Olycksorsaker

Olycksorsaker

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-20/21:24

Vad är det EGENTLIGEN som gör en förare till säkerheten själv och en annan till en dödsbringande (för sig själv och andra) projektil?
En del av svaret hittar vi i http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html och http://www.expressen.se/motor/1.1340624 ... -an-vantat .
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav aden » 2008-10-21/06:33

Ja se där, en intressant teori eller vinkel på det hela.
Inte lätt veta vad man ska tro, forskning går ju vrida å vända åt de håll som är passande, samtidigt som det säger det ju en hel del.
Trender är för amatörer, vi andra går på instinkt! - Kristian Ådén
Användarvisningsbild
aden
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-01-28/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav S-J » 2008-10-21/09:56

Va skönt.
Då kan man börja köra som en vilde då man i de flesta fall klassas som högutbildad. ;);)

Fantastiskt vad man kan få fram med staestik och "forskning".
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Olycksorsaker

Inläggav M-Anders » 2008-10-21/10:36

S-J skrev:Va skönt.
Då kan man börja köra som en vilde då man i de flesta fall klassas som högutbildad. ;);)

Fantastiskt vad man kan få fram med staestik och "forskning".


Instämmer hej va de går,,,,,flytta på er ny kommer vi.
Skämt.

tycker det är lite skrämande med sån statestik, men det ligger kanske något i vad dom skriver.

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Olycksorsaker

Inläggav Patrik Blommaskog » 2008-10-21/13:46

Jag tycker det verkar lite osmart av Aftonbladet att publicera "forskningsrön" som smutskastar större delen av deras egen betalande läsarkrets... :twisted:

Nå, det mest faktaliknande man finner i skymningspressen är väl serierna, så man får nog ta även det här med lite ro och en kall öl.
Krama varandra i trafiken!
Användarvisningsbild
Patrik Blommaskog
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2008-03-20/08:25

Re: Olycksorsaker

Inläggav Jonas » 2008-10-21/16:44

Några tankar ang. vad statistiken i Aftonbladets artikel visar.

Statistik brukar ju ljuga, säger man. Åtminstånde så tror jag inte att den berättar hela sanningen i det här fallet.
Som det framgår i artikeln så "- Det finns ju en mängd olika faktorer som vi inte kan säga någonting om, exempelvis kvaliteten på de bilar man färdats i, säger Melkersson.
Dessutom har Sika inte haft några uppgifter om alkoholkonsumtion och allmänna hälsotillstånd."

Med det i åtanke så kan man dra sig till minnes vad Aftonbladets motorjournalist skrev, att omkring 60% av dödsolyckorna i Sverige är alkoholrelaterade. Vidare kan man lägga till andra sjukdomar och symptom i denna statistik, så som hjärtrelaterade sjukdomar, epilepsi, diabetes mellitus, olika tromboser, för att inte tala om sömnbrist och alla gasglada 18-åringar som nytagit sitt körkort. (Läser man vägverkets statistik visar den att ungefär hälften av dödsolyckorna på motorcykel hade förare som haft sitt körkort mindre än ett år.)

Människor med alkoholproblem har ökad risk för diabetes och därmed även för hjärt- och kärlsjukdomar. Vidare så har de ju oftast sämre ekonomi med tanke på att det kan vara svårare för dem att behålla jobb. Att de även oftare är sjukskrivna behöver man således inte vara högutbildad för att förstå.

Nu ska man ju inte dra alla med dålig ekonomi eller låg utbildning över en kam och tro att de alla är alkolister. Vi har ju bevis på motsatsen då en tysk politiker i förra veckan körde ihjäl sig efter ett för högt alkoholintag.

Så även om statistiken stämmer så är slutsatsen fel, i min mening. Eftersom de inte har tagit hänsyn till åldern på fordonet eller föraren för den delen, vi har säkert inte så många rika pensionärer i vårt land som vi skulle vilja.

Lägger man ihop det ovan sagda; missbrukare och alkolister, personer med dålig hälsa, oerfarna förare/gasglada ungdomar, pensionärer, så kan man nog konstatera att de tillhör en kategori av lågavlönade. Man kan även misstänka att större delen inte har någon högre utbildning med tanke på att många pensionärer gick sex år i skola för att seda ge sig ut i arbetslivet, samtidigt som de yngre kanske inte har gått färdigt sin utbildning på universitetet.

Givetvis finns det undantag, men jag gissar att det finns en liten sanning i mitt resonemang.
Debatten fortsätter, vad tycker du om artikeln? Tycker du den stämmer?
Mvh /J
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Marie » 2008-10-21/19:33

Jonas skrev:Nu ska man ju inte dra alla med dålig ekonomi eller låg utbildning över en kam och tro att de alla är alkolister. Vi har ju bevis på motsatsen då en tysk politiker i förra veckan körde ihjäl sig efter ett för högt alkoholintag.


Jag är övertygad om att Kärntens älskade Landeshauptmann, doktor Jörg Haider roterar i sin kista (fast de har väl å andra sidan redan hunnit kremera honom) om du kallar honom TYSK......

Jag var inte det minsta förvånad över promillehalten han hade, det enda jag är förvånad över är att åklagarämbetet läckte ut uppgiften till massmedia (men det har ju dr Haiders änka, Claudia, redan polisanmält åklagaren för). Jag sade redan så snart jag läst om olycksförloppet, att han hade säkert bortåt två promille. Garanterat ingen ovanlig promillehalt hos österrikiska politiker efter en glad kväll. Jag har sett lokala polisen och brandchefen gemensamt hjälpa en gästande borgmästare in bakom ratten när det var dags att köra hem. Jag var uppriktigt förvånad att borgmästaren i fråga lyckades starta bilen.....
Senast redigerad av Marie 2008-10-21/19:42, redigerad totalt 2 gånger.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-21/19:39

Något som bevisats av de otroligt duktiga människorna på NCO, är att olycksriskerna generellt följer social tillhörighet. Gäller alltså inte bara trafik utan också brand, fallolyckor, utsatthet för brott, självmord med mera.
En satsning på att få ner olyckstalen är lönlös utan att beakta de sociala faktorerna!

Den som vill fördjupa sig rekommenderas att läsa "Sociala bakgrundsfaktorer hos skadade barn och ungdomar : NCO 2007:13" ( http://srv.se/Shopping/pdf/23731.pdf ). Knappast upplyftande...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Konsument » 2008-10-21/20:24

Marie skrev:Garanterat ingen ovanlig promillehalt hos österrikiska politiker efter en glad kväll. Jag har sett lokala polisen och brandchefen gemensamt hjälpa en gästande borgmästare in bakom ratten när det var dags att köra hem. Jag var uppriktigt förvånad att borgmästaren i fråga lyckades starta bilen.....
Vad gör man med de obetydliga lik som blir liggande efter vägkanten där dessa fulla liemän sveper fram? Eller är resonemanget att det aldrig har hänt eller aldrig kommer att drabba någon oskyldig? :evil:

Jag känner mig mer förvånad att du lät det ske och inte langade in aktuell borgmästare i skuffen eller så... :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Marie » 2008-10-21/22:31

(((( o )))) skrev:Jag känner mig mer förvånad att du lät det ske och inte langade in aktuell borgmästare i skuffen eller så... :D


Varför det?
Liknande situationer har jag sett många gånger, liksom uniformerade polismän som 'glada i hatten' satt sig i tjänstebilen efter väl förrättat uppdrag att övervaka festligheterna.

Jag kände definitivt ingen anledning att kaxa upp mig mot uniformerad polisman. Han bedömde uppenbarligen att borgmästaren i fråga var i skick att framföra fordon.
Och det fick mig att inte grunna så värst mycket på huruvida jag själv hade 0,1 eller 0,3 promille när jag äntrade motorcykeln en stund senare. Under den österrikiska lagstiftningens gräns 0,5 var jag definitivt.

Den allmänna uppfattningen om rattonykterhet är nu en gång inte riktigt densamma i Kärnten som i det trångsynt lutheranska Sverige. SOM TUR ÄR!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-22/00:09

Marie skrev:...huruvida jag själv hade 0,1 eller 0,3 promille när jag äntrade motorcykeln en stund senare...
...Den allmänna uppfattningen om rattonykterhet är nu en gång inte riktigt densamma i Kärnten som i det trångsynt lutheranska Sverige. SOM TUR ÄR!

Jag må vara revolutionär i många avseenden i den här klubben. Men att propagera för rattonykterhet hör definitivt inte hemma i det här forumet!
Det är bara att beklaga att Marie visar så dåligt omdöme att hon både erkänner att hon kör berusad och dessutom försöker skryta med det.
Jag hoppas att detta bara är ett dåligt sätt att försöka provocera.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Fredric Fredricson » 2008-10-22/00:32

Så fattiga människor lindar oftare sin bilar runt träd och stolpar än rika.
Är det inte lite hönan och ägget här? Hur rik blir man av att skrota sin bil på fyllan?

Vad det gäller observationer av onyktra förare i regionen runt södra Tyskland-Österrrike så satt jag en gång på en uteservering i Schweiz, eller möjligen var det Lichtenstein, och såg en taxi parkera, förardörren öppnas, föraren ramla ut, resa sig upp och vingla in på baren. En stund senare vinglade han ut, lyckades komma in i bilen och körde iväg.
Vi tre, ordningsamma ungdomar från Svedala, satt där med hakorna vid knäna men ingen annan tyckes tycka det var konstigt.
Fast det här var runt 1980. Kan man hoppas det blivit bättre?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Olycksorsaker

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-22/16:48

Visst har det blivit bättre!
Den kontinentala synen på droger och trafik rör sig absolut mot den svenska (som är liberal nog).

Sedan har vi förstås ett inhemskt problem med alltfler som matematiserar med supandet; dricker vin på middagen och (efter någon sorts beräknad tid) kör fordon hem. Något för folkbildare, medmänniskor, myndigheter och informatörer att grubbla över...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Marie » 2008-10-22/20:23

Göran Ekman skrev:
Marie skrev:...huruvida jag själv hade 0,1 eller 0,3 promille när jag äntrade motorcykeln en stund senare...
...Den allmänna uppfattningen om rattonykterhet är nu en gång inte riktigt densamma i Kärnten som i det trångsynt lutheranska Sverige. SOM TUR ÄR!

Jag må vara revolutionär i många avseenden i den här klubben. Men att propagera för rattonykterhet hör definitivt inte hemma i det här forumet!
Det är bara att beklaga att Marie visar så dåligt omdöme att hon både erkänner att hon kör berusad och dessutom försöker skryta med det.
Jag hoppas att detta bara är ett dåligt sätt att försöka provocera.


0,1-0,3 promille är definitivt inte berusad, inte ens här, och allra minst i Österrike. 1,8 promille som dr Haider hade är å andra sidan mer än berusad, snarast packad.

Det jag skrev skall nog snarast tolkas som konsumentupplysning. Det kan för inkrökta svenskar vara bra att veta vad det är man möter på vägarna nere i Europa. Tittar man lite på vad som äts och dricks på en vanlig lunchservering i en Kärntnisk by, så kan det ofta vara en soppa med bröd, och till det en halvliter öl (och då talar vi inte om Lyckholms) och en Obstler...
På kvällen tas det ofta några öl och några obstler tillsammans med vännerna innan man sätter sig i bilen och kör hem. Det är bara ett konstaterande av hur det i allmänhet går till därnere, och ändå ser man sällan någon som uppträder konstigt i trafiken.
Den som lider av panikångest inför tanken på fordonsförare med alkohol i blodet skall nog hålla sig hemma i trädgården, för inte ens i Sverige är *alla* förare spiknyktra, och definitivt inte åka söderut på semestern.

Fredric Fredricson skrev:Fast det här var runt 1980. Kan man hoppas det blivit bättre?


Bättre eller inte, vill jag inte värdera, ingen nämnvärd förändring är min bedömning. Schweiz har jag bergänsad erfarenhet av (för dyrt för mig - både då och nu) men Österrike är sig likt.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Marie » 2008-10-22/20:40

Guzzi-Leif skrev:Visst har det blivit bättre!
Den kontinentala synen på droger och trafik rör sig absolut mot den svenska (som är liberal nog).



Den officiella, ja. (den som syns i lagstiftningen alltså) Men den hos den breda allmänheten förankrade synen är föga förändrad. Som en polis anförtrodde mig över en öl på en Kirchtagsfest: "Ibland kommenderar stollarna i Wien och Klagenfurt ut oss på alkoholkontrollrazzior, men annars kollar vi bara den som vinglar på vägen eller har krockat. Skulle vi ha storkontroll ofta här, så skulle vi lamslå hela landet..."

Mycket möjligt att synen blivit striktare i och runt storstäderna, men jag talar om landsbygden.

Matematiserandet tror jag för min del att är en följd av den (löjligt) låga svenska gränsen 0,2. Så lite har du svårt att bedöma om du är över eller under, för du känner dig inte påverkad. Någonstans innan 0,5 så inser man att man druckit en del....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-22/21:14

[quote="Marie

Matematiserandet tror jag för min del att är en följd av den (löjligt) låga svenska gränsen 0,2. Så lite har du svårt att bedöma om du är över eller under, för du känner dig inte påverkad. Någonstans innan 0,5 så inser man att man druckit en del....[/quote]

Och det är just detta som gör saken så oerhört simpel: När man ska köra dricker man inte ! Alls!!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Jonas » 2008-10-22/21:52

Marie skrev: Matematiserandet tror jag för min del att är en följd av den (löjligt) låga svenska gränsen 0,2. Så lite har du svårt att bedöma om du är över eller under, för du känner dig inte påverkad. Någonstans innan 0,5 så inser man att man druckit en del....


När man har mitt yrke så har man definitivt inte din syn på alkohol och framförandet av fordon. Ska man ut i trafiken ska man inte dricka en droppe. "Ett flertal experiment visar att redan på mycket låga promillenivåer
– 0,2 promille och i vissa fall 0,1 promille – försämras många kognitiva och motoriska
funktioner som är vitala för säker bilkörning." - Källa: http://people.su.se/~totto/downloadable_publications/E8.%20Alkohol%20och%20olycksfall.%20Alkohol%20och%20h%C3%A4lsa,%20Folkh%C3%A4lsoinstitutet,%202005.pdf

Men eftersom det tydligen finns människor som tycker att den Svenska alkoholgränsen är löjligt låg och försöker sig på att räkna ut när de är nyktra igen, vilket är en sån otroligt dum ide´ att man säkert måste ha varit onykter för att komma på något så urbota dumt, så har vi en liten tabell här nedan.

För att en normalviktig "måttlighetsförbrukare" skall komma upp i en märkbar berusning (ca 0,9 promille i blodalkohol) krävs följande alternativa mängder av olika alkoholdrycker.

Lättöl 12 flaskor

Staköl 5 flaskor

Lättvin 60 cl

Starkvin 30 cl

Starksprit 12 cl
Källa: http://www2.ltkalmar.se/salvia/arkiv/2002/2002_02/alkohol.htm


Men det är klart, lever man i sin egna lilla värld och inte behöver gå in i anhörigrummet på akutmottagningen för att försöka "finnas där" för mamman till en flicka i sexton års åldern som blivit påkört bakifrån av en rattfull, i minst nittio kilometer i timmen och därmed inte har ett helt ben i kroppen, så vet man inte vad man talar om!

Fråga gärna dem som förlorat en anhörig på grund av en rattfyllerist om de tycker gränsen är låg!

Skäms på dig Marie!!
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Smartswede » 2008-10-22/22:29

Härligt att se att Marie provocerar svenskheten :)

Ska man se det ur en trafiksäkerhetssynpunkt så finns mycket som påverkar en förare betydligt mer än en mellanöl. ( med det inte sagt att det är bra)

Hur många av de som har principen att aldrig köra med någon alkohol alls i blodet har t.ex. kört när de är väldigt trötta?
Eller långa sträckor utan paus? Eller pratandes i telefon? Eller för fort? Eller ligger ständigt för nära bilen framför? Eller kört efter en natt med riktigt dålig nattsömn?

Hur många har deltagit i en bankörning med SMC? Startat kl 0500 på morgon hemmifrån efter en halvbra och för kort nattsömn, åkt 20 mil, kört en krävande heldag på bana och sedan satt sig och kört de 20 milen hem både riktigt trötta, värk i kroppen, vätskebrist, med tom mage och frusna.
Den senare tror jag många av oss har gjort men inte Marie :) Fast hon har sträckkört mycket även hon om jag inte är helt ute och cyklar.

Alla olyckor är hemska och beror nästan uteslutande på vi i trafiken är ouppmärksamma, okoncentrerade, saknar ett bra riskmedvetande och kör riktigt illa. Vi bör alla skämmas från tid till tid.

PS Jonas, jag tror inte klubben förespråkar bakhjulsåkning varken på bana eller landsväg. Vem betalar sjukhuskostnaderna och reparationerna på hojjen om olyckan är framme? DS
Senast redigerad av Smartswede 2008-10-22/22:39, redigerad totalt 1 gång.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Björn Johnson » 2008-10-22/22:33

Javisst är den "löjligt låga svenska gränsen" för hög. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra påverkad och tillämpar därför samma regler som vid min yrkesutövning:

23. ALKOHOLFÖRTÄRING OCH DYLIKT I SAMBAND MED FLYGTJÄNST

23.1 Det åligger flygbesättningsmedlem beakta att alkoholförtäring, även i små kvantiteter, samt efterverkningar av alkoholförtäring, även sedan all alkohol lämnat kroppen, nedsätter reaktionsförmåga och omdömesförmåga samt minskar motståndskraften mot flygningens påfrestningar, såsom syrebrist, acceleration samt fysisk och psykisk belastning. Vidare skall beaktas att en kombination av alkoholförtäring och bristande sömn före flygtjänstgöring liksom även alkoholförtäring i kombination med lugnande medel, sömnmedel eller liknande är särskilt skadligt, samt att efterverkningarna av kraftig alkoholförtäring kan dröja kvar upp till 48 timmar.

23.2 Under flygning får alkoholförtäring inte äga rum. Ej heller får alkoholförtäring ske under de närmaste 8 timmarna före flygning.

Anm Förtäring i samband med måltid av lättöl eller annan dryck med en alkoholhalt av 1,8 viktprocent eller lägre är ej att betrakta som alkoholförtäring.

23.3 Under tiden mellan 24 och 8 timmar före flygning skall stor försiktighet iakttas i fråga om alkoholförtäring.

Anm Sker alkoholförtäring under tidrymden 24.8 timmar före flygning skall i uttrycket .stor försiktighet. bl a läggas den innebörden, att förtäringen inte får vara större än att vederbörande senast 8 timmar före flygning skulle kunna köra bil utan att begå straffbar förseelse enligt svensk lagstiftning angående trafiknykterhet.

23.4 Lugnande medel, sömnmedel eller liknande får ej användas av flygbesättningsmedlem i samband med flygtjänst, utan samråd med flygläkare.


När det gäller ursprungsfrågan, den om vissa människor är mer olycksbenägna än andra, skulle det vara olyckligt om det framöver utgjorde underlag för nya försäkringsklasser...
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Jonas » 2008-10-23/07:43

Smartswede skrev:PS Jonas, jag tror inte klubben förespråkar bakhjulsåkning varken på bana eller landsväg. Vem betalar sjukhuskostnaderna och reparationerna på hojjen om olyckan är framme? DS


Nä, jag tror inte heller att klubben förespråkar bakhjulsåkning. Och det gör inte jag heller. Bara för att jag har en bild på det så betyder inte det att jag förespråkar det, det är inte jag på bilden om du trodde det! Men eftersom du tydligen tror det så är det bäst jag byter min bild till en annan.
På din fråga så svarar jag, Skattebetalare, jag själv och ev. försäkringsbolag.
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Patrik Blommaskog » 2008-10-23/08:04

Smartswede skrev:Hur många av de som har principen att aldrig köra med någon alkohol alls i blodet har t.ex. kört när de är väldigt trötta?
Eller långa sträckor utan paus? Eller pratandes i telefon? Eller för fort? Eller ligger ständigt för nära bilen framför? Eller kört efter en natt med riktigt dålig nattsömn?

[...]

Alla olyckor är hemska och beror nästan uteslutande på vi i trafiken är ouppmärksamma, okoncentrerade, saknar ett bra riskmedvetande och kör riktigt illa. Vi bör alla skämmas från tid till tid.


Detta tycker jag är de meningar i hela tråden som alla borde läsa, förstå, ta med sig och reflektera över!
Krama varandra i trafiken!
Användarvisningsbild
Patrik Blommaskog
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2008-03-20/08:25

Re: Olycksorsaker

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-23/11:29

Smartswede skrev:PS Jonas, jag tror inte klubben förespråkar bakhjulsåkning varken på bana eller landsväg. Vem betalar sjukhuskostnaderna och reparationerna på hojjen om olyckan är framme? DS

Det finns dom som tror att det är olagligt att köra på bakhjulet. Jag vill förtydliga att så är inte fallet. I dom fall när någon blivit bötfälld för bakhjulsåkande så beror det på att omständigheterna runt omkring bedömts vara olämpliga. Exempelvis om man kör på bakhjulet på Sveavägen i Stockholm.
FYI:
Det finns en sammanslutning som heter Samverkansgruppen. Den består av representanter från polisen, Vägverket, SMC, försäkringsbolagen, MCRf osv.
Den här gruppen ordnar under sommaren street & stuntkvällar på Barkarby med ambitionen att bland annat låta folk köra på fram- och bakhjul, rejsa mot varandra osv under ordnade former. Vi som är SMC instruktörer brukar ta hand om bromsövningarna.
Detta arrangemang är väldigt uppskattat. Fler bilder finns i vårt galleri - klicka här.
Bild
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Smartswede » 2008-10-23/13:43

Göran Ekman skrev: Det finns dom som tror att det är olagligt att köra på bakhjulet. Jag vill förtydliga att så är inte fallet. I dom fall när någon blivit bötfälld för bakhjulsåkande så beror det på att omständigheterna runt omkring bedömts vara olämpliga. Exempelvis om man kör på bakhjulet på Sveavägen i Stockholm.


Och jag vill förtydliga att jag vet att det inte är olagligt att åka på bakhjulet, inte ens i trafiken.

Det är heller inte olagligt att åka på enbart framhjulet, sitta bakåfram, sittandes på styret, stå med kroppen utanför hojjen på ena fotpinnen, ha händerna på hjälmen, ligga med huvudet bak och styra med fötterna.

Kanske dags för SMC kurser i dessa färdigheter så alla kan visa upp sina nyvunna talanger i trafiken? ;)

Ägnar man sig åt bakhjulkörning där det finns annan trafik, trafikanter eller olämpligt på annat sätt så ses det vanligvis som vårdslöshet i trafik eller tom grov vårdslöshet i trafik. Grov vårldslöshet ger upp till 2 års fängelse vilket även är samma som för grovt rattfylleri.


"En onykter förare med 1,0 promille i blodet löper omkring 7 gånger större risk att dödas i en trafikolycka än en nykter förare." (Motorförarnas Helnykterhets Förbund, http://www.mhf.se) Illa... jag som trodde risken var betydligt större :oops: Jämför det med att en motorcyklist löper 15-20 gånger större risk att dö så förstår man varför trafiksäkerhetstalibanen Tingvall gärna ser att vi försvinner från vägarna.


( Jag gillar, såsom Marie, att provocera och få andra att fundera över sina egna ställningstaganden )
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-23/16:15

Smartswede skrev:Kanske dags för SMC kurser i dessa färdigheter så alla kan visa upp sina nyvunna talanger i trafiken?

Det finns inga som helst planer på sådana kurser. Tvärtom så har vi en konkret regel på alla SMCs evenemang att båda hjulen ska vara i backen hela tiden. Säkerheten är prio ett för våra kurser.

Om du sen är irriterad över att du själv inte klarar av att köra på bakhjulet så är det mer ditt problem. Jag ägnar mig inte åt att köra på bakhjulet så jag kan inte lära dig.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Smartswede » 2008-10-23/17:46

Kul svarat Göran! 8-)
Är väl medveten om SMCs regler bakhjulskörning :) Bra regel och sunt för säkerheten.
Aspar på bli SHI SMC nästa år och var lite fundersam och orolig det fanns krav på kunna köra ett varv på bakhjulet... nu kan jag pusta ut ;)

Åter till diskutera olycksorsaker :)
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Björn Johnson » 2008-10-23/19:23

Guzzi-Leif skrev:Vad är det EGENTLIGEN som gör en förare till säkerheten själv och en annan till en dödsbringande (för sig själv och andra) projektil?
En del av svaret hittar vi


..... bl.a. här på Forumet där trådarna ofta uratar p.g.a. provocerande inlägg och onödigt gnabb som inte för diskussionen vidare. På samma sätt är det i trafiken där det finns nyktra och utvilade förare, tillhörande alla befolkningsgrupper, som trots det tänder till för minsta småsak och beter sig vårdslöst och trafikfarligt för att visa sin rätt.

Varför och till vilken nytta? Ja säg det den som vet? :? :(
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Konsument » 2008-10-23/21:57

Lyssnade på en föreläsare en gång som berörde hur människor beter sig i kassaköer, bilköer etc. för att komma snabbare fram. Även det fenomen att om någon haft det körigt på jobbet så tenderade de att fortsätta att "springa" när de hamnade i bilen... Jag gillade hans talesätt:
"Du får den kö du förtjänar!" :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-24/18:33

Häromveckan gjorde jag ett större föredrag om klimatförändringarna, dess konsekvenser samt hur dessa senare behandlas. Underrubriken blev därför "Förnekelse, tekniska motåtgärder eller anpassning?"

Uppfattar denna Forum-debatt som något liknande där förnekelsen av den direkta kopplingen mellan droger och trafikrisker (självförvållade och avsiktliga dessutom vilket är än mer upprörande) är den allra mest intelligensbefriade.
I sådana fall är det gott att lagstiftningen gör klart att detta inte är en privat bedömingsfråga - de som inte förstår nyps i örat av den som förstått...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Magnus von Melen » 2008-10-25/10:16

Har vi inte ett lite inkonsekvent trafiksäkerhetstänkande i det här landet nu för tiden ?
Vissa företeelser tas, oftast med all rätt, krafttag med. Alkohol, hastighetsöverträdelser, separerade körbanor, stuntkörning på allmän väg mm.
Samtidigt dyker det upp fler och fler underliga fordon med rätt att framföras i trafiken, bl.a. fyrhjulingar och "Bugsters".
Denna hittade jag idag på blocket. Jag undrar hur det är ställt med säkerheten vid en kollision i 90km/h med t.ex. en personbil av normalt snitt ?
Bilagor
Gokart.jpg
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-25/10:42

Förefaller som att sunt förnuft är en bristvara även på registrerande myndigheter.

Samtidigt en påminnelse: Det man inte aktivt tittar efter, det ser man inte - en parallell till många bilisters icke-upptäckter av mc kanske?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-10-25/10:57

Magnus von Melen skrev:Har vi inte ett lite inkonsekvent trafiksäkerhetstänkande i det här landet nu för tiden ?
Vissa företeelser tas, oftast med all rätt, krafttag med. Alkohol, hastighetsöverträdelser, separerade körbanor, stuntkörning på allmän väg mm.
Samtidigt dyker det upp fler och fler underliga fordon med rätt att framföras i trafiken, bl.a. fyrhjulingar och "Bugsters".
Denna hittade jag idag på blocket. Jag undrar hur det är ställt med säkerheten vid en kollision i 90km/h med t.ex. en personbil av normalt snitt ?


Säkerheten???

Ungefär som på en motorcykel skulle jag gissa - hurså???? ;-)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Magnus von Melen » 2008-10-25/11:00

Du kan se frågan som retorisk :roll:

Fast egentligen tror jag säkerheten är sämre, jag undrar om det ens krävs hjälm för att framföra en sån där ?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-25/18:26

Framför allt är det väl möjligheten att synas/bli upptäckt som är mikroskopisk. Inte riktigt lika illa som han rullskridskodåren i alperna men bra nära...
Vem sitter aktivt och spanar efter en sån där markkrypare?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Smartswede » 2008-10-27/11:33

SIKA är i farten.

"Nästan alla dödade motorcyklister och mopedister hade överlevt om de åkt personbil i stället"
Inget nytt med det egentligen men kan vara av intresse för olycksdiskussionen.

http://www.sika-institute.se/templates/ ... _1583.aspx
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Olycksorsaker

Inläggav Magne » 2008-10-27/16:43

Smartswede skrev:SIKA är i farten.

"Nästan alla dödade motorcyklister och mopedister hade överlevt om de åkt personbil i stället"
Inget nytt med det egentligen men kan vara av intresse för olycksdiskussionen.

http://www.sika-institute.se/templates/ ... _1583.aspx


... och förbjöd vi alkohol i landet skulle vi ta bort ytterligare 25% av de döda. Lägger vi till att förbjuda bad från brygga och öppna båtar skulle samhället ha ännu färre dödade i olyckor. :o

Jag anser att denna rapport är helt värdelös som beslutsunderlag. Motorcyklar kommer inte att förbjudas altså är denna rapport helt värdelös som beslutsunderlag. Den get på sin höjd insikt i att det är farligare att åkamotorcykel än att åka stor ny bil.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst