Utbildning - är det farligt!?

Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Michael Fored » 2008-12-18/16:36

Jag lärde mig cykla på en “Bambino”. Det var en vansinningt konstruerad barncykel som inte alls lämpade sig för uppgiften. Tramporna satt på framhjulet och snurrade med både framåt och bakåt, i alla hastigheter. Bromsen var en metallplatta som tryckte på framdäcket uppifrån. Det var svårt. Jag hade kortbyxor. Knäna blödde och gjorde ont. Men, jag lärde mig cykla.

Mitt lärande i cyklandets konst var inget ideal och står inte modell för det lärande i motorcykelkörteknik som erbjuds av Svenska BMW MC-klubben i samarbete med och överinseende av SMC. Vi som genomför och planerar utbildningarna gör allt vi kan för att förhållandena och säkerheten skall vara optimal. SMC har en mycket kompetent “kår” av utbildare som hela tiden utvecklar kurserna och sig själva. Som hobby för att det är kul och för att de är generösa. De lär gärna motorcyklister att bättre behärska sitt fordon.

Förut, när jag var klubbens “utbildnings- och säkerhetsman” hade jag nöjet att träffa chefen för BMW:s motorcykelförsäljning i Norden tillsammans med försäkringsmäklaren med ansvar för If:s märkesförsäkring för BMW motorcyklar. Till min stora förvåning förfasade de sig båda över klubbens utbildningsverksamhet. Jag som trodde att vi bara hjälpte våra klubbmedlemmar att bli säkrare motorcyklister med färre och mindre allvarliga olyckor som följd.

Men, inte då. BMW:s Norden-chef som är gammal roadracing-kille hävdade att utbildning i körteknik bara leder till att vi kör fortare på allmän väg och försäkringsmedlaren menade att vi kör BMW:s äventyrhojar alldeles för äventyrligt. En värre idiotförklaring av oss BMW motorcykelförare som kollektiv har jag svårt att tänka mig. Som om vi helt saknar omdöme och ansvarskänsla.

BMW Motorrad Norden var med och producerade den omtalade bromsfilmen och vår försäkringsförmedlare beklagar sig alltjämt på särskild plats i vår klubbtidning. Jag tycker förståss att det är bra att kunna bromsa men varför skall inte motorcyklister lära sig att gasa rätt, för säkerhets skull. Varför en försäkringsmäklare skall få plats i vår klubbtidning för att debattera en märkesförsäkring utan anknytning till klubben har jag svårt att förstå. Visserligen gynnar försäkringen mestadels klubbens medlemmar, men när utbildningsaktiviteter onyanserat kritiseras för att vara farliga och bara medföra ökade premier tycker jag det verkar skumt.

Vi vet vilka skador som har inträffat vid klubbens aktiviteter. Ingen vet vilka skador vi har förebyggt genom utbildning. Försäkringmäklaren berättar inte vilka skador han talar om. Klubben får klä skott för skador som drabbar BMW motorcyklar generellt. Jag tror det var bättre för klubben när vi hade en klubbförsäkring. Det är antagligen bättre för BMW Motorrad Norden med en märkesförsäkring. En billig försäkring är ett bra säljargument för BMW motorcyklar.

Utbildning i motorcykling kan innebära tillfälligt ökade skaderisker vid utbildningstillfället. Jag har oerhört svårt att förstå att BMW MC-klubben skall avstå utbildningar för att undvika höjningar av märkesförsäkringens premier. Höjningar som kanske föranleds av bristande riskmodellering av försäkringsbolagets aktuarier, möjligen som en följd av stark kortsiktig ekonomisk hänsyn framför sann riskvärdering.

Sug på den! ;-)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-12-18/23:22

Det har jag gjort nu.

Det var bra skrivet och faktum kvarstår, vi vet vad som har hänt i samband med utbildningen men ingen kan någonsin svara på vad vi har undvikit genom den.

Inte ens den mest förhärdade bönräknare eller ekonom kan räkna hem ett dödsfall och en livslångt invalidiserad mot något tiotal skrapade hojar och några ramponerade självförtroende.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Göran Ekman » 2008-12-18/23:34

Det jag tycker är verkligt farligt är äldre herrar som tror att dom kan allting. Tyvärr finns det gott om såna. Men såklart: Sverige är ju ett färdigutvecklat land.
Den som ev tror annat kan ju lyssna på Fredrik Häréns föredrag som tydligt belyser det hela.
(http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=7268&sort=DESC)

Vi andra som fortfarande vill utvecklas vi vet att fortbildningen hjälper oss att överleva och att försöka undvika trassliga situationer. Vi vet också att vi inte kan allting och därför försöker vi fortfarande lära oss nya och bättre saker.
Tänk vad enkelt livet skulle vara om vi också hade den där stenålderskunskapen?
Och gissa om att vi (istället för att betala för kunskapskurser) skulle spara pengar.
Vi kunde ju köpa en gungstol att sjunka ner i? Vi kan ju ändå allt...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Utbildning - vägen till framgång!

Inläggav Roger Gross » 2008-12-19/11:06

Jag har läst det Thomas Försäkringsmäklare skriver i Bumsen. Har oxå läst foruminläggen av Michael Fored, Göran Ekman m fl. Och tycker det är utmärkt att säkerhetsfrågan kommit i fokus. Ökad säkerhet/minskande skadeutfall är sannolikt ett överlevnadskrav för motorcyklismen. OCH JAG UPPFATTAR ATT SÅVÄL THOMAS SOM MICHAEL OCH GÖRAN INSER DETTA!
Det är beklagligt att vi ska behöva ödsla energi på att kasta skit åt olika håll. Självklart är utbildning/fortbildning vägen till ökad kompetens - finns nog ingen som betvivlar detta. Frågan är nog mera hur denna utbildning ska läggas upp och nå behövande. Här har klubbens styrelse en viktig uppgift att dämpa ev avarter. Och vissa av de "utbildningar" som ibland beskrivs under rubriken grusbus kan ifrågasättas enligt min och mångas uppfattning. Självklart vill jag inte se min försäkringspremie höjas pga att det buskörs!

Michael Fored skriver "Jag har oerhört svårt att förstå att BMW Mc-klubben skall avstå utbildningar för att undvika höjningar av märkesförsäkringens premier". Om utbildningarna medför höjning av premierna är det nog inga utbildningar - snarare inbillningar.
Göran Ekman skriver "Det jag tycker är verkligt farligt är äldre herrar som tror att dom kan allting. Tyvärr finns det gott om såna". Helt rätt, Göran. Det finns bara en sak som är värre och det är yngre herrar som tror att dom kan allting! I båda fallen har vi ett problem och frågan för klubben är hur man ska nå dessa båda kategorier. Generellt tycker jag nog - och där talar jag i egen sak - att ju längre man lever desto mer inser man hur lite man vet. Vi får nog passa oss för att köra med sådana generaliseringar om vi ska nå framgång i säkerhetsutbildningen.

Några exempel från verkliga livet:
-Jag och några kompisar har vid några tillfället åkt tillsammans med BMW Club Tirol på deras klubbutflykter i Alperna. En morgon efter hotellfrukosten i Cortina när vi är på väg ner i garaget möter vi en gammal gubbe på trottoaren. Han var säkert 75 år, haltade och hans gamla blå skinnställ var mycket välanvänt. Vi tänkte inte så mycket på det. Men strax därefter vid samlingen inför avfärd stod han där, längst fram med sin R850R. Han var dagens färdledare. Och herrejävlar som han kunde åka! Han fick stanna och vänta in oss övriga vid flera tillfällen. Och då ska man veta att mc-österrikaren i gemen är duktig på sina alpvägar.
-Vid ett annat tillfälle hade jag med en kille runt de trettiofem, vi skulle åka en söndagsrunda längs Hallands kustväg. Nere i Varberg skulle en man ansluta. EFTER körningen berättade trettiofemåringen att han tänkte när han såg varbergarn rulla ut sin mc ur garaget: Fy fasen, ska vi släpa runt på den tjockisen hela dagen!
Vi fick vänta på trettiofemåringen flera gånger under dagen - MEN HAN HADE LÄRT SIG NÅGOT!
-Jag har deltagit i BMW:s tredagarsutbildning på BMW Enduropark Hechlingen. Mycket bra - kan rekommenderas! Deras utbildningsprincip är: FÖRST lär man sig köra, SEDAN kan man lära sig köra fort.

Roger Gross mnr 2650424
PS! Jag har mycket hög uppfattning betr SMC:s utbildningar förlagda på asfaltbana
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Lime » 2008-12-19/18:46

Jag är faktiskt tvungen att ansluta mig till den åsikten som BMWs försäljningsrepresentant och tillika f.d. roadracingförare uttrycker. Om man lär sig köra fortare, kommer man troligtvis att köra fortare.

Om man kör fortare, minskar man marginalerna hos sina medtrafikanter. De får mindre tid att reagera och agera. Alltså bör utbildning som strävar till att få en motorcyklist att köra fortare förbjudas.

Den som vill skriva ner mig fullständigt kan sluta läsa här... ;)

Det är inte den typen av utbildning jag har medverkat i och det är heller inte det som SMC och BMW-klubben har som riktlinje vid sina utbildningar. Mycket av tiden, upp mot 25% skulle jag tro, som jag använder till att prata till deltagarna vid ett kurstillfälle använder jag till att prata riskmedvetenhet. Det sista jag alltid pratar med mina deltagare om är just att de inte ska använda sina kunskaper till att minska sina medtrafikanters marginaler utan till att öka sina egna.

Att göra någon riskmedveten är det bästa sättet att rädda den personens liv.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav smejohan » 2009-01-05/18:34

Jag vet, och jag har fått det bekräftat.
Jag har blivit en mycket bättre och riskmedveten BILförare efter alla dessa utbildningar.
Jag har klarat ett svårt tillbud med min " BLICK !"
Jag upptäcker risker mycket tidigare och är mer hänsynsfull.
Att min framfart med mina motorcyklar är säkrare är än mer självklart, men jag tillåter mig att köra fort på bana.

Det ska va gott att leva, annars kan det kvitta !

Johan Mattsson
smejohan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-05-06/01:00

Re: Utbildning - vad har det kostat dig ?

Inläggav Hans Säfström » 2009-01-05/22:13

Jag har en stilla undran i sammanhanget . Eftersom jag också är medskyldig till
utbildningen i väl fem säsonger nu så börjar jag ångra det så smått.
Kan det verkligen ha blivit premiehöjningar på grund av detta!
Här har uttryckts rädsla för det ända sedan start. Vilka hojtyper har drabbats i så fall
eller har det slagits ut på hela BMW-kollektivet ?
Hur mycket kan det röra sig om, kan försäkringsbolaget svara på det ?

På något sätt så självsaneras BMW hojparken sig självt.
De allra flesta som åker BMW asfaltsbana har övergått till japanska hojar då BMW:s maskiner
inte kan konkurrera. De är med ett par undantag för tunga och klena för att hänga med,
Vad gäller Offroadmaskiner är de även där för tunga för att riktigt klara konkurrensen.
Jag vet BMW-ägare som köper extrahoj av denna orsak och det är inte från BMW-stallet.
Det här är egna funderingar och det som kan tilläggas att jag nu blivit ålderspensionär
och tycker att man blir aldrig för gammal att lära sig på nytt.

Som liknelse vet jag en kille i 30 årsåldern anställd av Länsstyrelsen som åker ut och undervisar självlärda skogshuggare att såga ned träd på det minst riskabla sättet.

Det är ganska vanligt med uttryck som det där det kan vi, det har vi gjort i många år.
Men efter en dags utbildning så kommer de fram och erkänner att det var jättekul att
få nya infallsvinklar.

/hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Re: Utbildning - vad har det kostat dig ?

Inläggav Göran Ekman » 2009-01-06/01:40

Hans Säfström skrev:...det som kan tilläggas att jag nu blivit ålderspensionär
och tycker att man blir aldrig för gammal att lära sig på nytt.

Det är bara några få år kvar tills jag också blir pensionär. Å jävlar vad bra det ska bli för då är jag färdiglärd! (Jo jag vet att det finns folk som tror att jag är yngre än så men utbildning är ändå bara blaha...)
Inte ska du väl komma här och påstå att man behöver lära sig nåt på ålderns höst?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav 2660212 » 2009-01-06/12:14

Hej
Jag tycker att den mekanismen som SmeJohan tog upp kommer lite i skymundan. Personligen tror jag att det stora flertalet som kör snabbt på Tuvängen etc får sitt utlopp för fortåka just där och avstår från busåka på allmän väg. Det finns dock troligen en liten klick som inte kan "hålla sej".

En gång i forntiden var jag medlem i en rallyklubb och vi ha stora problem med att några medlemmar lekte rally på olämpliga ställen. Vi tog därför kontakt med både de som stördes och även polisen, för att identifiera de klubbmedlemmar som misskötte sej. Det visade sej utan undantag vara nytillkomna med kortare medlemstid än 3 år. (Genomsnittstiden var ca 7-8 år vill jag minnas.)
Vi löste problemet genom att ha tydliga klubbdekaler och de äldre medlemmarna skällde helt sonika ut de som misskötte sej.
Mitt förslag är att man vid körning vid tex Tuvängen får en tydlig SMC school dekal som monteras på bakpartiet på cykeln. Dekalen förpliktar och på detta sätt kan vi självsanera samtidigt som polis etc blir medvetna om att SMC School endast undantagvis förekommer bland buskörare och de som kör med bristfällig ljuddämpning.

MVH/Michael Lindeborg
Michael Lindeborg
2660212
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Utbildning - / Tuvängens sorti ur BMWklubben

Inläggav Hans Säfström » 2009-01-07/11:00

2660212 skrev:Hej

En gång i forntiden var jag medlem i en rallyklubb och vi ha stora problem med att några medlemmar lekte rally på olämpliga ställen. Vi tog därför kontakt med både de som stördes och även polisen, för att identifiera de klubbmedlemmar som misskötte sej. Det visade sej utan undantag vara nytillkomna med kortare medlemstid än 3 år. (Genomsnittstiden var ca 7-8 år vill jag minnas.)
Vi löste problemet genom att ha tydliga klubbdekaler och de äldre medlemmarna skällde helt sonika ut de som misskötte sej.
Mitt förslag är att man vid körning vid tex Tuvängen får en tydlig SMC school dekal som monteras på bakpartiet på cykeln. Dekalen förpliktar och på detta sätt kan vi självsanera samtidigt som polis etc blir medvetna om att SMC School endast undantagvis förekommer bland buskörare och de som kör med bristfällig ljuddämpning.

MVH/Michael Lindeborg


Hej Michael
Det du skriver stämmer med min egen iakttagelse att efter några säsongers påverkan så tar de flesta till sig övriga medlemmars åksätt eller väljer att stå utanför. Dock har man väl besökt Tuvängen en gång så är det få som inte fortsätter. Bullermätning vid banan är obligatoriskt så där förekommer inga brister, garanterat.
Vad gäller Polis så finns det en aktiv MC-Polis som också är instruktör på Tuvängen .
Frågan är väl om alla riktigt förstår den dörrens positiva gångjärn.
Det blir det ett naturligt umgänge mellan alla utan att behöva några dekaler som ju var en bra lösning
hos rallyklubben. Bra gjort tycker jag.

Intressant att notera är att Tuvängens bana nu framledes kommer att administreras och drivas i SMC Stockhlom:s regi .
Tidigare har den ju drivits i samarbete med BMW/SMC-Uppsala men då Stockholm ligger närmare Södertälje görs ju en del miljövinster då instruktörer i närområdet blir fler och kommer att deltaga på Tuvängen.

BMW-klubben kommer således framledes inte att behöva slita med frågor ang. den verksamheten då
SMC Stockholm har egen styrelse och administration.

På något sätt är det kanske en lättnad för BMW-medlemmarna men egentligen lite synd då
intresset för BMW:s framtida sporthojar troligen inte blir så mycket marknadsförda som tidigare i Stockholm Uppsala områdena .

Mvh Hans Säfström
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Re: Utbildning - / Tuvängens sorti ur BMWklubben

Inläggav Göran Ekman » 2009-01-07/12:36

Hans Säfström skrev:På något sätt är det kanske en lättnad för BMW-medlemmarna men egentligen lite synd då intresset för BMW:s framtida sporthojar troligen inte blir så mycket marknadsförda som tidigare i Stockholm Uppsala områdena.

Jomenvisst ska vi marknadsföra oss även i BMWklubben. Det blir nog lika tydligt som förut.
Skillnaden mot förut är mest administrativ.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Hans Säfström » 2009-01-07/15:06

Hej där Goe. !


Märk väl att jag skrev troligen och själv lägger du in ett nog så det blir till att se vad som händer
framöver.
Nu såg jag just att Josef är tillbaka (välkommen ) i annan tråd och att han saknat "cylinderskaket" på BMW !

Undrens tid är ännu inte förbi och kanske har du 1-0 här just i denna stund men bollen
är ju rund och tekniken går framåt så fan trot.
/
HASSE
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Janne Hammarström » 2009-01-08/12:42

Har själv deltagit på Tuvängen och Rörken med nöje och tycker det är en värdefull utbildning. Sedan får man väl själv avgöra hur många ggr per säsong man vill delta på Tuvängen eller storbana. Men det jag egentligen vill framföra är att när man nu lägger tid och kraft på kurser från olika klubbar för att lära deltagarna köra med marginaler. Då är det ur pedagogisk synvinkel fel att en del instruktörer kör som "skållade råttor" från kurserna och därigenom visar ev. deltagare som passeras att det var inte så viktigt det jag sa på kursen då deltagarna kan se hur instruktören kör "i verkligheten" inget sagt om marginaler men det är viktigt att tänka längre än till kursslutet. "Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör" kan vara överförbart även till detta resonemang.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Lime » 2009-01-08/16:08

Janne Hammarström skrev:Har själv deltagit på Tuvängen och Rörken med nöje och tycker det är en värdefull utbildning. Sedan får man väl själv avgöra hur många ggr per säsong man vill delta på Tuvängen eller storbana. Men det jag egentligen vill framföra är att när man nu lägger tid och kraft på kurser från olika klubbar för att lära deltagarna köra med marginaler. Då är det ur pedagogisk synvinkel fel att en del instruktörer kör som "skållade råttor" från kurserna och därigenom visar ev. deltagare som passeras att det var inte så viktigt det jag sa på kursen då deltagarna kan se hur instruktören kör "i verkligheten" inget sagt om marginaler men det är viktigt att tänka längre än till kursslutet. "Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör" kan vara överförbart även till detta resonemang.


Det skulle vara intressant att (iaf internt inom instruktörskåren) få veta vem, var och när det är du sett detta.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Janne Hammarström » 2009-01-08/16:32

Jag tänker inte hänga ut någon, men jag vet vad jag sett. Och visst kan man väl säga att detta är svepande antydningar men det är inte alla instruktörer som kört så. Alla instruktörer gör ett bra jobb i kursverksamheten vad jag förstått helt ideellt vilket förtjänar en stor respekt. Jag vill bara att alla tänker ett steg till och de instruktörer som inte behöver ta åt sig av det jag skrivit kan väl försöka påverka de andras attityd likväl som kursdeltagarnas.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Det var säkert jag.

Inläggav Jörgen I Larsson » 2009-01-24/05:55

Varför det finns vissa som pajar den billiga märkesförsäkringen och varför kör en instruktör som en skållad råtta?

Som sagt det var säkert jag.
Visst gör barn som vi gör och inte som vi säger, det är grunden för hela deras tidiga utveckling men förhoppningsvis så är det inte barn vi utbildar utan relativt vuxna individer som vågar ta ansvar för sitt egna beteende.
Men visst påverkar din kommentar även om liknelsen haltar.

Det finns många sätt att analysera och dela in oss människor. Mycket av literaturen kring gruppdynamik och ledarskap handlar om sådan indelning och hur man skall få de olika typerna att samarbeta på bättre sätt. Om vi tar ett enkelt exempel och tittar på myrorna så har var och en en mycket tydlig roll i stacken. Naturligtvis har vi mycket mer komplexa roller än vad som finns i en myrstack men alla olika typer av individer har i det långa perspektivet en viktig roll.
Om man inte är religiös så anser majoriteten av vetenskaparna att vi kommer från östra Afrika för en 200 000 år sedan. Om vi inte hade utvecklat dessa olika typer av individer hade vi antagligen antingen bott kvar i östra Afrika eller helt enkelt försvunnit från planetens yta. Nu blev det inte så.
Några individer utvecklade en förmåga att bortse från sin egen säkerhet för gruppens goda (men det fattar dom sällan själva). De har en dålig koppling mellan orsak och verkan så sent som i 25-års åldern och tar därför för oss mogna helt sjuka risker i onödan. De tror inte att de är odödliga, de vet det. Det vill gärna sticka ut ur gruppen, ta lite större risker än någon annan. Man vågade gå lite längre, prova lite nya saker. Ibland dog man och då lärde sig gruppen att den vägen inte var bra och ibland överlevde man och då lärde sig den stora gruppen något som gjorde att hela gruppen fick större möjligheter att överleva. Hade alla varit av den prövande typen hade det naturligtvis inte heller varit någon framgång. Den rätta mixen är en stor grupp konservativa och försiktiga individer och en liten del vildpannor som vågar lite mer.
Jag är lyckligt lottat och har två underbara döttrar, den ena äter vad som helst, ju starkare desto bättre och den andra äter inget som smakar något och det får absolut inte vara blandat, då funkar det inte. Självklart finns det en anledning till att det är så även om det idag kan tyckas vara lite märkligt.

Vad har vi för nytta av dessa våghalsar i vårt moderna samhälle? Inte mycket. Den mesta kunskapen är samlad och det finns inte så många nya bär att prova. Piloterna som så många har att tacka för så mycket är det "modernaste" jag kan komma på. En modern stridspilot är något helt annat än en vildhjärna som vågar ta galna risker. För att göra jobbet idag behövs kallt kalkylerande hjärnor med enorm "multitasking" som inte styrs av känslor.
Det enda stället de kanske fortfarande har en roll är inom underhållningen.
Men det är klart bara för att vi som gruppen mänsklighet inte längre har nytta av denna typ så försvinner de inte, om 200 000 år till kanske de har försvunnit ur vår genpool men vi får dras med dem så länge vi lever.

Varför är det här ett problem för Svenska BMW MC Klubben?
För att vildpannorna har sönder saker och de vill ha det häftigaste. Ett däck som räcker mer än 400 mil är kass, kan man inte slanga så kan man inte köra hoj.
Till slut har även de som styr BMW Motorrad insett att ska man leva på de som kör MC och tycker att ett däck skall räcka 2000 mil och att bromsbelägg är nått som nästa generation får byta så blir det inte mycket till omsättning. Tyvärr för de som är en del av den gruppen. Jag förstår att ni tycker att den här utvecklingen är av ondo. För den är det, för er. Drottning Viktoria som verkade vara en rätt modern ledare lär en gång ha sagt "Förändring, förändring, är det inte illa nog som det är?". Det är också ett sätt att se på förändring.
Det hade naturligtvis varit mycket bättre om vildhjärnorna hade kunnat håll sig till japanska kolfiberraketer och låtit det Bayerska gjutjärnet varit i fred. Men det är inte deras fel, det är BMW Motorrad som vill ha dessa som kunder för att få upp omsättningen. Och det är möjligt att vi inte hade kunnat åka BMW alls till slut annars. I den moderna kvartalsekonomin drar stålarna dit de förökar sig snabbas just nu. Så trist är det.

Antingen lär vi oss samsas och respektera varandra in den här Klubben eller så blir det helt enkelt så att det kommer att bildas olika BMW-Klubbar med olika inriktning. En "klubb" behöver ju inte längre ha ett organisationsnummer, det räcker med en URL och ett fungerande forum så finns man.

Självklart önskar jag att vi kan nå noll dödade eller allvarligt skadade i trafiken någon gång men då kommer folk att ha ihjäl sig någon annanstans. Skulle vi förbjuda allt som är farligt så kommer man att göra vad som helst för att söka spänning. Den summan tror jag är relativt konstant.

Vad ska man göra åt det då?
Om man som jag tror att dessa olika grupper finns (Naturligtvis finns det många fler indelningar man kan göra av mänskligheten men den här grova räcker just nu) och man vill att fler skall bli gamla MC förare så måste man göra något för vi är en utsatt grupp.

Det enda sättet jag kan komma på att göra nått är att utbilda och att påverka attityder.

Vildpannorna skall vi locka till utbildning för att:
1 Få dem att bli tekniskt bättre förare, detta är enkelt. Det ligger i dessa individers natur att vilja bemästra tekniken
2 Ha en lite chans att sakta men säkert påverka deras attityd. Jättesvårt men det är otroligt viktigt att bygga förtroende och påverkar sakta men säkert.
3 Kanske få dem att ta de stora riskerna på banan där ingen annan är i vägen.
Säkert kommer dessa att till viss del utnyttja sina nya kunskaper till att köra fortare i trafiken men förhoppningsvis så ökar marginalen mer och genom att vi faktisk har en kommunikation igång så kan vi påverka.

De försiktiga ska vi locka till utbildning för att:
1 Få dem att bli tekniskt bättre förare, vilket är svårt eftersom man är motståndare till nytt
2 Att nya rön om hur man skall hantera sin MC inte är av ondo. Ganska lätt när man väl kommer igång.
Denna grupp kommer förhoppningsvis att få ut mer av sitt MC åkande men också få mycket större marginaler den dagen de gör ett misstag och inte lyckas förutse allt som händer.

För mig är det uppenbart att det är helt olika budskap som lockar de här grupperna till utbildningen. Det är kanske till och med helt olika utbildningar.
Det som vi kör idag på gokartbanorna Tuvis och Rörken funkar bra på Vildpannorna men sämre på de försiktiga. Det är kanske ett koncept som liknar Customdagarna som skulle passa bättre för den här gruppen. Att kalla det "gubbdag" är ju rätt kass... Vem vill identifierar sig med det? Vi kanske ska ha gemensamma Custom- och "försiktig"-dagar på Tuvis. Trevligt lär det bli i alla fall =)

Vad skall man göra åt försäkringarna då?
Som jag ser det så går försäkringen ut på att jag skall slippa en för mig för stor utgift den dagen jag råkar ut för något som egentligen inte borde hända. För denna tjänst betalar jag ett försäkringsbolag som har detta som sin affärsidé.
Det blir naturligtvis knas när man försöker försäkra något som med stor sannolikhet inte kommer att hålla mer än 4 år och som kostar 150 000 kr.
Skall kollektivet dela på den kostnaden? Njaeä, det är väl inte riktigt så det är tänkt? Jag vill inte betala en hög premie för att en 23 åring vildpanna skall åka runt på en R1a och med 25% sannolikhet behöva en ny i år, om han överlever.

Är det en mänsklig rättighet att ha en hoj för 150 000 när man är 20? Jag tycker inte det. När jag var 16 köpte jag en beggad KTM enduro för småpengar och höll på att ha ihjäl mig på den, det var lika kul som att köra CBR 600 RR -07 idag. Jag har för mig att det var så motarden föddes, det blev för dyrt att försäkra sporthojen så man tog en crosshoj och satte gatdäck på den så fick man något som var sjukt kul och inte kostade en förmögenhet att försäkra. Det har naturligtvis ändrats sedan dess. Idag kostar en modard som en sporthoj och är säkert lika dyr att försäkra.

Något som gör mig riktigt förbannad är när man låter mamman stå som ägare för hojen för att man själv inte har råd... då snyltar man på andra och vill ha mer än vad man har råd med. Jag förstår inte varför inte försäkringsbolagen låter försäkringen vara mycket hårdare knuten till ägaren.

Sporthojsförsäkringen som SMC och Folksam har är ett bra försök, självrisken är hög, 25% för att man skall leta billigare sätt när det går sönder men den behöver säkert utvecklas den också så att den fungerar bättre. Men hur man än vänder på kuttingen har man rumpan bak, det finns inget sätt att låta en grupp köra hojar billigt som med 25% sannolikhet skrotar, det finns helt enkelt inte.


Om någon kommer på ett bättre sätt att påverka så att vi får lägre försäkringspremier, färre döda och roligare, tveka inte, kliv fram för du kan något som en hel mänsklighet har missat!
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Det var säkert jag.

Inläggav oskobe » 2009-01-24/10:55

Jörgen I Larsson skrev:Varför det finns vissa som pajar den billiga märkesförsäkringen och varför kör en instruktör som en skållad råtta?

Som sagt det var säkert jag.

...

Om någon kommer på ett bättre sätt att påverka så att vi får lägre försäkringspremier, färre döda och roligare, tveka inte, kliv fram för du kan något som en hel mänsklighet har missat!


Mycket bra skrivet!

Håller med till 100%!
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Robert Olausson » 2009-01-24/22:34

Utbildning till större insikt i farorna och att lära sig att hantera/utnyttja sitt fordon i olika situationer är utmärkt. Tyvärr finns det individer som använder kunskapen på fel sätt men det skall absolut inte ligga de som förmedlar kunskapen till last!

Som min far brukar säga: "Leda hästen till vattnet är lätt men det är fan inte lätt att att få den att dricka"!
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Hans Säfström » 2009-02-04/01:27

Glimrande skrivet Spiff!
Fantastiskt att du fick med så mycket och på spiken hur
verkligheten/utvecklingen/utbildning/ ser ut.
Hoppas det kommer in i Bumsen på något sätt , det är den värd.
/
hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Jonas » 2009-02-04/12:17

Har nu läst igenom hela tråden igen och står fortfarande lite frågande till vad som skrivs i några av inläggen.

Många av inläggen verkar belysa hur en del äldre, mer erfarna personer, tror att de kan allt men inte kan allt.
Andra att det är värre med yngre, mindre erfarna personer, som tror att de kan allt men inte kan allt.
Ytterligare andra säger att de inte tror att de kan allt!

Alla dessa inlägg ovan har som mening att visa på att man behöver utbildning, utbildning är bra!

Sen finns det tydligen en grupp som menar att utbildning är farligt, dels för att viss utbildning är farlig och höjer premier och dels för att utbildningen resulterar i farligare förare!

Det är klart att utbildning kan vara farligt.

För att ta allt från dykarcertifikat, pilot licens och körkort krävs utbildning, och i början då man inte har så mycket erfarenhet så är det lätt att göra ett misstag som kan vara farligt för sig själv och andra.

Betyder det då att man skall låta bli att utbilda sig?
Absolut inte, det är så det är för alla och det är på så vis vi går framåt!

Så kommer vi till en intressant tanke.

Lime skrev:Jag är faktiskt tvungen att ansluta mig till den åsikten som BMWs försäljningsrepresentant och tillika f.d. roadracingförare uttrycker. Om man lär sig köra fortare, kommer man troligtvis att köra fortare.

Om man kör fortare, minskar man marginalerna hos sina medtrafikanter. De får mindre tid att reagera och agera. Alltså bör utbildning som strävar till att få en motorcyklist att köra fortare förbjudas.
...
Det är inte den typen av utbildning jag har medverkat i och det är heller inte det som SMC och BMW-klubben har som riktlinje vid sina utbildningar...


Menas det med detta då att: i början då vi skulle börja köra bil och inte hade utbildning så körde vi sakta. Och då vi gått klart körskolan så resulterade det i att vi körde fortare!?

Mycket troligt att det är så, att man kör fortare efter man tagit körkortet, man är ju mera säker och mer bekväm i sin nya roll som chaufför. Men ska man då förbjuda körskolor och dess utildningar, det låter ju lite dumt!

MEN VÄNTA Lime skriver nåt mer här, SMC och BMW-klubben har inte som riktlinje att få kursdeltagarna att köra fortare.

Sant, meningen med utbildningen är att få säkrare och bättre förare, som genom utbildningen däremot KAN köra fortare, ta kurvorna bättre och bromsa på ett bättre sätt.

Men det är nu vi kommer dit, där skon klämmer!
"utbildning som strävar till att få en motorcyklist att köra fortare [bör] förbjudas."

ÄR DET SANT???

Är det verkligen så att de som gått igenom alla broms och kurvkurser och sporthojskurser, för att sedan gå vidare till California Racing School, för att lära sig köra fortare på bana, och sedan lägger ner massor av tid varje vecka med andra raceförare och instruktörer är de som är farligast???

VAR KOMMER DEN FAKTAN IFRÅN????

Om det vore sant så är det rätt så lätt att rada upp alla MOTO GP, Supersport, ASRA, Thunderbike och WSBK förare och ställa dem tillsvars!

Nä denna myt är det dags att ta död på!

Bara för att man utbildar sig så är man INTE farligare i trafiken!

De som vi egentligen talar om är en grupp människor som skulle köra lika vårdslöst med eller utan utbildning. Denna grupp gillar farten och har inte så god insikt i farorna med deras uppförande, eller så har de dåligt omdöme.

Denna diskussion som började med en gruskurs, där en olycka hände, tycker jag klargör det jag uppfattat tidigare. Nämligen att det finns mycket okunskap,myter, missuppfattningar och misstro om andra människor som inte gör saker på samma sätt som "jag", och de från båda sidor!

NU TILL LITE FAKTA!

* Alla som genomgår kurser och utbildningar blir inte farliga!
* Alla som kör som dårar ÄR inte dårar!
* Alla som är äldre än du, kan inte allt, men de kanske kan en del!
* Alla som är yngre än du kan inte allt, men de kanske kan en del!
* Alla som inte är som du, är inte udda!

Men det visste vi ju redan!
/J
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Kjell-Anders » 2009-02-24/20:34

Jag vill dra en lans till utbildningsverksamhetens försvar:

Man kanske kan ta mig som ett exempel ur verkligheten:
Jag är en gravt medelålders (snart 56) återfallsknutte som under ett tiotal år sökt känslan jag hade som ung. Jag har hittills inte funnit den, kanske beroende på mycket av det jag upplevde då som 18-åring mest var förbundet med den utökade frihet motorcykeln gav.
Slutligen, när jag efter återfallet hade kört 2-cylindriskt japanskt, 4-cylindriskt japanskt, 3-cylindriskt engelskt, köpte jag mig en BMW R850R eftersom den var mest lik den R60 jag hade som sista mc innan familjelivet tog över. Inte återfann jag känslan inte, trots att hojen var den bästa jag någonsin ägt. Att åka så att det känns i kurvorna kräver för det mesta för höga hastigheter pga avsaknad av lämpliga kurvvägar och dessutom finns det ett antal oförutsedda faktorer som annan trafik och framförallt rullgrus. Att köra sakta och uppleva naturen görs bättre med moped och bäst med cykel, det är för mycket att passa med en tung mc. Återstod alltså att sälja hojen och konstatera att det var den flydda ungdomens rosa skimmer jag förgäves sökt.

Dagen efter att mitt andra barnbarn föddes begav jag mig av nyfikenhet till Tuvängen för min första BKK. Trots regn gav evenemanget mersmak och året efteråt deltog jag så ofta jag kunde. Jag körde även min första storbana. Härligt! Här kan man finslipa sin teknik och bit för bit öka sin körskicklighet och verkligen lära sig behärska sin maskin. Allt under ledning av skickliga, omsorgsfulla och framför allt trevliga instruktörer. Ibland kom jag på mig med att brumma med läpparna av pur glädje, speciellt i det knixiga partiet före Tuvängens målraka.
Jag njuter när jag får till ett bra spår i en kurva, det är fullt jämförbart med en fin sväng i slalom eller när det stämmer perfekt med de övriga stämmorna vid körsång eller musicerande. Harmoni helt enkelt!

Nu planerar jag sommaren efter de körningar som går att klämma in bredvid livets förpliktelser och andra intressen. Förmodligen blir jag flitig gäst på Tuvängen med min nyinköpta R1100S (850:an är nu till salu), men jag kommer ändå inte att köra fortare på allmän väg än jag gjorde förr.
Jag räknar faktiskt inte med att vurpa på banan heller, eftersom jag hela tiden eftersträvar marginaler trots att jag bit för bit flyttar på mina gränser. Skulle olyckan ändå - mot förmodan - vara framme får den sannolikt långt mindre allvarliga konsekvenser än om den hände på allmän väg.
Visst finns det ibland något av machokultur här och där, kanske särskilt i den gröna gruppen, men jag tror inte att de vurpar mer än den oranga. Över huvud taget tycker jag att det körs med omdöme överlag och jag tror att det för de flesta fungerar så att man "kör av sig" på banan vilket minskar behovet att göra detsamma på allmän väg.

Summa summarum tror jag att utbildningsverksamheten ger mer omdömesgilla motorcyklister i trafiken. Dessutom minskar somliga sin körsträcka på allmän väg till förmån för banåkning, detta tycker jag är en fördel.
De problem jag ser är tillgången till utbildningsplatser, eftersom körningarna (speciellt på gocartbana med rätta blivit mycket populära) samt bantider och tillgång till idéellt arbetande instruktörer.

Diskussionen borde inte handla om utbildningsverksamhetens existensberättigande utan om hur vi ska kunna utveckla, förfina och utöka den.
Användarvisningsbild
Kjell-Anders
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2008-06-27/20:49

Re: Utbildning - är det farligt!?

Inläggav Albert » 2009-04-11/20:31

Det är nu ett antal år sedan jag var ansvarig för BMW Sthlm, och som DO också arrangerade avrostningar.

Det tycks mig som om det blandas päron och äpplen här...

Den som vill missbruka ett kunnande kommer att göra det oavsett. Låt oss inte fokusera på dessa.

Avrostningen är till för de flesta "vanliga" motorcykelförare. Dels så kör nästan alla bara sommartid vilket gör att de tappar färdigheten som övats upp året innan. Avrostningarnas mål är att snabbt plocka fram de gamla färdigheterna för att minska risken att klanta till det för sig under det att man övar upp sin förmåga igen.

Vi som lett avrostningar har sett allt från mc-ess, vilka är en ren fröjd att se, till mc-katastrofer som man måste gå ut på banan och bryta övningen för! Genom att erbjuda en "säker" övningplats, med vaksamma granskande ögon, så kan vi hjälpa många motorcyklister få bättre kontroll över sina fordon vilket bör leda till att de inte ställer till med allt för tokiga saker för sig.
Det spekuleras i att genom att träna färdigheterna så skulle detta leda till att förare tar ökade risker - kanske... finns -ingen- statistik som bekräftar eller dementerar detta; alla bara tror att "det är så". Det vi sett som lett avrostningar är att dåliga förare blivit bättre, och att de återkommer år efter år och visar att de blivit skickligare. Är detta ett tecken på att de tar större risker?... Kanske... men de som är ute på gatan och leker, är de som inte deltar i våra avrostningar...

Den absolut vanligaste orsaken till olycka som vi kan påverka är - förmågan att bromsa. Fel bromsteknik leder nästan säkert till olycka - och den typen av berättelser var också den vanligaste som jag fick höra; dvs att man bromsat omkull sig, kört in i saker, osv pga att man inte behärskade sitt fordons bromsar.

Ser man till att framföra och hantera sitt fordon så är det frågan om att känna fordonets balans. Tro inte för ett ögonblick att majoriteten av motorcyklisterna inte kommer att försöka ta sig fram och förbi hinder - o eftersom de gör så är det bättre att de fått pröva på sina begränsningar på bana innan de försöker sig på sådant ute i verkligheten.

Låt oss vända på frågan som avslutning:
- Hur många skulle klara ett bilkörkort med samma krav på handhavande som det är för att klara ett MC-körkort?... Vore det inte bättre att ställa lika höga krav på dem som ska framföra bil som det är på oss som framför motorcykel?...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Litteraturtips

Inläggav Konsument » 2009-04-25/18:52

Ramlade på [xurl]http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Värmland/Dokument%202009/BKK_folder_09-korr3.pdf] det här BKK-dokumentet[/xurl] som tål att studera. Kanske finns något du missat?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst