Den gula västen...

Den gula västen...

Inläggav Belsebubb » 2008-10-17/09:41

...är ett utmärk arbetsredskap för vägarbetare och där med ett måste för att inte bli påkörda av ouppmärksamma bilster.
I sommar har jag observerat att ett stort antal mcåkare använder grönväst i tron att de ska synas i bättre när man kör i trafiken. Falsk trygghet...???
På en naken hoj utan väskor, rutor och wobbeltv funkar en orange/gul väst bäst. Stor exponerings yta.
En fullutrustad GSA med förare på är det hjäm och axelparti som exponeras.
Någon fler som "reflekterar" över denna tanke...
//Gunnar
Senast redigerad av Belsebubb 2008-10-17/17:22, redigerad totalt 2 gånger.
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Re: Den gula västen...

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-17/10:03

Here we go again!
Det finns undersökningar som visar att man inte alls syns bäst med en enfärgad väst oavsett färg. DET är falsk trygghet att tro det. Om du vill ha väst så ha det. Men försök inte få mig att ha det.
Se gärna SMCS åsikt i frågan..

Och här kan du läsa en av de föregående trådarna...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Den gula västen...

Inläggav S-J » 2008-10-17/10:53

All typ av falsk trygghet är farlig.
Kör som att alla andra är blinda och skiter i andra så klarar man sig bäst. ;)
Fenomenet att vissa skydd och grejer får folk att ändra betendet och då gör att skyddet gör mer skada än nytta ser man både i sport och trafiken. Hockeyn blir hårdare varje år och mer skydd sätter de på sig. Bilarna blir säkrare och folk kör fortare. Dubbdäck på bilen och folk kör som att det vore sommar.
Men jag tror att i vissa fall syns man bättre med väst men inget att lita på. För övrigt så är det väll kontraster man ser bäst så mörka axlar på västen på samma sätt som man har på ambulans personalens kläder borde vara bättre än bara en "gul" väst?
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Den gula västen...

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-17/12:44

S-J skrev:All typ av falsk trygghet är farlig...
...För övrigt så är det väll kontraster man ser bäst så mörka axlar på västen på samma sätt som man har på ambulans personalens kläder borde vara bättre än bara en "gul" väst?

Så tror jag också. Det är kontraster man ser.
Ett helsvart skinnställ syns bra mot en skog i bakgrunden exempelvis.
Om man nu vill ha väst så borde den kanske ha ett stort svart band snett över ryggen och bröstet. Eller ett flerfärgat skinnställ kanske ------------------------>
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Den gula västen...

Inläggav Magne » 2008-10-17/14:06

Vi kanske ska börja klä oss som poliser om vi vill bli sett. Vit hjälm, blått skinnställ, vit hoj med några dekaler.

Nja, kanske inte, jag håller med SMC, så länge vi har ljuset på så syns vi, det är bilisterna som inte ser oss! Bilisten är oxå skyldig att se efter faror i trafiken och bör läras upp att även uppmärksamma oss. Fram till att det händer så får vi åka som om de inte ser oss, för vi ser jo dem.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Den gula västen...

Inläggav Matz Zingmark » 2008-10-17/14:52

Nils-Erik Ringlander skrev:
Nu blev det lite spännande för faktum är att jag, sedan jag köpte ett svart/ blått allväderställ ( se bilden) och silverfärgad klapphjälm för ett par år sedan, upplever att en hel del bilister tar det överdrivet lugnt när de kommer inom synhåll. Kan det vara möjligt att man tar mig för att vara polis ? :o

Tyvärr är även detta en falsk trygghet eftersom polisen nu bytt till en svart med gula inlägg.
Var köper man dessa :)
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Den gula västen...

Inläggav Marie » 2008-10-17/19:38

Nils-Erik Ringlander skrev:
Magne Hansen skrev:Vi kanske ska börja klä oss som poliser om vi vill bli sett. Vit hjälm, blått skinnställ, vit hoj med några dekaler.......


Nu blev det lite spännande för faktum är att jag, sedan jag köpte ett svart/ blått allväderställ ( se bilden) och silverfärgad klapphjälm för ett par år sedan, upplever att en hel del bilister tar det överdrivet lugnt när de kommer inom synhåll. Kan det vara möjligt att man tar mig för att vara polis ? :o


Jo du kan ge dig attan på att det är så det fungerar!
Även ett svart textilställ med reflexväst och vit hjälm kombinerat med en till stora delar vit hoj funkar utmärkt. Folk kör som änglar och håller så långt till höger de bara kan. Underbar framkomlighet blir resultatet 8-)

Men att jag blir sedd i de farligaste situationerna (vänstersvängande mötande eller bil ut från sidoväg) litar jag inte en enda sekund på...

En annan psykologisk grej är ju att mellan jul och sportlovet är det ju i stort sett bara jag och polisen som kör hoj hemomkring....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst