Farbror Blå och hastigheten

Farbror Blå och hastigheten

Inläggav Konsument » 2008-09-20/13:26

Körde lagligt med bilen igår och blev omkörd och frånåkt rejält av farbror Blås piketbil. Jag hade någon gammal dammig idé om att det ska vara blåljus på om de kör med utryckningshastighet. Slog en signal till farbror Blå och fick då lära mig att de får överskrida hastigheten utan påslagna blåljus så länge föraren bedömmer att det kan ske utan fara. :idea:

Och tryggt och säkert kändes det att ha dem på 0.3 sekunders avstånd bakom innan de kunde trycka sig förbi. :shock:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Farbror Blå och hastigheten

Inläggav S-J » 2008-09-20/14:32

Va oxå helt inne på att de måste slå på blåjus för att få "gå över gränsen" men där hade man fel tydligen. Undrar om jag har fel när jag tror att jag får bryta mot regler för att göra framfart för utryckningsfordon lättare. Har själv kört mot rött för att släppa förbi en Polis i full fart.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Farbror Blå och hastigheten

Inläggav Lime » 2008-09-22/11:47

Nej, utryckningsfordon behöver inte köra med varningsljus eller varnings-siren vid det som kallas för "brådskande tjänsteutövning". I ett flertal situationer säger t.o.m. deras instruktioner att de skall närma sig målet "under tystnad", alltså utan ljus eller ljud.

Ljuset och ljudet är till för att påkalla fri väg, som det så fint heter.

S-J skrev:Undrar om jag har fel när jag tror att jag får bryta mot regler för att göra framfart för utryckningsfordon lättare. Har själv kört mot rött för att släppa förbi en Polis i full fart.


Trafikförordningen säger att du har rätt att bryta mot gängse gällande trafikregler för att lämna företräde för utryckningsfordon som med ljud, ljus eller kombination av dessa påkallar fri väg. Du skall dock alltid beakta huvuddirektivet och får alltså inte orsaka olycka eller annan skada på tredje part när du bryter mot reglerna.

Det är alltså helt okej att köra mot rött för att ge plats men du får inte krocka när du gör det.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Farbror Blå och hastigheten

Inläggav Janne Hammarström » 2008-09-28/18:01

Lime skrev:Nej, utryckningsfordon behöver inte köra med varningsljus eller varnings-siren vid det som kallas för "brådskande tjänsteutövning". I ett flertal situationer säger t.o.m. deras instruktioner att de skall närma sig målet "under tystnad", alltså utan ljus eller ljud.

Ljuset och ljudet är till för att påkalla fri väg, som det så fint heter.


Ovanstående gäller även barnmorskor, läkare och några andra yrkesgrupper vilka finns i VTK.
De kan även köra "trängande fall" utan ljud och ljus. Om jag inte missminner mig. Nu får vi hoppas att inlägget visas som tänkt annars får jag tala med Göran.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Farbror Blå och hastigheten

Inläggav Fredric Fredricson » 2008-10-02/23:47

Var ute och for med bil på nynäsvägen mellan Farsta och Globen när jag ser en MC komma bakifrån i mycket hög fart. Svårt att säga men garanterat långt över 100 blås. själv höll jag kanske 90, det är 70-väg där, och låg i ytterfil. MCn bromsar in backom mig och ljustutar (tror jag, det kan ha varit ojämnheter i vägen). Jag går åt sidan så snart som möjligt och MCn piper iväg och då ser jag att det är en polis.
Det är ganska mycket trafik men han måste vara uppe i en bra bit över hundra när han drar iväg så snabbt som han försvinner. Inga blåljus och ingen tuta.
Vad jag har hört så skall polisen alltid ha blåljus och siren på när dom kör för fort, om inte särskilda skäl föreligger (som t.ex. att dom inte vill varna buset att dom kommer). I det här fallet kändes det väldigt konstigt att köra utan blåljus. jag fick riktiga ghostrider-vibbar av den där körningen.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Farbror Blå och hastigheten

Inläggav Motorcycleswede » 2008-10-05/12:46

Som polis så finns det tre angelägenhetsgrader som man kör i då man jobbar.

1) Tjänsteutövning - Det är när polisen är i tjänst men inte är på väg till något jobb eller på väg till ett jobb som det inte är bråttom fram till. Då gäller i princip trafikreglerna som för alla andra trafikanter men med vissa skillnader. Polisen får alltså utan att vara på väg till något jobb under vanlig övervakning t.ex. köra mot färdriktningen, mot enkelriktning, fordonstrafik förbjuden, förbjuden vänster/högersväng, förbjuden U-sväng samt köra på gångvägar och trottoarer, på cykelvägar m.m. eller om man vill uttrycka sig annorunda, Polisen får under tjänsteutövning bryta mot lokala trafikföreskrifter med förbud eller inskränkning mot trafik på viss väg.

2) Brådskande yrkerutöving - Detta är när polisen är på väg fram till ett jobb och det är bråttom att ta sig fram till jobbet. Det är förmannen i polisbilen / Mc-polisen som avgör om ett jobb är brådskande eller inte (och inte andra trafikanter...) Under brådskande yrkesutövning så får polisen bryta mot gällande hastighetsbegränsingar samt har förtur till färja. Detta innebär att polisen kan köra i 200 km/tim om polisen anser att detta är möjligt och lämpligt beroende på trafikintensitet, trafikmiljö, personer som finns i omgivningen, hur farligt det är m.m. I brådskande yrkesutövning så FÅR POLISEN INTE påkalla friväg med blåljus eller med blåljus och sirén.

3) Trängande fall - När polisen är på väg fram till ett jobb innebär allvarlig fara för liv eller hälsa eller större egendomsskada. Det är förmannen i bilen / Mc-polisen som avgör om ett jobb är trängande eller inte. När man kör i trängande fall så kan man förenklat säga att man får bryta mot alla trafikregler men inte polismans tecken och inte mot rött vid järnvägsövergång. Man får då t.ex. köra för fort, köra mot rött ljus och köra förbi stopplikt m.m. m.m.

I trängande fall så FÅR polisen påkalla fri väg med blåljus eller blåljus och sirén. Det är dock inte ett krav att man påkallar fri väg. Detta innebär att polisen kan komma körande i trängande fall utan att ha blåljus eller blåljus och sirén påslagna. Alltså kan polisen komma körande mycket över gällande hastighetsbegränsing utan blåljus och/eller sirén, köra mot rött ljus och köra förbi stopplikt utan att stanna och det är helt i sin ordning eftersom som man har stöd i lag för detta.

Sedan så gäller reglerna att man ska vara försiktg i trafiken men när en förare av ett utryckningsfordon påkallar fri väg så ska föraren iaktta SÄRSKILD försiktighet. Så det innebär att om man som förare under utryckning krockar så straffas man hårdare om man har blåljus eller blåljus/sirén påslagna än om man har dessa avstängda. Kör man t.ex. mot rött när man påkallar fri väg och krockar så hamnar man ofta på vårdslöshet i trafik medan om man inte påkallar fri väg "bara" straffas för att ha kört mot rött ljus. Så varför ska man påkalla fri väg om det verkligen inte behövs?

Varför är det då på detta sätt? Naturligtvis för att man snabbt ska kunna ta sig fram till olika platser för att gripa personer, avvärja brott och kunna jobba förebyggande. Polisen ska kunna dyka upp var som helst och ha möjlighet att överraska en gärningsman. Allt för att allmänheten ska kunna få hjälp och känna sig trygga när det behövs. Ja ja ja... Jag vet att polisen inte finns när man behöver dem och att polisen inte kom när man hade inbrott eller när någon bröt sig in i bilen eller gjorde sig skyldig till skadgörelse. Och ja jag vet också att polisen borde hålla på med viktigare saker än både det ena och det andra... Men oavsett alla sådana invändingar så är det ovanstående regler som gäller när polisen är ute och kör med sina fordon.

// Kjelle
Kjelle D15
R1250 GS Adventure
Motorcycleswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2003-02-25/01:00
Ort: Kristianstad

Re: Farbror Blå och hastigheten

Inläggav Helmetrock » 2008-10-05/14:07

KJECOP skrev:Sedan så gäller reglerna att man ska vara försiktg i trafiken men när en förare av ett utryckningsfordon påkallar fri väg så ska föraren iaktta SÄRSKILD försiktighet. Så det innebär att om man som förare under utryckning krockar så straffas man hårdare om man har blåljus eller blåljus/sirén påslagna än om man har dessa avstängda. Kör man t.ex. mot rött när man påkallar fri väg och krockar så hamnar man ofta på vårdslöshet i trafik medan om man inte påkallar fri väg "bara" straffas för att ha kört mot rött ljus. Så varför ska man påkalla fri väg om det verkligen inte behövs?
// Kjelle

Varför?

Det skulle ju vara som att det var ett värre brott att köra på fotgängare utan reflex än med reflex??

Det måste väl vara mer vårdslöst att inte påkalla fri väg än att köra mot rött utan att göra det?

Ser jag en polis med blåljus i en korsning tar jag det alltid lungt och försöker lämna företräde åt polisen om han verkar var apå väg å mitt håll, men jag tror ju inte att en polis utan blåljus ska hitta på att köra mot rött!

Tycker det verkar helt bakvänt!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Farbror Blå och hastigheten

Inläggav Motorcycleswede » 2008-10-05/15:28

Helmetrock skrev:Varför?

Det skulle ju vara som att det var ett värre brott att köra på fotgängare utan reflex än med reflex??

Det måste väl vara mer vårdslöst att inte påkalla fri väg än att köra mot rött utan att göra det?

Ser jag en polis med blåljus i en korsning tar jag det alltid lungt och försöker lämna företräde åt polisen om han verkar var apå väg å mitt håll, men jag tror ju inte att en polis utan blåljus ska hitta på att köra mot rött!

Tycker det verkar helt bakvänt!

Ja visst verkar det så...

Men jag tror att det kan vara så att man skärpt till det med att skriva in " iaktta särskild försiktighet" för att en förare inte bara ska gasa på och köra hur som helst och sedan kunna skylla på att man hade blåljus och sirén påslagna.

Det krävs en särskild utbildning för att få köra under utryckning och påkalla fri väg och det ligger ett stort ansvar på utryckningsföraren eftersom man får bryta mot nästan alla trafikregler och faktiskt köra på ett sätt som i andra fall ibland kanske skulle kunna ses som vårdslöst. Som utryckningsförare har man ett stort ansvar både gentemot andra trafikanter, sin kollega och sig själv och många gånger när ett utryckningsfordon under utryckning varit inblandad i en olycka så är det tyvärr ganska allvarliga olyckor. Och dessa olyckor kan bero på att man hämningslöst gasar på och inte håller igen där det behövs. Som ett exempel så kan jag nämna att om man kör mot rött ljus så är rekommendationen att inte köra fortare än 20 - 30 km/tim. Men jag har i samband med hastighetskontroller mätt hastigheten på fordon under utryckning på hastigheter på upp mot 90 km/tim och det på både polisbilar, ambulanser och brandbilar.

Men vid en mindre olycka så behöver det inte innebära något allvarligare straff eftersom utryckningsföraren kan anses ha varit tillräckligt försiktig och kört med tillräckligt låg hastighet. Allt bedöms efter omständigheterna i det enskilda fallet / olyckan.

// Kjelle
Kjelle D15
R1250 GS Adventure
Motorcycleswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2003-02-25/01:00
Ort: Kristianstad


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst