Hans Säfström skrev:...det som kan tilläggas att jag nu blivit ålderspensionär
och tycker att man blir aldrig för gammal att lära sig på nytt.
2660212 skrev:Hej
En gång i forntiden var jag medlem i en rallyklubb och vi ha stora problem med att några medlemmar lekte rally på olämpliga ställen. Vi tog därför kontakt med både de som stördes och även polisen, för att identifiera de klubbmedlemmar som misskötte sej. Det visade sej utan undantag vara nytillkomna med kortare medlemstid än 3 år. (Genomsnittstiden var ca 7-8 år vill jag minnas.)
Vi löste problemet genom att ha tydliga klubbdekaler och de äldre medlemmarna skällde helt sonika ut de som misskötte sej.
Mitt förslag är att man vid körning vid tex Tuvängen får en tydlig SMC school dekal som monteras på bakpartiet på cykeln. Dekalen förpliktar och på detta sätt kan vi självsanera samtidigt som polis etc blir medvetna om att SMC School endast undantagvis förekommer bland buskörare och de som kör med bristfällig ljuddämpning.
MVH/Michael Lindeborg
Hans Säfström skrev:På något sätt är det kanske en lättnad för BMW-medlemmarna men egentligen lite synd då intresset för BMW:s framtida sporthojar troligen inte blir så mycket marknadsförda som tidigare i Stockholm Uppsala områdena.
Janne Hammarström skrev:Har själv deltagit på Tuvängen och Rörken med nöje och tycker det är en värdefull utbildning. Sedan får man väl själv avgöra hur många ggr per säsong man vill delta på Tuvängen eller storbana. Men det jag egentligen vill framföra är att när man nu lägger tid och kraft på kurser från olika klubbar för att lära deltagarna köra med marginaler. Då är det ur pedagogisk synvinkel fel att en del instruktörer kör som "skållade råttor" från kurserna och därigenom visar ev. deltagare som passeras att det var inte så viktigt det jag sa på kursen då deltagarna kan se hur instruktören kör "i verkligheten" inget sagt om marginaler men det är viktigt att tänka längre än till kursslutet. "Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör" kan vara överförbart även till detta resonemang.
Jörgen I Larsson skrev:Varför det finns vissa som pajar den billiga märkesförsäkringen och varför kör en instruktör som en skållad råtta?
Som sagt det var säkert jag.
...
Om någon kommer på ett bättre sätt att påverka så att vi får lägre försäkringspremier, färre döda och roligare, tveka inte, kliv fram för du kan något som en hel mänsklighet har missat!
Lime skrev:Jag är faktiskt tvungen att ansluta mig till den åsikten som BMWs försäljningsrepresentant och tillika f.d. roadracingförare uttrycker. Om man lär sig köra fortare, kommer man troligtvis att köra fortare.
Om man kör fortare, minskar man marginalerna hos sina medtrafikanter. De får mindre tid att reagera och agera. Alltså bör utbildning som strävar till att få en motorcyklist att köra fortare förbjudas.
...
Det är inte den typen av utbildning jag har medverkat i och det är heller inte det som SMC och BMW-klubben har som riktlinje vid sina utbildningar...
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst