S-J skrev:Va skönt.
Då kan man börja köra som en vilde då man i de flesta fall klassas som högutbildad. ;)
Fantastiskt vad man kan få fram med staestik och "forskning".
Jonas skrev:Nu ska man ju inte dra alla med dålig ekonomi eller låg utbildning över en kam och tro att de alla är alkolister. Vi har ju bevis på motsatsen då en tysk politiker i förra veckan körde ihjäl sig efter ett för högt alkoholintag.
Vad gör man med de obetydliga lik som blir liggande efter vägkanten där dessa fulla liemän sveper fram? Eller är resonemanget att det aldrig har hänt eller aldrig kommer att drabba någon oskyldig?Marie skrev:Garanterat ingen ovanlig promillehalt hos österrikiska politiker efter en glad kväll. Jag har sett lokala polisen och brandchefen gemensamt hjälpa en gästande borgmästare in bakom ratten när det var dags att köra hem. Jag var uppriktigt förvånad att borgmästaren i fråga lyckades starta bilen.....
(((( o )))) skrev:Jag känner mig mer förvånad att du lät det ske och inte langade in aktuell borgmästare i skuffen eller så...
Marie skrev:...huruvida jag själv hade 0,1 eller 0,3 promille när jag äntrade motorcykeln en stund senare...
...Den allmänna uppfattningen om rattonykterhet är nu en gång inte riktigt densamma i Kärnten som i det trångsynt lutheranska Sverige. SOM TUR ÄR!
Göran Ekman skrev:Marie skrev:...huruvida jag själv hade 0,1 eller 0,3 promille när jag äntrade motorcykeln en stund senare...
...Den allmänna uppfattningen om rattonykterhet är nu en gång inte riktigt densamma i Kärnten som i det trångsynt lutheranska Sverige. SOM TUR ÄR!
Jag må vara revolutionär i många avseenden i den här klubben. Men att propagera för rattonykterhet hör definitivt inte hemma i det här forumet!
Det är bara att beklaga att Marie visar så dåligt omdöme att hon både erkänner att hon kör berusad och dessutom försöker skryta med det.
Jag hoppas att detta bara är ett dåligt sätt att försöka provocera.
Fredric Fredricson skrev:Fast det här var runt 1980. Kan man hoppas det blivit bättre?
Guzzi-Leif skrev:Visst har det blivit bättre!
Den kontinentala synen på droger och trafik rör sig absolut mot den svenska (som är liberal nog).
Marie skrev: Matematiserandet tror jag för min del att är en följd av den (löjligt) låga svenska gränsen 0,2. Så lite har du svårt att bedöma om du är över eller under, för du känner dig inte påverkad. Någonstans innan 0,5 så inser man att man druckit en del....
Smartswede skrev:PS Jonas, jag tror inte klubben förespråkar bakhjulsåkning varken på bana eller landsväg. Vem betalar sjukhuskostnaderna och reparationerna på hojjen om olyckan är framme? DS
Smartswede skrev:Hur många av de som har principen att aldrig köra med någon alkohol alls i blodet har t.ex. kört när de är väldigt trötta?
Eller långa sträckor utan paus? Eller pratandes i telefon? Eller för fort? Eller ligger ständigt för nära bilen framför? Eller kört efter en natt med riktigt dålig nattsömn?
[...]
Alla olyckor är hemska och beror nästan uteslutande på vi i trafiken är ouppmärksamma, okoncentrerade, saknar ett bra riskmedvetande och kör riktigt illa. Vi bör alla skämmas från tid till tid.
Smartswede skrev:PS Jonas, jag tror inte klubben förespråkar bakhjulsåkning varken på bana eller landsväg. Vem betalar sjukhuskostnaderna och reparationerna på hojjen om olyckan är framme? DS
Göran Ekman skrev: Det finns dom som tror att det är olagligt att köra på bakhjulet. Jag vill förtydliga att så är inte fallet. I dom fall när någon blivit bötfälld för bakhjulsåkande så beror det på att omständigheterna runt omkring bedömts vara olämpliga. Exempelvis om man kör på bakhjulet på Sveavägen i Stockholm.
Smartswede skrev:Kanske dags för SMC kurser i dessa färdigheter så alla kan visa upp sina nyvunna talanger i trafiken?
Guzzi-Leif skrev:Vad är det EGENTLIGEN som gör en förare till säkerheten själv och en annan till en dödsbringande (för sig själv och andra) projektil?
En del av svaret hittar vi
Magnus von Melen skrev:Har vi inte ett lite inkonsekvent trafiksäkerhetstänkande i det här landet nu för tiden ?
Vissa företeelser tas, oftast med all rätt, krafttag med. Alkohol, hastighetsöverträdelser, separerade körbanor, stuntkörning på allmän väg mm.
Samtidigt dyker det upp fler och fler underliga fordon med rätt att framföras i trafiken, bl.a. fyrhjulingar och "Bugsters".
Denna hittade jag idag på blocket. Jag undrar hur det är ställt med säkerheten vid en kollision i 90km/h med t.ex. en personbil av normalt snitt ?
Smartswede skrev:SIKA är i farten.
"Nästan alla dödade motorcyklister och mopedister hade överlevt om de åkt personbil i stället"
Inget nytt med det egentligen men kan vara av intresse för olycksdiskussionen.
http://www.sika-institute.se/templates/ ... _1583.aspx
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst