Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Jonas » 2009-04-13/20:43

Tänkte att vi kunde diskutera och utbyta erfarenheter av våra söndagsförare och vad som generellt gäller lokalt i det område du bor. Kan ju vara bra inför sommarens resor, om inte annat så kan vi ju skratta åt oss själva och andra!

Det är väl så över lag att i vårt avlånga land så varierar körstilarna och trafikproblemen.

T.ex här i Umeå som upplevs vi nog som att vi inte kan köra i rondell och är dålig att använda oss av blinkers. Filkörning är något vi inte riktigt heller har förstått oss på, Umebon ligger gärna i vänster fil även fast man ska svänga vänster en mil längre fram!

Det kan även vara så att det finns oskrivna regler som inte har någon som helst förankring i trafiklagar och regler. Här i Umeå så har vi ett par ställen som förare tycker sig ha huvudled då de inte har det, och egentligen ska ge efter för högerregeln.

Hur är det där du bor?
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Thomas Weglert » 2009-04-13/21:54

Jonas skrev:Tänkte att vi kunde diskutera och utbyta erfarenheter av våra söndagsförare och vad som generellt gäller lokalt i det område du bor. Kan ju vara bra inför sommarens resor, om inte annat så kan vi ju skratta åt oss själva och andra!

Det är väl så över lag att i vårt avlånga land så varierar körstilarna och trafikproblemen.

T.ex här i Umeå som upplevs vi nog som att vi inte kan köra i rondell och är dålig att använda oss av blinkers. Filkörning är något vi inte riktigt heller har förstått oss på, Umebon ligger gärna i vänster fil även fast man ska svänga vänster en mil längre fram!

Det kan även vara så att det finns oskrivna regler som inte har någon som helst förankring i trafiklagar och regler. Här i Umeå så har vi ett par ställen som förare tycker sig ha huvudled då de inte har det, och egentligen ska ge efter för högerregeln.

Hur är det där du bor?


Jag tycker Stockholmstrafiken fungerar helt ok. Undantaget är väl att nästan ingen använder blinkers.
Men man får anpassa sig. Hojar blinkar i alla fall nästan alltid och i god tid.
Upptäckte för inte så länge sedan att vi faktiskt är bra på rondellkörning och blinkar (rondeller är ett undantag) höger när vi lämnar rondellen.
Essingeleden som jag har utanför fönstret är en katastrof. Trafiken skulle flyta mycket bättre om
man lät bli att så ofta köra på bilen framför. Och så dessa obetänksamma filbyten för att vinna tid.
Ungefär som när man ska handla. Man byter kassa lite då och då och blir alltid sist.
Stockholmaren är i vissa avseenden feg. När två filer går ihop till en så byter man långt innan den egna
filen försvinner. Har för mig att Vägverket rekommenderar att man kör blixtlås där filerna går ihop. Denna feghet utnytjas av ett fåtal som vinner mycket tid.

När det är stillastående trafik eller nästan i alla fall så har jag inte märkt annat än att det accepteras att
man tar sig en tur i närmsta intilliggande fil för att nästan genast tänka om. Vi Stockholmare är i stort ganska förnöjsamma. Så exv när man stannar i bussfilen för att släppa av utvald familjemedlem utanför NK när det är readagar brukar oftast vara helt ok.

Bussar är oartiga. Stängd dörr öppnas inte igen om föraren ska lämna en hållplats. Hjälper inte hur mycket man knackar på dörren och ler vänligt. Trist. Har funderat på att börja köra buss bara för att visa hur man ska bete sig.

Budhojar var förr ett rent hel_ete. Men man vänjer sig. Tycker till och med att det ser lite lustigt ut när
de kör mellan bilarna och genar via trottoarerna. Det finns massvis med genvägar i Stockholm. Men ännu
så länge tycks galleriorna ha fått vara ifred.

Måste säga några ord om cyklister. Det enda riktigt stora problemet i Stockholm. De kör ofta på varandra
och slänger sedan käft. Ingen som cyklar kan ju trafikreglerna. Vi som kör med framdrift utan att använda benen har gått ihop i en osynlig förening. Det innebär att vi anstränger oss så mycket vi kan för att det ska vara obekvämt att cykla. Cyklister får oftast rätt när det händer någonting. Orättvist!

Men sammanfattningsvis vill jag påstå att trafiken är förhållandevis snäll. Åtminstone om man jämför med
Göteborg.

God natt
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Janne Hammarström » 2009-04-13/22:35

Thomas Weglert skrev:
Bussar är oartiga. Stängd dörr öppnas inte igen om föraren ska lämna en hållplats. Hjälper inte hur mycket man knackar på dörren och ler vänligt. Trist. Har funderat på att börja köra buss bara för att visa hur man ska bete sig.

Och varför ska man få åka med om man inte är i tid till tåg eller buss?
Men det är ju bara jag, blir många minuter på en resa. och sen kommer nästa eftersläntare och en till....... ;)
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Dennis Johansson » 2009-04-14/00:22

Sedan var det ju Göteborg då.
Påminner ganska mycket om både Stockholm och Umeå.
Rondeller, eller cirkulationsplatser som det heter på fackspråk :mrgreen: är ett problem här i trakterna.

Väldigt få vet att man skal lblinka när man kör UR rondellerna. Om man sedan blinkar i rondellen för att visa att man inte skall rakt fram är väl bra. Men man skall blinka när man kör ur rondellerna.

Att man sedan skall hålla avstånd är tydligen också svårt för kökrockar är ganska vanligt.
Runt tingstadstunneln som E6 går genom är långtradare över representerade gällande kollisioner.
Kanske för att bilar vill tränga sig före för att slippa dessa tunga vagnar framför sig eller för att lastbilarna inte ser sig för vid filbyten.
VV gjorde tydligen en undersökning kring detta för att se om de var över representerade, Men då tog de med hela Väst sverige....Idioter. Ser man kring vår eländiga tunnel så är nästa nen lastbil inblandad i varje filbytes krock.

Att använda blinkers eller körriktningsvisare som det också heter är tydligen oerhört jobbigt och svårt.
men idioterna orkar och kan slå på vindrutetorkaren när det regnar iaf. Ungefär samma manöver. Tur det så de ser när de kör iaf.
Ibland funderar jag på om det är extra tillbehör till bilar med blinkers. Detta eftersom nya bilar som borde ha fungerande sådana inte använder dem. Jag har aldrig haft något nytt fordon, men jag ser ju till att någon tidigare ägare monterat in sådana om nu tillverkaren missat det.

Cyklister hos oss är också ett kärt kapitel liksom fotgängare. Dessa grupper kan tydligen göra vad som helst utan att behöva ta sitt eget ansvar.
Cyklister tror att de har företräde på övergångs ställen, vilket de inte har. Likså på alla cykelöverfarter. Men så är det inte heller. Där beror det på.
Orkar dock inte dra det nu.
Rött ljus är tydligen bara en upp piffning i trafikmiljön, att man skall stanna är tydligen inte helt klart för de flesta. Detta gäller även de som går. Där kan man tydligen flumma i sin egen värld och lyssna på musik eller läsa tidningen etc var som helst i trafiken.
Deras säkerhet är tydligen viktigast i trafiekn men det är inte lika vikigt att de skal lta sitt ansvar. SÅ först blev det lag att stanna vid alla övergångs ställen. Men det blev ju falsk säkerhet. Bilar och andar fordon stannar tydligen inte av sig själv vid övergångs ställen, så då togs en del av dessa bort som var oövervakade. Istället inför man då hållplatser som man inte kan kommaförbi bussen när den står still. Man skall då bygga långa köer så att dessa icke tänkade amöbor skall kunna flumma runt i trafiken.

Kanske komemr på mera.
MVH
dennis
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-04-14/07:40

Rondeller är ju ett hett diskussionsämne, ett citat från trafiksakerhet.se:

"Bo Göingberg, trafikingenjör på Vägverket och Lambros Mitsis, trafikskolechef på Jarla
trafikskola ger sina bästa tips.

– Hur man ska köra skiljer sig beroende på hur cirkulationsplatsen ser ut. Men överlag ska du vara
tydlig och följa vägvisare och vägmarkeringar om sådana finns, säger Bo Göingberg.

När ska man blinka egentligen?
– Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid
göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att
en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga
att man blinkar i den riktning man är på väg samt om du byter körfält. Men du bör även
blinka när du svänger ut ur cirkulationen., säger Bo Göingberg.

En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då
blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält, menar Bo Göingberg.

Vilken placering ska man ha?
– Man ska välja körfält precis som om det vore en vanlig korsning, det vill säga en tydlig placering
beroende på vart du är på väg.
– Du får aldrig byta körfält utan att vänta in den som eventuellt kör i körfältet bredvid. Det måste
du – även om det andra fordonet skulle vara felplacerat. För krockar ni blir det ändå den som gör
körfältsbytet som får skulden, säger Bo Göingberg."

Fast på transportstyrelsen.se kan man läsa:

När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger.

Jag var i Kairo på semester och där fanns bara tre trafikregler:

1. Störst kör först
2. Är det rött ljus så kör man
3. Är det grönt ljus så kör man fortare.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav BulletStefan » 2009-04-14/10:28

Thomas Weglert skrev:Måste säga några ord om cyklister. Det enda riktigt stora problemet i Stockholm. De kör ofta på varandra
och slänger sedan käft. Ingen som cyklar kan ju trafikreglerna. Vi som kör med framdrift utan att använda benen har gått ihop i en osynlig förening. Det innebär att vi anstränger oss så mycket vi kan för att det ska vara obekvämt att cykla. Cyklister får oftast rätt när det händer någonting. Orättvist!


Jag håller med Thomas - men bara delvis. Jag cyklar ofta till jobbet, och eftersom jag förutom att cykla av och till även kör såväl bil som MC så kan jag trafikreglerna vilket betyder att jag stannar vid rödljus och ger tecken när jag svänger - allt av ren självbevarelsedrift. Däremot kan inte en del andra cyklister dem - vilket ibland leder till irritation både från min sida och andras. Många verkar leva helt i en egen värld utan att inse att de kan vara i vägen för andra eller utsätta sig själva för fara. Dessutom är de nytillkomna cykelbanorna på huvudgator som Stockholmspartiet så varmt omhuldade felkonstruerade. Dels borde de inte ligga på huvudgator mellan trafik och parkerade bilar utan snarare på mindre parallella gator ett kvarter från huvudstråken, och dels är de inte konstruerade för den fart jag håller :D.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Kalle P » 2009-04-21/20:33

En släkting till mig brukar säga:

Det en Söndagsbilist inte kan om bilkörning kan lätt fylla ett sjukhus :)
Kalle P
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-06-25/15:09

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Gästkonto » 2009-04-21/22:02

Här i Skåne betraktas alla lagar, föreskrifter och regler som rena rekomendationer - och resultatet blir följdaktligen därefter..

Men så är vi ju faktiskt närmre kontinenten med allt vad det innebär i moralfrågor. Dock har vi tyvärr inte anammat samma förståelse för varandra som de verkar ha ännu längre söderut, när det förr eller senare oundvikligen går åt h-lv-te.

Blir det plåtskador så är det brukligt att banka skiten ur varandra innan man ger första hjälpen, bara för att säkerställa att motparten - som ju är ett "rijktikt jäfla ålahuve" - skall komma ihåg händelsen och föra hatet vidare minst ett par släktgenerationer.

Annars så flyter väl trafiken rätt bra, tycker jag.
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Marie » 2009-04-22/05:29

Jönsson skrev:Här i Skåne betraktas alla lagar, föreskrifter och regler som rena rekomendationer - och resultatet blir följdaktligen därefter..


Det är väl inte så konstigt?
Lagarna stiftas ju av ockupationsmakten, och deras lagar har vi väl inte brytt oss så värst mycket om nån gång de senaste 351 åren.... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Björn Färestad » 2009-04-22/22:18

Under mina år som motorcyklist så har vi blivit otroligt mer accepterade i trafiken. Normalt så flyttar sig bilister till höger när jag kommer ikapp dom. under mina sista två tusen mil har jag nästan blivit trängd en gång av en bilist som inte såg mig. Förr så blev man ofta trängd av bilister som tyckte att dom kunde klämma sig förbi eftersom MC inte tog upp hela filen. Tyvärr ledde det vid flera tillfällen till nedslagna bilbackspeglar. Det som jag inte är riktigt nöjd med just nu är bilister som ligger för nära bakom, men det brukar räcka med att man saktar farten, vänder sig om och stirrar på dom för att dom skall lämna en ordentlig lucka.

Glada Hälsningar
Björn
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Jan Zingmark » 2009-05-08/19:03

En "trend" här i Stockholm (och kanske på andra platser också?) är många bilisters oförmåga att köra in på motorväg, utan att skapa problem för de trafikanter som redan befinner sig på sagda motorväg eller för de som till äventyrs befinner sig bakom bilisten i fråga. Det är ganska vanligt med bilister som kör ut i farter på 60 - 70 km/h, när trafiken på motorvägen går i 100 km/h eller mer och i bästa fall använder de blinkers. Efter att de kommer ut på motorvägen påbörjar de en acceleration till högre fart, i stället för att använda påfartssträckan till detta.
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Konsument » 2009-05-08/21:15

Såååå snabba.... i Rally-Värmland kommer många knappt upp i 50 på påfarten innan de bromsar och väntar på att det är tomt på bilar till horisonten... men många har lärt sig att byta fil och ge plats så att det blir möjligt att komma ut på motorvägen ändå...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav KalleB » 2009-06-29/12:47

Rapport från Linköping:

- Cykelbanor finns det gott om - alltså är inte cyklisterna något problem ute i övriga trafiken.

- Blinkers används med stor återhållsamhet i Linköping. Vet inte om dom ska spara på strömmen eller nåt? Problemet störst på stora nya bilar, kanske svårt att hitta bland alla knappar o finesser :twisted:

- Svårt att byta fil. Det finns en "jag var här först" - mentalitet. Man vill inte lämna plats.

- Det är inte lika etablerat att köra mc mellan bilköer, jag gör det ofta inte - vill inte reta upp nån.. (Finns iofs heller inte nåt stort behov.)

- För övrigt är Linköpingstrafiken en ankdamm jämfört med Stockholm och Göteborg. :)
KalleB
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-11-28/07:48

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Konsument » 2009-06-29/18:46

KalleB skrev:... och Göteborg. :)
Jo... regnigt höstmörker och passera nordöstra hörnet av Liseberg från syd och vända uppför backen åt sydväst krävde en viss uppmärksamhet. Korsvägen tror jag den kallas... korsas av bilar, bussar, cyklister, fotgängare, m.m. och inte minst spårvagnar... det är allt bra skönt med grusväg! ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Marie » 2009-07-01/00:12

Skumt!
Jag körde ju mc i den där beryktade "Korsvägen" ett par gånger i samband med mc-mässan i Januari 2008, och jag märkte då inte att den skulle vara speciellt knepig. Definitivt inte värre än korsningen Östra vägen- Östergatan-Laxgatan här i Ängelholm.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur beter sig söndagsföraren hos dig?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-01/08:52

Korsvägen må kanske bemästras med en axelryckning för den som varken räds fan eller trollen, men för oss vanliga dödliga är den svettdrivande redan framförandes fyrhjulig plåtlåda - på hoj är det en skräckupplevelse att ta sig genom virrvarret av spårvagnar, cyklister, stressade Göteborgsbilister, dödsföraktande gångtrafikanter och ylande EU-mopeder, samtidigt som man ska hålla balansen, hitta rätt fil (där det finns filmarkeringar vill säga), undvika att ramma något av de 'dekorativa' granitblocken och försöka låta bli att fastna i spårvagnsspåren. Vill man dessutom komma dit man tänkt sig krävs antingen övernaturliga förmågor, osannolik tur eller total avsaknad av rädsla och överlevnadsinstinkt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst