Hur stor kan en minoritet vara?

Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-05-28/16:05

Debatten motorcyklister emellan kommer säkert att ta ny fart beroende på en del utspel den senaste tiden. Den föreslagna korstågsargumentationen går ungefär "Det är en liten minoritet busar som förstör för den skötsamma majoriteten, främst genom bus vid fartkameror och racing på vägarna utanför Stockholm".
Jag har också agiterat mycket i samma riktning men nu börjar jag svänga. Är det verkligen en minoritet som drar skit över motorcyklisterna? Är den minoriteten i så fall sådär liten? Jag tvivlar!

För visst är vi många som:
-själva väljer vilka regler vi vill följa i trafiken särskilt när det gäller hastighet
-använder allmän väg som lekstuga och provplats
-gör oss mindre tydliga i trafiken genom att montera miniblinkers endast av kosmetiska skäl
-minskar vår varseblivning genom små eller borttagna backspeglar
-byter till bullrigare avgassystem än original bara för att få ytterligare någon hästkraft förutom alla de som redan finns
-tar bort katalysatorn så att emissionerna ökar
-kör slalom i bilköer oavsett de rör sig eller står stilla
-byter till miniskylt och/eller flyttar den så den blir svårare att läsa av
-applicerar RR-kulturen ute på allmän väg med pucklar, knäskrap och hela millevitten
-utmålar mc-hobbyn som högrisk och tufft
-motsätter oss främre regskylt och ägaransvar så vi kan fortsätta slippa ansvar för det vi gör
-räknar omkullkörning som en naturlig, medveten och acceptabel risk
Allt sammans saker som minskar vårt förtroende hos allmänhet, ordningsmakt och lagstiftare.

Tror vi får sluta skälla efter vissa kategorier, vara lite självkritiska och var o en dra ett strå till stacken!
Senast redigerad av Guzzi-Leif 2009-05-28/19:18, redigerad totalt 1 gång.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Marie » 2009-05-28/19:16

Vad skall man ha till glorian för bästa resultat?
Häxan koppaputs?

__________________________
Fri fart spar tid!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-05-28/19:19

Marie skrev:Vad skall man ha till glorian för bästa resultat?
Häxan koppaputs?

__________________________
Fri fart spar tid!


Då jag saknar gloria, har jag inga tips.

Om man anser att hela mc-problematiken hänger på några få bullrande HD-kopior o ett antal Rossi-wannabees och alltså inte ser sitt eget ansvar för att göra motorcyklisterna till en del av det normala trafiksystemet, då kan man kanske behöva lite gloria-puts...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Konsument » 2009-05-28/19:27

-själva väljer vilka regler vi vill följa i trafiken särskilt när det gäller hastighet
Jo, risken finns att den högsta tillåtna hastigheten kan riskera att överskridas vid omkörning... jag skäms...

-använder allmän väg som lekstuga och provplats
Jajamensann, det gör jag. Bromsprov, undanmanöverövningar, slalom mellan mittsträck etc. I och för sig
helt ensam på vägen.


-gör oss mindre tydliga i trafiken genom att montera miniblinkers endast av kosmetiska skäl
Fräckt! Vore kul men det har jag inte råd med...

-minskar vår varseblivning genom små eller borttagna backspeglar
Meningslöst... jag är själv ett gigantiskt vindfång...

-byter till bullrigare avgassystem än original bara för att få ytterligare någon hästkraft förutom alla de som redan finns
Jag som trodde det var till att skrämma bort hästar snarare än fram hästkrafter...

-tar bort katalysatorn så att emissionerna ökar
Emissioner, kommissioner, parlament, är det inte samma dret alltihop?

-kör slalom i bilköer oavsett de rör sig eller står stilla
Ser sällan bilköer på grusvägarna

-byter till miniskylt och/eller flyttar den så den blir svårare att läsa av
Efter att letat fram skylten ur gruset på vägen en gång, aldrig hittat den en annan gång så sitter den nu med genomgående bult!

-applicerar RR-kulturen ute på allmän väg med pucklar, knäskrap och hela millevitten
Pucklande och knäskrap låter högst obehagligt...

-utmålar mc-hobbyn som högrisk och tufft
Mod är rädslan att visa sig feg... Det problemet har inte jag!

-motsätter oss främre regskylt och ägaransvar så vi kan fortsätta slippa ansvar för det vi gör
Häng in RFID-kretsar i plastkåporna från fabrik så...

-räknar omkullkörning som en naturlig, medveten och acceptabel risk
Sorry, det har faktiskt hänt en eller annan gång. Värst är det med snedställda, liggande pinnar eller stockar under leran. Men de gångerna har det varit med grönkvarna och den maskinen är inte känd för att gå så våldsamt fort under besvärliga terrängförhållanden. Den har väl ca 16000 mHk eller så...

Allt sammans saker som minskar vårt förtroende hos allmänhet, ordningsmakt och lagstiftare.
Äh, de får den respekt de förtjänar!

Tror vi får sluta skälla efter vissa kategorier, vara lite självkritiska och var o en dra ett strå till stacken!
Precis, dra åt stacken till är enormt underhållande på MC!

Jag tyckte det var kul att skoja lite, men om någon annan uppskattar det är väl mer tveksamt... men ändå! :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Konsument » 2009-05-28/19:32

Marie skrev:Fri fart spar tid!

Och minskar vårdkostnaderna eftersom färre blir skadade... de dör istället!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Marie » 2009-05-28/19:37

(((( o )))) skrev:
Marie skrev:Fri fart spar tid!

Och minskar vårdkostnaderna eftersom färre blir skadade... de dör istället!


Ytterligare en prima fördel!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav HåkanH » 2009-05-28/19:45

Marie skrev:Vad skall man ha till glorian för bästa resultat?
Häxan koppaputs?

__________________________
Fri fart spar tid!


Nu blir jag lätt filosofisk!
Tid kan man inte spara...alla har vi vår utmätta tid, tiden som obevekligt tuggar
på mot det slutgiltiga.... inget vi kan ändra på!

Möjligen kan vi hinna med ett antal saker till på den utmätta tiden, om det vore fri fart på vägarna så
det åtgår så lite tid som möjligt till vågrät förflyttning men då ska vi också ha en stor portion tur!

Men om det är själva förflyttningen som är en del av nöjet/målet, då kan man fara fram lungt & fint och
ändå njuta under tiden.... för den går ju i vilket fall!

Slut på filosofi!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav KalleB » 2009-06-29/12:23

Håller med Guzzi-Leif.
Vi har en förmåga att rättfärdiga vårt eget beteende och klanka ner på andras. När jag kör bil är jag ibland en sån där "polistyp" som blir ilsken på dom som kör fort - men när jag sitter på hojen är inte hastighetsbegränsningarna så viktiga längre, mera som nån slags upplysning för bilar. Hur kul skulle det vara att alltid hålla hastighetsbegränsningarna när man kör mc? (Därmed inte sagt att jag alltid kör för fort.)
Jag är ibland som dr Jekyll och Mr Hyde beroende på vilket fordon jag framför. (Och beroende på om hustrun sitter bakpå eller inte.)
Vilket beteende som accepteras är helt olika för olika människor. Jag kör ansvarsfullt - alla som kör snabbare än mig är oansvariga.. Är det inte så vi tänker??

Men visst är det lite tufft att köra mc iaf?? ;)
KalleB
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-11-28/07:48

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-29/14:05

Vi kan väl konstatera att det finns tre sorters trafikanter - väglöss, fartdårar och så jag!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-06-29/15:08

Gunnar Elmgren skrev:Vi kan väl konstatera att det finns tre sorters trafikanter - väglöss, fartdårar och så jag!


Nu blev det enna svårt detta här:

Jag måste följaktligen vara en hybrid av något slag, fortkörningsböter så att man kan tapetsera en garderob (fast i ärlighetens namn ingen färskare än 10 år), påkörd bakifrån två gånger varav en gång av en lastbil och en gång av en av en 15 år gammal Ford Escort med silvertejp som bindemedel - för precis som alla andra så är jag ju dessutom jag????

Får nog använda Excel för att klara ut detta!!

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Konsument » 2009-06-29/19:04

(Ingen fartbot ännu... slås ut retroaktivt per körd mil om/när det sker)

Du är du och relativt dig finns det fartdårar respektive väglöss (avskakade på vägen av vägrenen?)

Sedan finns det även en grupp otroligt, duktiga fordonsförare som på ett exemplariskt framför sitt fordon som om du skulle ha gjort det själv... ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Marie » 2009-07-01/00:14

(((( o )))) skrev:Sedan finns det även en grupp otroligt, duktiga fordonsförare som på ett exemplariskt framför sitt fordon som om du skulle ha gjort det själv... ;)


Nähädu... Så duktiga finns inte! :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Toke » 2009-07-01/11:00

Guzzi-Leif skrev:Debatten motorcyklister emellan kommer säkert att ta ny fart beroende på en del utspel den senaste tiden. Den föreslagna korstågsargumentationen går ungefär "Det är en liten minoritet busar som förstör för den skötsamma majoriteten, främst genom bus vid fartkameror och racing på vägarna utanför Stockholm".
Jag har också agiterat mycket i samma riktning men nu börjar jag svänga. Är det verkligen en minoritet som drar skit över motorcyklisterna? Är den minoriteten i så fall sådär liten? Jag tvivlar!

För visst är vi många som:
-själva väljer vilka regler vi vill följa i trafiken särskilt när det gäller hastighet
-använder allmän väg som lekstuga och provplats
-gör oss mindre tydliga i trafiken genom att montera miniblinkers endast av kosmetiska skäl
-minskar vår varseblivning genom små eller borttagna backspeglar
-byter till bullrigare avgassystem än original bara för att få ytterligare någon hästkraft förutom alla de som redan finns
-tar bort katalysatorn så att emissionerna ökar
-kör slalom i bilköer oavsett de rör sig eller står stilla
-byter till miniskylt och/eller flyttar den så den blir svårare att läsa av
-applicerar RR-kulturen ute på allmän väg med pucklar, knäskrap och hela millevitten
-utmålar mc-hobbyn som högrisk och tufft
-motsätter oss främre regskylt och ägaransvar så vi kan fortsätta slippa ansvar för det vi gör
-räknar omkullkörning som en naturlig, medveten och acceptabel risk
Allt sammans saker som minskar vårt förtroende hos allmänhet, ordningsmakt och lagstiftare.

Tror vi får sluta skälla efter vissa kategorier, vara lite självkritiska och var o en dra ett strå till stacken!



Naturligtvis kan man som motorcyklist inte välja vilka trafikregler man vill följa ex. hastighet, slalom i bilköer etc. Men de flesta av dina punkter betyder ju inget som helst lagbrott och blir där med helt godtyckliga i betraktarens ögon. En motorcykel får tex. ha ett så bullrigt avgassystem som lagen föreskriver, man kan inte säga -det är OK att köra MC och bullra lite men aja baja inte mer än min MC för då bidrar du till busmentaliteten.
"använder allmän väg som lekstuga och provplats" Nästan ingen av oss måste ju köra MC så hur lungt och sakta vi än kör så befinner vi oss i trafiken för nöjes skull.
Toke
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-05-04/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-07-01/18:06

Toke skrev:Naturligtvis kan man som motorcyklist inte välja vilka trafikregler man vill följa ex. hastighet, slalom i bilköer etc. Men de flesta av dina punkter betyder ju inget som helst lagbrott och blir där med helt godtyckliga i betraktarens ögon. En motorcykel får tex. ha ett så bullrigt avgassystem som lagen föreskriver, man kan inte säga -det är OK att köra MC och bullra lite men aja baja inte mer än min MC för då bidrar du till busmentaliteten.
"använder allmän väg som lekstuga och provplats" Nästan ingen av oss måste ju köra MC så hur lungt och sakta vi än kör så befinner vi oss i trafiken för nöjes skull.


Hela mitt inlägg handlade ju om att minska "andras" irritation över mototrcyklar.
Då tycker jag att man får tänka till rejält innan man byter till ett avgassystem som bullrar mer än nödvändigt, oavsett vad lagen säger (och för senare årsmodeller finns inga stora marginaler med dB). Mini-skylt, köra utan backspeglar, icke-godkända blinkers är väl lagbrott?

På ett plan är privat fordonstrafik förstås skiljt från "måste" - det gäller i så fall oavsett fordonsslag. Enligt min syn skiljer det dock mycket mellan "körning för nöjes skull" och "lek/bus" - det senare kallar jag att använda vägen som nöjesfält. Förflyttning i trafikmiljön, med eller utan särskilt mål, med tillämpning av ett gemensamt regelverk kan vara ett sjujäkla nöje men behöver sannerligen inte innehålla vare sig lek elller adrenalinhöjarövningar ("pröva sina gränser", "se vad maskinen går för"...).
På allmän väg kan man utöva commuting och touring - alla andra varianter måste ske i klubbregi på särskild plats/område.

Inga bibel-ord - just my humble opinion!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Toke » 2009-07-01/20:40

Du avslutar ditt inlägg med "Inga bibel-ord - just my humble opinion"..........Du förstår ju helt enkelt inte att andra människor kan ha en helt annan syn än du själv, åt båda håll naturligtvis, du gör samma genaralfel som många andra dvs. allt under och upp till din egenpåhittade nivå är OK medans allt där över bara är av ondo och även om det inte bryter mot någon lag så borde man förstå bättre än att hålla på med sånt.

Gussi-Leif skrev:
"Förflyttning i trafikmiljön, med eller utan särskilt mål, med tillämpning av ett gemensamt regelverk kan vara ett sjujäkla nöje, På allmän väg kan man utöva commuting och touring
"
Jag lovar dig att det finns gott om trafikanter(Icke MC förare) som tycker att oxå detta så kallade sjujäkla nöje borde förbjudas.
Sedan finns det en hel del MC förare som tycker att lite häftigt ljud, lite bus med med hojen , slinka förbi en kö lite smidigt är just det som gör MC körningen till en härlig upplevelse, som helt enkelt blir lätt illamående av att höra ord som "Förflyttning i trafikmiljö"

Jag hoppas att du förstår att det är just pga. alla dessa olika åsikter som lagar och regler finns, det skulle helt enkelt funka jävligt dåligt om det fanns massa småpåvar a la Gussi-Leif som försöker pracka på folk sina egensnickrade åsikter.

Toke skrev
Naturligtvis kan man som motorcyklist inte välja vilka trafikregler man vill följa ex. hastighet, slalom i bilköer etc
Som du ser så så stödjer jag inte heller lagöverträdelser men minst hälften av dina punkter är ju inte det.
Toke
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-05-04/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-07-01/23:22

Loke:

Jag är allldeles väldigt ärlig när jag skriver "in my humble opinion".
Inser fuller väl att jag inte står för "den enda rätta åsikten" men anser mig ändå ha rätt att framföra åsikter som inte är särskilt main stream. Varför skulle just mina gubb-åsikter vara olämpliga/förbjudna här?

Och nog borde vi väl kunna vara överens om min huvudtes; att vi inte ska falla i fällan och peka ut en minoritet som syndabockar för våra relationsproblem gentemot andra på/runt vägarna utan i stället var och en se över vårt körande och bli lite mindre störande? Kan du inte hålla med om att vi alla har brister och gott kan polera lite på dessa för mc-hobbyns bästa?
Jag tror nämligen inte på att stigmatisera de som pekats ut i TV med flera media (tror att visan just nu går "ett fåtal plastraketförare i Sthlm-trakten") och sedan luta sig tillbaka i sin präktighet.
Jag har i alla fall ett antal saker jag bör bearbeta innan jag börjar peka finger - jag har absolut ingen tro på egen perfektion, långt därifrån. Men visst gör jag framsteg och nog försöker jag utvecklas i rätt riktning, precis som så många andra.

Tjaaa; om man måste utmana omgivningen och sitt inre med bus och buller för att trivas på mc - tycker du det är OK i vad som borde vara ett samspel? Kan det ens vara lagligt att uppträda störande eller möjligen orsaka andra trafikanters misstag? Håller du inte med om att den körstilen hör hemma på särskilda platser?

Trist språk? Jodå! Dels en yrkesskada och dels för att verkligen klargöra att jag står för ett jäkligt PK-anpassat uppförande som rättesnöre. Min personliga tro är att det är dit vi ska om inte vår kära hobby ska bli praktiskt omöjlig att utöva för oss småfolk (försäkringskostnader, lagar och begränsningar).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Toke » 2009-07-02/01:48

Guzzi-Leif:

Jag håller helt med dig i din huvudtes, (visst det finns det en minoritet som beter sig som svin och skiter i allt vad lagar och regler heter) det finns en ganska stor majoritet av oss MC åkare som tänjer lite på vissa gränser, endel kanske kör lite för fort, andra gillar när det mullrar, vissa smiter förbi bilköer, andra gillar att sladda runt på grus och håll i dig nu....kanske till och med köra på bakhjulet någon gång ibland, det finns miniblinkers osv. osv. endel av detta är olagligt, endel bara irriterande för dom som inte gillar det och annat kan betraktas som helt onödigt.......
Motorcykelåkningen har helt enkelt utveklats i den riktningen, från att en liten klick ungdomar åkte runt och tänjde på gränserna men den stora massan tourade och förflyttade sig i trafikmiljö ;) till att majoriteten av MC förarna är äventyrslystna, halvt riskbenägna medelålders adrenalinsökare som vet att priset för deras körstil blir en högre försäkringpremieme men är beredd att betala detta.Att puttra runt på en 50 hästars BMW från 1984 är helt enkelt inget alternativ för dom allra flesta, din hobby har förändrats Leif, och vem vet kanske är det så att vi småfolk utan feta plånböcker inte kan köra MC i framtiden.

Ett annat problem med den här pekpinne mentaliteten skall jag skriva om imogon.......

/T
Toke
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-05-04/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Toke » 2009-07-02/09:57

Nu till pekpinne mentaliteten som inte bara begränsar individens frihet att ta egna beslut utan att den oxå i förlängningen kan vara förödande för BMW-klubbens aktiviteter, i bumsen har den försäkringsansvarige ifrågasatt om det förekommer organiserad fortkörning i klubben regi vilket ordrörande Kerstin naturligtvis bestämt måste dementera(det är hennes jobb) fast hon innerst inne vet att det har förekomit i flera år......Som exempel kan man ta en vanlig kvällskörning i klubbensregi 15 pers dyker upp, det vanliga är då att man delar in i tre grupper, Snabb(som av någon konstig anledning istället kallas för aktiv :? ), medel och långsam.Detta är väldigt klokt i säkerhetssynpunkt så att ingen kör över sin förmåga.Sedan går färden med kunniga och erfarna gruppledare på en härligt kurvig väg med ett cafe som mål för en trevlig fikastund, Denna kurviga härliga MC väg har i 9 fall av 10 70kmh i hastighetsbegränsning........Är det då någon som på allvar tror att den snabbagruppen(aktiva) ligger och pressar på 70kmh gränsen medan medelgruppen kommer sakta efter i ca 50kmh och den långsamma kommer puttrande i strax under EUmoppefart i ca 30-40 kmh, knappast va!!!Den goda och säkerhtsmässiga tanken att dela in gruppen i tre olika sabba grupper blir ju lätt patetisk då MC förare som inte utan problem hänger med på en 70 väg inte borde köra MC alls ur säkerhhetssynpunkt.

Försäkringskillen ifrågasätter sedan vad som egentligen försigår på klubbens grusåkarträffar, han förfäras över att det kallas "grusbus" osv. folk ramlar i parti och minut och skadar sig, Kerstin går ut och dementerar även detta trots att alla vet att dom som gillar att köra på grus älskar att åka runt och sladda lite med en och annan vurpa som följd, hon har till och med själv deltagit i en sk. Bökrunda där man kan se på bilder här på forumet hur 250kg GS maskiner kör på små skogsstigar vilket i sig är helt förbjudet.MEN ingen skugga skall falla över Kerstin hon sköter bara sitt jobb genom att säga som hon gör.

Sedan kommer instruktioner om att om man skall delta i vissa aktiviteter med klubben så krävs ryggskydd och hjälm med skydd fär hakan pga att i BMW-klubben kommer säkerheten i första hand(I så fall borde man ju instruera folk att inte dyka upp alls då det nämligen är förenat med en viss fara att köra MC), Skall man sedan lägga till dina punkter Guzzi-Leif gör detta att snart ingen vill stå som ansvarig för en aktivitet i rädsla för att bli anklagad för organiserad fortkörning, buskörning, för mycket brummande eller att folk åker runt utan att ha alla skydd som finns att uppringa på marknaden, kanske skulle det inte spela någon roll för antalet deltagare under sådana regler skulle ändå bli väldigt lågt.

Följden av detta blir ju inte att folk slutar att åka MC på det sätt dom tycker är roligt, med lite buller, med sladd på grus eller utan hakskydd eller kanske till och med lite för fort, det kommer bara att ske i andra grupperingar än i klubbens regi och vips så har klubben ingen som helst kontroll och säkerheten i dessa arrangemang blir förmodligen långt under nuvarande klubbstandard, vilket knappast kan vara syftet för dom som driver säkerhet och moralfrågorna hårdast.

Tro mig Leif jag kör MC med ganska stor försiktighet med orginal avgassystem och både ryggskydd och intergralhjälm MEN jag är för en personlig frihet där man som individ skall kunna ta ansvar för sina handlingar(Jag menar naturligtvis inte rena lagbrott).

/T
Toke
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-05-04/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-07-02/16:37

Toke (ursäkta tidigare felstavning):

Jag anar att vi har många värderingar gemensamma men också många som går isär...

Detta med pekpinnar förstår jag mig inte på. Skulle då varje åsiktsyttring eller debattartikel utgöra en förhatlig pekpinne? Jag är nöjd om någon enstaka mc-förare åtminstone reflekterar över de åsikter jag för fram och skulle det leda till ett enstaka vänligare trafikbeteende är det ännu bättre. Någon tro på att jag skulle kunna leda in massorna i något som just jag anser vara rätt, det har jag inte! Har inte den självbilden.

Du skriver"...din hobby har förändrats Leif, och vem vet kanske är det så att vi småfolk utan feta plånböcker inte kan köra MC i framtiden..."
Visst har min hobby förändrats. På många sätt tilll det bättre (relativa olycksutfallet, bromsar, elsystem, däck, underhållsbehov, förbättrad kunskap och medvetande med mera) men en del har också försämrats (nyrekryteringen bland unga, kostnadsläget, allmänhetens syn på motorcyklister jämfört med för 30 år sedan o.s.v.). Förändring är ständigt närvarande, något självklart och något vi gubbar alltid haft svårt att anpassa oss till.
Men: Förändringens riktning är något vi själva styr över, det är inte något som "bara blir". Självklart har vi möjlighet att vrida vår självbild och omgivningens syn på oss från "Rebell" till "Vägens riddare". Det är upp till oss!
Att inte nästa generation, min tonårsdotter och hennes kompisar, skulle få njuta samma nöje av motorcykelåkandet som vi får, det finns inte i min värld! Det får vi förbanne mig se till att klara och där har vi också hela makten själva.

Yes; individens frihet är något att stå upp för!
Dock är vi sociala varelser och den egna friheten kan aldrig tillåtas gå ut över andra människor. Många människors personliga frihet är många gånger viktigare än en persons personliga frihet.

Om klubbar av vår typ (BMW-klubben, SMC och så vidare) inte står för laglydighet i såväl ord som handling, då har vi principiellt ställt oss på samma sida som 1%-procentarna och det känns inte 100% bra.


Nu blir det några timmars övningskörning med dottern och jag ska försöka köra på ett sätt som väcker respekt i stället för förakt och ilska. Inte för att vara Bror Duktig eller försvara min ståndpunkt utan för att jag också är med och formar bilden av den svenska motorcyklismen.
Ha det gott på din mc, Toke (och alla andra också, såklart)!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Toke » 2009-07-02/18:59

Jag tycker då inte att detta låter som en oskyldig fingervisninga av din åsikt Guzzi-Leif:


På allmän väg kan man utöva commuting och touring - alla andra varianter måste ske i klubbregi på särskild plats/område.

Tjaaa; om man måste utmana omgivningen och sitt inre med bus och buller för att trivas på mc - tycker du det är OK i vad som borde vara ett samspel? Kan det ens vara lagligt att uppträda störande eller möjligen orsaka andra trafikanters misstag? Håller du inte med om att den körstilen hör hemma på särskilda platser?
Det verkar som du inte har förstått att vad som är "bus och buller" ligger i betraktarens ögon, en relativt kraftig acceleration med ett halvbullrigt avgassystem från ett rödljus kan ju av vissa betraktas som rena vansinnet medans andra inte ens rycker på axlarna utan ser det som något normalt, JUST därför finns ju en lagstiftare som bestämmer när gärningen går över gränsen och det är först då som det går över i en "körstil som hör hemma på särskilda platser"

Problemet som jag ser det är att dina punkter lätt kan få fäste bland de som arrangerar aktiviteter i klubben i sin iver att framstå som laglydiga och moraliskt korrekta.
Det vore ju förödande för individens frihet om man för att delta i ett arramgemang i klubbens regi måste uppfylla en lång lista på krav utöver de som lagen redan ställer, då tröttnar folk och ger sig ut i egenkonstruerade grupper där säkerhetstänket riskerar att bli obefintligt.

Jag har själv precis bytt MC från en väldigt effektstark BMW till en mer modest variant just för att jag inte vill vara endel i många av dina argument längre(och kanske för att även jag börjar bli gubbe ;) ) men det betyder ju inte att jag då vill förvägra andra rätten till att ha sin frihet, naturligtvis inom lagen gränser.



Om klubbar av vår typ (BMW-klubben, SMC och så vidare) inte står för laglydighet i såväl ord som handling, då har vi principiellt ställt oss på samma sida som 1%-procentarna och det känns inte 100% bra.
Jag tycker nog inte att det är riktigt så svart eller vitt så att man kan jämföra lite bus och buller med Grov organiserad brotttslighet, tycker verkligen du det Leif?

Ha det kul på din hoj i sommar!
Senast redigerad av Toke 2009-07-02/21:39, redigerad totalt 1 gång.
Toke
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-05-04/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Patrik Blommaskog » 2009-07-02/21:28

Jag tycker att det är ett väldigt relevant ämne du tagit upp, Guzzi-Leif. Det tål att diskuteras mycket, men det finns många ömma tår att trampa på och utrymme för en hel del godtycke, så några slutsatser eller samförstånd lär man nog aldrig komma till.

Av Guzzi-Leifs inlägg här och på andra forum så verkar det som om vi är synnerligen samstämda i våra åsikter och observationer i den här frågan. Eftersom mina (kanske våra, men jag skall inte lägga ord i någon annans mun) åsikter lutar åt det "återhållsamma" hållet så är det naturligt att de som har andra åsikter har det åt antastliga håll. T ex är det väldigt sällan förekommande att den som har en tyst hoj känner att hen behöver försvara sig.

Mina problem med (i det här fallet) motorcyklister som tar sig för stora friheter är i grunden:

1. Man inkräktar på andras frihet genom att köra farligt, låta mycket, etc. Min frihet slutar där din börjar, och vice versa.

2. Eftersom motorcyklister fortfarande betraktas som en särgrupp (i motsats till t ex bilister) så är det lätt att hela gruppen beläggs med restriktioner. Tänk om jag (eller Guzzi-Leifs dotter, eller min) förbjuds köra mc för att några tomtar kör högljudda motards på bakhjulet på cykelvägarna vid Avenyn (jag har sett detta)?

Och nej, jag är inte så präktig som jag antagligen låter. Jag försöker dock välja mina opräktiga stunder så att de inte är till harm för någon annan.

Och nu till ännu en åsikt som antagligen inte delas av alla (eller ens många?):

Jag tycker inte att klubben skall ha någon åsikt i frågan. Vi är medlemmar i klubben för att vi har någon form av gemensamt intresse i form av motorcyklar av ett visst fabrikat (och några har inte ens det), och finner värde i det som erbjuds i form av kunskap, gemenskap, aktiviteter, m m. En del av oss kör ofta fort, i terräng, högljutt, i shorts och Foppatofflor, m m. Detta är på personlig basis, och om flera medlemmar gör detta tillsammans och i samförstånd så anser jag att det inte är klubbens uppgift att bekymra sig om det.

Nu kan ju definitionen av klubbarrangemang vara diffus. Första gången jag dök upp på en regelbunden måndagsträff i stan och hängde med på körningen så upptäckte jag att körtempot var väldigt högt - till den grad att jag i efterhand funderade på om jag inte borde ha påpekat det eller helt enkelt hoppat av. Var det ett klubbarrangemang eller en "spontan sammankomst av likasinnade"? Jag klandrar varken klubben eller någon körkamrat; den enda som egentligen felade var jag själv som tillät mig köra i överkanten av min förmåga.

Jag hävdar inte att mina åsikter är de rätta, men det vore lättare om alla höll med mig. :D
Krama varandra i trafiken!
Användarvisningsbild
Patrik Blommaskog
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2008-03-20/08:25

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Janne Hammarström » 2009-07-03/00:49

Jag håller med både Guzzi-Leif och Toke. Tycker också att Blommaskog har vettiga synpunkter när jag gick med i klubben och var med på Tisdagskörning blev jag också förvånad över det höga tempot vilket jag påtalade för dåvarande ordförande. Det har blivit mycket bättre och som konsekvens av min kritik så ställde jag upp som föråkare för den långsamma eller medelgruppen. Visst måste vi ta personligt ansvar för vår egen körning.
En bra sak som SMC:s ordförande brukar säga är att man inte ska ta av någon annans trafiksäkerhet vilket jag varit med om att vissa mcförare gjort mot mig när jag kört mc. T.ex snäva omkörningar.

Tycker också att polisen skulle prioritera beteendeövervakning i trafiken. Vill inte framstå som särdeles politiskt korrekt i något sammanhang. Undrar också över varför mcförare ska köra hur fort som helst i trafiken när de skulle kunna köra roadracing istället vilket blir betydligt billigare än att ha och försäkra en sporthoj.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-07-03/19:43

Toke skrev:
*SNIPP*

Om klubbar av vår typ (BMW-klubben, SMC och så vidare) inte står för laglydighet i såväl ord som handling, då har vi principiellt ställt oss på samma sida som 1%-procentarna och det känns inte 100% bra.
Jag tycker nog inte att det är riktigt så svart eller vitt så att man kan jämföra lite bus och buller med Grov organiserad brotttslighet, tycker verkligen du det Leif?

Ha det kul på din hoj i sommar!


Självklart är det en enorm skillnad på HA och de andra klubbar vi talar om! Och Gudskelov för det...
Min point handlade om det som är typiskt för 1%-arna; att man medvetet väljer bort de lagar som inte passar. Om vi skulle göra likadant (fast betydligt mindre samhällsfarliga varianter såklart - hastighet och terrängkörningslagen kan väl vara bra exempel) ser jag ändå tydliga principiella likheter.

Om detta med commuting och touring: Möjligen har jag gett de begreppen för vid innebörd (för mig är till exempel en 5-mila njutartur till lantliga fiket touring men den tolkningen kanske jag är ensam om) och sannolikt har jag haft dålig fantasi när jag försökt komma på fler åk-stilar som skulle kunna vara acceptabla i trafiken. Vilka fler kommer du på?

Trevlig helg!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Toke » 2009-07-03/21:57

Guzzi-Leif skrev:
Om detta med commuting och touring: Möjligen har jag gett de begreppen för vid innebörd (för mig är till exempel en 5-mila njutartur till lantliga fiket touring men den tolkningen kanske jag är ensam om) och sannolikt har jag haft dålig fantasi när jag försökt komma på fler åk-stilar som skulle kunna vara acceptabla i trafiken. Vilka fler kommer du på?

Trevlig helg!


Det känns helt onödigt att försöka sig på att dela upp olika körstilar eftersom allt körning som håller sig inom lagen är fullkomligt acceptabel i trafiken.

Leif du har flera gånger i denna tråden frågat mig vad jag anser om än det ena och än det andra, men om du läser mina inlägg igen så har jag inte på något ställe tagit personlig ställning till körstil, brumnivå, eller attityden till vurpor osv. osv. Min poäng har hela tiden varit att argumntera mot moralpaniken och säkerhetshetsen där man försöker sig på att sätta moraliska gränser långt under/över dom lagliga, när man försöker att folk att framstå som Racinggalna bullrande fartdårar bara för att dom har en körstil som man personligen inte tycker är acceptabel i trafiken fast den i många fall gott och väl håller sig inom lagens gränser.
Eller att man skall utestängas från vissa klubbarrangemang( på allmän väg) om man tex väljer att köra MC utan ryggskydd och integralhjälm och därmed främstå som en oansvarig lallare som inte har en aning om säkerhetstänk.

Men om det glädjer dig så är min personlig åsikt att bullriga avgassystem är ett jävla otyg, att ren laglös racing på allmän väg borde straffas mycket hårt, jag kör alltid MC med full säkerhetsutrustning inkl. ryggskydd och integralhjälm, men som sagt så är min eller din eller någon anans åsikt inget att ta hänsyn till för en individ som väljer att hålla sig inom lagens gränser.

MVH
Per
Toke
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-05-04/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-07-03/22:18

Toke skrev:
*SNIPP*

Det känns helt onödigt att försöka sig på att dela upp olika körstilar eftersom allt körning som håller sig inom lagen är fullkomligt acceptabel i trafiken.

Leif du har flera gånger i denna tråden frågat mig vad jag anser om än det ena och än det andra, men om du läser mina inlägg igen så har jag inte på något ställe tagit personlig ställning till körstil, brumnivå, eller attityden till vurpor osv. osv. Min poäng har hela tiden varit att argumntera mot moralpaniken och säkerhetshetsen där man försöker sig på att sätta moraliska gränser långt under/över dom lagliga, när man försöker att folk att framstå som Racinggalna bullrande fartdårar bara för att dom har en körstil som man personligen inte tycker är acceptabel i trafiken fast den i många fall gott och väl håller sig inom lagens gränser.

*SNIPP*

men som sagt så är min eller din eller någon anans åsikt inget att ta hänsyn till för en individ som väljer att hålla sig inom lagens gränser.

MVH
Per


Att det i grund och botten är lagen som sätter ribban, däri är vi 100% överens! Det jag möjligen kostar på mig, det är att lägga stor vikt vid portalparagraferna om att störa andra, visa hänsyn, anpassa körningen o.s.v.
Sedan delar jag din skräck för konformitet - jag är alldeles för istadig för att vilja haka på någon trend oavsett hur den ser ut.

I övrigt: Point taken!
Nu vet vi vari våra skilda synsätt (och de likartade också) ligger och för min del har jag väl tjötat färdigt för denna gång i ämnet "omsorg om de mångas frihet/intresse". Jag kommer nog aldrig att helt dela din syn på begreppen "pekfingrar" och "individens frihet" men lovar försöka att granska saker även med dina ögon - helt säkert lärorikt och berikande för mig.

Bara ett tillägg så jag inte missuppfattas helt:
Jag har aldrig påstått att vår klubb sysslar med olagligheter. Tvärtom tar jag det för givet att laglydnad i trafiken är en kärnfråga för klubben; i stadgar, budskap, tidning och events.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hur stor kan en minoritet vara?

Inläggav Toke » 2009-07-03/22:58

Guzzi-Leif skrev:
Toke skrev:
Bara ett tillägg så jag inte missuppfattas helt:
Jag har aldrig påstått att vår klubb sysslar med olagligheter. Tvärtom tar jag det för givet att laglydnad i trafiken är en kärnfråga för klubben; i stadgar, budskap, tidning och events.


Nej det har du aldrig det var jag som drog en "Pekpinneparalell" till försäkringansvarige som gjorde det i Bumsen.

/P
Toke
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-05-04/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst