Strunta i MC utan ABS?

Skulle du köpa en MC utan ABS?

Omröstningen slutade 2009-07-10/03:45

Ja definitivt!
17
20%
Kanske
13
15%
Troligen inte.
20
24%
Inte en suck - aldrig!
34
40%
 
Antal röster : 84

Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-06-20/03:45

Jag läste just undersökningen om ABS på MC och betydelsen av densamma för att förbättra oddsen vid en olycka. Det är en ganska skrämmande tanke tycker jag att det idag 2009 fortfarande säljs så många MC utan ABS när man nu har svart på vitt om den positiva betydelsen.

Det kanske är onödigt provokativt men ändå – är det dags att skrota ut en hel del som inte håller måttet vad avser bromsar. Jag är inte en vän av lagstiftning om allt så det är inte vad jag föreslår men det kanske är dags att börja utöva lite konsumentmakt och inte köpa en MC utan ABS.

MVH Magnus
Bilagor
MC_ABS_sammanfattning.pdf
MC ABS - vägverkets analys
(621.8 KiB) Nerladdad 308 gånger
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Matz Zingmark » 2009-06-20/06:55

ABS bromsar kan vara bra i många lägen, men helt katastrofala i andra lägen, bla vid halt underlag. Ni som har provat att bromsa på halt underlag tex grus vet att ABS förlänger bromssträckan avsevärt.
Även på asfalt kan en säker förare bromsa snabbare utan ABS än med ABS ,jag tillhör inte dem, ännu. Därför är frågan inte så lätt. BMW har en avstängningsknapp på GS modellerna, för att föraren själv ska kunna anpassa bromsen till väglaget, det är bra med tanke på säkerheten. Kanske borde det även finnas på alla modeller, eftersom vi aldrig vet när vi kommer att köra på grusvägar med löst grus, tex vägarbeten.
Men oavsett vilka bromsar vi har på våra hojar är det viktigt att träna, träna och åter träna. Även de bästa tävlingsförarna tränar och har en tränare för att bli bättre.
Jag måste därför rösta på "Ja definitivt!" Eftersom hojar som körs på grus inte bör ha ABS. Jag skulle knappast köpa en ny hoj utan ABS som jag tänker använda på asfaltvägar.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-06-20/07:05

ABS är så bra att det såklart borde vara standard.
Å andra sidan har jag både köpt och kört en massa mc utan så jag svarar "Kanske".

För övrigt känns integralbromsar kanske ännu mer angeläget. Man ska vara något ända in i helsike välövad för att inte i en total paniksituation stampa pedalen - det är många bågar som går i backen med låst bakhjul!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-06-20/07:51

För min del så tycker jag det ser ut som ABS maskinen bromsar snabbast i "lösgruset" men det kanske hade gått att få annorlunda med en "bättre förare".

MVH Magnus

http://www.vectura.se/PageFiles/616/ABS_Rollsplit_short.wmv?epslanguage=sv
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Björn Färestad » 2009-06-20/08:03

Jag måste också svara kanske, eftersom alla MC inte går att få med ABS, t.ex. min Husabergare. Men landsvägshoj utan ABS? inte om jag får bestämma. Resultatet av undersökningen är otroligt.
Nu när Honda har kommit med en ABS på sporthoj som funkar bra så kommer det säkert på alla MC även om det tar tid.
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Helmetrock » 2009-06-20/08:29

Det är ytterst få förare som kan bromsaa snabbare utan ABS på torr asfalt, och på våt asfalt är det i princip omöjligt enligt alla test jag har läst och sett.

Motorcyklar som ska gå mycket på grus ska så klart ha avslagbar ABS, som BMWs offroadare väl har?

En aspekt är priset, är det inte så att Kawa ER-6 kan fås med ABS, och att den modellen kostar 8-10 000 mer? Den riktar sig väl inte precis till de mest förögna köparna, många drar sig nog för den extrautgiften även om de vet hur bra det är.

En annan aspekt är alla hårdingar, kanske speciellt på customhojar som visserligen ofta har låsningsfria bromsar ändå, som tycker det är fjolligt att inte få bromsa själv eftersom de är så fantastiskt bra på att bromsa!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-06-20/09:54

Helmetrock skrev:Det är ytterst få förare som kan bromsaa snabbare utan ABS på torr asfalt, och på våt asfalt är det i princip omöjligt enligt alla test jag har läst och sett.

Motorcyklar som ska gå mycket på grus ska så klart ha avslagbar ABS, som BMWs offroadare väl har?

En aspekt är priset, är det inte så att Kawa ER-6 kan fås med ABS, och att den modellen kostar 8-10 000 mer? Den riktar sig väl inte precis till de mest förögna köparna, många drar sig nog för den extrautgiften även om de vet hur bra det är.

En annan aspekt är alla hårdingar, kanske speciellt på customhojar som visserligen ofta har låsningsfria bromsar ändå, som tycker det är fjolligt att inte få bromsa själv eftersom de är så fantastiskt bra på att bromsa!


Delar din uppfattning i allt det som du skriver (förutom vad avser grus för för det vet jag inte ett skit om så det kan jag knappast tycka om heller ;-) ). Vad som stör mig en aning är just det som du skriver om Kawan att det kostar många tusen extra. Inom bilvärlden så är det så ibland att första året (eller kanske två) så kostar det lite extra med ABS, antisladd osv men efter ett tag så blir bilen osäljbar utan dessa funktioner. I princip så tror jag inte att bilen blir dyrare efter någon 10 tusen per extra funktion formel utan det blir en del av bilen.
Idag är det ju i princip bara ett fåtal MC som har ABS som standard (trots att det funnits sedan 1988 och "You know who invented it" ;-) ) och det är fortfarande en funktion som det skall betalas 5 - 10 extra för på de flesta maskiner utom då ...! Jag tycker det är fel och det borde vara standard idag och det borde inte kosta extra och jag kan inte tänka mig att köpa en maskin idag som inte har ABS- sorry kära handlare men ni får stå där med lång näsa.

ABS eller inget köp.

Att Rossi & Co kan bromsa bättre utan ABS än med ABS ser jag som "kul för honom". Eftersom en av grundkomponenterna i en trafikolycka på vägen är man oftast INTE var med på noterna när det började osa katt gör att man (IMHO) måste optimera systemen för den situationen så att den stöder föraren maximalt. Enligt mitt sätt att se det så skall man koncentrera sig på att undvika att träffa något öht så länge man rör sig framåt och kan då bromsningen reduceras till "att bara dra i handtaget av helvete" medan man tittar framåt och styr så är det bra.
Att ligga och ta sats på en flygraka och efter 100 försök kunna bromsa manuellt 2% kortare när man "är med på noterna" det ser jag mer som teori än praktik.

MVH Magnus ABS-vän och fjollig motorcyklist (tydligen ;-) )
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Helmetrock » 2009-06-20/10:37

En annan sak som inte ska underskattas är kostnaden för att tillverka två varianter av samma fordon, den extrakostnaden kan snart uppväga prisskillnaden man kan ge på en enklare modell om inte många köper den! Men det gäller ju naturligtvis om båda modellerna är vettigt prissatta, knappast i det här fallet alltså.
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Matz Zingmark » 2009-06-20/12:40

Magnus Brobeck skrev:För min del så tycker jag det ser ut som ABS maskinen bromsar snabbast i "lösgruset" men det kanske hade gått att få annorlunda med en "bättre förare".

MVH Magnus

http://www.vectura.se/PageFiles/616/ABS_Rollsplit_short.wmv?epslanguage=sv

Här är det inte tal om grus utan sand på asfalt och med låsta bromsar, det vet väl alla att låsta däck inte får den friktion som behövs för att stanna. Det är därför man tagit fram ABS-bromsar. Rent teoretiskt skall man ligga så nära ett låst däck man kan utan att låsa däcket. Som ni alla vet så uppnås detta på ABS genom att en sensor läser av hjulets rotation, när rotation har blivit för låg, släpps bromsarna och däcket börjar att rotera. Sedan bromsar det igen. Detta får en negativ inverkan på bromsningen genom bla vibrationer, som gör att däcket inte ligger ann mot underlaget. För varje generation ABS bromsar som kommer ut ökas antalet avläsningar och man närmar sig idealet.
På grus skär däcken ner i underlaget under de lösa stenarna och man får en relativt bra bromsförmåga utan ABS. Med ABS kommer däcket att åka upp på de lösa stenarna och inte komma ner i det undre fastare lagren. Därför förlängs bromssträckan avsevärt.
Men som sagt detta måste övas. Vi i distrikt 2 brukar ha denna övning på våra avrostningar för att lära deltagarna att bromsa på svåra underlag.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Konsument » 2009-06-20/21:50

Jag har ABS och strävar efter grusåka p.g.a. underhållningsvärdet och nya vyer än vad normala bilresor ger.

Har vi max tre tillfällen, varav två i dyig terrängliknande stigåkning, upplevt ABS som aningens nackdel, eller har jag inte....?
Jag har inte bromsat omkulll, inte hamnat i diket eller, hittills, hamnat i någon fara p.g.a. ABS.

Däremot är det oräkneliga antal gånger på grusväg som jag kunnat bromsa max och ändå lugnt kunnat fortsätta fundera och agera på alternativa spårval etc. T.ex. när råbock kommer skuttande på kollisionskurs.

Vill man köra enduroliknande och ställa ut bakänden med fotbromsen så är det inte så lätt med ABS men på det viset framför jag inte min hoj på grusvägarna. Hinner luta ner hojen och gasa istället om det är uppställ som behövs för att ta kurvan.

Anledningen till att det blev hoj med ABS var att jag ett par gånger höll på att bromsa på mig när dagsgrusturen led mot sitt slut och tajmingen i hjärnan inte var lika "perfekt" på grusunderlaget.

Men det är klart... utan ABS är det inte så många alternativ att fundera på om/när man bromsat på sig och ligger där i gruset och kravlar... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-06-20/22:33

Jag tror på Olles tänk till 100%.
Bruksmc för den stora massan ska vara anpassade för massans behov. Och till den stora massan felande, ooohpsande människor sällar sig de allra allra flesta om en paniksituation inträffar.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Marie » 2009-06-21/21:26

Det finns ingenting som kan få mig att slänga ut pengar på ABS så länge möjligheten att slippa existerar. Bara mer skit som kan strula och kosta reparationer i det långa loppet, och dessutom dyrare i inköp/tillverkning.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Mats Liifv » 2009-06-21/21:54

Delar Olles uppfattning om nyttan av ABS. Den räddade mig vid ett tillfälle när en älg klev upp på vägen framför mig. Klippte till allt vad som gick med bromsarna och klarade älgen med mycket liten marginal. Om jag inte hade haft ABS:en till hjälp hade jag garanterat åkt omkull och troligen slagit av benen på älgen. Underlaget var nylagd asfalt med ett rejält regn. Den situationen övertygade mig om att jag, om möjlighet finns, alltid kommer att välja en hoj med ABS.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Galne Dansken » 2009-06-22/21:31

Jag är på ABS vagnen - självfallet! Har set en del som bromsad sig omkull i u-nödan - vart ett ABS system hade varit en räddning. Vist är det så att i labratorie miljö och med super MC Champs är det säkert så att en eller annan kan stanna några centimeter kortare..

Honda´s nya CBR1000RA tar ett stort kliv in i framtiden - och bromsteknik på tör asfalt är numera en fråga om rätt sittställning och sedan våga bromsa! BMW´s nya kommande sporthoj med olika lägen, anser jag är nästa generation - och vist önskar jag mig en sådan!

Tror jag börjer konkludera att man bör erbjuda en On/Off knap, för att få acceptans av kunderna. Och kanske nån typ av extra garanti - så även Marie´s underhålls argument får gå i graven!

Kollade på en lokal MC-OLA, med 5 avlidna för några år sedan. Alla 5 hade bromsad och alla 5 hade inte haft optimal broms teknik. Bl. a var en av dessa frekvent gäst på bankörningar - så han ansås vara en duktig bromsare. Men, när paniksitsen plötsligt är där - får vi nog acceptera att broms centret bak om skalbenet inte är like bra som en datorchip...

Nb; Håll avstånd bak om mig - jag kör med ABS och stannar ibland på kort sträcka :)
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Thomas Weglert » 2009-06-23/08:21

Galne Dansken skrev:Jag är på ABS vagnen - självfallet! Har set en del som bromsad sig omkull i u-nödan - vart ett ABS system hade varit en räddning. Vist är det så att i labratorie miljö och med super MC Champs är det säkert så att en eller annan kan stanna några centimeter kortare..

Honda´s nya CBR1000RA tar ett stort kliv in i framtiden - och bromsteknik på tör asfalt är numera en fråga om rätt sittställning och sedan våga bromsa! BMW´s nya kommande sporthoj med olika lägen, anser jag är nästa generation - och vist önskar jag mig en sådan!

Tror jag börjer konkludera att man bör erbjuda en On/Off knap, för att få acceptans av kunderna. Och kanske nån typ av extra garanti - så även Marie´s underhålls argument får gå i graven!

Kollade på en lokal MC-OLA, med 5 avlidna för några år sedan. Alla 5 hade bromsad och alla 5 hade inte haft optimal broms teknik. Bl. a var en av dessa frekvent gäst på bankörningar - så han ansås vara en duktig bromsare. Men, när paniksitsen plötsligt är där - får vi nog acceptera att broms centret bak om skalbenet inte är like bra som en datorchip...

Nb; Håll avstånd bak om mig - jag kör med ABS och stannar ibland på kort sträcka :)


Mycket bra uttryckt. Tack.
Vi som tillhör "storhopen" (Torgny Lindgren) bromsar på kortare sträcka med ABS även på grus.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Magne » 2009-06-23/09:14

Marie skrev:Det finns ingenting som kan få mig att slänga ut pengar på ABS så länge möjligheten att slippa existerar. Bara mer skit som kan strula och kosta reparationer i det långa loppet, och dessutom dyrare i inköp/tillverkning.


På sikt tror jag att det kommer att bli standard med ABS och du får betala tillägg för att vara utan. Produktionstekniken kommer att anpassas till marknaden och att låta vissa hojar vara utan ABS kommer att bli en fördyring.
Om detta är önsketänkande eller praksis om 5-10 år det får framtiden visa.

Det finns många "bevingade" ord om framtiden som vi skrattar åt idag :lol:
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Lars Westman » 2009-06-23/10:44

Jag kör en 800GS och med gatdäck monterade vill jag ha ABS aktiverat när jag kör asfalt.

Med TKC-80 eller annat grovmönstrat däck funkar inte ABS:en bra ens på asfalt. Även med en dålig inbromsning med rätt långa låsningssekvenser stannar jag betydligt snabbare än med ABS aktiverat. Detta var mycket tydligt när vi körde bromsövningarna på avrostningen i D2 i våras. På grus vill jag inte alls ha ABS aktiverat oavsett däck. Funkar inte alls bra tycker jag.

Som tur är har vi på GS-hojarna möjlighet att stänga av ABS. Tyvärr nollställs denna inställning varje gång man stänger av tändningen. Det resulterar ofta i att jag (glömsk som jag är) efter en paus i körningen fortsätter i tron att jag har ABS avaktiverat och finner mig mer eller mindre utan bromsar nästa gång de behövs längs grusvägen.

Jag tycker definitivt ABS ska finnas på hojar som körs med gatdäck/icke nabbdäck. På de modeller som kan antas vistas längre perioder ute i grus och terräng och skos med grovmönstrade däck skulle jag önska att BMW överlät åt oss som förare att aktivera/avaktivera ABS och att den inställningen bevarades tills nästa gång man ändrar den.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jonas » 2009-06-23/17:43

Jag tänkte bidra till debatten med mina 2 ören.

I dagsläget finns det inte många sporthojar med ABS och Dual-break eller Helintergral som det heter på BMW-språk. Jesper och Göran har en av dem, Honda CBR Fireblade -09, och jag har en annan av dem BMW HP2 Sport.

Båda dessa hojar har fantastiska bromsar med 4-kolvs ok och 320 mm dubbla diskar. HP2 Sport har även Brembo ok, vilket hjälper enormt tillsammans med Telelever, och gör den till en av de bäst bromsande motorcyklarna på marknaden (bäst enligt vissa undersökningar).

Detta sagt så kan vi samtidigt diskutera några vanigt förekommande uppfattningar om ABS på SPORTMOTORCYKLAR! (Grushojar fungerar i mångafall bättre utan ABS och SKALL ha en urkopplingsbar ABS)

1) ABS stör min bromsning och lägger sig i min körstil!!!

* * * * Ett vanligt argument, som kan ha varit sant tidigare då ABS systemen inte var lika bra som i dag! Idag kan jag berätta att ABS'en på min cykel inte ens märks att de är i, dvs jag bromsar inte ens på bana så hårt att de aktiveras.
De gånger jag provat aktivera dem måste jag bromsa så hårt att det närmast kan jämföras med en panikbromsning, och även då så aktiveras dem först då jag nästan står stilla och hjulet vill låsa. (detta på torr asfalt på bana med mycket bra grepp. Bakhjulet är uppe i luften vid detta tillfälle!)

De gånger som ABS'en aktiverats i trafik är då jag bromsat relativt hårt och under bromssträckan kört in en liten fläck med sand eller nåt annat halkigt. Det enda man noterat under dessa gånger är att "- OJ, här var det lite halkigt, tur jag hade ABS, annars kanske jag stått på näsan!"

ABS'en stör ALDRIG min körning oh jag märker inte ens att den är ikopplad föränn jag efteråt noterat att jag behövde dem!

2) ABS'en har längre bromssträcka än utan ABS!!!

* * * * Sant! Men detta är INTE VARFÖR man skall ha ABS!

Bromssträckan är obetydligt längre på asfalt och troligen inte längre alls på våt asfalt, eftersom bromsningen ligger precis på gränsen att låsa däcket. Det man måste göra på en motorcykel utan ABS är precis det som ABS'en gör hela tiden, nämligen att släppa på bromsen då man låser däcket. Att ligga på maximalt möjlig bromsning är mycket svårt vid vått väglag och låser du hjulet måste du släppa för att börja om att bromsa, därmed får du längre bromssträcka.

Varför skall man ha ABS trots att bromssträckan troligen blir längre?

Jo, därför att låser du framhjulet och samtidigt befinner dig i även en liten sväng/undanmanöver så går du ikull även på torr asfalt. Detta är oftast var som sker vid en panikbromsning, man vill manövrera bort från den analkande olyckan samtidigt som man vill bromsa hårt. Detta är möjligt med ABS till en mycket större grad!

En annan orsak till varför man vill ha ABS trots att man bromsar på kortare sträcka utan, är att underlaget kan skifta under bromsstäckan. Grus, löv, olja eller vatten kan bidra till att din perfekta bromshantering inte är så perfekt längre och du måste anpassa trycket mot bromshantaget.
Detta sköter ABS'en på en "millisekund" medan det tar betydligt längre för dig att uppfatta och justera, och kan under den tiden vingla till, köra i kull eller i allafall förlänga bromsträckan avsevärt!

Så för att summera.

Moderna ABS-bromsar lägger du inte märke till föränn EFTER du behövde dem!

ABS-bromsar har något längre bromssträcka under vissa förhållanden, exempelvis på torr asfalt, men du har fördelar då underlaget skiftar, du ligger i en sväng/undanmanöver eller du annars skulle låst hjulet.

Den ENDA nackdelen är alltså någon meter längre bromssträcka på torr asfalt vid bromsning rakt fram! Alla andra omständigheter regerar ABS.

http://www.psychology.nottingham.ac.uk/ ... Vavryn.pdf
http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html
http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/_tease ... ttning.pdf
http://www.versicherung-und-verkehr.de/ ... ;55;cmid;7
http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0
http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings ... stance.pdf
http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1110.pdf
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Enstånkarn » 2009-06-27/23:32

Vänner !!
Jag tycker inte att en MC bör vara utrustad med ABS-bromsar.

Detta för attingen i grunden är förlikad med att man skall sitta på en 2-hjuling och samtidigt tro att man sitter lika säkert som i en bil.
Alla vet att ALLA bila idag har ABS-bromsar.

Som MC-förare är man ALLTID utsatt såsom förare på väg....
alltså ...du är alltid utsatt för hur andra bilförare kör och hur de ser dig, såsom mc-förare.

förlita dig inte på en ABS-broms. utan du skall alltid bete sig såson att du måste "panikbromsa", om non annanbilförare, ( oftast) inte ser dig..
Du måste , träna, och förlita dig på att antingen styra unden eller att "känna" hur bromsen jobbar.

Du kan aldrig exakt veta hur länge en ABS-broms jobbar tills du stannar.

Träna på hur lång stoppsträcka du får på DIN mc.

De flesta mc med ABS kan koppla bort sin ABS - broms.

mvh

mc-polis
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav KalleB » 2009-06-29/10:38

Vet bara att instruktören på "Avrostningen" på Sviestadbanan i Linköping i våras konstaterade att de två i vår grupp som hade ABS (jag var en av dom) behövde ungefär halva bromssträckan jämfört med de som inte hade ABS. Kanske något överdrivet, men så ser nog verkligheten ut. Varför ska man ha sämre bromsar än vad tekniken medger?
Jag är förvånad av att se att det finns så många "bakåtsträvare" här - Om några år har säkert förnuftet segrat helt, då kommer det inte att säljas några "asfalthojar" utan ABS överhuvudtaget.
KalleB
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-11-28/07:48

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jonas » 2009-06-29/12:51

I helgen hade SMC instruktörsutbildning och vi fick tillfälle att bromsa i olika hastigheter.

Efter omkring 30 - 40 bromsningar med min motorcykel står det klart, utom allt tvivel, att ABS'en på HP2S inte på något sätt reducerar bromsnings effekten.

Exempel 1)
Vid inbromsning 50 km/h till stilla stående med mycket kraftig handkraft mot bromshantaget så får vi en stoppie. Dvs. motorcykeln går upp på framhjulet. Detta på grund av att greppet mot den varma asfalten är så bra att framhjulet aldrig låser.

Vid detta tillfälle trodde då instruktören att det var fel på ABS-systemet. Han menade att ABS'en skulle känna av att bakhjulet reser sig och släppa lite på bromskraften på framhjulet för att räta till hojen. SÅ ÄR INTE FALLET!

Exempel 2)
Jag gjorde på eget uppdrag en inbromsning i 50 km/h från asfalt ut på gräs, så att halva inbromsningen gjordes på asfalt och den senare på gräs. Den greppade fint på asfalten och reste sig något bak innan jag nådde gräset och ABS'en gjorde sitt jobb och släppte framhjulet för att jobba som den ska. JAG KÖRDE INTE OMKULL! En helt odramatisk inbromsning!

Vid detta tillfälle stod det klart för både mig och instruktören att BMW HP2S skall köras som en sporthoj UTAN ABS och ha fördelarna med ABS vid halkigt underlag.

Summering:
Att köra en modern motorcykel med ABS betyder alltså att den beter sig likadant som en motorcykel utan ABS tills du låser framhjulet. Och det är INTE i första taget. Handboken till BMW HP2S varnar till och med för att hård inbromsning kan bidra till att motorcykeln slår runt!

ABS på en SPORTHOJ bidrar INTE till längre stoppsträcka eftersom den inte låser framhjulet. Med andra ord bör du ha SAMMA bromssträcka på samma sporthoj med och utan ABS eftersom ABS'en inte går in.

Har du slitna däck eller halkigt underlag så bromsar ABS'en snabbare eftersom framhjulet skulle låsa sig på sporthojen utan ABS och du är tvungen att släppa på bromsen för att inte köra ikull.

Detta är mina upplevelser ur veerkliga livet, men inte helt kliniska kan jag medge!

Mvh Jonas
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Konsument » 2009-06-29/18:58

Eftersom jag inte vet hur bromssystemet är på din hoj - Användes bakbromsen i de nämnda exemplen?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jonas » 2009-06-29/19:36

BMW HP2S har ett helintegrerat bromssystem vad jag förstår.

Det innebär att bakbromsen och frambromsen bromsar då man bromsar med handbromsen.

Trycker jag i fotbromsen så bromsar bara bakhjulet.

Trycker jag i hand och fotbroms så bromsar man både fram och bak, men bromsningen bak blir ofta hårdare än då cykeln sköter det själv.

ABS'en är uppbyggd som så att den läser varje hjul för sig.
dvs. låser sig framhjulet och inte bakhjulet, så släpper den lite på bromsen fram men inte bak.
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Konsument » 2009-06-30/18:57

Jo, jag har fått för mig att ABS-bromsar behöver ha någon referens för att kunna agera relativt verkligheten. Därför undrade jag om en "stoppie" med oanvänd bakbroms kunde varit en luring i sammanhanget.

Sedan lär det väl finnas andra parametrar som ABS-bromsar kan göra rimlighetsberäkningar utifrån och hantera det mer förfinat än i ABS'ens barndom då enheterna hade aningens sämre med beräkningskapacitet... ;-)

Finns det någon form av accelerometrar (hur det nu stavas?) på BMWs ABS-hojar?
Eller vad har ABS-enheterna för signaler att besluta/beräkna utifrån?
Hastighetsmätare?
Andra hjulet?
Accelerometrar (konsekvent felstavning om inte annat)?
Tryck i hydralbromsar?
Äh... har någon länken till BMWs olika ABS-varianter?
(kom på att jag förmodligen läst och glömt igen... :oops: )
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jonas » 2009-06-30/19:05

Ja, vad de nu kallas kan jag inte hjälpa dig med, jag kallar dem ABS-Ringar. De ringar som sitter på en sida av fäljen och som har hål i sig. En sensor känner av hålen då hjulet snurrar och kan på så sätt bestämma om det står still eller snurrar. Om Man förklarar det förenklat.

Är du med i min förklaring då?
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Konsument » 2009-06-30/19:18

Jo, de känner jag väl till (brukar kolla spelet från givaren på min hoj vid varje tvätt ;) ).

Men det är väl knappast hela sanningen. Om man, som det beskrivs från bankörningen ovan, kör med bakhjulslyft och framhjulet nästintill låst så finns det mer detaljer som måste till. Tror jag i alla fall... :roll:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jonas » 2009-06-30/19:42

Jo, jag håller med dig! Jag tror det finns mer teknik bakom den där ringen och sensorn. Men jag tror du vet mer än jag om dessa hemligheter.

Jag kan för övrigt berätta att hålen i ABS-ringen är större, men färre, på HP2S än övriga R1200 modeller av någon anledning.

Någon mer som kan berätta om BMW's ABS system?
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Konsument » 2009-06-30/21:56

Jonas skrev:...att hålen i ABS-ringen är större, men färre, på HP2S än övriga R1200 modeller...
Går hojen för fort så att "pulserna" flyter ihop om inte ABS-ringen hade modifierats?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jonas » 2009-06-30/22:28

Ingen aning varför de ändrat på ringen. Men det kan att ha göra med att den "går fortare" eller har "race" anpassats!? Men faktum är ju att den kan läsa pulserna på högre farter än om den hade mindre hål. Eller hur?
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Josef » 2009-07-01/08:56

Jonas skrev:Vid detta tillfälle trodde då instruktören att det var fel på ABS-systemet. Han menade att ABS'en skulle känna av att bakhjulet reser sig och släppa lite på bromskraften på framhjulet för att räta till hojen. SÅ ÄR INTE FALLET!


HP2S ska inte lätta på frambromsen vid en stoppie, det gör däremot alla andra BMW-hojar med servosystem eller nyare. Bra för stabiliteten med en näst intill försumbar inverkan på bromssträckan.

Att HP2Sen inte har funktionen beror sannolikt på att vid hård bankörning när man bromsar max och växlar ner så bromsas bakhjulet upp hastigt och systemet luras att tro att det är på väg att lätta från marken. Min gamla R1200S lättade ofta på frambromsen vid nerväxling och det är klart irriterande, förlänger bromssträckan en hel del och gör det omöjligt att bedömma exakt när man måste börja bromsa för att komma ner till rätt fart innan kurvan. På HP2an så kan Jag växla ner lite extra oförsiktigt och därmed ställa upp hojen inför kurvan på ett underhållande sätt...

Jonas skrev:Har du slitna däck eller halkigt underlag så bromsar ABS'en snabbare eftersom framhjulet skulle låsa sig på sporthojen utan ABS och du är tvungen att släppa på bromsen för att inte köra ikull.


Jag skulle nog säga att det räcker med att däcken är kalla för att du ska kunna få låsning även på fin asfalt och i trafiken har iaf Jag aldrig speciellt varma däck. Dessutom är det just när du har kalla däck eller asfalten inte är så bra som du teoretiskt kan bromsa bättre utan ABS än med, i verkligheten när man faktiskt MÅSTE bromsa så hårt så är det däremot nästan omöjligt att bromsa effektivare utan ABS än med.

Jonas skrev:BMW HP2S har ett helintegrerat bromssystem vad jag förstår.

Det innebär att bakbromsen och frambromsen bromsar då man bromsar med handbromsen.

Fel, fel, fel. HP2an har inte integralbromsar, vill du använda bakbromsen får du göra dig besväret att använda foten.

(((( o )))) skrev:Jo, jag har fått för mig att ABS-bromsar behöver ha någon referens för att kunna agera relativt verkligheten. Därför undrade jag om en "stoppie" med oanvänd bakbroms kunde varit en luring i sammanhanget.

Sedan lär det väl finnas andra parametrar som ABS-bromsar kan göra rimlighetsberäkningar utifrån och hantera det mer förfinat än i ABS'ens barndom då enheterna hade aningens sämre med beräkningskapacitet... ;-)

Finns det någon form av accelerometrar (hur det nu stavas?) på BMWs ABS-hojar?
Eller vad har ABS-enheterna för signaler att besluta/beräkna utifrån?
Hastighetsmätare?
Andra hjulet?
Accelerometrar (konsekvent felstavning om inte annat)?
Tryck i hydralbromsar?
)

ABSen använder enbart det egna hjulets hastighetsförändring för att bestämma när det är på väg att låsas, det finns inprogrammerat hur stor hastighetsförändringen max får vara och om värdet överskrids så lättar systemet på trycket. Inga accelerometrar eller annan fancy utrustning, bara matte.
Det kan nog vara så att systemet använder sig av data från tryckgivare för att avgöra hur mycket bromsarna ska lättas på men det är ren spekulation från min sida.

Det som är intressant om man jämför R1200S och HP2S är att HP2an verkar tillåta en större hastighetsförändring OCH verkar dessutom inte lätta lika mycket på trycket när ABSen väl går in. Det ger definitivt en något kortare bromssträcka på bekostnad av stabilitet (dvs systemet kan inte rädda bromsning med lika stort nedlägg).
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2009-07-01/09:50

Josef skrev:
HP2S ska inte lätta på frambromsen vid en stoppie, det gör däremot alla andra BMW-hojar med servosystem eller nyare. Bra för stabiliteten med en näst intill försumbar inverkan på bromssträcka.


Jag har bromsat upp min R1200GS på frmahjulet. Varmt underlag, bra däck och lite stela armar så fixar man det. Min är en 07:a utan servo.

/spiff
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Thomas Weglert » 2009-07-01/09:57

Magnus Brobeck skrev:Jag läste just undersökningen om ABS på MC och betydelsen av densamma för att förbättra oddsen vid en olycka. Det är en ganska skrämmande tanke tycker jag att det idag 2009 fortfarande säljs så många MC utan ABS när man nu har svart på vitt om den positiva betydelsen.

Det kanske är onödigt provokativt men ändå – är det dags att skrota ut en hel del som inte håller måttet vad avser bromsar. Jag är inte en vän av lagstiftning om allt så det är inte vad jag föreslår men det kanske är dags att börja utöva lite konsumentmakt och inte köpa en MC utan ABS.

MVH Magnus


Måste tacka Magnus för denna tråd som ger mycket intressant läsning. Min uppfattning
är som jag tidigare nämnt att min körning är säkrare med ABS än utan och det även på grus.

Jag har alltid hört att man kör säkrare på grus utan ABS men har aldrig förstått varför.
Skulle det möjligen vara så att en något kortare bromssträcka väger tyngre
än risken att bromsa omkull sig.

På avrostningar (grus) har jag sett många bromsa omkull sig utan ABS men inte någon med ABS.

Hoppas att egen tro är bäst för mig.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Lars Westman » 2009-07-01/10:09

Thomas Weglert skrev:Jag har alltid hört att man kör säkrare på grus utan ABS men har aldrig förstått varför.


Med ABS aktiverad på löst grus flyter du ovanpå med mycket dålig bromsverkan. Genom att komma ner till fastare material uppnår du bromsverkan. Skillnaden mellan aktiverad/inaktiverad ABS på grus beror naturligtvis på underlaget som ofta varierar kraftigt, men jag har vid mer än ett tillfälle fått hjärtat i halsgropen då jag glömt inaktivera ABS:en och inte haft den bromsverkan jag förväntat mig.

En sak som förvånat mig är dock hur dåligt ABS:en fungerar på min 800GS med nabbdäck (i det här fallet TKC80) även på torr och fin asfalt. Nabbdäck och ABS verkar överhuvudtaget inte funka särskilt bra ihop (åtminstone på min 800GS). Just nu har jag Battlewings-däcken monterade och då funkar ABS:en prima på asfalt.

Det här är personliga erfarenheter och tyckanden. Var och en bör lära känna sina bromsar under kontrollerade former på olika underlag för att hitta den inställning som fungerar bäst.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jonas » 2009-07-01/12:20

Josef:"Fel, fel fel - HP2S har inte integrerade bromsar!"

BRA! Tack för att vi fick reda ut det, det som står på BMW-motorrads hemsida var lite kryptiskt.

Dels så står det där att alla BMW cyklar med vissa exkluderade (inte hp2s) har BMW ABS. Sen står det under "teknisk data" att "BMW Motorrad 2-krets ABS som extrautrustning, trycksensor, avstängningsfunktion" Vilket gjorde att jag trodde att 2-krets ABS'en var integrerad, men det är bra att ha det klarlagt!

Den verkar ju i allafall ha en "trycksensor"!!!???

Det betyder att de gånger jag bromsat UTAN fotbroms så skulle jag egentligen haft ännu kortare bromssträcka om jag skulle använt foten, det fastän bromssträckan jag haft med endast frambroms varit kort i allafall! ;)
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav edtlkar » 2009-07-01/20:06

För min del måste jag säga att jag har 'räddats' av ABS bromsarna.
Senast var när en bil gjorde en U-Sväng utan att titta att jag fanns
där. Det var blött och jag klippte till med allt jag orkade i ren "panik"
eller vad ska säga. Det gick fort, men jag klarade mig från att bromsa
på mig. Så jag röstar till ABS:ens fördel. För de flesta så gör den mer
nytta än skada.

//Lennart
edtlkar
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2007-04-18/13:13

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Josef » 2009-07-02/11:05

Jörgen I Larsson skrev:
Josef skrev:
HP2S ska inte lätta på frambromsen vid en stoppie, det gör däremot alla andra BMW-hojar med servosystem eller nyare. Bra för stabiliteten med en näst intill försumbar inverkan på bromssträcka.


Jag har bromsat upp min R1200GS på frmahjulet. Varmt underlag, bra däck och lite stela armar så fixar man det. Min är en 07:a utan servo.

/spiff


Båda mina gamla hojar (GS -04 och S -06) GICK att bromsa upp på framhjulet men det gick inte att hålla kvar dom där, ABS-systemet släppte ner bakhjulet inom några meter.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2009-07-02/12:29

Josef skrev:
Jörgen I Larsson skrev:
Josef skrev:
HP2S ska inte lätta på frambromsen vid en stoppie, det gör däremot alla andra BMW-hojar med servosystem eller nyare. Bra för stabiliteten med en näst intill försumbar inverkan på bromssträcka.


Jag har bromsat upp min R1200GS på frmahjulet. Varmt underlag, bra däck och lite stela armar så fixar man det. Min är en 07:a utan servo.

/spiff


Båda mina gamla hojar (GS -04 och S -06) GICK att bromsa upp på framhjulet men det gick inte att hålla kvar dom där, ABS-systemet släppte ner bakhjulet inom några meter.


OK, jag har inte provat att göra någon längre stoopie =)
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-10/10:02

Till alla, som hävdar sig bromsa bättre utan än med ABS: Läs senaste numret av svenska Motorrad. Blir man efter den artikeln inte övertygad om ABS-systemens överlägsenhet för vanligt folk, beror det nog inte på systemen utan på läsaren.
(Grusåkat lämnar jag därhän, eftersom jag inte sysslar med sådant.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Konsument » 2009-12-23/18:50

Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Göran Ekman » 2009-12-23/20:32

På min Fireblade är det så fiffigt ordnat att jag kan bromsa med både fot- och handbromsen, ELLER med bara fotbromsen om jag så vill. Systemet ordnar så att både fram- och bakhjul får maximal bromsdos oavsett hur man angriper bromsreglagen.
Underbart är bara förnamnet - aldrig mer en hoj utan en modern ABS!
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Strunta i MC utan ABS?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-01/12:37

Jag tycker hela debatten om ABS på motorcykel har hamnat fel. Jag vill inte ha ABS för att få kortare bromssträcka utan för att undvika att gå omkull. Det är den totalt överskuggande anledningen.
Hojen jag har nu har de bästa bromsar som finns Brembos monoblock bla bla bla. Jag kan med lite träning få ner bromssträckan till ett minimum vilket kanske är kortare än vad ett ABS-system klarar av idag men det är när jag har fritt framför mig, går det på tok kan jag släppa bromsen och göra ett nytt försök. Vad händer när det är en bil ivägen? Slår ÖR till så att jag bara kramar in handtaget och går omkull? Det är där ABS är Kung.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst