Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Inläggav Jonas » 2009-04-07/19:52

Saxat från SMC's hemsida:

6 av 10 MC-olyckor vållas av bilförare!

Idag kom Trygg-Hansa ut med ett pressmeddelande som bekräftar vad SMC alltid framför; i två tredjedelar av MC-olyckor där fler än ett fordon är inblandat är bilföraren vållande! Tack för det Trygg-Hansa!
Så här säger Trygg-Hansa i pressmeddelandet: " En undersökning av motorcykelolyckor som drabbat Trygg-Hansas försäkringstagare under 2006, 2007 och 2008 med fler än ett fordon inblandat visar att 64 procent av olyckorna orsakats av bilister. I endast 30 procent av alla olyckor där en motorcykel är involverad är motorcyklisten direkt vållande.

Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad i Trygg-Hansa och kommit fram till att i 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan.

De absolut vanligaste orsakerna till trafikolyckor som involverar mc är att en bilförare missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa.

I 30 procent av olyckorna var motorcyklisten vållande till olyckan och vid de tillfällena har olyckan ofta skett genom att man har kört på en personbil bakifrån.

-Det bästa sättet för mc-förare att undvika olyckor är att alltid hålla avståndet och anpassa hastigheten efter gällande hastighetsbegränsningar, menar Gunnar Holgersson, trafikinspektör på Vägverket.

Trygg-Hansas egen statistik visar att av de åtta dödsfall som skett i samband med motorcykelolyckor under åren 2007 och 2008 så var fem av de omkomna födda på 1980-talet.

- Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa. Vi har till exempel sett att flera dödsolyckor sker i samband med omkörning av en eller flera personbilar i alltför hög hastighet.

SMC tar givetvis detta med oss i arbetet med Nationell strategi för MC och mopedsäkerhet.
Läs hela pressmeddelandet här: http://www.trygghansa.se/04OmTH/Page785 ... _id=285328
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Inläggav julius » 2009-04-11/07:56

Jonas skrev:Saxat från SMC's hemsida:

6 av 10 MC-olyckor vållas av bilförare!


Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad i Trygg-Hansa och kommit fram till att i 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan.

De absolut vanligaste orsakerna till trafikolyckor som involverar mc är att en bilförare missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa.


-Det bästa sättet för mc-förare att undvika olyckor är att alltid hålla avståndet och anpassa hastigheten efter gällande hastighetsbegränsningar, menar Gunnar Holgersson, trafikinspektör på Vägverket.


- Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa. Vi har till exempel sett att flera dödsolyckor sker i samband med omkörning av en eller flera personbilar i alltför hög hastighet.

SMC tar givetvis detta med oss i arbetet med Nationell strategi för MC och mopedsäkerhet.
Läs hela pressmeddelandet här: http://www.trygghansa.se/04OmTH/Page785 ... _id=285328


Jag vill gärna tro att det är så att bilisterna ofta är vållande, men enligt min uppfattning så vilar det ett stort ansvar på oss hojåkare också! Oberoende vems felet är i en trafikolycka så gör det vanligtvis mest ont på oss som kör hoj! Kör försiktigt.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-04-13/03:54

Är det bara jag som undrar hur Hr. Holgersson tänker:
Först sägs det:
Jonas skrev:Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad i Trygg-Hansa och kommit fram till att i 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan.

De absolut vanligaste orsakerna till trafikolyckor som involverar mc är att en bilförare missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa.

Och sedan:
Jonas skrev:-Det bästa sättet för mc-förare att undvika olyckor är att alltid hålla avståndet och anpassa hastigheten efter gällande hastighetsbegränsningar, menar Gunnar Holgersson, trafikinspektör på Vägverket.

Det brister i logiken här. Rådet kanske inte är dåligt i sig men om det nu är vänstersvängande halvblinda bilister som är det huvudsakliga problemet så kommer varken avstånd till framförvarande eller hastigheten (inom rimliga gränser) ha stor betydelse. Det kanske t.o.m. är säkrare att hålla sig tätt bakom en bil för att skydda sig mot vänstersvängarna.

Är det tjänstefel av en tjänsteman på VV att uttala sig utan att uppmana folk att hålla hastighetsbegränsningarna? Jag bara undrar?

Jag tror inte VV kommer göra mycket för motorcyklisterna. Att hålla sig vid liv verkar vara en uppgift som vilar tungt på knuttens egna axlar. Kanske lika bra det.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-04-13/04:27

Fredric Fredricson skrev:Är det bara jag som undrar hur Hr. Holgersson tänker:
*SNIPP*
Det brister i logiken här. Rådet kanske inte är dåligt i sig men om det nu är vänstersvängande halvblinda bilister som är det huvudsakliga problemet så kommer varken avstånd till framförvarande eller hastigheten (inom rimliga gränser) ha stor betydelse.*SNIPP*

/Fredric


Från MC-Olan framgår att vid en hel del av dessa "vänster-svängar-olyckorna" så har MC haft en hastighet som var högre, eller avsevärt högre än gällande hastighetsbegränsning. Eftersom det är svårare att bedöma hastighet på ett föremål som en MC jämfört med en bil (1 ljuspunkt mot 2 ljuspunkter - vilket gör det lättare att se att "föremålet växer fort") så är sannolikheten för en felbedömning av hastigheten större om det är en MC än en bil.

Ofta så sker bedömningen efter de referenser man har:
- tror man det är en moped så tror man att man hinner
- tror man att MC håller hastighetsbegränsningen tror man att man hinner
- tror man att MC har samma fart nu som för en sekund sedan (för att så fort kan inget axa) så tror man att man hinner

Logiskt blir det enda möjliga att "avvika" på så få sätt som möjligt och uppföra sig så enkelt att även en älg kan begripa vad man håller på med ;-)

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Inläggav Gnarak » 2009-04-13/08:33

Magnus Brobeck skrev:Logiskt blir det enda möjliga att "avvika" på så få sätt som möjligt och uppföra sig så enkelt att även en älg kan begripa vad man håller på med ;-)


Jag brukar slå på heljuset vid såna härna möten, man kan väldigt ofta se att "älgen" lixom rycker till och helt plötsligt faktiskt ser att dom har ett möte.... eller åxå funderar dom tillräckligt länge för att jag ska hinna förbi korsningen... Prova själva! Just exakt i det ögonblicket där bilen skulle kunna ställa till det, OM den körde.... tänd helljuset och iakta bilförarens reaktioner. Bilföraren tittar antagligen åt ditt håll redan innan, men när helljuset tänds så SER föraren dig, till skillnad från att titta åt ditt håll utan att SE motorcykeln.
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-04-13/09:33

Gnarak skrev:
Magnus Brobeck skrev:Logiskt blir det enda möjliga att "avvika" på så få sätt som möjligt och uppföra sig så enkelt att även en älg kan begripa vad man håller på med ;-)


Jag brukar slå på heljuset vid såna härna möten, man kan väldigt ofta se att "älgen" lixom rycker till och helt plötsligt faktiskt ser att dom har ett möte.... eller åxå funderar dom tillräckligt länge för att jag ska hinna förbi korsningen... Prova själva! Just exakt i det ögonblicket där bilen skulle kunna ställa till det, OM den körde.... tänd helljuset och iakta bilförarens reaktioner. Bilföraren tittar antagligen åt ditt håll redan innan, men när helljuset tänds så SER föraren dig, till skillnad från att titta åt ditt håll utan att SE motorcykeln.


Bra tips, lägger till det till repertoaren!! Därmed sprack ju mitt påstående som "enda möjliga" men det var väl egentligen något i stil med detta jag menade.

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Se upp med älgarna bakom ratten, de vållar olyckor!

Inläggav Smartswede » 2009-04-14/09:11

Testa även att zick zacka lite med mcn när ni närmar er korsningen med en bil.

Då varierar ljuset och dessutom något som rör sig i sidled vilket vår syn har lättare att uppfatta än något som kommer rakt emot oss.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst