vattenlagret, men den är MYCKET mindre än mellan däcket och asfalten - och upplevs i praktiken som obefintlig - precis som blankisen.
Funnes ingen friktion mellan vattnet och en yta mot det, skulle ju en båt, vars framdrivningskraft upphör (nedtagna segel, avstängd motor, inga år-/paddeltag) fortsätta framåt med oförminskad hastighet, tills den körde på något - eller någon applicerade en drivkraft åt ett annat håll.

Mjaa.....
Du har alldeles rätt i, att skillnaden i friktion mellan blankis och vattenplaning är liten.
Anledningen till att friktionen på blankis är så låg, är nämligen att det vid 'normala' temperaturer (alltså ett fåtal minusgrader) faktiskt bildas en tunn vattenhinna mellan däcket och isen - friktionsvärmen tillsammans med tryckkraften från däcket får isen att smälta precis i ytan, eftersom vattnets fryspunkt sänks med ökat tryck. Detta är t ex anledningen till att en skridsko glider så lätt på isen, eller att en skida glider lätt på snön. Är det tillräckligt kallt sker inte detta - det är därför det är mindre halt/sämre glid när det är riktigt kallt....
För övrigt utgör friktionen mot vattenytan en försvinnande liten del av motståndet för en båt i rörelse - det är istället energin som går åt för att sätta den undanträngda vattenmassan i rörelse, som får en båt att stanna upp om framdrivningskraften upphör. Det finns friktion mellan vattnet och föremål som rör sig på dess yta, men den är så liten att den inte hjälper oss ett dugg. Ett MC- eller bildäck som vattenplanar är i praktiken helt utan friktion. På blankis är det oftast inte riktigt friktionslöst, eftersom det dels behövs lite friktion för att smälta isen i ytan, dels att det nästan alltid finns små partiklar och ojämnheter som bryter den ytterst tunna vattenhinnan och når ner till isen.
För den som orkar läsa på engelska, finns lite intressant läsning om vattenplaning och annan halka i blött väglag här: http://www.motorcycle.com/rider-safety/riding-in-the-rain-and-wind-88363.html
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-10-05/09:02

No argument - och jag köper resonemanget om deplacementet i stället för friktionen, vad gäller båtar.

Men kokar vi ned det till väsentligheter, vad gäller en hoj på blankis eller under vattenplaning, lär konsekvenserna vara desamma.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-10-05/09:15

Bror Gårdelöf skrev:Men kokar vi ned det till väsentligheter, vad gäller en hoj på blankis eller under vattenplaning, lär konsekvenserna vara desamma.

Om detta är vi helt överens - på MC vill man varken ha vattenplaning eller vara på hal is!

Körde f.ö. D10:s 'Långkalsongrundan' igår - det blev totalt 60 mil inklusive resan dit och hem, varav minst 50 mil på våt vägbana och kanske 20 mil i rejält regn.
Det enda jag halkade på lite smått var höstlöv, en våt hästskit och en sån där eländig 'krossgrus-lagning' av en sönderkörd väg. Kunde återigen konstatera att körning på våt väg - och framför allt i regn - kräver koncentration och framförhållning. Det lyckade alla 25 deltagarna i turen med, för såvitt jag vet inträffade inga tillbud.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-10-06/00:44

Vi verkar vara rörande överens om att vattenplaning på MC inte är önskvärt.

Det som dock verkar lite underligt är att så få kommit fram och rapporterat om personliga upplevelser av vattenplaning men tanke på hur många MC-mil av erfarenhet som måste finnas på det här forumet.

Jag kan se tre möjliga förklaringar:
1. Få som upplever vattenplaning på MC kan berätta om det efteråt.
2. Det är mycket ovanligt med vattenplaning.
3. Det är egentligen inte så farligt som vi antar.
(det finns några till men vi kan nog bortse från dom, som t.ex. att folk som vattenplanar inte läser forumet etc.)

Min gissning är en kombination av 2. och 3. ovan men det är bara en gissning.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav noh » 2009-10-06/07:56

Fredric Fredricson skrev:Vi verkar vara rörande överens om att vattenplaning på MC inte är önskvärt.

Det som dock verkar lite underligt är att så få kommit fram och rapporterat om personliga upplevelser av vattenplaning men tanke på hur många MC-mil av erfarenhet som måste finnas på det här forumet.

Jag kan se tre möjliga förklaringar:
1. Få som upplever vattenplaning på MC kan berätta om det efteråt.
2. Det är mycket ovanligt med vattenplaning.
3. Det är egentligen inte så farligt som vi antar.
(det finns några till men vi kan nog bortse från dom, som t.ex. att folk som vattenplanar inte läser forumet etc.)

Min gissning är en kombination av 2. och 3. ovan men det är bara en gissning.

/Fredric

I praktiken kanske det inte spelar så stor roll om det är greppet som minska till farligt låg nivå eller om vattenplaning inträffar. Läskigt och farligt blir det under alla omständigheter, vilket innebär att man bör sänka farten för att återställa säkerhets marginalen

Däremot är det intressant rent teoretiskt detta med vattenplaning på en mc. Jag skall sätta mig ner och göra några enkla ingenjörmässiga beräkningar så fort tiden medger. Återkommer om det ger något.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav Marie » 2009-10-06/12:30

Fredric Fredricson skrev:Vi verkar vara rörande överens om att vattenplaning på MC inte är önskvärt.

Det som dock verkar lite underligt är att så få kommit fram och rapporterat om personliga upplevelser av vattenplaning men tanke på hur många MC-mil av erfarenhet som måste finnas på det här forumet.

Jag kan se tre möjliga förklaringar:
1. Få som upplever vattenplaning på MC kan berätta om det efteråt.
2. Det är mycket ovanligt med vattenplaning.
3. Det är egentligen inte så farligt som vi antar.
(det finns några till men vi kan nog bortse från dom, som t.ex. att folk som vattenplanar inte läser forumet etc.)

Min gissning är en kombination av 2. och 3. ovan men det är bara en gissning.

/Fredric


Jag har hittills inte yttrat mig eftersom jag inte är säker på att det jag själv uppfattat som eventuell vattenplaning var mer än precis en första mycket, mycket kort tendens vid passage av en vattensamling som under en kort sträcka var djupare än jag förväntat mig.

För min del tror jag att förklaringen är en kombination av 1) och 2) i ovanstående inlägg.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vattenplaning på mc

Inläggav noh » 2009-10-06/16:01

Frågan är teoretiskt intressant och kan hjälpligt angripas ”ingenjörsmässigt” med några överslagsberäkningar.

Antag att ett slätt mc-däck rullar på en lika slät yta, däcket ligger an mot denna yta 30 mm tvärs färdriktningen och det ligger 5mm djupt vatten på ytan. Hastigheten är 100 km/h. Däcket skall då pumpa undan 4,2 liter/sekund för att rulla helt torrt på ytan (jämför med ett 120mm brett bildäck som i 3mm vatten och hastigheten 80 km/h, skall pumpa undan 8 liter/sekund).

I praktiken underlättas pumpandet av mc-däckets rundade form som klyver vattnet, däckmönstret som länkar och avleder vattenstrålen och den skrovliga vägbanan. Hela de 30 mm behöver ju heller inte vara i kontakt med vägbanan för att fäste skall finnas. Fullt utbildad vattenplaning uppstår svårligen. Men, vilket är betydligt viktigare, väggreppet är avsevärt sämre.

Låt mig göra ytterligare ett ”ingenjörsmässigt” betraktande. Antag att däcket står stilla, lasten på däcket är 150 kg samt att vi rakt underifrån låter en homogen vattenstråle strömma mot däcket med en hastighet av 100 km/h. Vilken yta på däcket (vinkelrät mot strålen) måste träffas av denna homogena vattenstråle för att däcket skall rida på vattenstrålen eller ”vattenplana”? Svaret är att tvärsnittet hos den homogena vattenstrålen, liksom däckets anläggningsyta vinkelrät strålen, måste vara 39 cm2.

I verkligheten strömmar ju vattnet inte underifrån utan framifrån relativt däcket. Det behövs en rejäl vattenkil och/eller fart för att skapa det tryck och den yta som lyfter 150 kg från vägbanan. Men återigen, långt innan det sker är ju väggreppet farligt försämrat och att styra/bromsa blir mycket svårt.

Verkligheten låter sig själfallet inte beskrivas så enkelt som ovan,. Ändå pekar exemplen på att risken för fullt utvecklad vattenplaning på en mc med korrekt pumpat däck är liten. Sannolikheten för försämrat väggrepp är däremot stor, till och med mycket stor, den är faktiskt 100 %. Med försämrat grepp ökar olycksrisken.

På min 13 GT (med bra däck) har jag gjort lite försiktiga prov och kan konstatera att i mycket vatten och hög fart är sprutet mot fötterna så stort att det verkligen känns utan att vattenplaning inträffar, men väggreppet är riktigt dåligt. Kombinationen av däckets minskade tryck mot underlaget och den våta vägbanans lägre friktionskoefficient är främsta förklaringen till att det går illa ibland.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst