Varför???

Varför???

Inläggav Eckerberg » 2009-05-27/22:34

Detta landet som på sätt och vis är så bra på att ska idiotiska och annars självklara lagar om än det ena, än det andra, varför kan man inte helt enkelt förbjuda dessa för---nde supersporthojar.

Var i kväll iväg en sväng och skulle plocka in posten hos päronen som är borta ett tag och när jag jag kommer nästan hem och ska svänga av E20 så har det precis skett en MC olycka i korsningen. En vänstersvängande bil som inte uppmärksammats av bakomvarande MC, som enligt vittnen måste hållit en bra bit över 120 km/h, aktuell hastighet på sträckan är 70 km/h beroende på korsning och backkrön, samt även kurva.
Nu säger jag inte att det bara var MC-förarens fel, då det är ett mycket korkar ställe att göra en vänstersväng på, föraren av bilen kan knappast ha gjort någon "avtömning" som man får lära sig nu mer i trafikskolan. Aktuell korsning försvinner nu om en månad när den nya sträckningen av E20 förbi Götene tas i trafik, alltid något..., men man flyttar bara problemet 1000m längre söder ut till den nya på/avfarten till motorvägen.

Kommer hem lite lätt uppskärrad, sätter på dumburken och vad handlar det om? Jo, hur en liten del av sveriges motorcyklister utsätter allmänheten för påtaglig fara genom att fullständigt skita i allt vad trafikregler och vett heter.
De citerade någon som själv utan vidare stoltserar med att han kör i 120 km/h förbi en ridskola! Haalllåååååå????

Sen så sades det också att endast 5 % av alla hojar i sverige utgörs av dessa "supersporthojar" men representerar över 50 % av de svårare olyckorna. Alltså avspeglas detta på MIN premie!(tycker för övrigt att premien på GS:n är ganska rimlig)

Dom tar inte det minsta hänsyn till sina s.k. medtrafikanter, utsätter alla för livsfara och sen måste deras stackars anhöriga stå där och undra "VARFÖR?". Någon måste ju ända städa upp efter som, det är ju ungefär samma som att ta livet av sig framför tåget, stackars lokföraren och sen den på Euro/Swemaint som ska städa bort resterna.
I och för sig så orsakar sällen en Mc någon annans död...., men den kan allt bidra till skador i alla dess former på medtrafikanter, vilket framkom i inslaget.

Jag var förra våren uppe i jobbet en sväng på "Ringen" och kollade när dom hade "avrostning", skulle inte kalla det "avrostning", det var ju regelrätt utbildning i att kunna köra som f-n rent ut sagt, tror att av de 40-50 talet hojar som stod där var det bara 5-10 stycken som jag inte skulle räcka som hojar som bara hör hemma på roadracing-banaor. Det fanns nåt ex av en 1150 GS och nått likande, men inga vanliga touringhoj, custom-maskin eller "offroad-hojar"

Nu kanske ni tror att jag är en gammal sur gubbe som sitter här och bara gnäller, men ni kan ta och titta i medlemsmatrikeln så ser ni att jag inte är så gammal som jag låter, plus att jag bara haft kortet i drygt 2 år, men jag vill fortfarande kunna åka runt på min GS i lagligt tempo, (visst kan det gå lite fortare ibland, men jag väljer dessa ställen med omsorg), utan att känna mig som en syndabock och bli svartmålad, eller för den delen behöva ha nummerplåt fram på hojen(hur nu det ska kunna monteras). Och jag tar hänsyn till kamerorna, allt för att inte väcka den björn som sover, men vad hjälper det.

Kan meddela att det för övrigt verkade som att det hade gått ganska bra med föraren av hojen, han var vid medvetande och pratade, de som hade stannat innan jag kom dit hade så pass koll på läget att jag inte tyckte att jag gjorde nån nytta där, åkte när räddningstjänsten och ambulansen kom på plats.

Men där är det en hoj som helt i onödan ska ersättas av försäkringsbolaget för att han själv tycker om att köra som f-n och känna fartvinden.
Det var nån Ducati av nåt slag.
Eckerberg
 

Re: Varför???

Inläggav Hubbiken2 » 2009-05-27/23:17

Ja svaret är en blandning av: brist på empati, individualismens framhävande och bizniz.
Jo och så klart uppluckring av vad som är lagligt eller ej, vilket för det mesta är kopplat till hastighets överskridande.

Det dog två killar förra året vid Landvetter östra avfart helt i onödan. Plastraketer och runt 20 år gamla.
Har varit där flera gånger och kollat, synat, tänkt och det finns bara ett svar: för hög hastighet, mycket hög hastighet. Familjerna eller kompisarna har byggt en liten minnesplats till dom där det hände.
Man hoppas att deras oroliga själar vilar i frid.
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Varför???

Inläggav Folke33 » 2009-05-27/23:59

Här kan man läsa hur en del sporthojsförare tänker : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206303

En del har väl ganska sund inställning , medans andra knappt borde få framföra en 30-moppe .......
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Varför???

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-05-28/07:17

Jag tror iofs att körning på bana kan ha en positiv effekt på dessa förare, de kan behöva ha ett ställe där de kan få avreagera sig och utbildningen i sig tror jag inte bidrar till högre hastighet på vägarna, istället tror jag att man lär sig sina begränsningar.
Jag har själv kört med min GS på bana och det var ett uppvaknande, nu tänker jag mycket mer på motstyrning, inbromsning innan kurva och vart blicken skall vara, jag vill påstå att jag är en bättre förare efter kursen fast jag inte kör fortare än innan.

Dock försvarar jag inte dessa sporthojförare, man ser och hör dem överallt, råkade själv ut för en som kraschade framför mina ögon och hoj, du kan själv tänka dig att ha en hoj som går över 300 och aldrig få köra mer än 120 (i sverige), det går ju inte att låta bli att sträcka ut ibland...

Att vara vuxen = Att man förstår att ens handlingar påverkar fler än en själv.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Varför???

Inläggav Smartswede » 2009-05-28/17:17

Ska man se det riktigt krasst så är de allra flesta hojjar nöjjesfordon och inte till transport.

Det gäller även BMW hojjarna. Så kanske de flesta MCs skulle förbjudas? Kanske alla som är tyngre än 125cc för det räcker gott till de hastigheter som gäller på svenska vägar.

För inte är det bara supersporthojsåkarna som orsakar olyckor om än de är överrepresenterade. Det gör även vi då vi är ute och "leker" i trafiken om än vi ofta kallar det touring eller resa.

Till TS och er andra som inte varit på bana och kört så passa på att kom med på BMW kursdagen på Kinnekulle ring 7 augusti med SMC. Då lär de va gott om GS och touring BMWs. Vi åker där som sagt för att lära oss hantera hojjen och oss själva på ett bättre sätt. Det kan förstås användas till öka farten i trafiken, öka marginalerna eller till bägge dessa.

(Varför??? är ingen bra rubrik.... säger inget om innehållet i tråden)
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Varför???

Inläggav S-J » 2009-05-28/18:42

Alla som kan tänka sig att ta en tur för nöjes skull borde få böter för onödigt framförande av fordon. ;)
Varför vissa gör saker som andra klassar som idiotiska kommer vi aldrig få ett bra svar på men här kommer några tankar om varför.
1. Adrenalin rush. Samma som att hoppa fallskärm från hus mm. Olagligt och livsfarligt precis som dessa som kör race på allmän väg.
2. Samma som 1.
3. Samma som 2.
4. Grupptryck och dålig insikt om risker för både sig sjäv och andra får säkert folk att göra saker som man efteråt vid lite tanke bakom själv tycker va dumma saker.
5. Inget innanför pannbenet alls. Dessa kommer man aldrig komma ifrån.

Fyll gärna på med egna ideer.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Varför???

Inläggav Konsument » 2009-05-28/19:41

Jag har för mig att Peter Lindén, Viggen/JAS-pilot som tävlade/tävlar(?) i banracing inte åkte på allmän väg för att det var för farligt.

Han som "Nää ja e inte bitter"-speedway-killen har väl inte ens MC-kort, eller?

Kanske finns trevligare hobbies att ägna sig åt... vad är det för fel med att mata änder?
(Kan väl alltid jaga dem när de blir för många... moaaa)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Varför???

Inläggav Konsument » 2009-05-28/19:43

6. Finns folk vars lustcentra triggas av att utföra mobbing, så varför är det så konstigt att andra verksamheter triggar lustcentran?
Även om de kan tyckas främmande för någon så kan de vara nog så pockande, gränsande till besatthet hos andra. That's life...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Varför???

Inläggav Eckerberg » 2009-05-28/20:36

Vad jag menade med mitt inlägg var att det åter igen är frågan om en lite grupp kommer att göra det hela surt för den övriga skara som inte ligger och smiskar sin hoj på små kruviga, backiga och krokiga vägar.
Som jag skrev så även jag kan allt ligga över hastighetsgränserna ibland, men jag gör det f-n inte förbi skolor, dagis, tätbebyggda områden eller andra 30 eller 50 sträckor.

Jag ser inget behov av att det överhuvudtaget egentligen ska finns nåt behov av hojar med mer än 100 hk, räcker mer än väl med dom som finns på GS:n, jag hänger utan vidare med mina kompisar(inga racinghojar) när dom drar skiten ur sina hojar. Sen tycker inte jag att det är nåt vidare att hålla mer än 110-120 med hojen, blir för mycker turbulens då, nån som har samma intryck?

Jag har allt tänkt mig att närvara på Ringen i augusti, så jag hoppas jag inte gjort bort mig nu inför hela församlingen...., men jag brukar ju säga vad jag tycker och tänker.

Brukar ni ha packväskor och hela skiten på när ni kör på banan?
Eckerberg
 

Re: Varför???

Inläggav Smartswede » 2009-05-28/21:48

Eckerberg, Gissar det är ditt efternamn?

Att säga eller skriva vad man tycker och tänker är det inget som tar illa upp emot. Snarare tvärtom!
Det som är så givande med forumet. Allt diskuteras och vi har olika åsikter och argument.
Sedan kan tonen ibland vara lite upptrissad för alla tycker just deras åsikt är den rätta.

Ämnet är laddat. De som inte kör sporthoj har inget emot att förbjuda dem. De som kör sporthoj ser inte saken på samma sätt. De som kör en hojj med färre än 100hkr har inget emot å förbjuda de som har över etc. Samtidigt är det så att det kvittar i princip vilken mc man har... alla de går köra "vansinnigt" fort på en liten väg som bogan.

Det är helt ok att köra med packväskor. Dock brukar vi rekommendera att ta av dem. Varför? För mindre som kan gå sönder om oturen är framme (och riktigt oturligt kan en åka iväg och träffa någon annan). Men det skadar inte att testa något pass med dem. Så att du vet hur just din mc beter sig med dem på.

/Anders Rimstedt
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Varför???

Inläggav Eckerberg » 2009-05-28/22:02

Stämmer bra att det är efternamnet, i övrigt samma förnamn som föregående talare.

Slutsatsen alltså, jag tar med mig "korvlådorna", kanske till och med lite ballast i dom.
Eckerberg
 

Re: Varför???

Inläggav Konsument » 2009-05-28/22:05

De har svaret i inslaget. "Tisselskog - Håverud" är en sanslöst härlig väg som t.o.m. jag med 6 kg/hk finner stort underhållningsvärde på. Behöver inte gå fort där för att det ska vara härligt.
Livet är väl så ibland att det är härligast när det inte går för fort? :oops:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Varför???

Inläggav Konsument » 2009-05-28/22:27

Nu har jag lyssnat på både Norges vansinninga stridsplansaffärer och den MC-relaterade granskningen.
(Via svtplay.se)

Just för de boendes skull längs med Bogesundsvägen så är det väl bara att de får rösta om var vägen ska grävas av och bygga vändplatser istället. Eller vad tycker ni:
Bogesund.jpg
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Varför???

Inläggav Hubbiken2 » 2009-05-29/09:15

Väntar bara på att man röstar genom en lokalstadga i kommunfullmäktige som förbjuder motorcykeltrafik under vissa tider eller helt och hållet på en sträckning där säkerhet och miljö äventyras i denna grad.
Det kommer säkert att överklagas men det är inte osannolikt att utfallet blir prejudicerande. :twisted:

Personligen hade jag inte varit lika timid som de boende och då har jag stor kärlek till motorcyklar.
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Varför???

Inläggav Björn Johnson » 2009-05-29/09:29

Här i Tyskland finns det vägavsnitt där all motorcykeltrafik är förbjuden under vissa dagar (helgdagar) eller tider pga att den har varit alltför omfattande och/eller störande för de boende längs vägarna. Det verkar vara förhallandevis enkelt att fa igenom en sadan begränsning om man som boende gemensamt klagar hos myndigheterna. Protestaktioner bland motorcyklisterna har inte hjälpt att häva dessa beslut och om man blir tagen av polisen när man kör pa vägen pa förbjuden tid blir man hart bötfälld.
Bild
Vore trist om vi fick samma utveckling i Sverige da det ju oftast är pa helger och kvällar man ger sig ut pa sina kurviga favoritvägar. Jag kan bara halla med dom som manar till besinning.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Varför???

Inläggav Hubbiken2 » 2009-05-29/11:17

Är helt övertygad om att det är dit vi i Sverige är på väg med alla nötter som tycker det skall "låta gött" och raketflygande med eller utan kamera i högsta hugg.

Så vad kan vi göra för att häva anti-mc-utvecklingen är mer aktuell fråga än varför?

Nils-Erik Ringlander skrev:
Hubbiken2 skrev:Personligen hade jag inte varit lika timid som de boende och då har jag stor kärlek till motorcyklar.


Instämmer, inslaget i TV var inte roligt att se. Pianotråd ? Betongsuggor ? eller helt enkelt parkera ut lite fordon på väl valt sätt ?


Hahaha Nils-Erik du kan inte föreställa vilka sjuka grejer som kan födas över några öl! :twisted: :roll:
Vi har i Härrydakommun ett antal vägsträckningar där det buskörs ordentligt a'la Vaxholm. Jag känner ett antal familjer som bor i närheten och jag kan lova att det inte är långt till att någon mc blir skadad då skyltar och dyl. inte hjälpt. Polisen skiter i problemet då de saknar resurser så det enda som återstår blir att ta saken i egna händer.
Fin urholkning av rättssamhället.
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Varför???

Inläggav Helmetrock » 2009-05-29/14:12

Ja och inre splittring och bråk är ju en säker väg till framgång.....

Om vi själva pratar om att vi vill förbjuda vissa motorcyklar, hur ska vi då kunna säga att vissa sja finnas?

OM, jag säger om, det är så att olyckorna ökar med effekten (grov förenkling) kommer ju de med 100 hk råka ut för fler olyckor än de med 80 hk, som kommer att råka ut för fler olyckor än de med 50 hk och så vidare....

Nu säger ni "förbjud sporthojarna", när de är förbjudna säger de med 80 hk "förbjud tusenkubikare" när tusenkubikarna är förbjudna säger 450 cc åkarna att säga "förbjud 650" tills vi är nere och kör elmoppe allihop....

Det kommer alltid att finnas en orsak för folk att vilja förbjuda MC, det måste vi samarbeta emot!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Varför???

Inläggav Wizzard » 2009-05-29/19:49

Jag tyckte dom nämde att fartpucklar och buller spår i asfalten var beställt ivåras av VV för Bogan, så nedräkningen för vägen som båge nöjesbana är väl förmodligen påbörjad
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Re: Varför???

Inläggav Konsument » 2009-05-29/20:42

Vi har inte dödsstraff i det här landet. Fast med tanke på hur Tingsrätter, Hovrätter etc. dömer så har vi egentligen det. Fast på delegerad, frivillig basis agerar dessa skarprättare...

Så dödsfällor på vägarna ska inte byggas eller arrangeras.

En återvändsväg är svårt att smita ut ifrån så polisen kan i ett sådant scenario mäta på frångående trafik och haffa dem på returen.

Många biltillverkare hade väl länge en hastighetsbegränsning på 250 km/t. Kanske läge att införa en sådan om 150 km/t för hojar?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Varför???

Inläggav Galne Dansken » 2009-05-30/13:06

Lite personliga åsikter i debatten.

Själv har jag i år köpt mig en ny 1.000 ccm sporthoj. För mig är den ett transportmedel på landsväg, men samtidigt en MC som är som ett kirugisk instrument - den gör exact vad jag vill den ska göra - Cykeln har senaste modern teknologi, som t.ex elektronisk bromssystem. Jag känner mig mycket säker på en sådan. Sen, har den min dra vrid än min gamla 01 K1200RS. I förhållande t. Bumsen, är det mycket enkelt att hålla hastighets gränserna på väg! Ibland är det inte som man tror!
På bana konverterar jag min sporthoj till ett ultimativt idrottsredskap - och eftersom det blir en del bana (det är min idrott) har jag inga behov (längra) för att fjutta på ute i trafikken.

Enligt SMCs (+VV Konsult´s) mättningar på 50 & 70 km/t vägsträckor med hög MC trafik kör 68% av MC för fort. För bilisterna är det 59%. Dvs ca. samma för bil och MC. Av 21 mätplatser är det bil som har fartrekord på 16 mättplatser.
Mättningerna visar oxå att en liten (cirkus 3-5%) grupp kör väsentligt för fort - ca. samma för MC respektivt MC. Ok, implementering av nya 10 km/t steg hastighetsgränser får sannolkt sänkt % lite. det finns vägsträckor vart nästan alla kör för långsamt.

I Sverige, har vi sedan ATK (fartkamror) tog i använding i större skala, fått mindra antal poliser i trafikken. Övervakningen fokuseras på huvudled, dvs där vart nöjesåkande MC inte kör. Enkelt sagt betyder detta att det i princip är aldeles riskfritt och utan konsekvens att gazza på ute i MC vägnättet. Detta har även vi i BMW klubben vetat om och nyttjad.
Om nu det sku vara så att man åker fast för fortkörning, risken har varit väldigt liten, är konsekvensen lindrig. Lite smärta i plånboken och i värsta fall en kort tid vart körkortet lånas bort. Sen kan det plockas tillbaka utan kostnad eller krav om nytt kostsamt prov!

Av dom som dog i MC olyckor i Stockholm, visade djupstudier att ca. 40% hade haft ingrep i körkortinnehavet. Det är altså som norske politi konstaterar att: Goda kunder kommer alltid tillbaka!

Det är logisk att det saknas konsekvens, om inte gör som vi är eniga om. Det är altså dom som sittar på kassan som ska se till att polisen har medel att styre upp, så vi överhåller det regelsätt som vi har besluttat i demokratin! Så enkelt är det; Mera och synlig polis i trafikbilden och konsekvens!

Idag har delar av hojkollektivet en acceptans för att överskrida hastigheten väsentligt, självklart för den enda konsekvens som är möjlig är ju att man "kör av", eller hur!

Jag tycker därför det är bra att polisen nu är synbara och taler om att vi accepterar inte detta längra.

Runt Bogesund, är det funderingar på räfflor i mittan av vägbanan - som ska ha till syfte att man inte gener över - och därmed kan höja hastigheten. Detta ger dock en del buller problem för dom boende.
Speedbumps, eller fartgub - är inga lösning, eftersom det är bustrafik på vägen.
I Tyskland har man tagit fram en typ av MC speedbumps - 50 cm breda och endast 0,5-1 cm höga. Erfarenheterna är att dom funkar hyfsat bra och inte ställer till problem under vinterhalvårets snö röjning.
Tyske lösningen är numera; Mera poliskontroll - konsekvens, tydig linjeföring på MC vägar, informations kampanjer och snack med MC åkerna.
MC olycksproblematikken består inte endast av hög hastighet.

SMC jobbar med VV, Rikspolis, Transportstyrelsen, mf på en nationell MC Strategi, och jag hade nöjet att ha en tysk VV Direktör med på senaste arb-grp möte.

Nu är det sol och kalass MC väder - Så nu vill ut i naturen och njuta åkning som försiggår med omtanke för mig själv, andra på vägen....
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: Varför???

Inläggav Helmetrock » 2009-05-30/15:22

Bra och intressant skrivet!

Jag vill bara påpeka en sak,
Galne Dansken skrev:
Speedbumps, eller fartgub - är inga lösning, eftersom det är bustrafik på vägen.

bustrafiken vill man ha bort, busstrafiken vill man ha kvar :)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Varför???

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-05-31/09:31

Om det nu är så att problemet måste lösas med övervakning + påföljd (vilket i sig är ett nederlag), vore det nog smart med en indirekt metod. Vi vet alla att avvikelser som gömda/oläsliga regplåtar (fram eller bak), nästan osynliga blinkers samt bullrande avgassystem hänger ihop med störande/busig körning. Sådana tekniska brister kan polisen plocka utan jakter och krånglig bevisframställning, direkt vid trottoarkanten/poliskontrollplatsen.
Om man då fick omedelbart körförbud (bärgning från platsen) + ombesiktning tror jag mc-åkandet skulle bli jäkligt obekvämt och trist för en stor del av "icke-ambassadörerna" oavsett de lutar sig framåt eller bakåt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Varför???

Inläggav Wizzard » 2009-05-31/19:32

Guzzi-Leif skrev:. Vi vet alla att avvikelser som gömda/oläsliga regplåtar (fram eller bak), nästan osynliga blinkers samt bullrande avgassystem hänger ihop med störande/busig körning. Sådana tekniska brister kan polisen plocka utan jakter och krånglig bevisframställning, direkt vid trottoarkanten/poliskontrollplatsen..

Det glädjer mig att du har fel Leif, som Jesper nämde att 68% av mc körde för fort på ovan nämnda sträckor med 70 och 50 begränsningar,
Jag har för mig att dom cyklarna som du pekar ut står för 4% av mc beståndet.. så 4 står för 68% var fn är alla andra bågarna... är dom garagerade eller kör dom bara Europavägarna??Rätta mig gärna om jag dragit fel slutsatser...

Ja jag kör Bogan då och då, håller inte alltid 70 gränsen men alltid 50 och 30 och har själv haft sovrumsfönstret mot Bogan. Är själv störd av racen och filmerna, snacket på Sporthoj visar att det finns ett attityd problem hos många, men debatten är bra för att visa att det inte är acceptabelt med dessa race, trots att dom enligt uppgift hållit på sen 60 talet- just där.

För övrigt var sista kollisionen med bil där ett barn blev skadat, en kille som parkerade sin V-rod i bilen, så jag har svårt att tro att flygande besiktningar skulle lösa det lokala problemet.

Jag kan ha fel men har aldrig sett en V-rod med miniblinkers och nummerplåten skruvad på huggern
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Re: Varför???

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-05-31/22:04

Wizzard skrev:
Guzzi-Leif skrev:. Vi vet alla att avvikelser som gömda/oläsliga regplåtar (fram eller bak), nästan osynliga blinkers samt bullrande avgassystem hänger ihop med störande/busig körning. Sådana tekniska brister kan polisen plocka utan jakter och krånglig bevisframställning, direkt vid trottoarkanten/poliskontrollplatsen..

Det glädjer mig att du har fel Leif, som Jesper nämde att 68% av mc körde för fort på ovan nämnda sträckor med 70 och 50 begränsningar,
Jag har för mig att dom cyklarna som du pekar ut står för 4% av mc beståndet.. så 4 står för 68% var fn är alla andra bågarna... är dom garagerade eller kör dom bara Europavägarna??Rätta mig gärna om jag dragit fel slutsatser...

Ja jag kör Bogan då och då, håller inte alltid 70 gränsen men alltid 50 och 30 och har själv haft sovrumsfönstret mot Bogan. Är själv störd av racen och filmerna, snacket på Sporthoj visar att det finns ett attityd problem hos många, men debatten är bra för att visa att det inte är acceptabelt med dessa race, trots att dom enligt uppgift hållit på sen 60 talet- just där.

För övrigt var sista kollisionen med bil där ett barn blev skadat, en kille som parkerade sin V-rod i bilen, så jag har svårt att tro att flygande besiktningar skulle lösa det lokala problemet.

Jag kan ha fel men har aldrig sett en V-rod med miniblinkers och nummerplåten skruvad på huggern


Vi pratar nog bara förbi varandra...

Jag tror ju (numera) att den huvudsakliga lösningen när det gäller motorcyklisternas anseende ligger i händerna på "den skötsamma majoriteten". Det är vi som ska vattenkamma oss, slipa på attityderna, utbilda upp oss och (framför allt) skärpa till oss så vi platsar på samma villkor som alla andra i transportsystemet. Ta död på biker- och knuttemyten bland annat.

De jag skrev om ovan, är extrembusarna som vi tyvärr har svårt att nå med normala metoder. De där som poliserna inte hinner ikapp, som inte kan identifieras, som skiter i medmänniskornas liv och hälsa (inklusive hörseln och adrenalinet). Där tror jag man skulle få mycket "på köpet" med fler flygande besiktningar, spaning efter trottoarkanter och så vidare om bara påföljden blir avbruten vidarefärd.

Dessutom kommer helfordonsgodkännandet och utökade bullerprov att spela oss i händerna precis som att en del spänningssökare och hobby-anarkister kommer att dra vidare till nya kittlare så småningom.

Tror jag...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Varför???

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-10/08:11

En reflektion kring första inlägger på denna tråd. Sporthojsgalningarnas försäkringspremier spiller nog inte över på oss övriga i någon högre utsträckning. Är det något, som försäkringsbolag kan, så är det statistik, och de delar in kunderna i en mängd grupper, beroende på känd risk - naturligtvis för att kunna erbjuda varje kategori en så attraktiv och adekvat försäkring som möjligt.
Extremfallet - om det fortfarande är aktuellt, och inte är en skröna - är Bilsport & MC, som helt enkelt säger till sporthojsfånarna, att de inte vill ha dem som kunder, eftersom de inte tjänar några pengar på dem. (Trafikförsäkring är de enligt lag skyldiga att erbjuda.)
Min förra hoj, en Aprilia RST 1000 Futura - kostade mig sålunda 3 200:- per år hos detta företag - ungefär som bilen. Men så är jag också 50 + och bor utanför tätort.

En tjänsteman på ett annat försäkringsbolag konstaterade för några år sedan, att det statistiskt sett inte finns en enda Yamaha R1, äldre än tre år, som inte krockats! Spegelbilden av detta är rätt löjlig: En del sporthojsåkare anser, att deras premier skall sänkas och övriga kategoriers höjas! Gissningsvis håller de flesta med mig om, att vi alla är intresserade av att betala för våra egna risktaganden - vilket är hela grundidén med försäkringslösningen. Däremot är vi inte ett dugg sugna på att dessutom betala för andra, som tar betydligt större risker! Det får de faktiskt stå för själva.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför???

Inläggav Stockholmsnovis » 2011-04-03/12:50

Magnus Jinstrand skrev:Jag tror iofs att körning på bana kan ha en positiv effekt på dessa förare, de kan behöva ha ett ställe där de kan få avreagera sig och utbildningen i sig tror jag inte bidrar till högre hastighet på vägarna, istället tror jag att man lär sig sina begränsningar.
Jag har själv kört med min GS på bana och det var ett uppvaknande, nu tänker jag mycket mer på motstyrning, inbromsning innan kurva och vart blicken skall vara, jag vill påstå att jag är en bättre förare efter kursen fast jag inte kör fortare än innan.

Dock försvarar jag inte dessa sporthojförare, man ser och hör dem överallt, råkade själv ut för en som kraschade framför mina ögon och hoj, du kan själv tänka dig att ha en hoj som går över 300 och aldrig få köra mer än 120 (i sverige), det går ju inte att låta bli att sträcka ut ibland...

Att vara vuxen = Att man förstår att ens handlingar påverkar fler än en själv.


Nyfiken, när du körde på bana med din GS, var det en kurs du gick? Om ja, var hittar jag mer information om denna kurs?
Stockholmsnovis
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-03-07/05:42

Re: Varför???

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-04-03/22:24

Stockholmsnovis skrev:Nyfiken, när du körde på bana med din GS, var det en kurs du gick? Om ja, var hittar jag mer information om denna kurs?

BMW-klubben arrangerar en del banåka. Om du tittar under "Distrikt" och väljer ditt distrikt så hittar du länkar. Mycket är arrangerat ihop med SMC som också har andra kurser, dessa kan du hitta på http://svmc.se/ under fliken "School".

Det är absolut inget krav att man har en sporthoj för att åka på bana. En GS funkar aldeles utmärkt.
Varken BMW-klubbens eller SMCs kurser är till för att fostra en ny Rossi, utan för vanligt folk som gillar att köra hoj och vill lära sig mera.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst