Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Jan Zingmark » 2009-04-18/11:40

Jag har en kollega som kommer från Sydafrika med stooort motorcykelintresse och i yngre år har han tävlat i Sydafrika och har några titlar därifrån. Familj, barn och sådant har gjort att han har lagt tävlandet och till viss del motorcykelåkandet på hyllan. Han har jobbat här i några år och har hittills kunnat köra både bil och mc på sitt internationella körkort.
Hittills har han fått dispans att få köra på sitt internationella körkort och det har beviljats i flera omgångar av Vägverket (eller vad de nu heter). Men sedan en tid tillbaka säger VV nej att nu får han inte köra längre. Han tvingades då att ta körkort på nytt för bil. Han är inte så bra på Svenska, men tack vare att det fanns utbildning på engelska löste det sig. Problemet är att det inte verkar finnas några kurser för mc-kort som bedrivs på Engelska :-(

Han är lätt förtvivlad, för motorcyklar är en stor del av hans liv och han skulle givetvis vara intresserad av att få köra på bana här i Sverige och då gärna med någon klubb (SMC eller BMW-klubben) som arrangör.

Min fråga är om någon har något tips på utbildning på Engelska eller något
annat bra tips som hjälper min kollega och mc-fantast till ett drägligare liv här i
Sverige, dvs så att han får möjlighet att köra mc ;-)
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Gnarak » 2009-04-18/19:02

Du kan i förväg begära att få skriva teoriprovet på engelska och även få engelsktalande "uppkörningsgubbe". Huruvida du kan få utbildningen på engelska beror på vilka trafikskolor du/ni har i er närhet...
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Lime » 2009-04-19/13:13

Kunskapsprovet för körkortsbehörighet A och B finns översatt till följande språk:
• albanska
• arabiska
• BKS (bosniska, kroatiska, serbokroatiska)
• engelska
• finska
• franska
• persiska
• sorani
• spanska
• turkiska
• tyska

Det finns inspektörer som jobbar hos VV som behärskar ett eller flera av dessa språk MEN man måste vara beredd att åka till annan del av sverige. Engelska, finska och franska finns på de flesta orter. Dock gäller detta inte alltid för annat är B-behörighet.

I samtliga fall måste man ansöka om att få skriva och köra med annat språk. Det går även att få använda tolk. För MC är det avsevärt knepigare, eftersom man vid uppkörningen inte sitter i samma fordon. Det har då hänt att inspektören istället sitter i bil bakom och har tolk som passagerare. Många inspektörer får examinera på engelska.

Jag vet att t.ex. Jakobsbergs körkortskademi har teori för B-körkort på engelska. Körkortsboken finns i engelsk variant.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Jonas » 2009-04-20/05:47

Eftersom har har kört i flera år, även här i sverige(?), så tycker jag att han ska ta kortet privat. Jag och min sambo hjälpte min bästa kompis ta kortet förra sommaren. Det tog ungefär 2 månader och kostade runt 2-3000 kronor, dvs 1 lämplighetsintyg, 1 teoriprov och 1 uppkörningsprov. Det verkar vara ganska enkelt om man kört bil i sverige ett tag och då redan kan regler och skyltar. Manöverprovet lär ju inte vara så stora problem heller då han kört mc förut!
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Jan Zingmark » 2009-04-20/21:39

Tack för svar! Jag har också varit i kontakt med SMC och de ger ungefär samma besked som jag fått här, så det verkar inte helt hopplöst. Men tyvärr har min kollega tidigare fått beskedet från VV att det inte skulle gå att få erlägga prov på Engelska. Det beskedet får man väl hoppas kan sorteras in under "vanligtvis felunderrättad tjänsteman på VV". Om något nytt dyker upp i ärendet, hör jag av mig.

"drive carefully out there"
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Marie » 2009-04-20/22:20

Om nu människan bor i Sverige, så borde han väl för hundan se till att lära sig svenska!!!!!!

Jag har inte minsta förståelse för varför vi skall tillhandahålla tolkhjälp och / eller prov på andra språk....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav BulletStefan » 2009-04-21/08:26

Marie skrev:Om nu människan bor i Sverige, så borde han väl för hundan se till att lära sig svenska!!!!!!

Jag har inte minsta förståelse för varför vi skall tillhandahålla tolkhjälp och / eller prov på andra språk....


Man har ju inte precis något behov av att prata med sina medtrafikanter när man är ute i trafiken, utan all kommunikation sker ju ickeverbalt, och likaså är alla trafikskyltar också universella. Därför finns knappast någon formell anledning att kräva svenskkunskaper av den som framför ett fordon - vilket onekligen skulle medföra en del intressanta problem med övriga EU-länder...
Och då ser jag det inte heller som något större problem att erbjuda att göra körkortsprov i Sverige på ett främmande språk - hur stor tror du kostnaden är för att översätta det teoretiska provet från svenska till engelska jämfört med nyttan det medför? När det gäller frågan om tolkhjälp vid körprovet tycker jag iof att det borde finnas inspektörer som är tillräckligt bra på engelska eller andra språk för att kunna genomföra provet. Men om det inte gör det är det väl enkelt att låta den som gör provet betala för tolken om sådan behövs. Merkostnad för samhället: 0:-, nytta för individen: stor! Det är min grundläggande filosofi i tillvaron - 0 eller litet besvär för mig till stor nytta för någon annan ställer man upp på, och om alla gjorde det skulle vi leva i ett ännu bättre samhälle.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Magnus Lundström » 2009-04-21/08:55

Marie skrev:Om nu människan bor i Sverige, så borde han väl för hundan se till att lära sig svenska!!!!!!

Jag har inte minsta förståelse för varför vi skall tillhandahålla tolkhjälp och / eller prov på andra språk....



Man skulle kunna tolka Maries inlägg som om att kan man inte svenska, så kan man inte köra bil eller mc i Sverige…
… vilket analogt skulle innebära att om vi inte behärskar andra språk ej kan framföra motorfordon utomlands.

Självklart skall utbildning och prov kunna göras på andra språk än svenska.
Förmågan att framföra ett motorfordon har naturligtvis ingenting med att göra med hur bra man behärskar ett språk.
Magnus / R850 R -03
Användarvisningsbild
Magnus Lundström
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 1997-03-27/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-04-21/09:05

Tjenare Marie
Ute på fiskarfänge idag?

Ingen som har funderat innan ni hugger som ung-gäddor på ett bete varför BMW klubbens värsta troll plötsligt dyker upp med i en tråd med ett "kontroversiellt och retsamt samt generellt upprörande inlägg"??

MVH Gammelgäddan som fortfarande lurar i vassen ;-)
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav julius » 2009-04-22/19:48

Marie skrev:Om nu människan bor i Sverige, så borde han väl för hundan se till att lära sig svenska!!!!!!

Jag har inte minsta förståelse för varför vi skall tillhandahålla tolkhjälp och / eller prov på andra språk....

Här vill jag nog hålla med. Inte för att det behövs flytande Svenska för att framföra ett fordon, utan helt enkelt av den anledningen som Marie hävdar. Och snart så stängs väl den här tråden också.......
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Jan Zingmark » 2009-04-22/20:08

Jag kan hålla med om att om man bor och jobbar här i landet ska man klara språket. Men i just detta fallet var det inte så och därför ställdes frågan om möjlighet till MC-utbildning på Engelska och det är väl utbildning för MC vi pratar om i detta forum, eller har jag missat något?
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Finns det utbildning till mc-kort på engelska?

Inläggav Lime » 2009-04-22/22:40

Jan Zingmark skrev:Jag kan hålla med om att om man bor och jobbar här i landet ska man klara språket.


Varför det?? Många med svenska som modersmål som jobbar för amerikanska eller engelska eller andra internationella företag både i Sverige och utomlands som inte behärskar språket. ;)

Personligen ser jag hellre att en person med utländsk bakgrund och med andra trafikregler i huvudet får en utbildning anpassad för lokala förhållanden så fort som möjligt. Att sedan de flesta får köra upp till ett år på utländskt körkort är upprörande.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst