Göran Ekman skrev: // försöker leva på gamla meriter - något som tyvärr är vanligt i den här klubben. År 2008 är det sånt man gör NU som gäller.
//
Mimmi skrev:Göran Ekman skrev: // försöker leva på gamla meriter - något som tyvärr är vanligt i den här klubben. År 2008 är det sånt man gör NU som gäller.
//
Hej!
Menar Du med detta att jag (och andra) skall sluta dela med oss av de kunskaper vi samlat på oss under många år?
I mitt fall en drygt fyrtioårig praktik från allehanda tekniska områden.
Exempelvis har jag inte slipat några ventiler i år, då skall jag enligt Ditt resonemang alltså inte yttra mig om det arbetet om någon undrar över det?
Guzzi-Leif skrev:Eftersom så många anser mc-körning vara positivt förknippat med faran; häftigt, läckert, macho och James Dean-aktigt, vore det intressant att höra vad ett proffs på risker i helhäftiga sammanhang tycker.
Björn:
Bedriver ni verksamheten med olyckor som naturliga inslag?
Planerar du och utför uppdrag där du medvetet lagt in flygning som mycket väl kan leda till att du går i backen?
Kan man ha ett aktivt säkerhetstänk, vara välövad och väl utrustad, vara medveten om vad som kan hända, utan att olyckan för den skull ses som ett naturligt inslag i verksamheten?
Guzzi-Leif skrev:Eftersom så många anser mc-körning vara positivt förknippat med faran; häftigt, läckert, macho och James Dean-aktigt, vore det intressant att höra vad ett proffs på risker i helhäftiga sammanhang tycker.
Björn:
Bedriver ni verksamheten med olyckor som naturliga inslag?
Planerar du och utför uppdrag där du medvetet lagt in flygning som mycket väl kan leda till att du går i backen?
Kan man ha ett aktivt säkerhetstänk, vara välövad och väl utrustad, vara medveten om vad som kan hända, utan att olyckan för den skull ses som ett naturligt inslag i verksamheten?
Mimmi skrev:...Menar Du med detta att jag (och andra) skall sluta dela med oss av de kunskaper vi samlat på oss under många år?...Göran Ekman skrev: // försöker leva på gamla meriter - något som tyvärr är vanligt i den här klubben. År 2008 är det sånt man gör NU som gäller.
//
Guzzi-Leif skrev:... En vurpa får helt enkelt inte finnas med på den mentala agendan! Oavsett vi kör gubbhoj, supersport eller GS, oavsett vi åker asfalt eller grus...
Eftersom så många anser mc-körning vara positivt förknippat med faran; häftigt, läckert, macho och James Dean-aktigt, vore det intressant att höra vad ett proffs på risker i helhäftiga sammanhang tycker.
Gunnar Elmgren skrev:Däremot hävdar jag min rätt att använda min hoj precis hur jag vill, så länge jag gör det med omdöme, skicklighet och inom tillåtna ramar. Har jag en enduro-cykel, t ex G450X, vill jag såklart ut och köra den i terräng eller åtminstone på riktigt usla vägar. Har jag en HP2 Sport vill jag troligen få möjlighet att åka på storbana med den. En R1200GSA inbjuder till äventyrsresor inom eller utanför Sverige gränser. Ingen ska tala om för mig, att jag bör följa normen "700-800 mils lugn touring per år" för att inte bli åthutad som premie-huligan (även om det råkar stämma ganska bra på mig själv). Om vi som, som försäkringskollektiv, använder våra hojar på ett sätt som höjer skaderisken kommer det att påverka försäkringspremien vare sig vi vill eller inte.
Mattias Jonsson skrev:Eftersom så många anser mc-körning vara positivt förknippat med faran; häftigt, läckert, macho och James Dean-aktigt, vore det intressant att höra vad ett proffs på risker i helhäftiga sammanhang tycker.
Varifrån kommer detta? Jag som grusbuse känner inte igen mig överhuvud taget i vad du beskriver.
Att vi skulle vara extrema risktagare som kraschar i tid och otid och tydligen se det som något häftigt och läckert? Kom igen, tror du verkligen att valet av hoj och vilket underlag man föredrar gör en person till antigen en "Good guy" eller en "Dad guy".
Det luktar fördommar lång väg. Jag tycker att du skall besöka en gruskurs som t.ex. Snöå. Där kommer du att finna ett tjugotal glada entusiaster, men jag kan lova att du kommer att få mycket svårt att hitta några riskatgande James Deas-typer som inte är rätta om livet.
Gunnar Elmgren skrev:*SNIPP*
kompetens, och att kanalisera 'häftiga' MC-aktiviteter dit dom hör hemma - till platser och tidpunkter där det kan göras under rimligt kontrollerade former, och utan att utsätta andra för fara.
Göran Ekman skrev:Mimmi - du vet mycket väl att jag tycker du är fenomenalt duktig på att delge oss dina kunskaper och sprida kompetens i klubben via vårt forum. Jag har ju för sjutton skapat en särskild del på hemsidan för Verkstadstips - med precis dig och några till i tanke.
Precis som Gunnar skriver tidigare så handlar mitt inlägg om att man försöker leva på gamla meriter som inte har ett dugg med kompetens och kunskap att göra. Gunnar satte fingret på just det jag menade.
Jag tycker Leif har hittat åtminstone en punkt jag vill kommentera, och det är:
att kalkylera med att man skall köra omkull tycker jag är lika orimligt som att räkna med att man kör i diket när man kör bil.
Guzzi-Leif skrev:......Sedan är det en annan sak att du aldrig kan få mig att förstå resonemang av typen "Gå din väg och troget vandra - sköt dig själv och skit i andra". Privata risker existerar helt enkelt inte, vare sig moraliskt eller ekonomiskt!....
Björn Johnson skrev:Sen måste ju risktagandet, för ibland vill/måste/kan man ta risker, stå i proportion till vad som händer om man drabbas av densamma. En extra sväng med lite soppa kvar i tanken på hojen resulterar i värsta fall i en promenad, i flygsammanhang kan det bli lite värre...
Marie skrev:Björn Johnson skrev:Sen måste ju risktagandet, för ibland vill/måste/kan man ta risker, stå i proportion till vad som händer om man drabbas av densamma. En extra sväng med lite soppa kvar i tanken på hojen resulterar i värsta fall i en promenad, i flygsammanhang kan det bli lite värre...
Jag för min del bagatelliserar inte risken för soppastopp på hojen riktigt så mycket som du gör. Enl min riskanalys så kommer givetvis soppan att tryta mitt i en omkörning.....
Björn Johnson skrev:Toppen Gunnar, ett lysande exempel på en riskanalys och förhållandet mellan vinst och riskkonsekvens.
Sen får man förstås aldrig glömma Murphy's lag vid all riskanalys...
(((( o )))) skrev:Om man klantar till det så är det väl inte enbart försäkringsbolagets kunder som drabbas. Vi har väl en ganska omfattande vårdsektor etc. som får ökad belastning vid personskador och de kostnaderna, och inkomstbortfall, täcks väl inte av försäkringsbolagen, eller?
Guzzi-Leif skrev:På tal om motorcyklars användning:
För privat fordonskörning är trafiksystemet med dess lagar, regler, övervakningssystem, infrastruktur, försäkringar o.s.v. anpassat för "commuting" och "touring". Bara det och inget annat. Inte "hopp och lek", inte "bus", "fränt" eller "lattjo"...
Så snart man nyttjar vägarna (i terrängen får man öht inte vara utan svårfådda dispenser) till annat uppstår allvarliga friktioner.
Det torde ingå i det samhällskontrakt vi upprättat i och med våra körkort att undvika sådana friktioner.
Svårare är det väl inte?
Gunnar Elmgren skrev:Vänta nu.... existerar inte privata risker? I så fall vågar jag inte stiga ur sängen i morgon.
Visst tusan finns 'privata risker'. Jag utsätter mig för sådana varje dag, de flesta kalkylerade, tämligen små och med oförargliga konsekvenser. En av mina egna privata risker är att jag tätt som oftast sätter mig på motorcykeln - det är en av de mer betydande riskerna jag utsätter mig för, trots att jag efter bästa förstånd och förmåga försöker mini
*SNIPP*
Gunnar Elmgren skrev:Hårdrar man ditt resonemang, kan vi glömma allt vad nöjeskörning heter ....
Jonas skrev:
*SNIPP*
Men jag tycker att man kan förbättra din sista kommentar. ...gäller tävlingslicens OCH körkort!...
Varför?
Jo, jag tycker om fart och att ligga i kurvorna, knäskrap och cylinderskrap är tycker jag bland det coolaste man kan pyssla med. (ngt överdrivet, men ändå)
*SNIPP*
OM du vurpar på bana så kommer det inte påverka din eller andras försäkringspremie alls!
Att ta licens är inte dyrt och är jätte roligt! Läs mer här. http://www.bmwklubben.se/artiklar.php?aid=6117&sort=DESC
Jörgen I Larsson skrev:Gunnar Elmgren skrev:Hårdrar man ditt resonemang, kan vi glömma allt vad nöjeskörning heter ....
Det räcker väl inte? Om jag hårdrar det Leif skriver så vill han förbjuda alla som genererar kostnader på hans försäkring eller skatt vilket innebär att alla med medfödda sjukdomar, bristfälliga gener eller andra avvikelser som ev kan generera kostnader i form av skatt och/eller höjd försäkringspremie. Folk med ett adrenalinbehov som i tidernas begynnelse var livsviktiga för rasens överlevnad skall rensas ut och får inte vara med i Leifs värld.....
Sorry Leif men jag har orsakad dig kostnader både i form av kostnader för försäkringsbolaget och i form av sjukvårdskostnader, jag är den typen.
/jorgen
Gunnar Elmgren skrev:
*SNIPP*
Hårdrar man ditt resonemang, kan vi glömma allt vad nöjeskörning heter - både på MC och med andra fordon.
*SNIPP*
Guzzi-Leif skrev: Tycker man det medför att åkandet blir tråkigt får man väl söka en annan arena för sina lustar.
Guzzi-Leif skrev:Gunnar Elmgren skrev:
*SNIPP*
Hårdrar man ditt resonemang, kan vi glömma allt vad nöjeskörning heter - både på MC och med andra fordon.
*SNIPP*
"Touring" är väl den mest uttalade formen av "nöjeskörning"?
Att på egen hand få bestämma såväl väg som mål - friare och roligare kan det väl knappast bli? Oavsett man väljer en tidigare okörd 70-väg för att komma till Elsas fik eller att ta motorvägarna till Italien...
Jörgen I Larsson skrev:Guzzi-Leif skrev: Tycker man det medför att åkandet blir tråkigt får man väl söka en annan arena för sina lustar.
EXAKT!!
"Om du inte sköter dig i Leffeland så får du inte vara med!!!"
Hur hade du tänkt att få en adrenalinstinn 25-åring på en 175 hästars hoj att acceptera det? Stupstock?
Mattias Jonsson skrev:Egentligen så är hela denna tråd fullkomligt överflödig.
Tittar man krasst på hur det är så är det så att så länge jag håller mig inom reglerna för försäkringen har jag rätt till ersättning för skadan. Om jag inte gör det får jag lite eller inga pengar för skadan.
Det är avtalet som man har träffat med försäkringsbolaget som gäller, inte åsikten från en förfärad försäkringsmäklare, inte en orolig touringåkare och inte James Dean.
Vad som är moraliskt rätt och fel är som vi alla märkt högst subjektivt, och det är inte moral som styr min rätt till att få eller inte få ersättning för en skada.
Magnus Brobeck skrev:snip ..... Om vi uppför oss/argumenterar på ett sätt som försäkringsbolagen/IF uppfattar som höjt risktagande = högre premie. Använd krutet till att bevisa motsatsen.
Med vänlig hälsning Magnus
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst