Helmetrock skrev:Det är ytterst få förare som kan bromsaa snabbare utan ABS på torr asfalt, och på våt asfalt är det i princip omöjligt enligt alla test jag har läst och sett.
Motorcyklar som ska gå mycket på grus ska så klart ha avslagbar ABS, som BMWs offroadare väl har?
En aspekt är priset, är det inte så att Kawa ER-6 kan fås med ABS, och att den modellen kostar 8-10 000 mer? Den riktar sig väl inte precis till de mest förögna köparna, många drar sig nog för den extrautgiften även om de vet hur bra det är.
En annan aspekt är alla hårdingar, kanske speciellt på customhojar som visserligen ofta har låsningsfria bromsar ändå, som tycker det är fjolligt att inte få bromsa själv eftersom de är så fantastiskt bra på att bromsa!
Magnus Brobeck skrev:För min del så tycker jag det ser ut som ABS maskinen bromsar snabbast i "lösgruset" men det kanske hade gått att få annorlunda med en "bättre förare".
MVH Magnus
http://www.vectura.se/PageFiles/616/ABS_Rollsplit_short.wmv?epslanguage=sv
Galne Dansken skrev:Jag är på ABS vagnen - självfallet! Har set en del som bromsad sig omkull i u-nödan - vart ett ABS system hade varit en räddning. Vist är det så att i labratorie miljö och med super MC Champs är det säkert så att en eller annan kan stanna några centimeter kortare..
Honda´s nya CBR1000RA tar ett stort kliv in i framtiden - och bromsteknik på tör asfalt är numera en fråga om rätt sittställning och sedan våga bromsa! BMW´s nya kommande sporthoj med olika lägen, anser jag är nästa generation - och vist önskar jag mig en sådan!
Tror jag börjer konkludera att man bör erbjuda en On/Off knap, för att få acceptans av kunderna. Och kanske nån typ av extra garanti - så även Marie´s underhålls argument får gå i graven!
Kollade på en lokal MC-OLA, med 5 avlidna för några år sedan. Alla 5 hade bromsad och alla 5 hade inte haft optimal broms teknik. Bl. a var en av dessa frekvent gäst på bankörningar - så han ansås vara en duktig bromsare. Men, när paniksitsen plötsligt är där - får vi nog acceptera att broms centret bak om skalbenet inte är like bra som en datorchip...
Nb; Håll avstånd bak om mig - jag kör med ABS och stannar ibland på kort sträcka
Marie skrev:Det finns ingenting som kan få mig att slänga ut pengar på ABS så länge möjligheten att slippa existerar. Bara mer skit som kan strula och kosta reparationer i det långa loppet, och dessutom dyrare i inköp/tillverkning.
Går hojen för fort så att "pulserna" flyter ihop om inte ABS-ringen hade modifierats?Jonas skrev:...att hålen i ABS-ringen är större, men färre, på HP2S än övriga R1200 modeller...
Jonas skrev:Vid detta tillfälle trodde då instruktören att det var fel på ABS-systemet. Han menade att ABS'en skulle känna av att bakhjulet reser sig och släppa lite på bromskraften på framhjulet för att räta till hojen. SÅ ÄR INTE FALLET!
Jonas skrev:Har du slitna däck eller halkigt underlag så bromsar ABS'en snabbare eftersom framhjulet skulle låsa sig på sporthojen utan ABS och du är tvungen att släppa på bromsen för att inte köra ikull.
Jonas skrev:BMW HP2S har ett helintegrerat bromssystem vad jag förstår.
Det innebär att bakbromsen och frambromsen bromsar då man bromsar med handbromsen.
(((( o )))) skrev:Jo, jag har fått för mig att ABS-bromsar behöver ha någon referens för att kunna agera relativt verkligheten. Därför undrade jag om en "stoppie" med oanvänd bakbroms kunde varit en luring i sammanhanget.
Sedan lär det väl finnas andra parametrar som ABS-bromsar kan göra rimlighetsberäkningar utifrån och hantera det mer förfinat än i ABS'ens barndom då enheterna hade aningens sämre med beräkningskapacitet...
Finns det någon form av accelerometrar (hur det nu stavas?) på BMWs ABS-hojar?
Eller vad har ABS-enheterna för signaler att besluta/beräkna utifrån?
Hastighetsmätare?
Andra hjulet?
Accelerometrar (konsekvent felstavning om inte annat)?
Tryck i hydralbromsar?
)
Josef skrev:
HP2S ska inte lätta på frambromsen vid en stoppie, det gör däremot alla andra BMW-hojar med servosystem eller nyare. Bra för stabiliteten med en näst intill försumbar inverkan på bromssträcka.
Magnus Brobeck skrev:Jag läste just undersökningen om ABS på MC och betydelsen av densamma för att förbättra oddsen vid en olycka. Det är en ganska skrämmande tanke tycker jag att det idag 2009 fortfarande säljs så många MC utan ABS när man nu har svart på vitt om den positiva betydelsen.
Det kanske är onödigt provokativt men ändå – är det dags att skrota ut en hel del som inte håller måttet vad avser bromsar. Jag är inte en vän av lagstiftning om allt så det är inte vad jag föreslår men det kanske är dags att börja utöva lite konsumentmakt och inte köpa en MC utan ABS.
MVH Magnus
Thomas Weglert skrev:Jag har alltid hört att man kör säkrare på grus utan ABS men har aldrig förstått varför.
Jörgen I Larsson skrev:Josef skrev:
HP2S ska inte lätta på frambromsen vid en stoppie, det gör däremot alla andra BMW-hojar med servosystem eller nyare. Bra för stabiliteten med en näst intill försumbar inverkan på bromssträcka.
Jag har bromsat upp min R1200GS på frmahjulet. Varmt underlag, bra däck och lite stela armar så fixar man det. Min är en 07:a utan servo.
/spiff
Josef skrev:Jörgen I Larsson skrev:Josef skrev:
HP2S ska inte lätta på frambromsen vid en stoppie, det gör däremot alla andra BMW-hojar med servosystem eller nyare. Bra för stabiliteten med en näst intill försumbar inverkan på bromssträcka.
Jag har bromsat upp min R1200GS på frmahjulet. Varmt underlag, bra däck och lite stela armar så fixar man det. Min är en 07:a utan servo.
/spiff
Båda mina gamla hojar (GS -04 och S -06) GICK att bromsa upp på framhjulet men det gick inte att hålla kvar dom där, ABS-systemet släppte ner bakhjulet inom några meter.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst