L-ABC för mc-förare efterlyses

L-ABC för mc-förare efterlyses

Inläggav F650GS » 2008-07-15/09:57

Jag erfor tyvärr en mc-olycka i lördags, en mc-förare körde av vägen i hög fart och skadade sig ganska illa. Eftersom jag gått L-ABC kände jag min plikt att stanna och hjälpa till men tyvärr så har mina kurser inom L-ABC innehållit allt utom just mc-olycka! Jag kan berätta att man känner sig ganska liten och hjälplös trots kurser för jag visste att på en mc är man mer utsatt för hårda smällar och kan få värre skador än bilister kanske får för de har ju i alla fall en skyddsbarriär omkring sig i form av en kaross.

Jag hittade trådar som heter Först till en olycka. Mycket bra skrivet och bra att man skrivit för det första men att bara sitta och läsa en tråd tror jag inte är så mycket hjälp när det verkligen händer nåt. Man ska kunna ta den informationen i praktiken och många blir chockade och vet inte vad de ska göra just då. När jag sprang fram frågade jag ”Andas han?” men fick till svar ”Andas??”. Hon som svarade är undersköterska men i chocktillstånd. Det är detta jag menar, när det verkligen händer nåt så reagerar folk annorlunda, man måste öva praktiskt också.

Eftersom vi är fler förare än ambulanser på vägarna så tror jag benhårt på en kurs i just L-ABC riktat för mc-förare. Vi kan vara en viktig resurs mellan olyckan och fram tills ambulansen kommer och kan ta över. Det står ju inte ambulanser i var och varannan kurva men däremot finns ju vi som kör hoj. Jag tycker L-ABC kan vara minst lika viktig precis som andra kurser som har med säkerhet att göra.

Vad tycker ni? Dags att göra nåt åt saken?
Jag går gärna en kurs.
Numera med en R1200 GSA.
F650GS
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-03-19/01:00

Re: L-ABC för mc-förare efterlyses

Inläggav Mats Liifv » 2008-07-15/11:51

Hej Nina!

Vi har haft sådana temakvällar i klubben vid minst två olika tillfällen. Borde hållas varje vinter/vår för att kunskaperna ska vara "up to date".

Vet inte säkert hur min kompisar reagerade när jag kraschade brutalt i höstas, men jag tyckte de verkade ta det ganska lugnt och agera på rätt sätt. Vet att ett antal av dom varit på samma kurs som jag. Kan aldrig bli för mycket av utbildning i detta ämne!
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: L-ABC för mc-förare efterlyses

Inläggav S-J » 2008-07-15/12:07

Usch va otäckt hoppas att det löste sig på det bästa sättet.
Har själv för en massa år sedan varit först på en mopedolycka och man vet aldrig hur man reagerar när det är på riktigt. Detta är otäckt att man man gå hur många utbildningar och kurser men när man behöver dessa så kanske man står som ett fån och glor. Men å andra sidan så är det bättre att ha utbildning om man nu inte är en sådan som fryser. Går oxå gärna en uppfräshning med då special mot MC olyckor.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: L-ABC för mc-förare efterlyses

Inläggav F650GS » 2008-07-15/20:10

Jag är nog som tur är en sån som behåller mitt lugn, jag har tydligen inte tid att reflektera över mina känslor mitt i allt utan är fullt upptagen med annat. Det kommer dagen efter istället när jag får bearbeta det jag sett. Men jag kände mig liten och hjälplös för de kurser jag gått har innehållit allt utom just mc-sidan och en mc-olycka är inte samma sorts olycka som en vanlig olycka med t ex en bil även om jag gått L-ABC-kurser så skiljer de sig åt i alla fall. Det var många frågor jag hade som dök upp.

Så, för att jag och andra ska slippa hamna i en sån sits tycker jag att nu behöver vi verkligen dra igång såna kurser också för vi är fler än antalet ambulanser på vägarna och därmed en mycket viktig resurs tills ambulansen kommer som kan ta över. Jag upplever detta som en brist mitt i allt säkerhetstänkande när det gäller mc-åkning.

Vilken tur du har Mats som hade kamrater som kunde hjälpa dig där, det är guld värt med att ha gått kurser i det läget. Killen klarade sig. Han hade fått en allvarlig fraktur i huvudet och har varit nersövd, hans flickvän meddelade mig hur det gått sen. Det här är också något man behöver – veta hur det gick sen.
Numera med en R1200 GSA.
F650GS
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-03-19/01:00

Re: L-ABC för mc-förare efterlyses

Inläggav Thomas Weglert » 2008-07-15/20:46

Nar jag vurpade för tre år sedan och blev liggande på vägen gjorde jag allt rätt tack vare
våra återkommande temskvällar i L-ABC. Fick beröm av ambulanspersonalen. När Mats ovan vurpade gjorde vi som var med det mästa rätt tack vare temakvällar i L-ABC.

Så i vinter hoppas jag på en upprepning av tema L-ABC.

Sommarhälsningar från Dalarna
//
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: L-ABC för mc-förare efterlyses

Inläggav Michael Fored » 2008-08-14/19:29

F650GS skrev:Jag erfor tyvärr en mc-olycka i lördags, en mc-förare körde av vägen i hög fart och skadade sig ganska illa. Eftersom jag gått L-ABC kände jag min plikt att stanna och hjälpa till men tyvärr så har mina kurser inom L-ABC innehållit allt utom just mc-olycka!


Hej!

Jag ser att du bor i BMW MC-klubbens ABC-distrikt. Vi har vid tisdagsträffarna vintertid haft L-ABC riktat till motorcyklister flera år i rad. Nu senast, före denna säsong, hade en av våra aktivare medlemmar talat med räddningstjänsten i Botkyrka och vi fick en ypperlig lektion i och demonstration av omhändertagande av motorcyklist vid olycka. Se artikeln vid denna länk: http://www.bmwklubben.se/artiklar.php?aid=2094&sort=DESC

Sådana här aktiviteter utanför mc-säsongen är jättekul! Håll ögonen öppna till vintern, eller ordna själv en teorikväll tillsammans med någon av våra Distriktsombud.
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst