VAJERRÄCKEN

VAJERRÄCKEN

Inläggav Thomas Weglert » 2009-04-16/15:24

Nedan från dagens DN (nätupplaga) KL 14.47

God eftermiddag
Thomas Weglert


"Att vajerräcken räddar liv har varit utgångspunkten enda sedan projektet med de så kallade 2+1-vägarna startade. Tanken var att hindra fordon från att kollidera med mötande trafik, även på vägsträckor där ett "riktigt" räcke i mitten inte är ett alternativ.

VTI har följt upp satsningen, räknat och utvärderat, och sammanställt resultatet i en så kallad slutrapport.



Slutsatsen är - knappast förvånande - att vajerräcken har stor effekt på dödligheten på de vägsträckor där de installerats. Särskilt har man riktat in sig på de vägar som tidigare hade mötande trafik, men som nu byggts om till mötesfria 2+1-vägar, ett betydligt billigare alternativ till fyrfilig motorväg. Enligt rapporten har dödligheten på dessa vägsträckor minskat med mellan 75 och 80% totalt.



När det gäller mc-olyckor är statistiken något sämre: I 10 av totalt 21 olyckor med döda eller svårt skadade har mitträcket varit inblandat. Av det totala antalet olyckor står motorcyklisterna för 7,8% - men snittet för hela landet är 9,3%. Det innebär med andra ord att det trots allt är säkrare att färdas på mötesfria 2+1-vägar, även som motorcyklist.


Eftersom det totala antalet mc-olyckor egentligen är för litet för att få fram effektiv statistik gör VTI en kalkylering som även inbegriper vanliga motorvägar och motortrafikleder. Slutsaten är att 2+1-vägarna trots allt är säkrare, risken att dö eller skadas svårt i en olycka har minskat med 40 till 50%, enligt VTI."
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Jonas » 2009-04-16/15:34

Ja, jag tror då inte ett ögonblick på att det är säkrare med vajerräcken!

Jag har träffat på personer som har kört ikull med motorcykel och glidit in i vajerräcken, dessa tycker jag VTI kan besöka innan de säger att vajerräcken är bra!

Det finns andra alternativa räcken!!!
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav S-J » 2009-04-16/15:38

Gillar inte vajer egentligen men är valet inget alls så tar jag räcke. Och har själv sett hur effektivt det är när bilar går in i det utan att gå över på fel sida. Men inte vill jag hamna i ett sådant om jag går omkull men som sagt är valet att få en bil mot mig för att inget räcke alls finns så är valet lätt.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Jonas » 2009-04-16/16:10

S-J skrev:Gillar inte vajer egentligen men är valet inget alls så tar jag räcke. Och har själv sett hur effektivt det är när bilar går in i det utan att gå över på fel sida. Men inte vill jag hamna i ett sådant om jag går omkull men som sagt är valet att få en bil mot mig för att inget räcke alls finns så är valet lätt.


Håller med dig om att de är enormt bra för bilar!
Men som sagt, det finns bättre alternativ!
Vi behöver ju inte vara utan räcke bara för att vi tar bort vajerräckena!
/J
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav S-J » 2009-04-16/17:06

Problemet är ju att de andra typerna av räcke är så mycke dyrare så att det då skulle bli färre mil med räcke. Och som kanske inte kom fram förra gången så räddare ju faktisk ett vajerräcke även MC förare då dessa slipper få en bil mot sig på fel sida. Så som MC förare får man se till att inte vurpa när det är vajer utan passa på där det är fina grässlänter ut från mötande fil. ;)
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Konsument » 2009-04-17/13:01

Vajerräcken är billigt för VÄGVERKET!
Varför?
Jo, det är försäkringsbolagen som har fått betala reperationerna av vajerräcken och det är dyrt...
MEN jag tror det pågår/pågick en rättegång där försäkringsbolag anser att vägverket ska stå för reperationerna. Vet inte utfallet av den.
Någon som har koll?

Totalt sett ansågs både seriekopplade betong-suggor och vanliga "W"-profilsräcken totalkostnadseffektivare ur livscykelperspektiv.

Personligen gillar jag betongbarriärerna eftersom de är relativt släta samt att mörkerkörningen dessutom blir trevligare.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Konsument » 2009-10-29/09:31

Äntligen bör det bli vettigare lösningar än vajerräcken. Läs mer på:
http://www.nvfnorden.org/Hemsida/Nyhete ... NewsId/211
(om du inte redan vet om domstolens utslag)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Kovlingen » 2009-10-29/13:09

Vajerräcket är väl bra vid ett tillfälle och det är att man som
motorcyklist troligen slipper frontkrocka med mötande trafik .
Det räcker med att hålla koll på dom man har i egen färdriktning .

Själv är jag emot dessa vajrar pga. att jag tycker att det skapar
stress i trafikrytmen . Kanske jag är ensam om att tycka det .

Bästa vajer är en gasvajer ;)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-10-30/08:41

Till ((((o)))) ovan: I senaste numret av "MC-folket" finns en artikel om ett domslut, som anger, att Vägverket själva skall betala för skadorna på vajerräckena. Så nu får vi väl se, hur det går med den vidare utvecklingen av mittbarriärer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Göran Ekman » 2009-10-30/08:57

SMC är mycket aktiva i den här frågan. Här kan du läsa mer om just vajerräcken...

Norskt förbud mot vajerräcken

Inga vajerräcken i UK

Mera om vägräcken
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Albert » 2009-11-29/09:44

Var det inte så att försäkringsbolagen nu fått en dom som fritar dem från ansvar för reparation av vajerräcken?

Var det inte så att motiveringen i dommen var att räckena är en fast installation avsett att utgöra ett permanent hinder, varför det inte åligger försäkringsbolagen att ersätta skador på dem?
Och att denna tolkning gäller både från den drabbade trafikantens försäkringsbolag och väghållarens försäkringsbolag, vilket ger att reparationskostnaderna falla på väghållaren?

Har jag hört rätt?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Wizzard » 2009-11-29/17:36

Albert skrev:Var det inte så att försäkringsbolagen nu fått en dom som fritar dem från ansvar för reparation av vajerräcken?

Har jag hört rätt?

Ja alldeles rätt, en av slutsatserna är att underhåll sannolikt kommer att bli så pass högt för vv att de kommer att gå över till andra typer, då vajerräckena är dyra att reparera och det är trafikantens försäkringsolag som hittills betalt.. men nu ...
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-11-30/01:46

Tja... vad skall man säga om VVs tidigare resonemang? Det är klart det blir billigt när nån annan betalar.

Man blir inte förvånad när man hör sånt men lite tragiskt är det att mentaliteten på ett statligt verk är sådan. Dom har trots allt till uppgift att tjäna befolkningen och inte maximera sin egen budget.

Men man blir, som sagt, inte förvånad.

Vad man kan undra är om utsmyckningar med vassa och hårda kanter mitt i rondeller också blir "billigare" än en gräsmatta eftersom dom belastar en annan budget?

/Fredric, som blir allt mer cynisk med åren...
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Kjell » 2009-12-02/13:15

Alternativ till vajerräcken såg jag i somras, kommer inte i häåg om det var i Sverige eller nere i Europa.
Dessa bestod av röda platta plastbitar med reflex, uppskattningsvis 15 x 40 cm, placerade där räcket annars skulle vara.

Man kör inte på dem frivilligt, men har möjlighet att väja för hinder på vägbanan och de måste skona både bilförare och MC förare som vurpat, frontalkollisioner kan dock öka, men inte i så stor grad som på vanlig väg

Dessutom är det mycket billigare för Vägverket och försäkringskador.

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-12-02/15:17

Hindrar den konstruktionen verkligen en bil från att braka igenom till mötande körbana? Om inte, är den inget vidare för oss hojåkare!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Konsument » 2010-07-18/23:52

Trist artikel men bilden får mig att undra vad vitsen med vajerkonstruktionerna är förutom att strimla MC-åkare?

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/kvinn ... afikolycka
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Albert » 2010-07-20/08:44

(((( o )))) skrev:Trist artikel men bilden får mig att undra vad vitsen med vajerkonstruktionerna är förutom att strimla MC-åkare?

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/kvinn ... afikolycka


Vi lär ju aldrig få veta om den trafikolyckan kunde undvikits om det hade varit möjligt att gira undan för mötet?... dvs OM det hade gått att använda diket som undanmanöversutrymme... Fattar inte alls vitsen med vajrar på sidan av vägen för att hindra möjligheten till undanmanöver... Vari ligger säkerhetstänket och nollvisionen? Noll säkerhet på vägen, eller?!
<br>
...skulle ju kunna vara nått för försäkringsbolagen förstårs att driva, eftersom deras kostnader ökats avsevärt genom väghållarens val av skötsel, underhåll och åtgärder rörande förevisad väg (se bild i artikeln)...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: VAJERRÄCKEN

Inläggav Konsument » 2011-06-03/18:22

Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00



Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst