Marie skrev:Vad skall man ha till glorian för bästa resultat?
Häxan koppaputs?
__________________________
Fri fart spar tid!
Marie skrev:Fri fart spar tid!
(((( o )))) skrev:Marie skrev:Fri fart spar tid!
Och minskar vårdkostnaderna eftersom färre blir skadade... de dör istället!
Marie skrev:Vad skall man ha till glorian för bästa resultat?
Häxan koppaputs?
__________________________
Fri fart spar tid!
Gunnar Elmgren skrev:Vi kan väl konstatera att det finns tre sorters trafikanter - väglöss, fartdårar och så jag!
(((( o )))) skrev:Sedan finns det även en grupp otroligt, duktiga fordonsförare som på ett exemplariskt framför sitt fordon som om du skulle ha gjort det själv...
Guzzi-Leif skrev:Debatten motorcyklister emellan kommer säkert att ta ny fart beroende på en del utspel den senaste tiden. Den föreslagna korstågsargumentationen går ungefär "Det är en liten minoritet busar som förstör för den skötsamma majoriteten, främst genom bus vid fartkameror och racing på vägarna utanför Stockholm".
Jag har också agiterat mycket i samma riktning men nu börjar jag svänga. Är det verkligen en minoritet som drar skit över motorcyklisterna? Är den minoriteten i så fall sådär liten? Jag tvivlar!
För visst är vi många som:
-själva väljer vilka regler vi vill följa i trafiken särskilt när det gäller hastighet
-använder allmän väg som lekstuga och provplats
-gör oss mindre tydliga i trafiken genom att montera miniblinkers endast av kosmetiska skäl
-minskar vår varseblivning genom små eller borttagna backspeglar
-byter till bullrigare avgassystem än original bara för att få ytterligare någon hästkraft förutom alla de som redan finns
-tar bort katalysatorn så att emissionerna ökar
-kör slalom i bilköer oavsett de rör sig eller står stilla
-byter till miniskylt och/eller flyttar den så den blir svårare att läsa av
-applicerar RR-kulturen ute på allmän väg med pucklar, knäskrap och hela millevitten
-utmålar mc-hobbyn som högrisk och tufft
-motsätter oss främre regskylt och ägaransvar så vi kan fortsätta slippa ansvar för det vi gör
-räknar omkullkörning som en naturlig, medveten och acceptabel risk
Allt sammans saker som minskar vårt förtroende hos allmänhet, ordningsmakt och lagstiftare.
Tror vi får sluta skälla efter vissa kategorier, vara lite självkritiska och var o en dra ett strå till stacken!
Toke skrev:Naturligtvis kan man som motorcyklist inte välja vilka trafikregler man vill följa ex. hastighet, slalom i bilköer etc. Men de flesta av dina punkter betyder ju inget som helst lagbrott och blir där med helt godtyckliga i betraktarens ögon. En motorcykel får tex. ha ett så bullrigt avgassystem som lagen föreskriver, man kan inte säga -det är OK att köra MC och bullra lite men aja baja inte mer än min MC för då bidrar du till busmentaliteten.
"använder allmän väg som lekstuga och provplats" Nästan ingen av oss måste ju köra MC så hur lungt och sakta vi än kör så befinner vi oss i trafiken för nöjes skull.
Toke skrev:
*SNIPP*
Om klubbar av vår typ (BMW-klubben, SMC och så vidare) inte står för laglydighet i såväl ord som handling, då har vi principiellt ställt oss på samma sida som 1%-procentarna och det känns inte 100% bra.
Jag tycker nog inte att det är riktigt så svart eller vitt så att man kan jämföra lite bus och buller med Grov organiserad brotttslighet, tycker verkligen du det Leif?
Ha det kul på din hoj i sommar!
Guzzi-Leif skrev:
Om detta med commuting och touring: Möjligen har jag gett de begreppen för vid innebörd (för mig är till exempel en 5-mila njutartur till lantliga fiket touring men den tolkningen kanske jag är ensam om) och sannolikt har jag haft dålig fantasi när jag försökt komma på fler åk-stilar som skulle kunna vara acceptabla i trafiken. Vilka fler kommer du på?
Trevlig helg!
Toke skrev:
*SNIPP*
Det känns helt onödigt att försöka sig på att dela upp olika körstilar eftersom allt körning som håller sig inom lagen är fullkomligt acceptabel i trafiken.
Leif du har flera gånger i denna tråden frågat mig vad jag anser om än det ena och än det andra, men om du läser mina inlägg igen så har jag inte på något ställe tagit personlig ställning till körstil, brumnivå, eller attityden till vurpor osv. osv. Min poäng har hela tiden varit att argumntera mot moralpaniken och säkerhetshetsen där man försöker sig på att sätta moraliska gränser långt under/över dom lagliga, när man försöker att folk att framstå som Racinggalna bullrande fartdårar bara för att dom har en körstil som man personligen inte tycker är acceptabel i trafiken fast den i många fall gott och väl håller sig inom lagens gränser.
*SNIPP*
men som sagt så är min eller din eller någon anans åsikt inget att ta hänsyn till för en individ som väljer att hålla sig inom lagens gränser.
MVH
Per
Guzzi-Leif skrev:Toke skrev:
Bara ett tillägg så jag inte missuppfattas helt:
Jag har aldrig påstått att vår klubb sysslar med olagligheter. Tvärtom tar jag det för givet att laglydnad i trafiken är en kärnfråga för klubben; i stadgar, budskap, tidning och events.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst