Oväntad olycksorsak ?

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Smartswede » 2009-04-24/08:17

Tur att det inte var en riktig flygande tunna... dvs flygplanet :) Då hade de nog slutat värre. :roll:
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Hubbiken2 » 2009-04-24/09:38

Den kunde man nästan gå ifrån. ;)
För tre veckor sedan tappade en lastbil en container-modul-tank-24-fot i den nybyggda rondellen vid Brunsbotorg, Hissingen, Göteborg. Två megakranar fick rätta upp den.
Anledning? Troligen dålig eller ingen låsning av last!
Passerade platsen typ fem minuter innan med Gs:en. Huhaaa...
Ur en mc-synvinkel borde tappad last medföra förlust av C-kortet och fettfett straff.
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav kirre777 » 2009-04-24/09:58

Jag körde över en ganska stor bit plastmatta (en sån där som man lägger på först när man lägger nytt golv). Mattan blåste av ett gallersläp framför mig på motorvägen i höjd med Lerum. Nu hände det ju inte något otrevligt. Det kändes nästan ingenting när jag körde över mattan men adrenalinnivån gick i taket :-).

Jag körde ikapp föraren och såg att han hade lite blandat byggskräp i släpet (gipsskivor, träreglar mm). Jag lade mig jämsides och tutade och pekade mot släpet men fick ingen reaktion från föraren trots att han såg mig.

En av nackdelarna med att köra mc. Hade jag kört bil hade jag åtminstone kunnat ringa polisen.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-04-24/10:43

För några år sedan åkte jag (med) på E4 norrifrån in mot Stockholm i morgonrusningen. Fullt med bilar i bägge filerna, jag låg i vänster fil när en liten lastbil med öppet flak kastade sig ut framför mig från högerfilen. Krängningen fick en lövkorg i plast att flyga av flaket, den landade på min motorhuv och studsade över i mötande körfält där det blev en del väjningar och oreda, men inget allvarligt hände. Jag låg ju bakom lasbilen, och kunde se diverse trädgårdredskap - hackor, spadar, krattor, skottkärra, järnspett(!) och lite smått och gott - ligga helt löst på flaket.... fullkomligt livsfarligt! Jag lyckades till sist ta mig upp jämsides med lasbilen, som hade 'Trädgårdstjänst' och ett telefonnummer i stor skrift på sidan. Mitt gestikulerande och pekande resulterade bara i att föraren gjorde 'dumskallegest' med fingret mot huvudet - han gjorde inga som helst ansatser att stanna eller begripa vad jag ville. Jag tog då mobiltelefonen och ringde numret som stod på sidan av bilen, och fick den som svarade att ringa förarens mobiltelefon. Han stannade faktiskt (på vägrenen på motorvägen!) men hade ingen som helst förståelse för min åsikt att grejorna skulle vara säkrade på flaket. Jag hotade då med att ringa polisen och inte släppa honom ur sikte, om han inte såg till att åtminstone göra fast järnspettet. Muttrande la han in spettet bakom förarsätet och gasade iväg med en jäkla fart. Jar ringde då kontoret igen, fick tag på VD:n och sa att jag skulle följa efter bilen tills polisen var på plats. Efter ett par kilometer stannade föraren och båda i bilen gick ur och började surra lasten med spännband (som också låg lösa på flaket).
VD:n ringde mig dagen efter och tackade, och berättade att föraren fått en skarp tillsägelse och attalla på företaget skulle få instruktioner om lastsurrning omedelbart.
Tur det var en lövkorg och inte järnspettet som flög av, och att man satt i en bil och inte på hojen....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Sven Bergh » 2009-04-24/20:17

För nåt år sedan så var hustru och jag på väg strax norr om uppsala när en bil med släp kör ut strax framför oss och kör i motsatt riktning. När jag möter bilen ser jag att han har en stor skinnfåtölj på flaket och den är inte fastsurrad. Hinner tänka att hoppas den inte ramlar av, när jag ser i backspegeln att den gör det precis framför hustrus hoj. Att försöka beräkna hur en fyrkantig skinnfåtölj ska studsa är nog tämligen omöjligt men efter ett antal skickliga undanmanövrar klarar hon att passera förbi den illvilliga möbeln. Föraren av bilen märker inte nånting utan fortsätter söderut med full fart. Vi stannar till vid en rastplats efter några hundra meter och pustar ut, det var riktigt, riktigt nära. Så numera är jag extremt misstänksam när jag ligger efter släp med mycket last och bilar med fullastade tackräcken.
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-04-24/20:39

Jag såg en gång en bil lämna IKEAs parkering med en stor madrass på taket. Madrassen var ungefär lika bred som biltaket och inte surrad. Istället hade ägaren kommit på den smått geniala iden att ta med sig tre kompisar, veva ner alla fyra rutorna och låta alla hålla i varsitt hörn med en hand. Jag gissar (hoppas) att föraren fick hjälp att växla. Det såg faktiskt rätt kul ut men trafiksäkert... knappast.

Är det inte så att länsman tar rätt illa vid sig om man tappar saker från bilen/flaket? Händer det nåt kan det som värst bli vållande till annans död men även om inget inträffar tror jag straffet är ganska kännbart.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Marie » 2009-04-24/20:57

Christian Ragnarsson skrev:En av nackdelarna med att köra mc. Hade jag kört bil hade jag åtminstone kunnat ringa polisen.


Hur så?

Jag har väl ringt polisen flera gånger från hojen. Jag har 11414 med röstkommandot "Polis Potatisgris" ;-)
Att det sen tar en halvtimma innan man får tag i vakthavande är ju en annan femma, men det tar det ju när man ringer från bilen också..... :-(
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav S-J » 2009-04-24/21:12

Marie skrev: Jag har 11414 med röstkommandot "Polis Potatisgris"


Grymt ;) bra ide med röst komando till dem oxå. Har själv tänkt lägga in 112 för att ha lätt och snabbt tillhands om det händer nått vid turer.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Marie » 2009-04-24/22:14

S-J skrev:
Marie skrev: Jag har 11414 med röstkommandot "Polis Potatisgris"


Grymt ;) bra ide med röst komando till dem oxå. Har själv tänkt lägga in 112 för att ha lätt och snabbt tillhands om det händer nått vid turer.


Har det också, som "Mayday, Mayday"
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav DaK » 2009-04-24/22:40

Marie skrev:
S-J skrev:
Marie skrev: Jag har 11414 med röstkommandot "Polis Potatisgris"


Grymt ;) bra ide med röst komando till dem oxå. Har själv tänkt lägga in 112 för att ha lätt och snabbt tillhands om det händer nått vid turer.


Har det också, som "Mayday, Mayday"


Det låter mer engelska än tyska!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Dennis Johansson » 2009-04-25/07:00

Sådant som trafikfarligt beteende är inte prioriterat hos polisen. Inte vad jag sett iaf.
Däremot så har hastighetskontroller oerhört hög prioritering. Speciellt på stora vägar som motorvägar.
Tänk vad farligt om någon kör i 140 på motorvägen. Vilken hemsk tanke :roll:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Marie » 2009-04-25/07:49

DaK skrev:
Marie skrev:Har det också, som "Mayday, Mayday"


Det låter mer engelska än tyska!


Helt klart en av de få engelska glosor jag lärt mig. Den fastnade när jag som barn var på landet hos morbror och moster och läste en massa gamla flygböcker (bl.a. Biggles) vilka tillhörde min kusin.
Och när det gäller röstkommandon får man ju experimentera så att de inte kolliderar med något annat. Inte så kul om man skall ringa faster Majsan och hamnar hos 112..... (nu har jag alltså inte någon faster som heter Majsan...) "SOS" och "Notruf" gav felkopplingar.
Senast redigerad av Marie 2009-04-25/07:50, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2009-04-25/08:34

Marie skrev:
DaK skrev:
Marie skrev:Har det också, som "Mayday, Mayday"


Det låter mer engelska än tyska!


Helt klart en av de få engelska glosor jag lärt mig.


Du klarar dig utan engelska den här gången också
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mayday

/Spiff
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Oväntad olycksorsak ?

Inläggav Konsument » 2009-04-25/10:34

Intressant med bakgrunden till mayday. Tack!
Trevligt att Maries roliga snabbanrop skapar sådan kunskapsspridning.
Och Wikipedia är bra, t.o.m. Polis Potatisgris finns med på http://sv.wikipedia.org/wiki/Pippi_Långstrump_(1949) :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst