Sedan var det ju Göteborg då.
Påminner ganska mycket om både Stockholm och Umeå.
Rondeller, eller cirkulationsplatser som det heter på fackspråk
är ett problem här i trakterna.
Väldigt få vet att man skal lblinka när man kör UR rondellerna. Om man sedan blinkar i rondellen för att visa att man inte skall rakt fram är väl bra. Men man skall blinka när man kör ur rondellerna.
Att man sedan skall hålla avstånd är tydligen också svårt för kökrockar är ganska vanligt.
Runt tingstadstunneln som E6 går genom är långtradare över representerade gällande kollisioner.
Kanske för att bilar vill tränga sig före för att slippa dessa tunga vagnar framför sig eller för att lastbilarna inte ser sig för vid filbyten.
VV gjorde tydligen en undersökning kring detta för att se om de var över representerade, Men då tog de med hela Väst sverige....Idioter. Ser man kring vår eländiga tunnel så är nästa nen lastbil inblandad i varje filbytes krock.
Att använda blinkers eller körriktningsvisare som det också heter är tydligen oerhört jobbigt och svårt.
men idioterna orkar och kan slå på vindrutetorkaren när det regnar iaf. Ungefär samma manöver. Tur det så de ser när de kör iaf.
Ibland funderar jag på om det är extra tillbehör till bilar med blinkers. Detta eftersom nya bilar som borde ha fungerande sådana inte använder dem. Jag har aldrig haft något nytt fordon, men jag ser ju till att någon tidigare ägare monterat in sådana om nu tillverkaren missat det.
Cyklister hos oss är också ett kärt kapitel liksom fotgängare. Dessa grupper kan tydligen göra vad som helst utan att behöva ta sitt eget ansvar.
Cyklister tror att de har företräde på övergångs ställen, vilket de inte har. Likså på alla cykelöverfarter. Men så är det inte heller. Där beror det på.
Orkar dock inte dra det nu.
Rött ljus är tydligen bara en upp piffning i trafikmiljön, att man skall stanna är tydligen inte helt klart för de flesta. Detta gäller även de som går. Där kan man tydligen flumma i sin egen värld och lyssna på musik eller läsa tidningen etc var som helst i trafiken.
Deras säkerhet är tydligen viktigast i trafiekn men det är inte lika vikigt att de skal lta sitt ansvar. SÅ först blev det lag att stanna vid alla övergångs ställen. Men det blev ju falsk säkerhet. Bilar och andar fordon stannar tydligen inte av sig själv vid övergångs ställen, så då togs en del av dessa bort som var oövervakade. Istället inför man då hållplatser som man inte kan kommaförbi bussen när den står still. Man skall då bygga långa köer så att dessa icke tänkade amöbor skall kunna flumma runt i trafiken.
Kanske komemr på mera.
MVH
dennis