Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Mimmi » 2008-11-03/20:03

Marie skrev: //... den värsta talibanen/vildhjärnan inte någonsin haft en försäkring hos If, och inte tänker skaffa sig det heller eftersom konceptet märkesförsäkringar ogillas....



... Du allt! illa är det inte, för då hade jag aldrig vågat åka med Dig i bil, eller åkt tillsammans med Dig på mc, varsin, men ändå! :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Tobba » 2008-11-03/20:49

Eeehh....
Jag borde nog ha dåligt samvete, verkar det som.
Anledningen till att jag försöker undvika att gå i backen är vare sig tanken på sjukvårdskostnader eller omsorg om knuttekollegors försäkringspremier utan, egoistiskt nog, att det gör så förbenat ont.

mvh
Torbjörn
1150GS
Användarvisningsbild
Tobba
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-02-12/14:01

Re: Delad oro

Inläggav jesse » 2008-11-03/21:48

hej, jag tycker att styrkan hos en klubb är att en del sitter på forumet 24/7 o att andra kör hoj så fort dom kan,jag tror även att dom flesta tröttnat på detta forum,o det bygger jag på att jag träffat så många grus entusiaster som inte längre skriver här pga den låga nivån,ni pratar helt enkelt en massa .......
o du göran bry dig inte ,du gör ett kanon jobb
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Delad oro

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-11-03/22:19

Visst är det lite lustigt att det bara finns en värdegrund som är tillåten här på Forum?
Den som bygger på att all tillgänglig teknik är ok att utnyttja och att man aldrig behöver sätta in sitt eget beteende i ett sammanhang...

Tillåter mig ändå anse att dessa diskussioner är viktiga såväl för oss som enskilda som för våra organisationer.

Tillåter mig också att anse att "Mer gubbar och färre vildhjärnor" kan bli motorcyklistens räddning - inte dess död. Trots att denna åsikt tydligen är så fel, fel, fel.

Åsså:
Har aldrig haft ambitionen att först dra upp en massa damm och sedan lurka. Att jag håller mig borta en del nu beror bara på jobbet. Det grå tjänstemannajobbet utfört i gubbklädsel ;-)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Delad oro

Inläggav jesse » 2008-11-03/22:32

va det nån mer än jag som undrar vad guzzi mannen menar i gentligen ....eller?
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Delad oro

Inläggav jesse » 2008-11-03/22:49

kanse det här en tråd som borde läggas ner ?
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Delad oro

Inläggav jesse » 2008-11-03/23:05

var är ni nu nimmi o marie
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Delad oro

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-11-03/23:49

Guzzi-Leif skrev:Visst är det lite lustigt att det bara finns en värdegrund som är tillåten här på Forum?
Den som bygger på att all tillgänglig teknik är ok att utnyttja och att man aldrig behöver sätta in sitt eget beteende i ett sammanhang...

Tillåter mig ändå anse att dessa diskussioner är viktiga såväl för oss som enskilda som för våra organisationer.

Tillåter mig också att anse att "Mer gubbar och färre vildhjärnor" kan bli motorcyklistens räddning - inte dess död. Trots att denna åsikt tydligen är så fel, fel, fel.

Åsså:
Har aldrig haft ambitionen att först dra upp en massa damm och sedan lurka. Att jag håller mig borta en del nu beror bara på jobbet. Det grå tjänstemannajobbet utfört i gubbklädsel ;-)

Det här har blvit en tråkig diskussion om en angelägen sak.
Fakta i målet är, att en medlem, tillika försäkringsmäklare och kolumnist i Bumsen, uttryckt oro för höjda försäkringspremier. En annan medlem och flitig forumist har instämt i oron - så längt är allt väl.
Tror alla är överens om, att premierna för våra MC-försäkringar är tämligen direkt kopplade till skadekostnaderna, och att det finns indikationer på att dessa kan komma att öka framöver. Vi verkar också vara eniga om att motorcykelåkning är förknippat med vissa risker.
Meningarna går däremot isär - rejält - när det gäller vilka risknivåer vi kan tillåta oss. 'Grusbusar' har blivit ankagade för att med sitt förmenta högriskbeteende driva upp skadekostnaderna och därmed premierna, andra (dock ej personligt utpekade) har bildligt tagits i örat för att fara vårdslöst fram på vägarna och för att ha alltför 'häftig' attityd till MC-åkning.
Jag vill poängtera, att jag på intet sätt förespråkar onödigt risktagande, och att jag definitivt anser att gällande lagar och avtal ska respekteras och följas. Regelverket är gemensamt för oss alla, och det är för mig ganska tydligt vad som är formellt tillåtet och inte - där finns väldigt litet utrymme för egna tolkningar och åsikter.
Vad som stör mig är, att det tycks finnas något slags präktighetsideal där den acceptabla risknivån hävdas vara betydligt lägre än vad lagar och avtal stipulerar - med hänvisning till att en del hojåkares nöjen skulle vara mer riskabla, och därmed både moraliskt förkastliga och osolidariska, samt att 'kollektivets' intressen går före individens. Detta är (ursäkta Leif, men jag står för vartenda ord!) för mig kvalificerat nonsens - i stort sett varenda en av oss åker nämligen MC för nöjes skull, och nästan enbart därför. Att all MC-aktivitet är mer eller mindre riskfylld är en självklarhet, och därmed är allas vårt dilemma att väga nöje mot risk. Utan undantag, och så fort vi sätter oss på hojen - vi sätter alltså, allihop, vårt privata nöje högre än kollektivets intresse av lägsta möjliga olyckstal.
OK för att vi 'gubbar' som touringåker (ja, jag är också en sån!) i måttligt tempo utgör en lägre skaderisk än t ex grusbusande enduro-entusiaster, men ren och pur nöjesåkning med vidhängade skaderisk handlar det om likafullt. De som utgör större risk i skadestatistiken, pga hojval, ålder eller bostadsort, får betala högre premier än de som statistiskt har lägre skadekostnader. Vi betalar alltså redan en riskpeng för vårt nöje, förutom att vi faktiskt riskerar att slå oss (vilket de flesta av oss gör allt för att undvika, med skiftande framgång).
Att ondgöra mig över att vissa MC-kamraters nöjen råkar vara mer riskfyllda än mina egna känns både egoistiskt och småsint, för att uttrycka det milt - vem är jag att avgöra att just mitt (riskfyllda) sätt att ha kul på motorcykel är moraliskt och solidariskt, medan en kamrats annorlunda, men lika tillåtna nöje är förkastligt bara för att det råkar vara aningen mer riskfyllt....
Vill man betala mindre för andras risk, får man skaffa sig en hoj med låg statistisk skaderisk och därmed låg försäkringspremie - förr var alla BMW sådana, men det är det som nu håller på att ändras. Annars får man gilla läget, eller skaffa sig ett annat nöje som inte drar till sig utövare man anser har oacceptabelt riskbeteende!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

"Inte utan min oro"!

Inläggav runeo » 2008-11-04/06:53

BMW är ett kapitalistiskt företag.
Dom gör skogscyklar, racecyklar, touringskepp, transportcyklar och andra moderna föremål.

En del av det pris vi betalar för våra maskiner är kostnaden för BMWs marknadsundersökningar rörande vilka maskiner de skall produceras och vilken image BMW vill visa upp för sin marknad och hur de skall kunna vinna nya marknader.

IF är väl också ett kapitalistiskt företag, som ger oss de tjänster som är lönsamma för dom.

Ingen av dom gör saker för att vara snälla. Dom är en del av marknaden.
Vi också!

Var det bättre förr! Nix.
Var jag bättre förr. Nix.
Jag var yngre och såg världen med andra ögon förr!

Det finns 1000 andra lika depressiva saker som man kan haka upp sin oro på!
Världen förändras, vi då?
OCH ...
Forum saknar möjligheter att visa vettiga nyanser på det som skrivs här. Ingenting är svartvitt!

Må bättre!
/Rune, nyss 60 med familj och härlig sondotter på Sätra Brunn.
Bilagor
035_s.jpg
Senast redigerad av runeo 2008-11-04/07:02, redigerad totalt 1 gång.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Delad oro

Inläggav S-J » 2008-11-04/07:01

Helt fullt finns det en risk att premier totalt på BMW kan gå upp om folk börjar köra mer än de 5-600 mil fina sommar dagar som tydligen va det som va en gång i tiden. Men som då en försäkringsmäklare ondgöra sig över att BMW numera tar fram andra typer av cyklar (vilket jag tycker hela artikeln handlar om) känns riktigt konstigt. Hans jobb borde då vara en mer differenserad försäkringsbild baserad på typ av cykel och inte bara märke. Nu är tydligen inte BMWs nya G450 X en BMW då den inte kommer att få en märkes försäkring enligt honom.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Delad oro

Inläggav Marie » 2008-11-04/16:43

jesse skrev:var är ni nu nimmi o marie


Jag är här, och har känt att jag inte haft mycket att tillföra diskussionen, i synnerhet inte efter Gunnar E:s synnerligen uttömmande inlägg, lite högre upp.

Jag erkänner gärna att jag nog är en vildhjärna, och med en kanske ovanligt hög risktolerans. Kanske eftersom händelser tidigare i mitt liv gör att jag rimligen inte borde funnits här idag, utan definitivt är här på övertid. Samma erfarenheter gör dessutom att jag inte räds den oundvikliga döden det allra ringaste. Det jag möjligen är en liten gnutta rädd för, är att skada mig, för det gör så förbannat ont <ursäkta franskan>, och vad värre är, är att man då tvingas försöka tåla att bli kränkt och förnedrad av den s.k. sjukvården.

Däremot har jag svårt att tycka att mc-försäkring är speciellt dyrt. Jag helårs helförsäkrar två motorcyklar på cirka hundra hästar vardera, för tillsammans lägre kostnad än jag helförsäkrar en synnerligen säker 17 år gammal personbil med 1500 mil körsträcka per år (och då är bilförsäkringen kalkylerad utifrån att den varit skadefri sedan 1974). Var finns logiken????
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

odelad RO

Inläggav runeo » 2008-11-04/16:58

Försäkringsbolagen bryr sig väl inte ett dugg om hur vi orsakar dem kostnadar, bara vad det kostar dom i kredit, och vad vi bistår till deras intäkter med i debet.

Om vi sen kör med knäpuckar eller lingonplockare på knäna, sitter upprätt, lutar framåt eller bakåt skiter dom nog i.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Delad oro

Inläggav S-J » 2008-11-04/19:15

Och där kommer ju frågan in. Den lilla fadäsen som hände i artikeln med bild och allt. Gav den någon typ av kostnad för försäkringsbolaget? Är svaret nej så faller ju hela grejen.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Delad oro

Inläggav Joakim Sandqvist » 2008-11-04/20:06

Hej!
Ett sätt att dämpa oron kan ju vara att föreslå " differentierad självrisk " i någon form. Har personligen knösat ihop all plast och lite till på en futtig grusväg i låg fart hemmavid för 3000 i självrisk. Det som gjorde ont var livet utan hoj, hela säsongen. Osså lite i axeln.
Jag menar, man kostar på och kör med dubbla uppsättningar hjul och annat i tillbehörsväg men är lite rädd för några hundra i försäkringspremie. Vänd på det och anpassa självrisken efter olycksutfall i högre grad än nu.
Det funkar i andra branscher och vi talar om fyrdubbling eller mer. Smäller det för mycket är det bara att betala, kostnaden faller på den drabbade.
Jocke S
R1200GS-10
Puch Maxi
Joakim Sandqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-11-04/20:54

Joakim Sandqvist skrev:Vänd på det och anpassa självrisken efter olycksutfall i högre grad än nu.
Det funkar i andra branscher och vi talar om fyrdubbling eller mer. Smäller det för mycket är det bara att betala, kostnaden faller på den drabbade.

If:s märkesförsäkring för BMW tillämpar redan denna princip till viss del. Saxat ur villkoren:
"6c Försäkringen gäller även med dubbel självrisk för aktuellt skademoment fr o m den andra skadan inom samma försäkringsår."
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Delad oro, men är den befogad?

Inläggav Fredric Fredricson » 2008-11-04/20:58

Jag är ingen försäkringsexpert men jag undrar varför det skulle vara ett problem för 1200GS-ägare om BMW tog fram en 200hk++ rejshoj som kommer att flockas i diket tätt som tussilago?

Så här inbillar jag mig att det fungerar:

Ett försäkringsbolag är affärsdrivande. Eftersom dom får in försäkringspremierna innan dom betalar ut ersättningar så måste dom behärska statistik. Speciellt som dom samtidigt måste vara konkurrenskraftiga m.a.p. premier.
Hur dom gör det är att gruppera försäkringstagare efter ålder, fordonsmodell mm. För varje grupp tar man fram statistik och räknar fram en premie som säljer och ger en hygglig vinst efter årets slut.
De som studerat statistik vet att om man skall kunna lita på den så måste de grupper man räknar på vara stora. Ju större grupper, desto bättre kan man förutsäga resultatet.

Om ett försäkringsbolag försäkrar ett fåtal motorcyklar måste man bilda icke-homogena grupper där 1200GS klumpas ihop med Hyabusor och Vmaxar. Det är osannolikt att en 1200GS-ägare skulle få en bra premie där.
If, å andra sidan, som försäkrar många (de flesta?) BMW-cyklar i Sverige kan bilda grupper som är ganska homogena utan att dom blir för små för att man skall få bra statistik. En R1200GS hamnar troligen inte i samma grupp som en K1200S så om ägare till K1200S börjar pryda träd och stolpar med sina cyklar så drabbar det inte nödvändigtvis premien för en R1200GS.

Grupperna kan innehålla flera olika märken. Hucudsaken är att de olika cyklarna är likartade, riskmässigt.

Försäkringsbolagen avslöjar emellertid inte de siffror som dom baserar sin statistik på eller exakt hur dom använder dessa siffor. Det är förmodligen för att dom betraktar detta som företagshemligheter och såna är sånt man använder för att vara konkurrenskraftiga och kunna ge en hyfsad vinst.

Min slutsats är att om man inte avser att köpa en rejshoj så borde inte det faktum att BMW tar fram vara anledning till oro.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Delad oro, men är den befogad?

Inläggav Göran Ekman » 2008-11-04/23:03

Fredric Fredricson skrev:Ett försäkringsbolag är affärsdrivande.....
...Hur dom gör det är att gruppera försäkringstagare efter ålder, fordonsmodell mm. För varje grupp tar man fram statistik och räknar fram en premie som säljer och ger en hygglig vinst efter årets slut.

Så här utvecklade sig min K1200S försäkring - jag bor i Sth innerstad (=missgynnad grupp)
2005 ca 5000-
2006 ca 7500-
2007 ca 10000-

Dvs en dubblering på två år.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Göran Ekman » 2008-11-04/23:43

Dessutom:
För att fakta ska bli rätt så går det alldeles utmärkt att HELförsäkra sin G450X hos IF vad som än påstås i tidningsartiklar.
I mitt fall (Sth innerstad) skulle det kosta 4065-/år.
Intressant att notera är att Folksams SMCförsäkring skulle kosta mig 3720- helår helförsäkrad.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-11-04/23:44

jesse skrev:va det nån mer än jag som undrar vad guzzi mannen menar i gentligen ....eller?


Så här menade han:

-Inlägget i Bumsen stämmer till eftertanke. Om en enskild individ hängdes ut (jag har inte en aning om vem och skiter egentligen i det också) var det olyckligt men det förtar inte behovet av debatt i ämnet. Att det råkade handla om grus (eller enduro-liknande körning?) är oviktigt - det handlar om användningsområden för alla mc avsedda för allmän trafik.
-Trafiksystemet (där försäkringarna är en del) är avpassade för vardagliga transportbehov, inte sökning av gränser eller tävlingsliknande inslag. Så bör det förstås förbli om inte vår hobby skall bli något enbart för brats och rikemän alternativt tvinga myndigheterna till inskränkningar.
-I mc-sporter är vurpor i och för sig oönskade (man vinner inte när man kasar rumpa på asfalten) men ändå en accepterad del av verksamheten. Tar man med sig synen på vurpor från sporterna till åkning i trafik, ökar riskerna enormt. Det allvarliga är självfallet personskadorna men även de ekonomiska aspekterna har betydelse.
-Eftersom vare sig allmänhet, föräkringsbolag eller myndigheter brukar bedöma oss ur individperspektivet, innebär vår möjlighet till individuella val (tack och lov för att de finns kvar!) krav på ett ansvarstagande gentemot kollektivet.

Jag vill se mc-åkning som ett säkert, socialt accepterat nöje, öppet för många, även i framtiden.

Det var vad jag menade!

Om detta då var så adrenalinframkallande och främmande för allla utom för mig själv, då får jag dra mina slutsatser. En är förstås att jag är ett störande moment. En annan är att jag i och med detta tvivlar på mc-hobbyns framtid.
En tredje, och viktig, slutsats är att myten om gubbighet i klubben/på Forum torde vara helt avlivad - jag verkar ju vara helt ensam i den kategorin. Här finns bara friska gå-påare med soliga leenden på väg mot nästa skarpa kurva. Känns det som...

Åsså är allt konformiteten ganska trist. Är det så omöjligt att tycka olikt här?
Senast redigerad av Guzzi-Leif 2008-11-04/23:47, redigerad totalt 1 gång.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Delad oro, men är den befogad?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-11-04/23:46

Göran Ekman skrev:
Fredric Fredricson skrev:Ett försäkringsbolag är affärsdrivande.....
...Hur dom gör det är att gruppera försäkringstagare efter ålder, fordonsmodell mm. För varje grupp tar man fram statistik och räknar fram en premie som säljer och ger en hygglig vinst efter årets slut.

Så här utvecklade sig min K1200S försäkring - jag bor i Sth innerstad (=missgynnad grupp)
2005 ca 5000-
2006 ca 7500-
2007 ca 10000-

Dvs en dubblering på två år.


Surt!
Har det slagit ungefär lika över försäkringsdelarna eller kan man spåra en orsak, till exempel stor ökning på stöldsidan?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Belsebubb » 2008-11-05/02:20

Joakim Sandqvist skrev:Hej!
Ett sätt att dämpa oron kan ju vara att föreslå " differentierad självrisk " i någon form. Har personligen knösat ihop all plast och lite till på en futtig grusväg i låg fart hemmavid för 3000 i självrisk. Det som gjorde ont var livet utan hoj, hela säsongen. Osså lite i axeln.
Jag menar, man kostar på och kör med dubbla uppsättningar hjul och annat i tillbehörsväg men är lite rädd för några hundra i försäkringspremie. Vänd på det och anpassa självrisken efter olycksutfall i högre grad än nu.
Det funkar i andra branscher och vi talar om fyrdubbling eller mer. Smäller det för mycket är det bara att betala, kostnaden faller på den drabbade.


Självrisken för vagnskada i dag är 6000:-.
//Gunnar
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Lime » 2008-11-05/08:11

Intressant att följa diskussionen och se snabbt en diskussion om hur man kör äventyrshojar i skogen blev ett ämne om bankörningens vara eller inte vara. Igen. Det är alltså så att det är bankörningen som är roten till allt ont, även när man kör i skogen.

Och så undrar folk varför jag kör Yamaha numera...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Delad oro

Inläggav BulletStefan » 2008-11-05/09:50

En sak jag tycker glömts bort i hela diskussionen är att äventyrs- och inte minst endurohojar ju faktiskt är byggda för att köras på grus och (i endurofallet) såväl bland stock och sten som i bottenlös dy (i alla fall att döma av bilderna från Gotlands Grand National nyligen). Därför är de också rimligen konstruerade för att tåla lite hårda tag och faller inte i småsmulor bara för att man råkar lägga omkull dem, eller har jag fel?

Vad jag förstår (har aldrig haft någon skada själv men hört av andra) är det väl oftast plastkåpor som är riktigt dyra att ersätta? Så bara inte alla ägare av K1200S, R1200RT och motsvarande maskiner börjar köra omkring i skogen och sprida plastsplitter omkring sig borde vi rimligen vara hyggligt skyddade mot skenande premier?

/Stefan
(Som 'tappat' min R1100S två gånger, en gång i garaget och en gång på gräsmatta, vilket inte orsakat några nämnvärda skavanker)
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Lime » 2008-11-05/18:43

BulletStefan skrev:En sak jag tycker glömts bort i hela diskussionen är att äventyrs- och inte minst endurohojar ju faktiskt är byggda för att köras på grus och (i endurofallet) såväl bland stock och sten som i bottenlös dy (i alla fall att döma av bilderna från Gotlands Grand National nyligen). Därför är de också rimligen konstruerade för att tåla lite hårda tag och faller inte i småsmulor bara för att man råkar lägga omkull dem, eller har jag fel?


Du har helt rätt MEN du glömer en liiiiten sak. För att du ska få köra i skog och mark med en endurohoj så måste denna vara enduroregistrerad. Om den inte är det kan det klassas som olovlig terrängkörning.

Om en hoj är enduroreggad så gäller helt andra självrisker och ersättningar. En motorcykel som är registrerad att gå på väg FÅR inte köras i terräng.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-05/19:47

Lime skrev:Du har helt rätt MEN du glömer en liiiiten sak. För att du ska få köra i skog och mark med en endurohoj så måste denna vara enduroregistrerad. Om den inte är det kan det klassas som olovlig terrängkörning.

Om en hoj är enduroreggad så gäller helt andra självrisker och ersättningar. En motorcykel som är registrerad att gå på väg FÅR inte köras i terräng.



Jag tror att det finns en viss begreppsförvirring i detta (kanske även från min sida). Jag kan inte hitta någon skrivning i terrängkörningslagen som skulle göra det lagligt att köra med en endutoregistrerad mc i skog och mark. (Annat är om en organisation har fått undantag från terrängkörningslagen för en enduroslinga, och då är säkert reglerna sådana att hojen måste vara enduroregistrerad eller liknande)

Terrängkörningslag (1975:1313)
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).
Det finns undantag i Terrängkörningsförordningen 1978:594

Terrängkörningsförordning (1978:594)
12 § Länsstyrelsen får, om det finns särskilda skäl, föreskriva om ytterligare undantag eller besluta om undantag i enskilda fall från bestämmelserna i 1 § terrängkörningslagen (1975:1313).
T.ex. endorospår i ett bestämmt område

Om jag sedan är en jordbrukare som väljer att köra min GXR1000 eller min jordbrukstraktor till min plantering väljer jag själv. I detta fallet ett ganska givet val.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Tobbe L » 2008-11-05/20:01

Nja Lime.

Tror nog att du har blandat ihop bananer och gurka till en märklig fruktsallad.

Men du får gärna förtydiga vad du bygger dina antaganden på.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: Delad oro

Inläggav BulletStefan » 2008-11-06/09:31

OK, jag får väl förtydliga mig ytterligare då.
Min enda poäng var att de hojar som främst används för laglig gruskörning oftast också vad jag förstår utgörs av GS-hojar, XCountry och allt vad de heter, och de tål rimligen att läggas omkull lite utan att orsaka skadeärenden för 10.000-tals kronor. Det finns ju många väldigt små vägar med svårkörd yta där det är lagligt att köra även om gränsen väg/terräng ibland måste vara flytande; grusväg, skogsväg, körväg, hjulspår, stig - när slutar det vara väg och blir olagligt...?
Och även där har jag svårt att tänka mig att det jag lärt mig med ett skämtsamt uttryck kallas tupperwarebussar ger sig ut med berått mod, enduroregistrerad eller ej...
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-06/10:00

BulletStefan skrev:Det finns ju många väldigt små vägar med svårkörd yta där det är lagligt att köra även om gränsen väg/terräng ibland måste vara flytande; grusväg, skogsväg, körväg, hjulspår, stig - när slutar det vara väg och blir olagligt...?


Det här kanske borde vara i en annan tråd men....

Jag har tidigare i år pratat med Jesper Taube på Naturvårdsverket och ställt frågan om var gränsen går för vad som är väg och vad som är att anses som terräng.
Han hänvisade till denna skrift sidan 19.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf


Där står det att
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf

Med väg avses enligt 2 § förordningen om vägtrafikdefinitioner
1) En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,
2) en led som är anordnad för cykeltrafik och
3) en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.
Gränsen mellan vad som räknas som terräng å ena sidan och väg å andra sidan har
en central betydelse i handboken.
Några begrepp som lätt sammanblandas är ”traktorväg”, ”enskild väg” och
”skogsbilväg”. En traktorväg eller hjulspår i terrängen som skapats av körning med
t.ex. traktor eller motorredskap är inte att betrakta som väg eftersom den inte kan
sägas användas allmänt för trafik med motorfordon
.
Lagen har ett terrängbegrepp som inte riktigt stämmer med allmänt språkbruk
eftersom körning på traktorväg räknas som terrängkörning fastän traktorväg innehåller
ordet väg.
Enskild väg och skogsbilväg kan sägas allmänt användas för trafik med motorfordon
och bör således inte betraktas som terräng. En stor andel av de enskilda
vägarna är skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik.
Sådana vägar är trots det att anse som vägar. Enskild väg eller skogsbilväg
som är oplogad, räknas också som väg.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Delad oro

Inläggav Johan Hennerfors » 2008-11-06/12:26

Lime skrev:Du har helt rätt MEN du glömer en liiiiten sak. För att du ska få köra i skog och mark med en endurohoj så måste denna vara enduroregistrerad. Om den inte är det kan det klassas som olovlig terrängkörning.

Om en hoj är enduroreggad så gäller helt andra självrisker och ersättningar. En motorcykel som är registrerad att gå på väg FÅR inte köras i terräng.


Nu är du ute och cyklar inte får jag köra något mer i terräng för att hojen är enduroreggad. Det är förbjudet enligt terrängkörningslagen. Och skulle jag vilja tävla i enduro så får jag vara med och köra fast min hoj är landsvägsreggad
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Konsument » 2008-11-06/19:56

Vad glad jag är att jag är en gammal gubbe som smyger runt på en klen maskin och som har en GPS som talar om ifall det är en väg jag åker på eller inte... 8-)

PS
När det gäller plastkåpor till enduromaskiner brukar de vara riktigt billiga. Par hundra lappar styck kan jag tänka mig. (Förmodligen pga att det tillverkas betydligt fler kåpor än maksiner kan jag tänka mig... :D )
DS
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav hpngs1000 » 2008-11-07/09:39

(((( o )))) skrev:..........plastkåpor till enduromaskiner brukar de vara riktigt billiga. Par hundra lappar styck......


Dagens!

Senaste gruskörningen resulterade i ett brutet bromshandtag! Ett nytt inköptes på Cross & Endurocompaniet i Kållered till det facila priset av 129 kronor. Och då fick jag ett smitt handtag som går att räta ut.

Handtaget är monterat på min HP(n) med frambroms från Husaberg 600, samma prylar som till bl.a KTM............

Vad hade ett handtag till en 1200 GS kostat? Inte mindre i alla fal!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-11-07/11:33

Hej
Jag köpte ett broms och ett kopplingshandtag i förebyggande syfte att ha med på reso 12,9€ /st så inte är dom dyra om man skippar BMW och köper ett pirat..
/Få
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Konsument » 2008-11-07/18:11

Fredrik Åkesson skrev:Jag köpte ett broms och ett kopplingshandtag i förebyggande syfte att ha med på reso 12,9€ /st ...
Bra tips! Jag har lite utrymme kvar under sadeln som kanske vore vettigt att utnyttja till reservdelsdepå...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Konsument » 2008-11-07/18:12

hpngs1000 skrev:...inköptes på Cross & Endurocompaniet i Kållered till det facila priset av 129 kronor

Här ska surfas! Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-11-07/21:06

Efter en skottlandssemester där en av hojarna blåste omkull mitt ute i ödemarken med en avbrutet bromshandtag som reslutat :shock: så har jag med mig extra.En BILLIG försäkring .Ett tips är att kolla http://www.louis.de där köpte jag mina.
/FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Lime » 2008-11-09/20:00

Ja, jag var slarvig och Mattias har föredömligt påvisat vad det var jag egentligen menade. Det finns endurospår, som tekniskt sett räknas som terräng, men där det är tillåtet att köra med enduro-reggat fordon.

Läste den PDF om Terrängkörning och den förklarar mycket utförligt vad man får och inte får och gjorde också att jag reviderade en hel del åsikter och kunskaper jag har i ämnet.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-11-09/21:57

Varför inte en extra koppingsvire bredvid den ordinarie som reserv.
Vi hade det på gamla gröna Javor'na vid enduro tävlingar, fast dom hade en form av automatiskkoppling när man växlade. Fast den fungerade lite si och så, inte högsta kvalitet på allt i den hojen.
Reservtändstift hörde också till, tar inte mycket plats fast dom inte behövs idag peppar...peppar.
/ Tibbe som längtar till att åter komma på grusvägar efter många mil på asfalt.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Konsument » 2008-11-09/22:29

tibbe skrev:Reservtändstift hörde också till...
Javan var/är väl lite fiffig även när det gäller att redan ha ett reservstift monterat och klart. Bara att flytta anslutningen vill jag minnas. :idea:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-11-10/02:57

Lite kuriosa: jo men ibland sotade båda igen eller vart för blöta för att få igång motorn, och vad jag vill minnas så hade 350'n bara ett stift per burk. Och med batteritändning så kunde dom trillska ännu mera.
Men det är några år sedan så jag kan minnas lite fel.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Johan Hennerfors » 2008-11-10/05:38

Lime skrev:Ja, jag var slarvig och Mattias har föredömligt påvisat vad det var jag egentligen menade. Det finns endurospår, som tekniskt sett räknas som terräng, men där det är tillåtet att köra med enduro-reggat fordon.



Ursäka om jag är petig ;) men det finns inga krav vid endurokörning att hojen ska vara enduroreggad, jag får åka med min landsvägsregade hoj på en godkänd endurokörning. Jag skulle kunna ta min R1150R och köra Gotland om jag var så dumm :mrgreen:
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-11-10/10:43

Johan Hennerfors skrev:
Lime skrev:Ja, jag var slarvig och Mattias har föredömligt påvisat vad det var jag egentligen menade. Det finns endurospår, som tekniskt sett räknas som terräng, men där det är tillåtet att köra med enduro-reggat fordon.



Ursäka om jag är petig ;) men det finns inga krav vid endurokörning att hojen ska vara enduroreggad, jag får åka med min landsvägsregade hoj på en godkänd endurokörning. Jag skulle kunna ta min R1150R och köra Gotland om jag var så dumm :mrgreen:

Det är, som sagts, ingen skillnad på var man får köra med enduro- resp landsvägsregistrerad hoj. Bestämmelserna är exakt desamma vad gäller körning i terräng.
Enduroregistrering är 'bara' ett sätt att få en tävlingshoj godkänd och registrerad, trots att hojen inte uppfyller alla krav som ställs på en motorcykel. T ex behövs inte stöldskydd, blinkers och backspeglar.
Enduroregistrerad MC får endast framföras av den som har giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO, och utanför inhägnat område endast i direkt samband med tävling eller träning arrangerad av SVEMO-ansluten klubb.
Enduro-tävlingar av typ 1 (t ex Novemberkåsan) består av transportsträckor på allmän väg, och specialsträckor i terräng eller på sämre vägar. Där måste hojen vara landsvägs- eller enduroregistrerad.
Endurotävlingar av typ 2 (t ex GGN) körs på särskilt anordnade områden, och där behöver hojen över huvud taget inte vara registrerad - det räcker att den är godkänd/klassad av SVEMO och tävlingsbesiktigad. Föraren behöver inte ens ha körkort, det räcker med tävlingslicens.
Lite info finns på http://www.svemo.se/gren.php?did=12&p=13 (SVEMO:s Endurosida).
Fullständiga lagbestämmelser finns i Vägverkets Författningssamling VVFS 2004:169 och VVFS 2007:198
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2004:169
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2007:198
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Att köra i terräng (Avknoppad från Delad Oro)

Inläggav StefanB » 2009-01-09/16:55

tibbe skrev:Varför inte en extra koppingsvire bredvid den ordinarie som reserv.
Vi hade det på gamla gröna Javor'na vid enduro tävlingar, fast dom hade en form av automatiskkoppling när man växlade. Fast den fungerade lite si och så, inte högsta kvalitet på allt i den hojen.
Reservtändstift hörde också till, tar inte mycket plats fast dom inte behövs idag peppar...peppar.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Ja men det här var skoj. Vad jag minns efter att ha kört och kraschat några stycken i lumpen så var halv automatiken en förutsättning för skidorna på vintern. Handväxelspak var ihopkopplad med fotväxeln. Detta var sedan kopplat med en dragstång till motstående sida. Om man då förde spaken endera uppåt eller nedåt så frikopplade lamellerna mha en skålformad historia som dragstången låg i därefter kunde växelföraren föra i rätt växel

Skidorna använde man ju sällan men arrangemanget var bra när man behövde dem.
Kul cyklar men alla var ramsneda ;-)

/StefanB
Användarvisningsbild
StefanB
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2008-11-29/02:38

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst